Page 6 of 152
Posted: 18 Dec 2007, 21:55
by HF-mx5T
finnes veldig mange grader av "en smule".. avhengig av hvor hard/aktiv kjørestil man har.. De fleste får god opplevelse av mer grep i svinger, og god balanse med vanlige dekk om man går til feks -0.8 grader foran og -1.2 bak.. dette er langt fra ekstreme vinkler, og vil gi merkbart bedre grep idet man legger bilen inn i sving, uten å gå på bekostning av bremsestrekke, stabilitet osv.. spissing kan beholdes som orginalt, eller kanskje rettes mer mot 0 grader foran.. aldri no annet enn org spissing bak (blir farlig ustabil om man ender med spissing feil vei bak feks)
mellomtingen vil være -1 grad foran -1,5 bak feks..
for hard bruk -1.5 foran -2 bak..
For veldig mye banebruk, skal camber foran, være enda høyere enn den bak.. feks -2.5 foran og -2 bak.. dette er ikke no bra oppsett for en gatekjørt bil og anbefales ikke om man ikke har litt sære krav(som meg)
dette er ting som er testet av utallige mx5 eiere over hele verden, inkl flere her på forumet, og har sjelden/aldri hørt no negativt..
settinga for hard bruk anbefales ikke på en bil som ikke kjøres ulovlig grisete, eller på bane innimellom.
Posted: 18 Dec 2007, 22:58
by Rudolf
HF-mx5T wrote:finnes veldig mange grader av "en smule".. avhengig av hvor hard/aktiv kjørestil man har..
Ja ... , aktiv og aktiv fru Blom.
Jeg tror jeg prøver meg med light til medium, jeg ....
Noen som har erfaring med Forstillingspesialisten AS i Oslo ?
Erik
Posted: 18 Dec 2007, 23:05
by HF-mx5T
ikke vært hos han selv, men fått han anbefalt av mange, og han virket veldig seriøs når jeg pratet med han på tlf.. man får også akurat de vinklene man vil ha der. og han skal være nøyaktig..
Posted: 18 Dec 2007, 23:22
by Rudolf
HF-mx5T wrote:ikke vært hos han selv, men fått han anbefalt av mange, og han virket veldig seriøs når jeg pratet med han på tlf.. man får også akurat de vinklene man vil ha der. og han skal være nøyaktig..
Da satser jeg på han.
(Stakkars mann ... når jeg begynner å spørre og grave

)
Erik
Posted: 19 Dec 2007, 19:11
by Mr-BRG
Anbefaler Forstillingspesialisten, han kjenner bilene våre godt

Og har litt andre oppsett en bare orginalt på Pc`n.
Posted: 19 Dec 2007, 20:37
by Rudolf
.
Rudolf er utskrevet !
Null hull (rust).
Forstillingspesialisten, neste.
Erik
Hull
Posted: 19 Dec 2007, 21:18
by tor340
Ja, se der ja. Hønsenetting og Plastic Padding fungerte bra det.

Re: Hull
Posted: 19 Dec 2007, 22:24
by Rudolf
tor340 wrote:Ja, se der ja. Hønsenetting og Plastic Padding fungerte bra det.

Også litt tyggegummi, noen hårnåler og sort Gaffatape.
(Reduserer vekten på den måten ... )
Håper og venter på høyresiden nå.
(Kan ikke ha skeiv vektfordeling vet du ...)
Egentlig bare tull med sånne kanaler.
Kunne jo montert noen permanente fendere der isteden ...
Erik
Hardtopp
Posted: 20 Dec 2007, 19:34
by Rudolf
Hardtopp
På grunn av de enorme snømengdene i Oslo-området har jeg sett meg nødt til å montere hardtopp på Rudolf.
For litt under en hundrelapp har jeg laget meg heis (takk til Biltema).
Under balkongen til den snille naboen bor Hardtoppen når den ikke er i bruk.
Så da er det bare å dra den frem, montere en foldbar bjelke 2"x3", med talje (kr. 49,-) og tre stropper:
Så drar man i snora, rygger bilen innunder :
Og vips, så er hardtoppen på plass.
(Helt alene, uten hjelp

):
Hele operasjonen er gjort unna på fem minutter (etter litt trening),
og har stor underholdningsverdi i nabolaget.
Så nå er Rudolf klar for snøstormene !
Erik
Posted: 29 Dec 2007, 03:29
by Wunderbar
Mye interesant å lese her, lurer på hva jeg skal til medd bilen min nå.
Men Rudolf er vel alltid klar til vinteren vel

Posted: 29 Dec 2007, 22:39
by Rudolf
Hei !
Jeg ønsker alle gamle og nye venner jeg har fått i MX-5 Klubben :
Takk for et fint år
Et riktig godt nytt år ønskes til dere alle :
Fra meg og Rudolf (som har hatt det fryktelig travelt i julen)
Erik
Posted: 29 Dec 2007, 23:21
by Rudolf
Senking.
Før/etter bilder av senking med Gule Koni Sport (fjærskål i øverste spor), og Eibach Sports Springs.
(Importert brukte fra Odda)
Dette skulle i teorien gi ca. 30mm senking.
Resultatet ble 20mm foran og 25mm bak.
Den justerbare stivheten på Koni-demperne satte jeg i mellomstilling.
Resultatet ble betraktelig mer kontant enn det 17 år gamle orginaloppsettet mitt
Morsomt
Skal leke litt med dette oppsettet etter at hjulkontrollen er gjort.
Før
Etter
Som man ser :
Ingen dramatisk forskjell utseendemessig.
Problemet med denne type modifikasjoner er jo at en hjulkontroll /justering må gjøres i etterkant (mener noen av oss).
Det endelige resultatet vil jeg først merke når det er gjort.
Spennende
Erik
Posted: 30 Dec 2007, 21:13
by Rudolf
Vinter !
Ja ja.
Man kan si hva man vil om Norsk vinter, men den er ihvertfall variert
Snø
Is
Slaps
Erik
Posted: 31 Dec 2007, 01:00
by Rudolf
Julegave
Da er "julegaven" fra AWD montert.
Før :
Etter
Skivene er montert med 5 chrome instrumentringer.
Tror jeg velger chrome senter på viserene også. Det får holde.
Viserene lakket jeg røde ved forrige instrumentskifte.
Så de beholder jeg som de er.
By Night
Det fulgte med orange "kondomer" som skulle erstatte de grønne som er montert på 3.4W pærer i panelet.
Fant ut at de orange pærene som fulgte med hvite sidereflekser fra MX-parts, er 5W og passer i holderene.
Ga mye bedre lys.
(og dermed har jeg både orange og grønne minikondomer til overs)
Hmmm ....
Erik
Posted: 31 Dec 2007, 01:37
by Hyper Ado
Ojojoj nå gleder jeg meg

Synes de var flotte jeg
Testa du med grønt lys? Ser sikkert rart ut i og med at talla er røde.. hmm liker ikke forskjellige farger i lysa rundt om i bilen jeg... får se på det når mine dukker opp
Huske å legge ut tutorialen til oss som synes instrumentpaneler er skummle dyr som helst bør få leve i fred.
H A