"Sprengt" katalysator?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

"Sprengt" katalysator?

Post by Hyper Ado »

Heisann.

Har ett spørsmål til forumsmedlemmer som sitter på en enorm total kunnskap :)

Jeg har i vår skiftet motoren til en lik motor som sto i fra før (1.6 short nose mot en long nose uten oljeforbruk ;)) Eneste forandringen var ny clutch med letta svinghjul og et "ebay grenrør". Dette har jeg kjørt med i noen uker uten problemer nå. Hadde ikke utstyr til å justere tenninga på bilen så det har jeg ikke fått gjot før nå.

Var og handla en lampe på biltema, og tok med kompisen ut i verkstedet for å justere. Vi fant ut at tenningen var på ca 11-12 grader så ikke noe i veien med det. Men tenkte jeg skulle justere den til ca 14 siden jeg allerede hadde oppe diagnoseboksen og linka denne for å sjekke. Justerte tenninga og den ligger nå på 14 grader (håper hvertfall den fremdeles gjør det om ingenting annet galt har skjedd :().

Vi pakka sammen og satte oss i bilen og kjørte hjem fra verkstedet, en ca 2 mil lang tur uten problemer, bilen gikk litt bedre (marginalt) men hadde ikke lenger den lill e "nølingen" den har hatt rett før 4k omdreininger. Så langt var jeg kjempefornøyd :) På ett par av strekningene fikk den virkelig kjørt seg (120+ hvertfall) men gikk veldig fint.

Siden det fremdeles var timer igjen av mekkekvelden henta jeg nøklene til båten og vi tenkte oss en tur ut å starte den og ta an vinterpresenninga siden vi først var i gang med jobbinga. Ut av parkeringsanlegget, vipper bakenden ut i første rundkjøring og justerer sladden med gasspådrag. Hvorpå kameraten kommenterer: "kjører den rundkjøringa mye du eller?" hvorpå jeg stolt svarer, joda kommer seg nå etterhvert :P. rett under motorveien og inn i neste rundkjøring og samme medisin, justerer sladden med gassen og trør på opp bakken og inn på motorveien.

Her er det det mindre kjekke begynner, bilen får helt plutselig en mye grovere lyd, og drar dårligerre, jeg slakker av og følger trafikken, tar av første avkjørsel og kjører småveiene hjemover igjen,motoren drar ikke noe særlig nå, men bråker mye når jeg får litt turtall på den. I fri virker den ok på responsen, men med grov lyd ved høye turtall. Vel hjemme i parkerinsanlegget åpner vi panseret og begynner lete, ved gasspådrag bråka det noe sinnykt, men virka som det meste kom fra luftfilteret faktisk?!?!? Når jeg slipper gassen skrangler det en del under bilen og vi hører blåselyder, finner ett par kjøreramper i en nabobås som vi låner og kjører oppå, Blåselyden kommer rett og slett fra rett før katalysatoren, der er det full utblås i flensen mellom grenrør og katt. En pakning gjør definitivt ikke jobben sin lenger, i tillegg skrangler det fra katalysatoren. Når vi stramte til boltene mellom grenrør/katalysator forsvant det meste av blåsinga, men skranglinga tilltok. det jeg ikke forstår selv er at når vi holdt for eksosen (etter tiltrekking av boltene på flensen) kom det mye luft ut bak på tomgang, men når vi ga på virka det nesten som det slutta å komme ut luft bak, så kom den igjen i det turtallet sank :shock: .

Som tilllegsinfomasjon kan jeg jo si at motoren sviver fint, det er ingen synlige lekkasjer noen plass og eksosen er fargefri.

Kan det være så enkelt (pliiiiiiiis la det være det) at innmaten i katalysatoren er ødelagt og legger seg på tvers og blokker eksosen?? Jeg fikk med en racekat når jeg kjøpe motoren hos Stinaoppstova så ny kat har jeg, og forhåpentligvis får jeg låne en bukk i morra til å få skifta den (ikke skifta når jeg skifta motor fordi bakre boltene satt som støpt på bilen)

Jeg har lenge hatt en ulyd, og lett skrangling på tomgang, fra eksosen som jeg alltid har tatt for å være en begynnende failure av bakre potta. Lydene fra eksosen ved pådrag tidliger kan vel best sammenliknes med en gammel civic med orginaleksos, lett fresing. Med det som har skjedd i dag kan det nesten virke som om det har vert katalysatoren min som har lagd ulyden på tomgang hvertfall.

Noen som har hørt om liknende tilfeller??

H A
Last edited by Hyper Ado on 27 Apr 2009, 23:31, edited 1 time in total.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Katta mi rauk til helvette en sommerdag i fjor sommer, hørtes seriøst ut som girkassa gikk til pieces.

Så jeg tror det er katten som har delt seg opp i mindre biter.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sikkert katalysatoren !

Vær oppmerksom på en ting til.
Varmeskjoldene som sitter på grenrøret og eksosanlegget kan løsne.
Det lager ganske mye bråk når det vibrerer.

Jeg hadde det på Rudolf.
Bøyde meg under bilen og brakk av deler av blikkplaten.
Problem solved ...

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Grenrøret er nå bytta i ett "skikkelig" ett så det er det ikke lenger varmeskjold på (noe knokene har fått erfare ett par ganger under intens inspeksjon med motoren i gang :P) Om det er skjold igjen på eksosen vet jeg ikke, men det får jeg jo sjekka nøye når jeg bytter katten.

allt tyder på at dette er eksosen (lest litt på andre forum med tilsvarende symptomer) så da får vi håpe dette går unna kjapt og billig. Er det dette som er feilen vil det kun koste meg skrutiden og bensinen til og fra bukken. Håper å få orden på dette før årets første torsdagstur med klubben her borte :)

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kan vera derfor gamle motoren røk også da, har du hatt for høyt eksostrykk så er ikke dette så bra, men hvorfor byttet du ikke katta du fikk med da, kun rullet noen få mil denne,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Hvis katta er tett/defekt, burde den byttes snarest.
Kjenner ei som hadde tett katte, ho tenkte ikke noe over det at bilen gikk litt 'tregt', og bare kjørte som om ingenting var galt.
Etter ett par uker med til-og-fra-jobben kjøring så ville ikke bilen mer.
Årsak: Siden katta var tett, så fant ikke eksosen noen annen vei ut enn gjennom toppen - Hu måtte bytte topp på bilen, den hadde sprukket.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

B1ackBoX wrote:Hvis katta er tett/defekt, burde den byttes snarest.
Kjenner ei som hadde tett katte, ho tenkte ikke noe over det at bilen gikk litt 'tregt', og bare kjørte som om ingenting var galt.
Etter ett par uker med til-og-fra-jobben kjøring så ville ikke bilen mer.
Årsak: Siden katta var tett, så fant ikke eksosen noen annen vei ut enn gjennom toppen - Hu måtte bytte topp på bilen, den hadde sprukket.
Jepp sikkert derfor den andre motoren havarerte da, tett eksos, så presser eksosen seg igjennom topp og tettninger, og forusaker defekte tetninger, og da de er gåene så får man overtrykk i bunnpanna, så presser oljen opp i innsuget, så brenner olje og uten olje så brenner lagrene seg, noe enkel forklaring, men har sett slikt før,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Det kan jo selvfølgelig være som dere sier, men den gamle motoren gikk aldri dårlig, men den brukte olje.

Som sagt hørtest og merktes det med EN gang når dette skjedde nå, jeg mista (nesten) all motorkraft og eksosen blåste ut forran katten.

I dag hadde jeg en VEEEEEEEELLLLDIG forsiktig kjøretur ut til ett verksted med løftebukk og fikk bilen til værs. Med hjelp av kraftpipe og lufthammer fikk vi til slutt banka av de bakre mutterene på gamle katten, skrudde ut alle 4 mutterene og tok den ned. Det var ganske enkelt å se at der var det noe som ikke stemte da hele innmaten lå som en løs klump inni der. Fram med den "nye" katalysatoren og monterte den. Heiste bilen ned og starta opp og rygga ut av hallen og kjørte litt hardt rundt bygget. Nå dro motoren fint igjen og ingenting skranglet. Svingte motorrommet inn i garasjen igjen og vippa opp panseret og sjekka tenninga med det samme. Midt på merket som Stian hadde satt på 14 grader en gang i tia.

Etter en slik opplevelse er en jo ekstra var på allt, og jeg syntes kanskje bilen gikk litt dårligere. Men med kompisen i bilen igjen og ut på tur sa han at det var akkurat likt som i går så her er allt i orden igjen. Så da satser jeg på å friskmelde bilen igjen :)

Men eksoslyden er den samme kjedelige fiestafresingen på når jeg gir på ;) Så den er ikke slettet fra oppgraderingslista.

H A
Last edited by Hyper Ado on 28 Apr 2009, 19:55, edited 1 time in total.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Gudd støff!

Hyggelig å høre at kjerra er i vater igjen!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply