Page 6 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 19 Nov 2011, 16:07
by 2re
obi-one wrote:Jeg synes hornet på MX-5 er puslete greier, jeg .....
Kjøpte meg derfor et "kompakt" og lett kompressorhorn, bygget sammen som en enhet, egentlig laget for motorsykler:
(300,- fra Sverige, inklusive porto, og kjapp service) (Selges også på IL motorsport i Tyskland)
Image
Eller 245 kr på BilXtra! :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Feb 2012, 13:49
by obi-one
Etter endel kjøring på vinterveier i kaldt vær, og mye "høl" av is og dårlig asfalt har jeg i det siste syntes bilen har vært litt "skranglete" i hekken. Mere "krasj" lyder i harde dumper, for å si det slik.

La meg derfor under bilen i dag for å prøve nedjustering fra 3 til 1 i demping på KYB AGX demperene bak, i håp om at dette skulle "spille sammen" med de myke vinterdekkene på en bedre måte.

Da fant jeg en mulig årsak til mer lealaus bakstilling, ingen spor av "IL Rear Subframe brace" lenger, denne har altså falt av :shock: :
Image

Tipper en av festeboltene har knekt, jeg var ikke spesielt imponert over styrken i disse, alternativt har den vibrert løs. Hvis noen andre har denne, så kan det altså være lurt å sjekke om boltene holder grepet, kanskje legge på litt locktite også.

Da får jeg starte jakten på ORIGINAL subframe braces, de som ble levert til 1,8. Jeg tror disse er mye bedre enn den lille "pinnen" fra IL.....
Så hvis noen har en å selge......(lager en tråd på "kjøpes", tenker jeg)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 05 Feb 2012, 04:37
by mussa
På bildet ser nå alt ut som det skal med tanke på "pinnen"?? Hehe.. Har selv byttet ut boltene i denne planken da jeg skulle løsne på den en kald vinterkveld i eikerbøgda og alt ramlet fra hverandre.. Tenkte mitt om kvaliteten på boltene i det jeg holdt på, men valgte å holde kjeft om det da jeg ikke hadde lest om noen andre som hadde hatt problemer med det.. :lol:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 05 Feb 2012, 08:38
by obi-one
Tror kombinasjonen sterk kulde, hullete veier og inspirert kjøring tok knekken på den, bokstavelig talt. Og bildet er selvsagt et "før" foto.... :lol:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Feb 2012, 23:05
by obi-one
Det sies at Jaguarklubben på 70-tallet hadde en sticker i bakvinduet som sa:
"All parts that fall off this car is genuine British quality products!"
Nå heter min bil "Not Entirely British", men jeg visste ikke den hadde tatt med seg slike uvaner....

Etter nærmere inspeksjon kan jeg fastslå at boltene som holder IL Subframe Brace har holdt stand, det er selve bracen som har løsnet, ved at det "sitter igjen" to runde ståskiver og festeboltene. Disse skivene var opprinnelig er sveiset inn i røravslutningen i hver ende av forsterkningen.

Antar derfor at vibrasjoner og slag kombinert med saltlakens gleder har tatt knekken på bracen, for alle som monterer denne typen forsterkning kan det derfor være greit å "guffe på litt ekstra" rustbeskyttelse INNI røret som festeboltene står i når de monterer den.
Eller kanskje jeg har kjørt over en diger isklump som tok den med.....men da hadde jeg vel sett det i frontleppa..... :shock:

Og jeg fortsetter jakten på originalbraces fra 1,8, tror dette skal passe uten å komme i konflikt med eksosanlegget.... 8)
Eller kanskje jeg bare skal kjøpe en ny IL motorsport......

Nedjustering til 1 på KYB AGX demperene gjorde for øvrig underverker på bakvognens oppførsel på vintervei, mye mykere og mindre slag, liten vits i hardt oppsett med myke piggfrie vinterdekk, synes jeg.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Feb 2012, 23:39
by mussa
Denne saken du har lagt igjen langs landeveien passer også den andre veien, altså "opp ned", jeg snudde min når jeg bytta ut boltene.. Da slipper jeg at den subber.. Den er...var lavere enn leppa, i hvertfall på min bil var den det laveste punktet før jeg snudde den og da hadde jeg GV-leppa..

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Feb 2012, 21:44
by obi-one
Tror nok jeg lander på å montere en "originalbrace" bak fra 1,8, siden festemutrene allerede er der på min 96 modell.
Har nå bestilt fra Autolink, fikk 7,5% klubbrabatt :D

Mens jeg venter måtte jeg jo lodde sammen en British Racing Green feilkodeleser for OBD-1 diagnosekontakten.

For tolkning henviser til Rudolfs post på innemøtet http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm

Jeg bestilte en rull med 470 Ohms motstander og en neve lysdioder fra E-bay, og loddet sammen en tester (og registrerte at jeg sprengte nærgrensen for mobilkameraet) :
Image

Koblet opp, slo på tenning, dioden lyste EN gang og var siden taus, med andre ord ingen feilkoder i minnet. Og bilen går som en klokke også, selvsagt. Men morro å teste likevel :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Feb 2012, 22:17
by Pelle
...eller kanskje du blåste dioden? :mrgreen: :mrgreen:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Feb 2012, 22:33
by obi-one
Tenkte på det, jeg også, så derfor gjentok jeg prosedyren, så jeg skulle være sikker på å blåse den en gang til. :mrgreen:
Den lyste da også! 8)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 21 Feb 2012, 08:39
by 2re
:D

Re: Not Entirely British.....

Posted: 27 Feb 2012, 21:54
by obi-one
Siste tilskudd til dokumentert galskap er Rear Subframe Brace fra NA 1,8, innkjøpt fra Autolink i England.
God service, rask levering, bestilt 20 februar, ankom Norge en uke etter, levert på jobb på dagtid.

Ble en drøy pris, selv med klubbrabatt, 327 kroner for rørene, 443 for porto, og 280 for moms og tollgebyr, totalt 1050 kroner. :shock: Og dette er inklusive originalrust :D

Det jeg ikke var klar over var at de tre rørene er sveiset sammen i hjørnet, klart positivt for stivheten når de blir montert på, ikke rart det ble litt kostnad i porto! (TNT Express, standardvalget til Autolink for alt som skal til Norge)

Tror det blir en liten runde med stålbørste og svart bengalac før montering.......får vente med å skru det på til det blir litt tørrere å ligge på bakken....

Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Mar 2012, 00:28
by paal
Har du vinyltak på hardtoppe? Jeg har det fra min 1994. Ikke sett mange av den typen. De fleste hardtopper er vel lakkert?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Mar 2012, 20:30
by obi-one
Min hardtop er sort lakkert, men i en "granulert" overflatefinish, som likner litt på overflaten på vinyl. Jeg kjøpte den i Sverige fra en annen MX-5 eier som hadde kjøpt seg Jaguar isteden :shock: . Toppen er uten varmetråder, tror den er original. Har alle fester og en slags plastikk innertak.......Bakvinduet har glass uten varmetråder, merket DOT 23 og Nippon Safety. Antar at det er en hardtop levert til en tidligere NA årsmodell. Jeg savner overhode ikke varmetråder, sålenge man har en liten varmevifte i kupeen om morgenen.
Og nå skal toppen snart av :D :D

Image

Image

Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Mar 2012, 22:11
by paal
Min er med vinyltrekk og har varmetråder. Vurderer å sette den på siden jeg må kjøre ett stykke for å vise bilen på veistasjonen med senkfjærer. Har hatt bilen på EU i dag og kjørt 4mil uten topp. Begynte å bli litt kaldt. Vurderer å kjøpe slik en cromet bar som du har og vindavviser. Hvordan er disse montert?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Mar 2012, 22:22
by mojo-91
Hva jeg kan se, ser denne hardtoppen ut til å være original.