Page 63 of 152

Posted: 08 Jun 2009, 16:39
by Pelle
Er jo verdt turen bare det å kunne sette en sånn sticker bakpå som
Erik har :lol:
Det gir vel automatisk en del cred, vil jeg tro :lol:

Posted: 08 Jun 2009, 16:40
by Harald
har stickern, men satte den aldri på bilen da jeg kjørte jobbsliter sist :P

Posted: 08 Jun 2009, 17:47
by Rudolf
_1_ wrote: ............ synes det er kult at du har begynt å bruke mx5'ene "riktig" (i mine øyne)
Javel ? ..... :roll:

Jeg har brukt bilen "riktig" hele tiden jeg.
Til hverdags og ferie, sommer og vinter, bykjøring, landevei og bane .......
Synes ikke noe er "riktigere" enn det andre.
Bilen egner seg ypperlig til de fleste bruksområder, så lenge man ikke ødelegger kjøreegenskapene.

Erik

Posted: 08 Jun 2009, 17:51
by Miatapowers
Rudolf wrote:
_1_ wrote: ............ synes det er kult at du har begynt å bruke mx5'ene "riktig" (i mine øyne)
Javel ? ..... :roll:

Jeg har brukt bilen "riktig" hele tiden jeg.
Til hverdags og ferie, sommer og vinter, bykjøring, landevei og bane .......
Synes ikke noe er "riktigere" enn det andre.
Bilen egner seg ypperlig til de fleste bruksområder, så lenge man ikke ødelegger kjøreegenskapene.

Erik
Meget enig, er kun bane eg ikke har kjørt, men det er mye pga det er over 40 mil til nærmeste brukanes, eg er så heldig at det er flust med små rally veier, trenger ikke kjøre gris for å ha det morro, å holde fartsgrensene kan vera skummelt nok,,

Posted: 08 Jun 2009, 18:13
by Rudolf
Apropos kjøreegenskaper ...

Ønsker noen kommentarer til det som ses på disse bildene ..
(Spesiellt det første)

Image
Image
Image
Image

Hjulene er trykket godt opp i hjulbuen på bildene ..... :roll:

Understellet er naturlig nok ganske komprimert i svingene, men jeg synes det er mye selv om Rudolf er noe senket.
Er dette bare på grunn av fjæringskarakteristikk "compression damping" ?
(Koni-demperene er skrudd til nesten maks hardhet)

Hvis det er normalt at hjulene blir såpass trykket inn så må jo det bli problematisk med de som har hjul som nesten subber ved vanlig kjøring ?

Noen ...?

Erik

Posted: 08 Jun 2009, 18:33
by Harald
derfor det er veldig viktig med vettug match mellom høyde og hardhet , og bruksområde.. din bil med perfekte kjøreegenskaper :p , er helt på grensa av tilgjengelig fjæringsvei.. hadde du puttet en liten strips på demperstaget og sett hvor den havnet etter bruk tror jeg du hadde sett den ligge rett oppi bumpstops på sånn bruk.. noe mx5 er ment å gjøre org (for å beholde en vettug miks av komfort rett fram , og nogenlunde handling i svinger)

koni dempere og slakke fjærer er ikke egnet til den bruken bilen din ser nå.. spesiellt kombinert med R dekk. Idet bilen legger seg på bumpstops får man en uheldig og brå økning av reel "springrate" som kan gi følelsen av at bilen enten blir veldig "stutt" eller at den slipper med baken , evnt framhjulet slipper uten noen spes grunn.

for banebruk ender man derfor opp med relativt mye hardere greier både dempere og fjærer rett og slett for å forhindre at bilen smeller rett i bumpstops på hard bruk. Sånn sett kan man komme unna med å ha lavere tyngdepunkt(lavere bil), nedre bærearmer horisontalt ca, for ikke å komme utenfor arbeidsområdet til understellet, og samtidig unngå en plutselig økning av springrate..
bonus er også at kjerra blir mye mer responsiv inn i svinger, og kjappere i overganger.
eks.. min mx er relativt mye senket. smeller aldri i bumpstops, har beholdt vettug geometri på understell og selv på max satsing på bane er den godt klar av å bunne.
Image


blir du mer seriøs i lekinga di nå rudolf, så når du et punkt der grommere chassisbiter er på nødvendig :P

Posted: 08 Jun 2009, 18:33
by Miatapowers
Du burde nok invistert i nye fjører, eibach er for slapt og lavt,, spesielt med tanke på at du bruker den til banekjøring, men bilen er rimelig bein da, ikke mye til krenging her gitt, når du strammer koniene til max, så vil du få ett nytt problem, det er at demperne bruker så lang tid tilbake, at du tviholder bilen i bumpstops,,

Posted: 08 Jun 2009, 18:36
by Harald
eksempel.. org fjærene er 160lb/in foran mener jeg
eibach sine er 220, men mye lavere.. fm sine (gamle modellen) som satt på min når den var blå.. er 342/228 foran bak)

fm afco er 450/300 org og fortsatt mer komfy enn 342/228 fm og kyb sammen..

jeg har nå 650/400 lb og den begynner da å bli stutt på grusvei osv, men goddamn så fett på vanlig vei :)
gleder meg til å teste på bane..

hovedproblemet på rudolf nå, blir rett og slett for mye grep i forhold til at bilen er lav og fjærene svake..

oppistov.. man ser på bildene på flatmark at rudolf krenger friskt, sikkert fordi den tror den er trebåt enda, selv om den har fått R dekk ;)

Posted: 08 Jun 2009, 18:57
by Miatapowers
Synest ikke den krenget så mye eg.. :lol: har sett mye så er verre gitt.. men den er litt lav på fronten, nett så min med eibach ute i tunet er, min andre mx er senket ca 35 som eibach skal gjøre. men er iallefall 1,5cm høyere. så er det noen så vet hvor mye eibach virkeligt senker,,

Posted: 08 Jun 2009, 18:59
by Harald
skal du sammenligne senk, funker ikke bilder av bil i sving, kompresjoner osv.. :P

Posted: 08 Jun 2009, 19:01
by Miatapowers
Harald wrote:skal du sammenligne senk, funker ikke bilder av bil i sving, kompresjoner osv.. :P
nei men parkere eg mine ved siden av hverandre så er det tydeligt at eibach nesten ligger i bunn. bunner bare eg presser litt i skjermer,, bak er det hakket bedre,, :lol:

Posted: 08 Jun 2009, 20:17
by AJF
Mange fine bilder og bra skrevet om Ringen! Bildene derfra burde vel være reklame nok for at at man bør reise dit om man har et snev av bilinteresse. Har selv aldri vært der, men har hatt en tur dit på planleggingstadiet det site året...

Også nydelig reklame for at om man ikke har ambisjoner om de verste rundetider, kan MX5 likefult brukes til banebil på ringen som vinterbil her i det kalde nord :)

Posted: 08 Jun 2009, 23:33
by Rudolf
Harald wrote: hovedproblemet på rudolf nå, blir rett og slett for mye grep i forhold til at bilen er lav og fjærene svake..
Takker for grei forklaring og nyttige fakta.
Jeg vil vel ikke si at jeg har noe "problem".
Bilen oppfører seg bra den, og jeg har ikke opplevd "plutselig økning av springrate", dvs fjæring på bumpstops.
Men du har nok rett i at fjærene er i mykeste laget for denne typen kjøring.

Jeg prøvde bilen til Ugla med FM-kittet på siste autoslalom.
"Dette ble dyrt", sa jeg da jeg leverte tilbake bilen ....
Så spørs om det ikke det blir noe sånn med tiden.

Fremdeles bruker jeg bilen 99% til "normalbruk",
så jeg kommer nok ikke til å bygge noen banebil :wink:

Men morro var det lell ..... :D
AJF wrote: ......om man ikke har ambisjoner om de verste rundetider, kan MX5 likefult brukes til banebil på ringen som vinterbil her i det kalde nord :)
Nettopp !

Erik

Posted: 08 Jun 2009, 23:35
by Miatapowers
Fm kittet trenger ikke bli så dyrt, koni er da fremdeles av type gode dempere, og fjørene er da ikke så dyre,,

Posted: 09 Jun 2009, 00:06
by Rudolf
StianOppistov wrote:Fm kittet trenger ikke bli så dyrt, koni er da fremdeles av type gode dempere, og fjørene er da ikke så dyre,,
Med på turen til Ringen var også Phil Dixon fra Performance 5, England.
De har utviklet et kit, som virker fornuftig.
Jeg vurderer litt dette oppsettet:
http://performance5.com/handling_suspension.asp

Men, "Time will show".
Akkurat nå er det en annen bil som venter på litt arbeid og omtanke ... :wink:

Erik