Page 6 of 14

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 29 Sep 2011, 14:31
by Tonny_B
PROSJEKT HARDTOPP

Startet i går på å prøve å få tetta mellommrommet mellom pakning og sidevinduene på hardtoppen.
Etter noen heavye regnbyger - så var det litt vann som hadde kommet inn i cupeen, og da er jo vitsen liten med
hardtopp . Så det var enten bære eller briste følte jeg.

Slik så det ut før jeg startet prosjektet :

Fører side : Ganske så stor glipe/hull mellom pakning og vindu. Ikke rart vann kom inn her .

Image

Pasasjerside: Også en ganske stor glipe / hull.

Image

Denne hardtoppen har litt andre pakningslister enn de orginale. Ligner litt på slik det er i bagasjerommet, der man trer pakninga utpå selve lista. Så jeg tok av pakningen, og så at selve pakningslista var poppet og limt fast til toppen.

Image

Etter å ha demontert, så den slik ut :

Image

Jeg trengte ikke å senke den nore særlig, bare dra den litt lengere forover , retning panser, så jeg handlet inn litt sikaflex som jeg brukte som tetningsmasse mellom list og topp. Lot det ligge å tørke ett døgns tid, før jeg borret nye hull og poppet den fast, slik som den var før jeg starta :

Image

Image

Så var det å tre på lista å montere toppen for å se om hullet hadde blitt mindre.
Og siden jeg hadde limt fast pakningslista med sikaflex , så var det enten bære eller briste følte jeg.
Men jaggu hadde jeg flaksen på min side i dag :D
Vasket bilen i samme slengen for å se om den tålte litt høytrykk.
Resultat : Tett og god :mrgreen:

Image

Image

Håper på respons på WTB annonsen jeg la ut på CR.net ang bakfestene til toppen også, så kan jeg gå en trygg høst i møte.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 29 Sep 2011, 14:35
by Tonny_B
Var også innom posten å henta en pakke som hadde ligge å venta på meg i noen dager .

Image

Blir å lakkere disse i bilens farge (eller kansje sort matt ), for å se om de tar seg ut :)
Takker Trond for en hyggelig byttehandel .

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 29 Sep 2011, 14:39
by Tonny_B
Til slutt ett bilde av en nyvsaka mx5 som er klar for litt kjøring :

Image

Neste på to do lista er å få senka den like mye forran som bak. (mellom 1,5 og 2cm) Men må vel vente noen dager til enda, så den får satt seg litt.

Venter også på setetrekk som er på vei fra The CarTrimmers.uk.com . Ligger vel hos tollen nå tenker jeg. :D

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 29 Sep 2011, 15:58
by rocktrond
Er spent på de setetrekkene :)

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 29 Sep 2011, 16:11
by anton.g
:D

anser

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 01 Oct 2011, 22:05
by Tonny_B
Ikke noe særlig mx5 stoff, men ser min forige bil er til salgs igjen. Ikke lenge den nye eieren fann bilen "underholdende" gitt :P
Akkurat slik jeg solgte den, uten rust på skjermen.
http://bil.autodb.no/?_cmd=results&List ... mId1376599

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Oct 2011, 09:12
by LoKi
Så gøy at han har plassert nesten hele annonsen i parentes.

Ikke så skarp? :P

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Oct 2011, 09:33
by rocktrond
Reagerte mest på eksosen jeg - risikerer jo at nabolagets katter tar bolig der inne :shock:

Og så for å lære noe nytt i dag også:
Hvor mye kan overdimensjonert eksos påvirke effekten?
Hvordan vil du samenligne å kjøre MR2 med å kjøre MX-5?

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Oct 2011, 09:42
by LoKi
En stor potte med diger stuss i enden vil ikke påvirke noen ting.
I dette tilfellet er det en turbobil, så det er nødvendig med større eksos for å hindre big-bada-boom når man gir flatt jern :P

Potta er bare til pynt, og for å lage litt feit lyd, ikke noe annet. Det er dimensjonen på selve eksosen som er det viktige.
(Jeg kjører selv med 2.5" eksos, og 4" enderør for lyd og estetikk)

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Oct 2011, 09:44
by Tonny_B
rocktrond wrote:Reagerte mest på eksosen jeg - risikerer jo at nabolagets katter tar bolig der inne :shock:

Og så for å lære noe nytt i dag også:
Hvor mye kan overdimensjonert eksos påvirke effekten?
Hvordan vil du samenligne å kjøre MR2 med å kjøre MX-5?
:lol: Eksosen er fin den, er bare 3" rør - og 4,25" enderør. Var en meget fin og dyp lyd i bilen.
Eksosen har MYE å så på en turbobil. Blir det for smalt, så får ikke bilen "puste" skikkelig. Blir det samme som mo du blåser gjennom sugerør mens du løper ;)

Loki: Det la jeg ikke merke til..hehe. Men la merke til at han bruker mitt bilde til forsiden på annonsen.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Oct 2011, 10:02
by LoKi
Ja, på turbobil risikerer du å rase motoren om eksosen er for trang.
På en sugebil skal det vel være litt mottrykk, så der er det ikke nødvendigvis gunstig å øke luftflyten på den varme siden. Jeg har dog ikke drevet med N/A-trim, så jeg kan ikke uttale meg om hvilket nivå av flow som er optimalt.

Headers er jo kjent for å gi noen ekstra hestekrefter (Ref Rudolf-tråden), så noe flow er tydeligvis bra.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 04 Oct 2011, 13:27
by Tonny_B
rocktrond wrote:Reagerte mest på eksosen jeg - risikerer jo at nabolagets katter tar bolig der inne :shock:

Hvordan vil du samenligne å kjøre MR2 med å kjøre MX-5?
Så ikke siste spm før nå :P Når det kommer til å sammenligne de to bilene, så kan jeg egentlig ikke komme med noe vettugt enda,
da jeg ikke har testa mxen på bane. Komformessig - så vil jeg si Mr2en er hakket bedre - mtp plass og høyde i cupeen - midre støy i cuppen.
Jeg hadde jo senka mr2en også (Har aldri kjørt mr2 m orginale dempere/fjører) så kan ikke sammenligne kjørekomfort heller.
Men når man ser på resultater fra autoslalom etc, så ser man jo tendensen til at mxen ligger bedre i svinger etc.

Konklusjon : Skal man ha en billig SPORTSBIL , så er vel mxen veien å gå.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 07 Oct 2011, 13:07
by Tonny_B
OMTREKKING AV SETER

Før jeg kjøpte denne bilen, hadde jeg ei rimelig stor liste over ting jeg skulle kjøpe å montere.
Blandt annet Bride stoler med justerbar rygg. Men etter å ha sett andre tråder , og blitt litt innspirert av
div andre som har trekt om setene, så tenkte jeg at jeg måtte gi det en sjangse å prøve jeg også.

Kontaktet thecartrimmers.co.uk og spurte om de kunne ordne trekk til Mx5, da de har litt andre seter enn miata, som de
fleste har der over sjøen , og om de hadde skinntypene jeg var ute etter (carbon look og ordinary).
Fikk rimelig fort svar at Sammie hos thecartrimmers kunne skaffe carbonskinn og at de hadde plenty ordinary/vanlig skinn.

Så jeg sendte over noen kroner, og fikk etterhvert trekkene i stua - klar for å bli montert på stolene.

Jobben var rimelig grei. Brukte en dag (3-4 timer) pr sete, da jeg i starten ikke visste hvordan man skulle dra skinnet over de plastlåsene til nakkestøtten. Men fann ut etterhvert at skinnet var ganske så tøyelig, så jeg ordnet ett mindre hull, og tøyde det over plastklipsene. Ellers var det ganske plankekjøring.

Noen bilder :

Var ganske så spent da jeg dro av skinnet på setene mtp skader i svamp etc, men alle 4 svampene så veldig bra ut.

Image

Setetrekkene har carbonskinn på sidebarene - litt på toppen av seteryggen , samt hodestøttene. Vanlig skinn i midten.
Sømmene er blå, så det står i stil til skivene i innstrumentpanelet, samt girstang skinnet som også er av carbonskinn med blå sømmer. Det er også skrever Roadster i blå bokstaver på toppen av seteryggen.

Image

Bokstavene på seteryggen

Image

Ferdig terekt pasasjersete

Image

Ferdig trekt førersete

Image

Til slutt - noen bilder av setene ferdig montert i bilen

Image

Glemte å nevne at jeg har også gått til innkjøp av nye matter i samme stil ;)

Image

Image

Resultat: veldig fornøyd :mrgreen:

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 07 Oct 2011, 13:47
by rocktrond
Der var dem ja. Veldig bra! Må få skinntrekk til setene etter hvert jeg også...

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 07 Oct 2011, 13:54
by Tonny_B
rocktrond wrote:Der var dem ja. Veldig bra! Må få skinntrekk til setene etter hvert jeg også...
Takker.
De kan si hva de vil om skinnseter, men de er mye finere enn tøyseter iallefall .