Page 64 of 152

Posted: 09 Jun 2009, 06:34
by nope-mx5
Rudolf wrote:
Harald wrote: hovedproblemet på rudolf nå, blir rett og slett for mye grep i forhold til at bilen er lav og fjærene svake..
Jeg prøvde bilen til Ugla med FM-kittet på siste autoslalom.
"Dette ble dyrt", sa jeg da jeg leverte tilbake bilen ....
Så spørs om det ikke det blir noe sånn med tiden.

Fremdeles bruker jeg bilen 99% til "normalbruk",
så jeg kommer nok ikke til å bygge noen banebil :wink:

Men morro var det lell ..... :D

Erik
Jeg og bruker bilen min hele året, men jeg byttet fra Eibach til FM fjærer.
Kan definitivt anbefale det. Faktisk merkelig komfortabelt å kjøre på.

Bør ikke bli så skrekkelig dyrt heller, om du får FM til å sende f.eks et Stage 2 eller 2.5 (Vet ikke om du har byttet til NB toppfester til demperne bak?), og få dette sendt med jetcarrier båtfrakt.

Ser at du har Koni dempere, og de bør jo funke tilsvarende agx eller illumina. Da er det jo igrunn bare å kjøpe FM fjærer, og evt. krengningshemmerne om du ikke har oppgradert de.
(krengningshemmerne og R-dekk er vel de to tinga jeg merket mest forskjell med, om man ser bort fra at jeg ikke rocker bumpstops lenger etter å ha bytta ut eibach fjærene).

Jeg angrer iallefall ikke :)
Vil nesten påstå at man ikke får noe spesielt bedre uten å legge vesentlig mer penger på bordet.
(Kan sikkert få prøve min på veiene rundt her nede, om du skulle være i sarpsborg en gang. Har et par skikkelige Mx5 veier her).

-n

Posted: 13 Jun 2009, 21:20
by Pelle

Posted: 13 Jun 2009, 23:05
by Rudolf
Pelle wrote:http://www.metacafe.com/watch/yt-DZcWf_ ... fe_onboard_

Vekker minner Erik ?:twisted:
Jeg var også passasjer i en NCFL (demobil fra Mazda England).
Den gjorde runden på litt over 9min..

Så svaret er ja, utvilsomt.
(Første videoen jeg ser etter at jeg var der, og jeg husker (i forkant) alle svinger enda :) )

Erik

Posted: 14 Jun 2009, 09:51
by nope-mx5
Hvor mye kostet lisenskurset du tok?
Det hadde igrunn vært utrolig gøy å ta.

-n

Posted: 14 Jun 2009, 22:17
by Rudolf
nope-mx5 wrote:Hvor mye kostet lisenskurset du tok?
Det hadde igrunn vært utrolig gøy å ta.

-n
Det er dyrt !

Lisenskurs : kr. 800,-
Praksiskurs (banekjøring): kr. 1500,-
Selve lisensen (dokumentet): kr. 1200,-

Så det koster å være kar ..... :roll:

Erik

Posted: 14 Jun 2009, 22:18
by nope-mx5
Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote:Hvor mye kostet lisenskurset du tok?
Det hadde igrunn vært utrolig gøy å ta.

-n
Det er dyrt !

Lisenskurs : kr. 800,-
Praksiskurs (banekjøring): kr. 1500,-
Selve lisensen (dokumentet): kr. 1200,-

Så det koster å være kar ..... :roll:

Erik
Såpass ja.
Hva er fordelene?
Får man kjøre egen bil?

Har du noe link til info om kurset?

-n

Posted: 14 Jun 2009, 22:32
by Rudolf
nope-mx5 wrote: Såpass ja.
Hva er fordelene?
Får man kjøre egen bil?

Har du noe link til info om kurset?

-n
For å kjøre endel løp så MÅ du ha lisens, så det er "fordelen" .....
Nå kan jeg delta i en rekke løpstyper, og på diverse baner.
På praksisprøven fikk jeg kjøre Rudolf etter at bilen hadde bestått teknisk kontroll.

Link til oversikt over lisenser (jeg har Racing lisens):
http://bilsport.no/lisenser/

Link til terminliste for Norges bilsportforbund (der kursene også er ført opp):
http://bilsport.no/kalender/

Siden MX-5 klubben IKKE er medlem av Norges bilsportforbund, må du melde deg inn i en bilklubb som er medlem.

Erik

Posted: 27 Jun 2009, 11:48
by Rudolf
En tålmodig sliter ...

Mye fokus på en annen bil om dagen.
Men utenfor verkstedet står en tålmodig Rudolf og venter ......

Image

8)

Erik

Posted: 07 Jul 2009, 00:04
by Rudolf
Hmmm ......

Image

Litt i bakgrunnen .....
(men fremdeles først ....)

Erik

Posted: 07 Jul 2009, 00:26
by Vegard
Så lekkert at det skulle vært ulovlig!

Når du får tatt hjulkontroll så må du legge ut hva FØR er, ser ut som du har -2 grader bak på fører sia... :lol:

Posted: 07 Jul 2009, 00:33
by Rudolf
Vegard wrote:Så lekkert at det skulle vært ulovlig!

Når du får tatt hjulkontroll så må du legge ut hva FØR er, ser ut som du har -2 grader bak på fører sia... :lol:
Takker og bukker :oops:

Finn to feil (til) .....

Siden bilde ble tatt har Leopold fått på de orginale RØDE sidemarkeringsrefleksene med lys i.
(Måtte vente til etter EU-kontroll :wink: )
Dessuten så mangler den nypolerte eksosstussen (som jeg fikk fra Mussa).
Skal sveise den på så fort jeg kan .....

Men slike ting må jeg vel egentlig skrive om i en annen tråd .... :roll:

Erik

Posted: 07 Jul 2009, 00:35
by mussa
Nydelig Erik! Håper begge biler får stå i fred i Oslogryta! :) Hehe.. Som Vegard poengterer, den hjulstillinga bak på venstre side minner litt om Ford Granada med kappa fjærer... Hardcore.. :lol:

Posted: 07 Jul 2009, 00:40
by Rudolf
mussa wrote:Nydelig Erik! Håper begge biler får stå i fred i Oslogryta! :) Hehe.. Som Vegard poengterer, den hjulstillinga bak på venstre side minner litt om Ford Granada med kappa fjærer... Hardcore.. :lol:
Jeg (og Leopold) vil ha oss frabedt all snakk om avkapping OG sammenligning med Ford Granada .....
Takk :wink:

Erik

Posted: 15 Jul 2009, 23:07
by Rudolf
Rudolf Racing, Rudskogen .... 8)

Morro på Rudskogen også selv om banen er litt kort (1.9km).
Jeg synes Rudskogen er morsommere å kjøre enn Vålerbanen.
Det er artig når det er litt "bakkar og berg".

Her er noen fine bilder som er tatt av Brian i NSK
http://eliseracing.net/2009-07-14_nsk_r ... index.html

Image
Image
Image

Legg merke til den avslappede kjørestilen på siste bildet .....
Armen elegant hvilende i vinduskarmen mens Steely Dan spilles på stereoen :wink:
Legg også merke til bruken av brettet solskjerm.

Ringen-merket var meget virkningsfullt.
Jeg la ihvertfall to Porscher og en liten gjeng andre bak meg.

Spøk til side ....
Rudolf er en utmerket bil på bane.
Selv etter 15 runder i strekk, så funker motor, drivverk og bremser helt supert.
Kjølevannet viser ikke tegn til å stige over 80 grader (selv med pyntegrill i kjeften).

Bremsene imponerer.
Jeg monterte orginale bremser fra en 1.8l før jeg dro til Ringen.
Bremsene har aldri fadet og er svært effektive.
Jeg har standard skiver og klosser.
Anbefales på det sterkeste (og holder i massevis med denne motoreffekten).

Alt som er sagt om MX5 på bane stemmer ....
Klorer seg fast i svingene, lettkjørt, morsom og litt treig på langsida.
Men for en bil ........ :P

Jeg fikk låne en GPS-logger noen runder av Arild i starten av kjøringa.
Det viste en besterunde på 1.16.6.
Det sier meg ikke så veldig mye, men jeg kjørte fortere, og forbi, mange andre på banen.
Og det er jo liit gøy for en debutant ......

Yokohama dekkene mine fikk gjennomgå...
Det var lange tyggegummistriper som viser at det har vært varmt.

Image
Image

Men de holder nok litt til ....

Erik

Posted: 15 Jul 2009, 23:26
by Kolbotn
Gleder meg til å ta med Madeleine på rudskogen i begynnelsen av august:D

Alltid morsomt og lese postene dine Erik! Keep em coming:D