Mazdaspeed Motor/girkasse i en NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

problem med mx5 er at ledningsnett for motor, ikke er adskilt fra hovedmatta som går sammen med dash, lys osv osv . ihvertfall ikke i na..

jeg brukte et par dager, bare på å fjerne orginale na kabelmatta til motorn når jeg byttet til annen ecu.. alt kan løses. men ikke anta at det er ren plug and play.. timene raser avgårde på alle småtinga og forskinga som må til for å løse de siste 10% av jobben..

er min gjetning da, uten å ha inngående kjennskap til nb elektronikken, kun NA elektronikken..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

fra brandon fitch FM

Right, but if you re-wire your entire car, that's a big headache. Did you get the coils? The throttle body? The EGR valve? The charcoal canister? Were you going to re-plumb the fuel system to use the return-less setup on the MSM? What about a new gauge cluster? My point is that re-wiring the entire car will be a LOT of work. You need to have a very (very) clear understanding of how things work and what does what. You'll also need a wiring diagram and service manual for both your car and the MSM. If you want a "plug and play" solution, rewiring your entire car, is NOT it. Also, despite how complete the kit is sold as, you'll still almost definitely need new parts. Unless you have an entire car that you're able to pull parts off of, you'll need to source more parts - if you're planning to swap the wiring harness and everything.

I'll wait to put together an order for you until we have a solid list of parts nailed down. Sounds good about the MSM exhaust, that's what I would suggest. Just bear in mind that you'll need to modify / add some exhaust hangers.

The turbo outlet that you linked to in your latest email will work with 3" exhaust, but it won't work with the MSM turbo.

You're not going to get a plug and play solution with what you're trying to do. The closest thing would be to use the 1.6 wiring and add the Voodoo box, wideband, and MSD box. I'm really not trying to be negative here, but I want to see you driving the car, not just working on it. Knowing what's involved in a full swap and having spoken to people who've tried to do a full swap makes me very nervous that you're going to get in over your head. I certainly wouldn't try to do a full swap myself.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

my point exactly..

den enkle løsninga? stapp inn megasquirt.. dytt org 1.6 cas inn i msm motorn.. drit i alle avgass styringer. osv osv.. og styr motorn der som om den er en standard 1.8 motor med turbo.. problem solved..

men da er jo ikke ting "orginalt" lenger osv osv.. det ER mye jobb om du står hardt på at du skal ha den komplett ombygget til org msm spec..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Stehu wrote:I certainly wouldn't try to do a full swap myself.
Sier MYE den setningen der da..
etter telefonsamtaler med de når jeg holdt på med Big E så er det mye kunnskap i den gjengen, var ikke snakk om å vent litt, skal vi se, la meg tenke.. svar og løsninger kom kontant...

håper du får det til, hadde vært feita, uansett løsning :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Harald wrote: men da er jo ikke ting "orginalt" lenger osv osv.. det ER mye jobb om du står hardt på at du skal ha den komplett ombygget til org msm spec..
Poenget er vel nettopp det.. at det skal godkjennes..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

jepp.. og da krever det dertil stor arbeidsmengde for å få tilfredstillende resultat.. det er fullt mulig å operere ut msm ecuen fra et komplett msm kabelnett.. og så transplantere alle de korrekte tinga over i en eldre bil.. usikker på ting som startsperrer osv men..

jeg ville ikke tatt på meg en komplett byttejobb for noen her på forumet rett og slett pga det vil ta relativt mye timer å luke ut alle småtinga..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

startsperre omgår man med hydra da, da må man bare sette i alarm med startsperre i ettertid :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Harald wrote: jeg ville ikke tatt på meg en komplett byttejobb for noen her på forumet rett og slett pga det vil ta relativt mye timer å luke ut alle småtinga..
Nok penger så ville du nok det og :P
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

jo, men med hydra forsvinner jo mye av greia med at det er helt orginalt osv.

og ja. alle kan kjøpes :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Få det mappet skikkeligt da, så går det seg nok til, god katalysator så gir godkjente mål...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

EspenAndré wrote:
Harald wrote: men da er jo ikke ting "orginalt" lenger osv osv.. det ER mye jobb om du står hardt på at du skal ha den komplett ombygget til org msm spec..
Poenget er vel nettopp det.. at det skal godkjennes..
jeg driter i godkjenning, tut og kjør!
har 1,6 literen original liggende hvis jeg blir stoppet i teknisk etc!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Sier som Kim:

"Jeg vil heller bli stoppet og få bot, enn å bli stoppet og få bot + hk-avgift"

Etter som jeg forsto av den setninga, så får du HK-avgift i tillegg til bøtelegging om du har trimma bilen.. (Dette er om bilen har vært mindre enn 10 år i Norge)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

LoKi wrote:Sier som Kim:

"Jeg vil heller bli stoppet og få bot, enn å bli stoppet og få bot + hk-avgift"

Etter som jeg forsto av den setninga, så får du HK-avgift i tillegg til bøtelegging om du har trimma bilen.. (Dette er om bilen har vært mindre enn 10 år i Norge)
Jeg har 96 modell!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Stehu wrote:
LoKi wrote:Sier som Kim:

"Jeg vil heller bli stoppet og få bot, enn å bli stoppet og få bot + hk-avgift"

Etter som jeg forsto av den setninga, så får du HK-avgift i tillegg til bøtelegging om du har trimma bilen.. (Dette er om bilen har vært mindre enn 10 år i Norge)
Jeg har 96 modell!
Har den vært i Norge i over 10 år da? :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

nope-mx5 wrote:
Stehu wrote:
LoKi wrote:Sier som Kim:

"Jeg vil heller bli stoppet og få bot, enn å bli stoppet og få bot + hk-avgift"

Etter som jeg forsto av den setninga, så får du HK-avgift i tillegg til bøtelegging om du har trimma bilen.. (Dette er om bilen har vært mindre enn 10 år i Norge)
Jeg har 96 modell!
Har den vært i Norge i over 10 år da? :)

-n
Får se hvis jeg blir stoppet i kontroll :P tut og kjør? :P

er norsk 96 modell ja :P

Men får se hva jeg gjør, er ikke umulig at jeg tar den på verksted!
I værste fall, jeg er da elektriker, så må da gå ant å koble sammen dette selv, finne ut hvilke ledninger som går hvor etc :P Selve fysiske delen er vel ikke noe stort problem :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply