Page 46 of 152

Posted: 09 Feb 2009, 11:22
by caLitri
mojo-91 wrote:Det setter seg fort snø inne i felgene på slike morsomme dager som disse.
Sikkert andre som har erfaringer med at snø/is inne i felgene fort merkes når man kommer ut på motorveien. :roll:

Det begynner å riste noe fandenivolsk!
Har kjent dette veldig godt de to siste dagene.
Nesten så jeg kaster opp når endelig kommer frem :P

Glemte og sparke av snøen når jeg parkerte i går.
Så idag var den fullstendig frosset fast!

Posted: 09 Feb 2009, 11:29
by Harald
stopper flere ganger med bruksbilen og, for å dytte snø ut av felgene med snøbørsten.. så kan man leke en stund igjen, før det er tett på nytt..


morro å se nedsnødd mx i bruk :)

Posted: 09 Feb 2009, 11:48
by TurboLag
caLitri wrote:Glemte og sparke av snøen når jeg parkerte i går.
Så idag var den fullstendig frosset fast!
"glemte" å sparke av snøen i går jeg også, så i dag var den smelta og rent vekk i min oppvarma garasje :roll:

Posted: 09 Feb 2009, 11:54
by caLitri
TurboLag wrote:
caLitri wrote:Glemte og sparke av snøen når jeg parkerte i går.
Så idag var den fullstendig frosset fast!
"glemte" å sparke av snøen i går jeg også, så i dag var den smelta og rent vekk i min oppvarma garasje :roll:
Ikke si at du kjører på salta veier og parkerer i oppvarmet garasje? :shock:

Posted: 09 Feb 2009, 13:56
by TurboLag
gir den en god skylling i ny og ne, og når man bor i Oslos sentrale gater er det ubetalelig å slippe å leite seg skakk etter parkeringsplasser når man kommer hjem en sein kveld

Posted: 10 Feb 2009, 21:19
by Rudolf
Toyota Corolla

BANG !
Lyden er veldig ubehagelig.

Fruen kom ned en liten bakke i sin blå Toyota Corolla (fra venstre).
Litt stressa, litt travel, litt vimsete, litt glatt.

Det måtte gå galt.
Jeg satt bare i bilen og ventet på smellet :roll:

Image
Image

Noen som har en venstre forskjerm til salgs ?
Jeg vil faktisk heller ha en brukt enn en ny (med dårlig tynnt stål).

Noen som har tips om en god oppretter/lakkerer i Oslo-området ?

Erik

Posted: 10 Feb 2009, 21:26
by Vegard
Først tenkte jeg hvorfor skrivern om Corolla?

Så leste jeg litt videre.

:x Kjipt.

Håper der ordner seg, og Rudolf er oppe å går fort.

Noen andre skader enn frontfanger(?) og skjerm?

Posted: 10 Feb 2009, 21:34
by Rudolf
Vegard wrote:Først tenkte jeg hvorfor skrivern om Corolla?

Så leste jeg litt videre.

:x Kjipt.

Håper der ordner seg, og Rudolf er oppe å går fort.

Noen andre skader enn frontfanger(?) og skjerm?
Det ordner seg helt fin.
Damen tok selvfølgelig på seg all skyld, så det er bare bryderiet. :roll:

Det ser ut til at det bare er skjermen, men støtfangeren har en litt underlig fasong i overgangen mot skjermen.
Dette er nok bare fordi den står i klem.
Håper jeg slippe å skifte den p.g.a utsparingene til de "Skandinaviske" blinklysene.

Takk for medfølelse :)
Forøvrig går Rudolf som ei kule ......

Erik

Posted: 10 Feb 2009, 21:41
by uggla
Det der er så kjipt. Men bra at alt gikk bra med førerne.

:(

Gudd løkk med deler.

Posted: 10 Feb 2009, 22:24
by Rudolf
VLSD

Jeg har hatt mye bruk for diff.brems de siste dagene.
Siden jeg ikke har spade (det er sant) og står parkert på gata, så er det av og til spennende å se om jeg kommer ut av snøhaugen.

Det går fint :D

Men er det noe man kan bli paranoid av, så er det VLSD (Viscous Limited Slip Differential).
Ta en titt på de mange hundre innlegg som er skrevet på Miata.net så forstår dere hvorfor.
Et eksempel på en tråd: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... =VLSD+test
En artig en om snøkjøring og LSD: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... =VLSD+test

En dag da jeg sto og spant på bare det ene hjulet, begynte jeg å lure.....
Hadde diffen tatt kvelden ??

Det er en kjent sak at en VLSD har begrenset levetid.
Siliconolja (eller geleen) som er inni diffen mister effekten etter en tid.
Den delen av diffen som inneholder olja og lamellene er hermetisk lukket og det er ikke mulig å vedlikeholde denne delen.
En VLSD har i utgangspunktet ca. 40% effekt (overføring av kraft) fra det hjulet som har mest motstand til det som har minst.
Denne effekten blir altså lavere ettersom diffen blir eldre.
Til slutt vil en VLSD fungere som en "vanlig" åpen diff (fullt brukbar, men ingen sperreeffekt).

Hvordan teste en VLSD ?

I dag tok jeg testen (etter boka).
Mazda Workshop Manual sier noe om dette, men det er rom for missforståelser:

Først den enkle testen:
Man jekker opp BEGGE hjulene og dreier det ene rundt.
Hvilken vei vil det andre dreie ?

Her er den første kilden til missforsåelse.
Det andre hjulet vil dreie samme vei, eller motsatt vei, avhengig av om bilen står i gir eller ikke.
Altså:

- Bilen står i fri: Hjulene dreier samme vei.
- Bilen står i gir: Hjulene dreier motsatt vei.

Så til den mere avanserte testen:
Hvilken motstand er det i viskosesystemet ?

Image

- Man måler omdreiningshastigheten til et hjul når man påfører en bestemt kraft.

Dette gjøres med stoppeklokke og momentnøkkel.
I følge manualen skal denne kraften påføres med bilen i gir og det motsatte hjulet frittløpende.
Dette gir for stor motstand til å gjennomføre testen, så jeg tror det er en feil i beskrivelsen.
(Jobber med å finne ut av dette).
Med giret i fri og motsatt hjul låst, så kan testen gjennomføres.

Men en påført kraft (dreining med momentnøkkel) på 15 Nm, så skal EN omdreining ta 16 sekunder eller mer.

På Rudolf tok det 16 sekunder akkurat !

Konklusjon:
Rudolf sin VLSD er innenfor spec. (såvidt).
Dette ble demonstrert med noen fine bakkestarter etter testen (med vitner).
:D

Erik

Posted: 10 Feb 2009, 22:46
by B1ackBoX
For å kanskje berge forskjermen, burde nok de bulkene trekkes ut snarest mulig.
Ser ut til å være ganske 'myke' kanter (ikke skarpe knekker) på de bulkene du fikk.

Posted: 10 Feb 2009, 22:56
by Rudolf
B1ackBoX wrote:For å kanskje berge forskjermen, burde nok de bulkene trekkes ut snarest mulig.
Ser ut til å være ganske 'myke' kanter (ikke skarpe knekker) på de bulkene du fikk.
Jeg har ikke verktøy til det .......
Noen tips om hvem/hvor ?

Erik

Posted: 10 Feb 2009, 23:37
by B1ackBoX
Type verktøy som glassmestere bruker, kraftig sugekopp med handtak... kan kankje klare å trekke ut bulk med noe slikt.
Vet ikke hvem andre som evt kan ha noe tilsvarende redskap.
Å banke dem ut blir vel bare å ødelegge lakk og å lage flere ujevnheter.

Posted: 10 Feb 2009, 23:45
by Miatapowers
Rudolf wrote:
B1ackBoX wrote:For å kanskje berge forskjermen, burde nok de bulkene trekkes ut snarest mulig.
Ser ut til å være ganske 'myke' kanter (ikke skarpe knekker) på de bulkene du fikk.
Jeg har ikke verktøy til det .......
Noen tips om hvem/hvor ?

Erik
Damen tok på seg feilen, finn ett verktsted å fiks, sende regning, om ho tar det på sin kappe, og det kan varmest og suges, så er det billigere for ho enn en tapt bonus på sin forsikring...

Posted: 10 Feb 2009, 23:51
by Rudolf
B1ackBoX wrote:Type verktøy som glassmestere bruker, kraftig sugekopp med handtak... kan kankje klare å trekke ut bulk med noe slikt.
Vet ikke hvem andre som evt kan ha noe tilsvarende redskap.
Å banke dem ut blir vel bare å ødelegge lakk og å lage flere ujevnheter.
Ikkeno ødelegging her takk ....
Nok skade er skjedd :roll:
:)
StianOppistov wrote: Damen tok på seg feilen, finn ett verktsted å fiks, sende regning, om ho tar det på sin kappe, og det kan varmest og suges, så er det billigere for ho enn en tapt bonus på sin forsikring...
Om damen eller selskapet betaler, spiller ingen rolle for meg.
Det skal tas takst og jeg ønsker å finne riktig verksted.

Se forøvrig eget innlegg om oppretter-lakkerer på teknisk-delen.

Erik