Page 7 of 26

Re: IL Tempo....

Posted: 08 Apr 2015, 16:33
by Trym N1290
Tøffing 8-)

Re: IL Tempo....

Posted: 08 Apr 2015, 18:36
by uggla
Nydelig bil,
men dropp de lexus baklyktene a... :wink:

Originalt FTW!

Magnus

Re: IL Tempo....

Posted: 09 Apr 2015, 20:23
by Agility
uggla wrote:Nydelig bil,
men dropp de lexus baklyktene a... :wink:

Originalt FTW!

Magnus
Nææææ...., vet ikke helt, de matcher bilen liksom med bling, blankt, gult og svart....
Hadde på originallyktene fra Mazdarati'n sist høst, men det ble feil....
Og fra det ene til det andre.., steike den kjerra går... :shock:
Lader tett opptil 0.5 bar...
Blåste løs innmaten i katalysator'n i dag, og doningen skal på ny EU innen utg september, så da må det ny kat til. Blir interessant å se konsekvensen av nytt regelverk og maskineriet under panseret... :roll:

Re: IL Tempo....

Posted: 09 Apr 2015, 22:41
by helly
Akkurat det er jeg meeeget spent på.
0.5 bar? Det er jo veldig bra! Leste at du ikke har oppgradert til mindre hjul også.
Fikk endelig testet mitt kit. Lader bare 4.6 psi.
Meeget strøken den bilen din! :-)

Re: IL Tempo....

Posted: 10 Apr 2015, 07:40
by Lloyd
1'r feil for lysende airbag lampe. 2'r feil for manglende ABS ringer. Null hull for snap-off, mspnp, halv intercooler rørgang med konfilter, stilas og fastrustet håndbrekkwire. Greit med torsen i sånne tilfeller. ;-)

Ordner seg med en aluklomp ekstra. Hehe!

Re: IL Tempo....

Posted: 22 Apr 2015, 22:49
by Agility
Gikk jo på en smell med sjekk av bremsevæske på NSK møte forrige torsdag...
Var heeeeelt sikker på at den ble byttet i høst, men det var mest sitronbrus i rørene... :shock:
Vel, uansett er det litt kilent å bytte på en MX med ABS, problemet er å få tømt ventilene i pumpa...
Litt forsking og undersøking så var det løst, bytta samtidig clutchvæska, den var ganske så svart.
Skulle til Rudskogen fredag, men den planen måtte jeg droppe..., Da satser jeg forøvrig på at bøyla er på plass ved neste forsøk... :roll:

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 07:05
by Lloyd
Må man på død og liv skifte væska i pumpa og da? :-)

Det går seg jo gradvis til under inspirert kjøring, eller ved uoppmerksome stunder!

Eller ble det for mye "sitronbrus" i systemet? :-)

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 08:56
by Stalfa
Agility wrote: MX med ABS, problemet er å få tømt ventilene i pumpa...
Kan du forklarer hva ventilene i pumpa er for noe?
Jeg har bare sett ABS-klumpen fra utsiden.

Jeg har ABS og hadde ikke noe probmel med å få skiftet bremsevæske slik at bilen gled rett igjennom teknisk hos NSK.

Posted: 23 Apr 2015, 15:47
by Rudolf
Stalfa wrote: ......
Jeg har ABS og hadde ikke noe probmel med å få skiftet bremsevæske slik at bilen gled rett igjennom teknisk hos NSK.
NSK måler bare i bremsevæskereservoaret.
Strengt tatt, så kan du ta ut en spiseskje eller to av bedriten væske i reservoaret, toppe opp med ny og bestå testen med glans.
Da har du ikke gjort mye med den ødelagte væska som ligger inne i kalipperne dine, det er den væska som skal gjøre jobben.

Dette burde jeg kanskje ikke forklart .......
:oops:

Erik

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 17:36
by Lloyd
@Stalfa:
ABS klompen er en elektrisk pumpe som pumper bremsevæske. Akkuratt som pedalen gjør.
Bare at og kun kjøre på trykk vil ikkje funke.
Du må sleppe opp, og trykke ned igjen.
Det dei da gjør, er og la pumpa gå for og opprettholde trykk, menst en 4-5 ventiler gjør jobben med og simulere pumping av pedalen.
Små kraner som åpner og stenger.

Det som er "pluss", er at den kan gjøre dette individuelt pr hjul. Det kan ikkje pedalen.
Ergo mulighet for effektiv innbremsing under skiftende underlag.

Disse ventilene er normalt stengt, og du bytter ikkje væska som er inni systemet under lufting av bremser.

Får du luft inni klumpen, har eg lest at det er et rent *pip* og få luftet det ut.

Derav nysjerrig på om Agility har funnet en manuell aktiverings måte av ventiler for og lufte pumpa og eventuelle grapset inni der? :-)

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 19:22
by Stalfa
Aaahhh....Slik ja...Den pumper ikke så mye på min bil. :)

Og det er vel strengt tatt individuelt per fremhjul men felles for bakhjul, eller tar jeg feil? :)

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 19:51
by Lloyd
Du har nok helt rett.

Det er vel en fordelingsblokk der bak.
Godt noen passer på meg litt! :-)

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 20:09
by Stalfa
Lloyd wrote: Det er vel en fordelingsblokk der bak.
I tillegg er det vel bare tre rør ut av abs-klossen, en bak og en til hvert hjul foran. :)
Lloyd wrote:Godt noen passer på meg litt! :-)
Hyggelig å kan bidra til noe.

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 20:44
by Agility
Metoden er ganske enkel for å bytte væska i pumpa ved å aktivere ventilene...
Få bilen av bakken og fjern hjula.
Deretter fjerner du mesteparten av den gamle væska i beholderen. Fyll opp med ny og luft en av kaliperne med noen trykk på pedalen. Rekkefølgen på hjula spiller ingen rolle. Steng alle bleed skruer.
Nå starter du bilen, sett i 2 gear så akslingene begynner å snurre. Trykk bremsepedal i bånn, dermed starter abs pumpa siden forhjula står og bakhjula går. Nå får du fart på bremsevæska i ventilene i pumpa
Noen runder med lufting og aktivering av pumpa gjør susen, og deretter er det bare å lufte på vanlig måte.
Har du gjort alt riktig ender du opp med steinhard bremsepedal... :roll:
Special'n har super hard pedal, mens IL Tempo ikke kom helt dit, men tar noen runder med lufting etter litt kjøring så blir nok den og bra...
Hævv Fønn... :mrgreen:

Re: IL Tempo....

Posted: 23 Apr 2015, 20:49
by Lloyd
Thank you!
Veldig kjekk info!
Og det hørtes kjekt ut og prøve!