Page 6 of 17

Re:

Posted: 15 Apr 2010, 23:43
by Agility
Rudolf wrote:Hyggelig at de originale fjærene til Leopold kom til nytte.
Oppsettet ditt er jo en miks mellom LE og R-package.
(R-package bruker også samme fjærer foran og bak)

Ligger mye teoretisk vurdering bak dette oppsettet :wink:
Spennende å se hvor høyden havner.

Erik
Takk og takk :D Har kommet litt ned så langt og ble mere jevn foran og bak. Tok en av mine spesialetapper hjem fra jobben i kveld (har mange av de her på øvre romerrike... :twisted: ) Jø og Fyse !!! Det satt klistra i på veien.... :shock: Og Leopolds ex-Bilstein's levere det de skal, ikke noe å utsette på det. Dette tror jeg at jeg kan finne på å like.. :wink:

Nå har Miata'n min deler både fra Leopold og Beverly :) var fjærene kanskje fra Rudolf ? :lol:

Posted: 15 Apr 2010, 23:53
by Rudolf
Agility wrote: Nå har Miata'n min deler både fra Leopold og Beverly :) var fjærene kanskje fra Rudolf ? :lol:
Ja, faktisk !
Du kjører på fram-fjærene fra Rudolf 8)

Erik

Re:

Posted: 16 Apr 2010, 00:11
by Agility
Rudolf wrote:
Agility wrote: Nå har Miata'n min deler både fra Leopold og Beverly :) var fjærene kanskje fra Rudolf ? :lol:
Ja, faktisk !
Du kjører på fram-fjærene fra Rudolf 8)

Erik

Ja det får man vel kalle arvegods fra en riktig fiiin familie :lol:

Eksosanlegg ???

Posted: 18 Apr 2010, 14:50
by Agility
Trenger ny eksos og cat før EU i juni...

Noen som har erfaring med denne ?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1114

Prøver også å finne en effektiv cat som ikke koster en formue, mange klager på holdbarheten på JR sin Racecat så den utgår, noen som har gode forslag ?
Har kikket på denne:
http://www.flyinmiata.com/index.php?sto ... %201990-93

Re: Holm's Miata -90

Posted: 18 Apr 2010, 23:09
by LoKi
Kjøpte en fra Magnaflow på ebay. Den passa, og det er vel det som kreves? ;)

Re: Holm's Miata -90

Posted: 18 Apr 2010, 23:27
by Agility
LoKi wrote:Kjøpte en fra Magnaflow på ebay. Den passa, og det er vel det som kreves? ;)
Jo har sett de, men finner bare den typen som må helsveises, hadde vært mere praktisk med bolter.... :wink:

Re: Holm's Miata -90

Posted: 18 Apr 2010, 23:37
by Kolbotn
jeg kjøpte dette eksosanlegget til min og har vært strålende fornøyd siden:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 7b3bc82271

Katalysator kjører jeg med en orginal jeg fant ubrukt på ebay til 200,-

Re: Holm's Miata -90

Posted: 27 Apr 2010, 19:14
by Agility
Resten av anlegget kommer fra MX-5 parts via nabolandet :mrgreen:
Strengt tatt absolutt nødvendig da EU'n er i løpet av juni...

Image

Re: Holm's Miata -90

Posted: 28 May 2010, 22:05
by Agility
Hmm... :roll:
Sitter og ser på et opptak fra Viasat Motor og 24h på Nürburgring.... Kan ikke se en eneste bil som ikke har Bilstein reklame.... :shock: Noe sier meg at jeg har gjort noe veldig riktig ved å sette på Leopolds gamle Bilstein's... :wink: Og gjett om det føles sånn når vi er ute og kjører på Øvre Romerrikes små finurlige veier.... :twisted: (Spør OveN.... Han var med på tur og prøvde å henge på.... :lol: )

:mrgreen:

Ny eksos og diverse smårep er gjort så nå er det PKK mandag 7.juni..... Skulle ikke være noe i veien for ikke å gå greit gjennom, men er litt skummelt også... :shock:

Re: Holm's Miata -90

Posted: 31 May 2010, 00:03
by Ove N
Agility wrote: Noe sier meg at jeg har gjort noe veldig riktig ved å sette på Leopolds gamle Bilstein's... :wink: Og gjett om det føles sånn når vi er ute og kjører på Øvre Romerrikes små finurlige veier.... :twisted: (Spør OveN.... Han var med på tur og prøvde å henge på.... :lol: )
Kjekke veier! og sikkert godt valg av dempere du har tatt..
Så hadde ikke det vært Hund på deg i helga, så skulle DU også ha vært på Vålerbanen :idea: Ikke annet å si GØY!

PKK godkjent for 2 nye år...

Posted: 16 Jun 2010, 14:22
by Agility
Da er kontrollen og etterkontrollen ferdig, så da er det bare 2 år til neste gang. Måtte bytte nedre venstre bærekule og justere lys. Begge ting gjort i garasjen 8) Mystisk nok endra spissinga seg ei kvart omdreining på styrestaget etter bytte av kula ?!? Men det var fort å justere selv. Bilen sliter dekka helt jevnt (bortsett fra bakdekka da, de slites litt mere over det hele... :wink: ), ingen sporing å merke og går som en strek i høy hastighet, grepet i svinger er usannsynlig bra, så da tenker jeg at jeg ikke lar noen få røre hjulvinklene enda...
Obligatoriske stag montert under girkassa og i traversen bak. Får se om jeg merker noe endringer... :wink:
Image

Kåilåvverrs - Et testprosjekt...

Posted: 06 Jul 2010, 10:18
by Agility
Jeg kjøpte som kjent Leopold's ex Bilstein dempere tidligere i vår. De fungere helt usannsynlig bra, og tåler ganske harde fjærer, så da endte jeg i tillegg opp med noen fjærgreier...
Har hatt disse sakene liggende i garasjen siden april, og vært usikker på om de skulle på (kosta jo omtrent ingenting...)
Men skitt au, hvorfor ikke teste ? Så gårdagen ble brukt til å skru litt...
Om det er kjørbart får vi nå se på...
(Beklager dårlige mobilbilder...)

Man tar altså 4 stk sånne:
Image

Demonterer gamle rustne originalfjærer, samt deler som er i veien, som støvhetteholdere f.eks.
Image

Kunne faktisk også tatt av den originale fjærholderen, men lot den stå på for enklere å kunne gå tilbake til vanlige fjærer.
Image

Gjengehylsa som skal tres på hadde ca 0,5mm slakk, så da setter man på en krympestrømpe:
Image

Hylsa festes lett med 3stk små settskruer med litt blå Locktite:
Image

Originale bumpstops (takk til Oppistov for donasjon) er delt i to og nedre del er limt fast på øvre fjærholder med Sicaflex
(Ingen nye FCM bumpstops før jeg evt. vet om dette er kjørbart :wink: ):
Image

Nå har man en komplett Bilstein demper med coilover :D (burde vært lakka opp i original gulfarge med lys blå tekst...):
Image

Og ferdig montert med toppfeste:
Image

Som deretter monteres i respektive hjørner på bilen:
Image

Og etter litt justering (som fortsatt ikke er 100% ferdig), så ender man opp sånn her (ca 13" foran og 13,25" bak):
Image

Fjærene er 450 foran og 350 bak, originale krengestag.
Iflg. regnearket til Shaikh hos FCM, skulle dette gi meg en bil som blir veldig lett overstyrt (FRC - Front Roll Couple på 48%)
For å kompensere mest mulig på dette har jeg fjernet krengestaget bak og fikk da en FRC på 50,4% (fortsatt vel lav)
Burde hatt et 23mm krengestag foran for å få tilnærmet riktig FRC, får se på dette etterhvert, om disse blir stående på bilen...
Har bare såvidt kjørt en tur på butikken i går og til jobb i dag tidlig på tørt føre, men jøje meg.... :twisted:

Re: Holm's Miata -90

Posted: 06 Jul 2010, 11:38
by Hauk
Selvgjort er velgjort. Ser bra ut.

Re: Holm's Miata -90

Posted: 06 Jul 2010, 12:08
by perri
Jeg er imponert :D

Re: Holm's Miata -90

Posted: 07 Jul 2010, 06:54
by Agility
Jeg hadde ett spørsmål i hodet da jeg bestemte meg for å teste disse fjærene:
Er det kjørbart ???
Åja :twisted: He-he...
Sitter som klistra, merker ikke noe sålangt til overstyringstendenser, men det kan jo fort endre seg når vi får litt våt vei, gjenstår å se.
Komfort ? Litt i overkant hardt når det er dumper i veien, harde asfaltkanter og sånt, ganske mye "ræcerbil", men kjærringa bruker også bilen (merkelig nok veldig ofte når det er godt vær, og jeg får allverdens merkelige oppdrag som gjør at jeg må bruke konebilen -807... :? )
Hu kjører freskt, men jeg antar at kravet til komfort stiller litt høyere der...., så vi får se da, men de blir sittende ei stund for det var jo "racende" gøy å kjøre med :twisted: (og så var det det der med godkjent eller ikke....)