Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Men samme bilen kosta 287.000 2 år senere....? :shock:

Med 5 hester mer!!!!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Rudolf wrote:I teorien blir den vel litt mer understyrt nå, men jeg har valgt å montere i ytterste festepunkt slik at effekten blir moderat.
Jo stivere bak jo mer overstyrt blir den...

Enkelte hardcore-autoslalom-folk fjerner jo stabstaget bak for å få planta effekten i bakken. Mulig vi snakker om endel råere bygg da.

Men ved å gjøre demperene bak litt "mykere" så kan du motvirke dette, ha samme balanse som før, men samtidig trekke fordelene med stivere stag bak.

Dette kan man bruke 80 vekttall på og fortsatt ikke være utlært i... jeg har kanskje 0,5 vekttall. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Hauk wrote:
Rudolf wrote:I teorien blir den vel litt mer understyrt nå, men jeg har valgt å montere i ytterste festepunkt slik at effekten blir moderat.
Jo stivere bak jo mer overstyrt blir den...

Enkelte hardcore-autoslalom-folk fjerner jo stabstaget bak for å få planta effekten i bakken. Mulig vi snakker om endel råere bygg da.

Men ved å gjøre demperene bak litt "mykere" så kan du motvirke dette, ha samme balanse som før, men samtidig trekke fordelene med stivere stag bak.

Dette kan man bruke 80 vekttall på og fortsatt ikke være utlært i... jeg har kanskje 0,5 vekttall. :)
Enig med deg der, at når du myker opp bak så får du mer effekt i bakken. Lett å merke på vinteren, kjører du på stiveste stillet på demperne så kommer du ikke langt på snøen. Myker du opp litt så får du tak....
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvis man bare skal oppgradere et stk stabstag. Bør man da gjøre det foran eller bak?

Dyre disse røre rørene :shock:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

forran.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

er da ikke så dyre? knappe 2000+frakt hvis du bestiller direkte fra racingbeat.com
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TurboLag wrote:mx-5 var en gang ganske dyre biler faktisk.. I 1994 kosta basismodellen 370.000 kr med 1.8L motor.. http://www.skatteetaten.no/Templates/Ta ... anguage=NO
uggla wrote:Men samme bilen kosta 287.000 2 år senere....? :shock:

Med 5 hester mer!!!!
Jeg ser at jeg ikke svarte på spørsmålet til Vegard :roll:

Våren 1990 kostet Rudolf Kr. 249.950,- .

Erik
Last edited by Rudolf on 23 Aug 2008, 00:33, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Hvis man bare skal oppgradere et stk stabstag. Bør man da gjøre det foran eller bak?

Dyre disse røre rørene :shock:
DrHolm wrote:forran.
Helt enig med Hr. Holm.
Jeg har kjørt noen måneder med staget foran nå og er storfornøyd.
Det ga meget merkbar effekt :)

Det bak er mest for å prøve meg litt med justeringer som Hauk er inne på her.

Staget bak koster meg under kr. 1000,- levert på døra inkl.alt.
(Det er når to personer deler på frakten (av to stag)).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf Racing i Rattmester'n 2008

Først noen bilder av Rudof Racing styling:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bilen går som ei kule.
Balansen kjennes veldig riktig ut.
Litt vanskelig å bedømme effekten av det nye krengestaget bak etter bare tre heat på banen.
(nok av andre ting å tenke på, disse dumme kjeglene som står i veien f.eks.)

Så langt jeg kan forstå, så er det bare en feil nå......
Føreren :oops:

Litt mere erfaring er nok lurt.
Men det er jo moro, så jeg erfarer gjerne :)

Erik
Last edited by Rudolf on 01 Sep 2008, 01:05, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Da er det bare å ølge med når TSW har kjøring neste år. Mye fin erfaring der, og mye morro :D
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bøker, brosjyrer, manualer og kataloger

Hadde en liten opptelling over trykksaker her i helga.
Noe er faktisk helt uvurderlig når det gjelder å finne info om bilene.
F.eks Mazda sine brosjyrer sier mye om hvilke tilvalgsdeler og opsjoner som er "orginale".
Brukermanualer er også gull verdt når det gjelder oversikt over utstyrskombinasjoner.

Bøker og nyere utstyrskataloger:

Image

Salgsbrosjyrer fra Mazda i Europa og USA :

Image
Image

"Owners Handbook" og Servicehefter med oppbevaringsmapper :

Image

Jeg er usikker på hvilken av oppbevaringsmappene som er orginal i forhold til årsmodell og land,
så jeg er veldig glad for tips.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Er det noen sannsynlighet for at noe av dette kan scannes og tilgjengeliggjøres som PDF?
På forumet? :)

Tenker mest på brosjyrer og slikt fra Mazda samt ting som er vanskelig å få tak i.
Bøker kan vi vel kjøpe sjøl....
:D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote:Er det noen sannsynlighet for at noe av dette kan scannes og tilgjengeliggjøres som PDF?
På forumet? :)

Tenker mest på brosjyrer og slikt fra Mazda samt ting som er vanskelig å få tak i.
Bøker kan vi vel kjøpe sjøl....
:D
Det er veldig mye.
Trykksaker jeg har som er utgitt av Mazda overstiger 1000 sider.
I tillegg kommer andre kataloger, brosjyrer, manualer og bøker.

Siden vi ikke har noen steder å legge slik informasjon, så tror jeg ikke jeg legger ned mye arbeid i det.
Men jeg bruker jo materialet når det dukker opp spørsmål.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Post by Larserik »

"Owners Handbook" og Servicehefter med oppbevaringsmapper :

Jeg har jo bare en Mx5 Miata, og med den fulgte Owner's Manual og Warranty Information...Har bare en mappe til disse, og det er den øverst i høyre hjørne hos deg, så jeg vil tro dette er orginalen til de to.
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Rudolf

Post by tor340 »

Dæven Erik, jeg er imponert over din entusiasme og traktering av kamera. The King of MX5 :D Tor
Post Reply