Page 31 of 152

Posted: 20 Jul 2008, 21:41
by Rudolf
Rudolf Racing !

Rudolf hadde aldri satt sine dekk på en bane før i dag.
(Ikke sjåføren heller, ikke en gang som tilskuer :shock: )

Men Anja har snakket varmt om Autoslalom som TSW arrangerer på Gardermoen.
(Det har i grunnen mange gjort)

Så da måtte jo det prøves.
Forberedelsene besto i å fylle termosen og sjekke lufttrykket (2.0Kg).

Hr. Dr. Holm, tok meg med på en Guided Tour i bilen sin, så da var jeg klar.
Etter noen runder fikk jeg med meg Kim som ga noen gode råd.

Skulle gjerne kjørt mer, men værforholdene var svært så ugreie.
To heat med tider, viste god forbedring fra første til andre.

Image
Image
Image
Image

Siste bilde burde være et bevis på at konsentrasjonen er på topp.
(Fare for kjevebrudd)

Morro var det, og sikkert ikke siste gang.

(Tusen takk til Terje Pedersen som har tatt bildene :P )

At bilen hadde fått litt juling fant jeg ut på hjemturen da radiatoren sprakk i Økernkrysset.
Stor ståhei :)

Erik

Posted: 20 Jul 2008, 21:46
by EspenAndre
Tenker det var feita ja, og minirudolf fikk svingt seg i speilet ser eg :D

Posted: 20 Jul 2008, 22:01
by Miatapowers
Stiligt å se at du reiser på bane med den. :lol: så nå blir neste mod motortrimm nå da, eg anbefaller en eaton m45 til å begynne med,,,

Posted: 20 Jul 2008, 22:49
by Rudolf
EspenSort92 wrote:Tenker det var feita ja, og minirudolf fikk svingt seg i speilet ser eg :D
StianOppistov wrote:Stiligt å se at du reiser på bane med den. :lol: så nå blir neste mod motortrimm nå da, eg anbefaller en eaton m45 til å begynne med,,,
Nei, blir det mer motortrim nå så blir MiniRudolf bilsyk :shock:

Erik

Posted: 21 Jul 2008, 23:32
by Rudolf
Kinderegg !

Det skal ikke være lett :roll:

Etter litt lesing på miata.net i går fant jeg ut at en sprukket radiator er det lite vits i å fikse på.
Den vil sprekke igjen før eller senere.
Og man vil jo ha en pålitelig bil (vil man ikke?).

Radiatorservice hadde riktig type til 2100 spenn (på lager til og med).
Jeg brukte ca. 45 min på skiftet, så det var jo greit så langt....

Men bilen fusket og harket og dro ikke i det hele tatt på lavt turtall.
Hmm ..... Toppakning ??? :shock:

En titt på pluggene kanskje.
Det var lettere tenkt en gjort !
IKKE MULIG å få av pluggkablene.
De satt dønn fast !!

De hadde smeltet :shock:
Det trange, dype plugghullet var tettet av smeltet plast og gummi.

Image

Så her var det bare å demontere og begynne som billedhugger.
Den stivnede massen måtte hakkes løs med hammer og skrutrekker.

Image

En "toppdeksel-støvsuger" ble konstruert og brukt til å fjerne løse biter etter hvert som de ble hugget løs.

Image

Så skrur man sammen, monterer noen gamle pluggkabler man har liggende og starter opp.

Det var noe annet ja :P
Klart for prøvetur i skumringen 8)

Etter ti minutter ....
BILEN KOKER.

Den nye radiatoren er tett og fin og varm, radiatorslangene er varme, vifta går ....
What the heck :roll:

Lang historie kort.
Etter å ha tenkt gjennom alle muligheter, bestemte jeg meg for å fjerne termostaten.

Rudolf går som en drøm.
(70 grader etter litt heftig kjøring)
:D

Så da kan man bare spekulere på faktorenes rekkefølge og årsaksammenheng.

Teori:
1. Termostatsvikt som fører til koking.
2. Radiator sprekker som følge av koking.
3. Stengt radiator og lite vann fører til overoppheting av motor og pluggledningene smelter.

Jaja, sånn går nå dagan ....

Erik

Posted: 21 Jul 2008, 23:38
by mrinzane
hohoi, hehe. Sånn kan det gå ja, men det ordnet jo sej å Rudolf har det fint:D

Posted: 21 Jul 2008, 23:47
by Rudolf
mrinzane wrote:hohoi, hehe. Sånn kan det gå ja, men det ordnet jo sej å Rudolf har det fint:D
Time will show ...

Det har jo vært himla varmt nedi der, så de nærmeste dagene vil vise om det har gått utover noe annet.

Et det noe som heter "burn in test" av en motor ?
I så fall har Rudolf vært igjennom en sånn 8)

Erik

Posted: 22 Jul 2008, 00:06
by Miatapowers
Snodigt at de er smeltet, har vert rimelig varmt da, ser tydlig nedi toppen din at den har gode intervaller på oljer,,

Posted: 22 Jul 2008, 00:26
by Rudolf
StianOppistov wrote:Snodigt at de er smeltet, har vert rimelig varmt da, ser tydlig nedi toppen din at den har gode intervaller på oljer,,
Jeg har kokkelert litt nå ...

Termostaten har vært i gryta og putra og kokt i lengere tid, uten å åpne.
(Den er m.a.o. totalt kaputt)

Problemet er at når motoren koker med lukket termostat, så er eneste tegnet litt bobling i ekspansjonstanken.

Hvis man ikke følger med på temp-måleren (hvem gjør det), så kan motoren bli svært varm uten at det merkes.

Image

Rudolf gikk normalt, helt til radiatoren sprakk.
(Dampskyen var imponerende, ikke sett makan siden Krøderbanen åpna ...)
Først da begynte motoren å fuske.

Litt snodig erfaring dette.

Erik

Posted: 22 Jul 2008, 01:31
by HF-mx5T
en medvirkende faktor er at orginale mazda vanntemp målern er totalt ubrukelig.. den har et bittelite område på midten som den står på over et stort område på reel målt temperatur.. dette er sikkert for å gi inntrykk av at tempen alltid er bra :D selgertriks.. ser kjapt at dette ikke stemmer når man har mer reelle målere.. idet tempmålern flytter seg fra midten på normalmx5, er tempen godt på vei forbi 115 grader and rising, er min erfaring.. den sto dønn i midten fra 90-115 grader ca.. for så å brått stige når det allerede er i seneste laget.. er laget flere howto's om emnet for hvordan man kan rekalibrere org målern til å vise fornuftig..

Posted: 22 Jul 2008, 07:25
by arildh
Er veldig overrasket over at pluggkabel hettene eller hva det heter smelter. Det skal jo liksom være silikon og de beste kablene som er å oppdrive.

Posted: 22 Jul 2008, 11:24
by HF-mx5T
er det ikke garanti på sånt ?

Posted: 22 Jul 2008, 13:26
by DrHolm
HF-mx5T wrote:er det ikke garanti på sånt ?
jo det er da det. var det ikke livstids garanti? (hvis jeg ikke tar helt feil..)

Posted: 22 Jul 2008, 23:04
by Rudolf
DrHolm wrote:
HF-mx5T wrote:er det ikke garanti på sånt ?
jo det er da det. var det ikke livstids garanti? (hvis jeg ikke tar helt feil..)
Hvis du leser det som står med biiiittteliten skrift, så står det:
Garantien gjelder IKKE:

"- dersom termostaten ikke fungerer og dette fører til at radiatoren sprekker mindre enn tre timer
etter at du har kjørt Autoslalom der det er mer enn fire porter i løypa og løpet foregår på en søndag
"


Det fant jeg ut da jeg finleste 38-siders garantibeviset mitt :roll:

Erik

Posted: 22 Jul 2008, 23:06
by DrHolm
tenkte på pluggledningene jeg da. :)