Page 65 of 152

Posted: 15 Jul 2009, 23:45
by tor340
Men hva gjør det "egget" i førersetet?

Posted: 16 Jul 2009, 00:02
by Rudolf
tor340 wrote:Men hva gjør det "egget" i førersetet?
:P

Minst mulig ....
Coolern.

Erik

Posted: 16 Jul 2009, 00:18
by Harald
har du ekstra vanntemp måler ,eller stoler du på den orginale ?

testinga mi har viser at den orginale står rett opp, helt til nesten 110grader :P da begynner den å røre på seg igjen.. den er ikke akurat lineær for å si det sånn. er et kjent problem, og det finnes måter å løse dette på.

rudskogen er en mer teknisk krevende bane enn våler.. skal mer til å kjøre virkelig fort på rudskogen, men til gjengjeld har vi med mx fordel av å ha så lette biler ;)

ang dekka.. så skal de se sånn ut :D på autoslalom osv får man jo aldri arbeidstemp på dem . Det er mange runder igjen på de der.

Posted: 16 Jul 2009, 00:33
by Rudolf
Harald wrote:har du ekstra vanntemp måler ,eller stoler du på den orginale ?

testinga mi har viser at den orginale står rett opp, helt til nesten 110grader :P da begynner den å røre på seg igjen.. den er ikke akurat lineær for å si det sånn. er et kjent problem, og det finnes måter å løse dette på.

rudskogen er en mer teknisk krevende bane enn våler.. skal mer til å kjøre virkelig fort på rudskogen, men til gjengjeld har vi med mx fordel av å ha så lette biler ;)

ang dekka.. så skal de se sånn ut :D på autoslalom osv får man jo aldri arbeidstemp på dem . Det er mange runder igjen på de der.
Bruker den orginale ja.
Jeg hadde jo en "temperaturhistorie" i fjor.
Da kjørte jeg en periode med vannlekkasje og tilhørende koking.

Måleren sto godt over midten, når det ble for varmt.
Nå er den alltid litt under "klokka tolv".
Jeg åpner panseret titt og ofte etter kjøring, og konstaterer at det ikke er tendenser til koking (høyt nivå eller bobling i ekspansjonstanken).
Kort fortalt: Jeg har ikke noe problem med kjølinga :)

Er nok noen runder igjen på dekka for banekjøring, men "street legal" er de vel ikke lenger ...
:roll:

Erik

Posted: 16 Jul 2009, 00:36
by Harald
som jeg sa. målern "står alltid" midt på, bortsett fra når motorn koker.. hvis målern hadde fungert vettugt, ville du sett en gradvis økning i forkant av at den koker.. du kan ha ganske høy temp uten at man hører eller ser noe rart i etterkant i depoet..
men med org motor, så fungerer jo alt supert som du sier..
bra du viser folket at man ikke MÅ ha masse mods for å kjøre de bilene her på bane.. selv om et sett gateslicks nok er å anbefale når man begynner å bli litt varm i trøya og satsinga øker litt.

legg forresten merke til den totale mangelen på frekkheter for tida.. for nå synes jeg faktisk greiene du driver på med er vettugt :P

Posted: 16 Jul 2009, 00:54
by Hauk
Harald wrote:som jeg sa. målern "står alltid" midt på, bortsett fra når motorn koker.. hvis målern hadde fungert vettugt, ville du sett en gradvis økning i forkant av at den koker..
Kanskje det er forskjeller ute og går (årsmodeller)? Jeg vet i hvert fall at på min så skjer det ting kontinuerlig. Jeg har det litt i ryggmargen å sjekke temp og oljetrykk omtrent på alle rettstrekninger - så jeg får det med meg. :) Klassikern er jo i rushen opp festningstunnellen østover (kryping i førstegir). I det den nærmer seg "kl 1" (altså litt til høyre for midten) så setter jeg på varmluft på vifta. Da går den ned til tilnærmet normal. Gjør jeg ingenting så stiger den en del mer før vifta slår inn - og deretter går mot normal.

At den viser ukorrekt temp i forhold til skalaen kan være, men on/off er min i hvert fall ikke. Og det viktigste er jo at man ser at det skjer ting, og at man kan handle deretter.

Kiaen derimot, den må ha binær temp-måler. Den ligger på 85-90-ish grader åkke som.

Posted: 16 Jul 2009, 01:01
by motorhead
Harald wrote:bra du viser folket at man ikke MÅ ha masse mods for å kjøre de bilene her på bane..
Har sagt det før, og jeg sier det igjen, original MX-5 er en artig bil på bane. Jeg kjører til og med uten gateslicks.

Når jeg ser bildene fra Rudskogen kjenner jeg endelig abstinensene komme, så det kan hende jeg lufter meg noen runder til høsten igjen.

Posted: 16 Jul 2009, 23:11
by Rudolf
Enda ett ....

Mange knallbra bilder fra NSK kjøringene.
Det er jo fint, så slipper man å ta bilder selv ....
8)

Detta synes jeg var litt morsomt.

Image

Undertittel:
"Ikkeno Pit-lane på denna karen nei"

Erik

Erik

Posted: 16 Jul 2009, 23:41
by Rudolf
Kjøling

Dette er kanskje velkjent for de fleste , men jeg skriver litt om det likevel.

Kjøling av MX5 (og vannkjølte biler generellt) er avhengig av to ting:
Vann og Luft.

Image

Vann:
Det er ca. 6 liter kjøleveske i en vanlig MX5.
Vannet sirkulerer i to kretsløp:
Før motoren har oppnådd arbeidstemperatur, så sirkulerer det bare i blokka (og varmeapparatet inni bilen).
Etter at vannet har nådd ca. 80 grader, så begynner termostaten å åpne.
Da sirkulerer vannet også i radiatoren.
Ved noenognitti grader, så er termostaten fullt åpen.
Ved ca 90 grader, så startes i tillegg den elektriske vifta.
Motoren er altså konstruert for å få en rask økning til ca. 80 graded for så å holde seg omkring den temperaturen.
Derfor viser "nåla" ca 80-85 grader på en "frisk" varm motor.
Hvis det mangler vann, hvis termostaten ikke åpner, hvis temperaturføleren ikke starter vifta eller hvis kjøleanlegget er tett,
DA blir motoren for varm.

Luft:
Radiatoren trenger luft for å kjøle ned det varme vannet som passerer.
Luften blåser ikke gjennom radiatoren, den suges/trekkes igjennom.
Konstrulksjonen av snuta, dekselet under motoren, motorrommet og panser, gjør at det hele blir en trakt som utvider seg bakover i bilen.
Da blir det undertrykk og lufta strømmer gjennom radiatoren
Hvis noe av dette fjernes, eller tettes, så går luften andre veier.
Hvis man f.eks fjerner plata under fremparten av motoren, så "smetter lufta under radiatoren og videre bakover "minste motstands vei".
Da kjøler radiatoren for dårlig og motoren blir for varm.

Min påstand.

Hvis det som er nevnt om vann og luft er i orden, så koker aldri en MX5 (NA :wink: ).

Erik

Posted: 16 Jul 2009, 23:59
by Harald
koker ikke så lett nei, jeg bare presiserer at det å stole på den orginale temp målern, og tro at man har lav fin temp, er litt som å stikke fingern ut i været og gjette temp.. de har jo laget målern så den står mest mulig i ro, så folk ikke skal bli nervøse når tempen varierer litt.. men du kan gjerne tro du har stabil lav temp ;)

ps, ikke sett på oljetemp måler.. da får du noia, og lyst til å kjøpe oljekjøler ..

Posted: 17 Jul 2009, 01:26
by Miatapowers
Harald har nok rett, motorene er ikke 80 grader, måler min til rundt 100grader med lett kjøring, nåla står rett opp,, nåla mi kommer plutselig rett til topps, er ikke noen mellomting gitt,,

Posted: 17 Jul 2009, 08:22
by Harald
selvsagt har jeg rett :P baserer mine uttalelser på ting jeg faktisk har testet. ikke kun på noe jeg har funnet på nett. og konklusjonen er. man kan ikke stole på org vanntemp målern.. idet den begynner å røre på seg oppover, er tempen på bilen så høy at endel ettermarkeds motorstyringer går i safemode og senker turtallsperra..

Posted: 19 Jul 2009, 23:18
by Rudolf
Noen flere bilder fra sise ukes aktiviteter på banen ....

Først er bilde av en god gammel MG som blir passert av et egg på Rudskogen:
(litt slektskap er det jo .... :wink: )

Image

Vått og glatt på Gardermoen ......

Image

Også en litt "lost" Rudolf, med mye grønnt:

Image

Erik

Posted: 26 Jul 2009, 22:55
by Rudolf
Det dukker stadig opp .....

..... bilder av Rudolf fra Nürburgring.
(takk til de som tipser :) )

Image

Noen er faktisk så bra at jeg kan studere detaljer av hvordan understellet oppfører seg.
Sier meg enig i at jeg nok har litt for slappe fjærer for denne bruken ....
:roll:

Image
Image

G-kraft måleren, "Rudometeret" funker jo fint den .....
Jeg vurderer å få den kalibrert :wink:
(sjekk den litt sammenbitte sjåføren)

Image

Dette er mine favoritter:

Image

Erik

Posted: 26 Jul 2009, 23:16
by arildh
Er det fra Metzgesfeld til Kallenhard ?
Siste bilde altså ?