Medlemsmøte med Biltilsynet

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by Hauk »

arildh wrote:Jeg måtte dra kl. 21. Ble det snakket om noe relatert til trimming etter dette ? Fra 19-21 gikk det mest i skilt, lys, orginalt ratt, dokumentasjon på ditt og datt, zzzzzZZZZzzz...
Veldig bra tiltak men det var vel kanskje ikke tatt høyde for at rep. fra biltilsynet var så prateglad på hvert spørsmål så tiden fløy. Feks. 25 min. om skilt og skiltplassering.
Ja, det var fra kl 21 og utover (til ~22:15) at festen tok av!

Jeg synes dette var bra og informativt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by 2re »

Tror ikke vi kunne fått tak i bedre ekspertise ift regelverk og godkjenning! :)

Takk til Erik som fikk landet dette!!! :D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by Banzaibaggen »

Helt topp og veldig nyttig info som nå har tilkomet klubben. Takk til Erik som fikk dette i land. Jeg er forøvrig allerede i samtaler med FM om å TÜV godkjenne deres produkter. Det var faktisk de som spurte meg om info rundt dette :D. Da passa det perfekt å ha vært med på detta i går.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by twr »

2re wrote:Tror ikke vi kunne fått tak i bedre ekspertise ift regelverk og godkjenning! :)

Takk til Erik som fikk landet dette!!! :D
+1 :D
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by obi-one »

Veldig bra medlemsmøte i veldig bra lokaler!

+1 til Erik for et møte det skal bli vanskelig å toppe.....

Jeg oppfatter at stikkordet for debatten i siste del av møtet om trimming (smått og stort) er fortsatt dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon.

Jeg oppfattet også status ift Mazda i Norge som at de ikke gir ut noe dokumentasjon på for eksempel likheten mellom min 90 hk 1996 NA og 130 hk leverte 1,8 l 1996 NA, men velger å stå klart og tydelig på at dette er to HEEELT forskjellige biler.... :shock:

Så dersom jeg skulle ønske å gjøre noe med dreiemomentet 8) , så må jeg skaffe dokumentasjon fra leverandøren av ""dingsen"" som jeg kan legge fram for Vegvesenet som viser at denne dingsen er godkjent til akkurat denne bilen, samt at dingsen er montert av godkjent verksted, samt at avgassene fra utløpet av eksosen med dingsen montert fortsatt er OK.......$$$$$$

Jeg oppfatter kanskje at vi må jobbe litt for å kartlegge mulige kilder til dokumentasjon, men tror også at vi faktisk kan påvirke leverandørene av "dingser" slik at de får TÜV godkjent godsakene sine, og at det isåfall er greiest å lete etter greier som er godkjent innenfor EU/EØS området.....men så gjenstår i så fall fortsatt montering av godkjent verksted OG avgasskontroll ( :?: )

Men dette er altså ikke noe forsøk på fasit, bare en oppfatning. :wink:
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by mussa »

2re wrote:Tror ikke vi kunne fått tak i bedre ekspertise ift regelverk og godkjenning! :)

Takk til Erik som fikk landet dette!!! :D
+1

Jeg har allerede opprettet kontakt med Statens Vegvesen om diverse "mindre ombygninger" som hadde vært kjekt å ha i vognkortet.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by 2re »

obi-one wrote:Veldig bra medlemsmøte i veldig bra lokaler!

+1 til Erik for et møte det skal bli vanskelig å toppe.....

Jeg oppfatter at stikkordet for debatten i siste del av møtet om trimming (smått og stort) er fortsatt dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon.

Jeg oppfattet også status ift Mazda i Norge som at de ikke gir ut noe dokumentasjon på for eksempel likheten mellom min 90 hk 1996 NA og 130 hk leverte 1,8 l 1996 NA, men velger å stå klart og tydelig på at dette er to HEEELT forskjellige biler.... :shock:

Så dersom jeg skulle ønske å gjøre noe med dreiemomentet 8) , så må jeg skaffe dokumentasjon fra leverandøren av ""dingsen"" som jeg kan legge fram for Vegvesenet som viser at denne dingsen er godkjent til akkurat denne bilen, samt at dingsen er montert av godkjent verksted, samt at avgassene fra utløpet av eksosen med dingsen montert fortsatt er OK.......$$$$$$

Jeg oppfatter kanskje at vi må jobbe litt for å kartlegge mulige kilder til dokumentasjon, men tror også at vi faktisk kan påvirke leverandørene av "dingser" slik at de får TÜV godkjent godsakene sine, og at det isåfall er greiest å lete etter greier som er godkjent innenfor EU/EØS området.....men så gjenstår i så fall fortsatt montering av godkjent verksted OG avgasskontroll ( :?: )

Men dette er altså ikke noe forsøk på fasit, bare en oppfatning. :wink:
Kanskje en tur til Danmark kunne være tingen? :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Evaluering fra medlemsmøte med Biltilsynet

Post by 2re »

Image
Image
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply