Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EatonMiata wrote:Jeg er ellers veldig takknemlig for tips til hvor jeg kan få en skikkelig kontroll etter at jeg senket bilen med Koni Coilovers. Min bil har garantert en god del feil i hjulstillingene - noe jeg vil ha sjekket før våren er her igjen - det går jo rette veien nå! :D
Jeg kan egentlig bare anbefale Lars-Erik Sissener.
I en tidligere tråd
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=12833
skrev jeg:
Rudolf wrote:
Pelle wrote: Går du god for kvaliteten på arbeidet?
Lars-Erik Sissener drev tidligere Forstillingsspesialisten A/S, men justerer nå hjul på jetfly på Gardermoen :shock:
MEN, han justerer også biler "på fritiden" og han har masse å gjøre.
Han er meget dyktig og brukes av mange bl.a. i Sportsvognklubben.
(Knut Halland sto bak meg i køen med sin Aston Martin sist jeg var hos Sissener)

Jeg har justert både Rudolf og Leopold (og kommer til å justere Beverly) hos han, og han gir seg ikke før du har fått de vinklene du ønsker deg.
Så jeg går god for Herr Sissener som kan nås på tlf. 90175340.
Hils.

Erik
Image

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=390

Sissener har egentlig gitt seg med firehjulskontroll/justering, men tar biler han "liker".
Du bør derfor sørge for att alle justeringsboltene dine er justerbare (ikke er rustet fast) før du kommer.
I linken ovenfor finner du noen artige hjulvinkler.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Beverly

Post by uggla »

Helt enig med det som blir sagt her. Hjulkontroll og lav vekt er viktig.

Vil være med å slå et slag for "sjøstjernene" også. De er nesten litt ikoniske nå og virkelig definerende for de flotte bilene våre. BBSer og Minilite er veldig fine de, men de har vel egentlig sitt estetiske opphav fra andre bilmodeller.

Jeg er stolt av å kjøre med de originale sjøstjernene i hvertfall halve året!
Image

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Denne grønnfargen i kombinasjon med brunt skinn er kanskje noe av det fineste NA er levert med! Jeg har hatt to tilsvarende biler, den siste jeg importerte fra Sveits var også en 1992 og så helt lik ut bilen din uggla - utrolig fint eksemplar det du har. Jeg forstår godt at man da kvier seg for å endre på ting inkludert bytte felger! :D

Men som tidligere nevnt - i utviklingsfasen av MX5 ble Panasport (Minilite kopier) brukt på bilen - deretter produserte Mazda sin egen versjon, nemlig disse sjøstjerne-felgene som er en 7-eket utgave over samme design (originalen har 8 eker). Felgene er lette, og kler bilen veldig godt, ingen tvil om det. Men - 14" blir jo litt puslete i lengden da..... 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Beverly

Post by uggla »

Uhm. Vel nå er det faktisk ikke min bil det der. :oops:

Det er en V-spec Eunos jeg fant i farten for å illustrere mitt poeng.
Men joda, den ligner jo litt...(jeg har faktisk det sorte std. interiøret i kombinasjon med BRG).
Joda BRG er blant de finere fargene, IMHO.

Dette er min bil (uten midtkapselene akkurat her):
Image

Og om sommeren (15 tommer BBS, siden 14 tommer er litt puslete :) :
Image

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette er IKKE pynt ......

Men det ser jo ikke så værst ut alikevel.

Image

Passformen var bedre enn jeg hadde våget å håpe på.
Men at man måtte ta av rattet for å få på plass grenrøret ville jeg nok ikke ha gjettet på forhånd :wink:
(rattstammen ligger svært nær inntil grenrøret og må trekkes ut og flyttes til side for å få "tredd" på plass røret)

Grenrøret hadde jeg forberedt med "bung" for bredbåndslamda (rustfritt selvfølgelig) som er plassert helt nede på røret like før katalysatoren.
Både bredbåndslambda og standard O2-sensor kunne plasseres uten problemer.
Det blir påstått at kabelen til standard sensoren må forlenges siden den er plassert ganske langt ned på grenrøret.
Men etter å ha tredd ledningen på en smart (?) måte, så var original-kabelen lang nok.

EGR (Exhaust Gas Recirculation) som er på 1.8l, medfører et ekstra uttak på grenrøret (ses på bildet ved rør nr. 3).
Dette kan det være en utfordring å få til å passe, men også dettte gikk fint.

Konklusjonen er at jeg er svært fornøyd med passform på jåle-røret fra Racing Beat.
(som i følge boka IKKE kan brukes på biler med kompressor :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Miatapowers »

Litt rart du måtte av med rattstammen, det har eg aldri måttet, og eg har hatt hatt rustfrie grenrør på nesten alle mine mx5er etterhvert,, men må snu og vende litt så smetter dem nedi..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by 2re »

Jau. Det e bærre lækkert! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by arildh »

Yo Bling is no match fo my Bling dawg:
ImageImage
Alternativ montering er å løsne motorfestene og jekke opp motoren.
Hvordan routet du O2 sensoren ? Løsnet du pluggen og dro den ut fra kabelmatta bak motoren ?
Vet du om det går å få tak i en SS O2 bung her i Oslo og evt noen som kan sveise på ?
Har du bilde av grenrøret med bung på sveiset og hvordan du routet ledningen ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Nesten grunn til å bytte Moss MP62 kompressoren mot Fast Forward coldside; man har da også gleden av å se grenrøret! :D

Mitt grenrør er pakket inn i isolasjon og godt gjemt UNDER kompressoren, dessverre - men det fungerer 8)
http://www.cardomain.com/ride/3319788/1 ... x-5/page-6

Men Erik - må innrømme at dette ble både meget vakkert og samtidig funksjonelt - som det meste av det du får på plass!!! :D
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Vegard »

Blei bra, det med grenrør + komp gjelder jo hotside komp.

Forøvrig så trengte jeg kun løsne motorfestet og dytte opp bitte litt (1.6 da)

Forøvrig blir fargen mye penere hvis man drar over med sprit av noe slag og fjerner alle fingeravtrykk. Blir gylden brun.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Litt rart du måtte av med rattstammen, det har eg aldri måttet, og eg har hatt hatt rustfrie grenrør på nesten alle mine mx5er etterhvert,, men må snu og vende litt så smetter dem nedi..
Nei det er ikke rart, det er sånn det er :wink:
Alle rustfrie grenrør er ikke like (ikke alle motorrom heller 1.6/1.8 ).

Racing Beat har måttet lage en bulk på røret for å komme klar av rattstammen når røret er montert.
Derfor leveres røret med en lapp montert på røret der det står: "Dette er IKKE en transportskade, men nødvendig for å få plass".

Bildet gir et visst inntrykk av klaringen mellom rattstammen og grenrøret (ikkje mykje).

Image
arildh wrote: Alternativ montering er å løsne motorfestene og jekke opp motoren.
Hvordan routet du O2 sensoren ? Løsnet du pluggen og dro den ut fra kabelmatta bak motoren ?
Vet du om det går å få tak i en SS O2 bung her i Oslo og evt noen som kan sveise på ?
Har du bilde av grenrøret med bung på sveiset og hvordan du routet ledningen ?
O2 sensoren er plugget i den orginale kontakten, som jeg ikke trengte å flytte på (sitter ved toppdekselet ved siden av Coilen).
Etter pluggen går kabelen rett ned langs klutsj-huset til bungen som er rett etter at de fire rørene blir til ett rør.

Rustfri O2 bung får du hos Svendsen Eksos for kr.80,- (de sveiser rustfritt også)
Jeg har ikke fått tatt bilder under bilen enda, men sensorene er plassert ganske likt med de jeg hadde på original-eksosen:

Image

Image
Vegard wrote:Blei bra, det med grenrør + komp gjelder jo hotside komp.

Forøvrig så trengte jeg kun løsne motorfestet og dytte opp bitte litt (1.6 da)

Forøvrig blir fargen mye penere hvis man drar over med sprit av noe slag og fjerner alle fingeravtrykk. Blir gylden brun.
Ja, jeg vet de mener hotside kompressor, men det er jo ikke alle som velger hotside ... :wink:
1.8 er forskjellig fra 1.6. På min måtte det nok mere til.
Det med spriten er greit å vite (hvis jeg blir jålete en dag).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Hauk »

Shiny metal er lekkert, og da spesielt grenrør. Arild sitt betinger siklesmekke.

Edit: n00b-spørsmålet ang sensorer: datasprut
Last edited by Hauk on 14 Jan 2011, 17:15, edited 2 times in total.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by nope-mx5 »

Hauk wrote:Det skjedde tydeligvis noe sensor-messig fra 94 til 95? Jeg husker ikke helt (begynner å bli gammel og tøven), men jeg har i hvert fall ikke to sensorer. Maks én.

Shiny metal er lekkert, og da spesielt grenrør. Arild sitt betinger siklesmekke.
Om jeg ikke husker feil, så har arildh raceland grenrør.
Koster $149 med frakt i Usa + jetcarrierfrakt til Norge. :)
Sikkert mulig å finne det enda billigere også :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Vegard »

Det ser rimelig trangt ut ja, litt bedre plass i 1.6.

Forøvrig gjelder det med sprit i førsteomgang før første oppstart, før fingerfett, skit, etc brenner seg fast. Aceton/sprit/noe som renser og ikke legger igjen no rest.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re:

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:Litt rart du måtte av med rattstammen, det har eg aldri måttet, og eg har hatt hatt rustfrie grenrør på nesten alle mine mx5er etterhvert,, men må snu og vende litt så smetter dem nedi..
Nei det er ikke rart, det er sånn det er :wink:
Alle rustfrie grenrør er ikke like (ikke alle motorrom heller 1.6/1.8 ).

Racing Beat har måttet lage en bulk på røret for å komme klar av rattstammen når røret er montert.
Derfor leveres røret med en lapp montert på røret der det står: "Dette er IKKE en transportskade, men nødvendig for å få plass".


Erik
Nå hadde eg samme grenrør på min forrige mx5. den med oppborret høykomp 1.9 motor, der gikk det greit av og på, om eg vridde det litt hardt på plass, eg hadde det av og på noen ganger, da eg bygde opp turbo stuff når eg hadde en ledig stund.. Trodde ikke det var noen forskjell på selve chassi eg,, Vurdere samme grenrør på min miata nå, men akkurat nå så holder eg en knapp på å holde den original..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply