Mazdarati'n...

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Adrian »

Hmm.. Du har altså lager coilovers selv.. Kult! Men er mer tilhenger av å bytte krengningsstag foran, enn å fjerne det bak.. :wink: Men bra jobba med demperne, har ikke sett denne løsningen før.. :)
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

Moonlight wrote:Hmm.. Du har altså lager coilovers selv.. Kult! Men er mer tilhenger av å bytte krengningsstag foran, enn å fjerne det bak.. :wink: Men bra jobba med demperne, har ikke sett denne løsningen før.. :)
Joa er helt enig i bytte av stag (det kommer), men dette var litt sånn improvisert forskning når jeg allerede hadde Bilstein demperne. Oppsettet var et par cm høyere enn jeg egentlig ville ha det, og det ville ikke et nytt krengestag fikset :wink:
Dette kosta så lite at det bare måtte prøves, og om det ble helt ræva, så var det ikke store summen som gikk tapt... Men det funker faktisk merkelig bra, selv med std. krengestag foran. Det er ikke uvanlig å fjerne staget bak når man setter på harde fjærer, dette for å få mest mulig dekk i bakken uavhengig av hverandre bak.
Fjærene kan brukes på det meste av dempere som tåler springrate'n. Stock dempere ville derimot gått føyken ganske fort.
Bilsteindemperne har i tillegg en dimensjon som gjør at gjengehylsene var bortimot formsydde.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Adrian »

Hmm, prøve litt uten staget jeg da..? Kanskje det reduserer åpen diff problematikken i svinger, siden bakhjulene går friere.. :)

Edit: Var nok høyde i alle fall, du skrur vel kanskje fjørene nesten helt ned på sikt? Eller skal det være sånn? :P
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

Det burde teoretisk gi mindre løft på innerhjulet i sving, og dermed mindre mulighet for at kun det hjulet slipper..., er jo bare å prøve
Høyden er igrunn der jeg vil ha den, men jeg må modifisere bumpstops'ene litt, har jo lagt til nesten 1cm på de originale korte (siden de er delt i to og montert med ei aluplate mellom), og før disse kjørte jeg med kappa korte stoppere bak :P
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg prøvekjørte bilen på treffet i kveld.
Fin og fast i fisken .....
Litt liten gangvei til bumpstops bak, men du verden :shock:
Veldig kreativt, vellykket og artig prosjekt.

Erik
(underleverandør)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Litt nytt fra avdelingen for fjærforsk'

Post by Agility »

Da har jeg pella av det meste bak og kappa bumpstops ca 1cm. Ble betraktelig forskjell i de fartsdumpene jeg har flekka over etterpå :D

Så tok jeg for meg et annet snodig fenomen...
Etter at jeg monterte Bilstein demperne, så fant jeg ut at det var høydeforskjell fra høyre til venstre side på bilen. 1cm foran og omtrent 1/2 cm bak. Lavest på venstre side...
Har studert og sjekka alt mulig uten å egentlig finne ut av det. Ingenting er skjevt/bulka/bøyd eller noe, men oppdaga da jeg monterte coilovers foran at jeg måtte ta VELDIG mye hardere i for å få ned bærebrua på venstre side foran (bilen var også lavest her...)
Hmm... her var det altså alt for mye preload på foringene på ene siden kontra den andre. Dette tenkte jeg ikke over da jeg satt på demperne første gangen...
Sjekka dette bak nå i dag da jeg hadde av alt, og fant ut at det skilte omtrent 1" når bærebruene hang ned uten dempere...
Dermed var det bare å merke opp hvor justeringsskruene satt, løsne alt og legge lik preload på begge sider. Samtidig fikk jeg jo løsnet og smurt opp skruene, og det er jo greit å vite til den dagen jeg tar 4-hjuls kontroll :wink:
Skrudde alt sammen fast igjen med justeringsskruene på samme sted. Bilen er nå omtrent jevn høyde bak. Gjenstår å gjøre samme operasjon foran...
Utrolig morsomt med alt man finner ut av...

Satt forresten broder'n og samboer i bilen på en 3-minutters prøvetur rundt kvartalet rett før treffet på onsdag. Så der ryker mulignes konebilen til fordel for en MX5/Miata, skal se vi brått får flere medlemmer... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Siste nytt fra avdelingen for Fjærforsk' :)

Post by Agility »

Oppdaga at det var bløtt i teppet bak setebeltetårnet på passasjersiden, samt i dørken bak setet.
Tok ut setet og tepper for å tørke, og fant ut at dreneringskanalen på høyre side var tett. Jeg staka opp begge i fjor høst, så jeg ble litt overraska over at den var tett igjen. Får passe på å ha dette på "sjekklista"... :wink:
Demonterte demperne foran og kappa bumpstops'ene 1 cm her og. Tok samtidig og løsna opp boltene på bærebruene på høyre side foran og justert opp lik preload som venstre side (venstre er urørt da jeg hadde den som utg. punkt, den var lavest), så nå er bilen lik på begge sider :)
Monterte samtidig EBC skivene som inntil nylig stod i fronten på Uggla's BRG. Så nå har jeg slissa skiver i alle hjørner...

Image

Var ute og testa en liten tur, bremsene tar bedre, og jeg treffer ikke bumpstops lengre.
Og da tror jeg nesten det blir ferie og ikke mere bilskruing på ei stund....

God sommer til alle !!!!! 8)
Last edited by Agility on 08 Aug 2010, 00:18, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

Blir bare mere og mere fornøyd med coilovers'ene :twisted:
NB windblocker fra eBay i Tyskland mottatt i posten i dag 8)
AC sterkt savna i det varme, klamme høljeregnet på Østlandet i dag..., min Miata er av den ekstra sjeldne typen uten AC, på den annen side, ufattelig mange kilo spart... :lol:
Last edited by Agility on 08 Aug 2010, 00:19, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by uggla »

Så bra at du ble fornøyd med bremsene. De var jo ganske moderat brukt så de har nok en del tid igjen.

Utrolig kult det du gjorde med coiloversene. Selvgjort er velgjort.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

:D
Teoretisk skulle det absolutt ikke være sånn, men så langt har jeg bare opplevd at grepet bak er bedre enn med det gamle oppsettet. Må ta i hardere for å få ut hekken i rundkjøringene enn før....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Vekt...

Post by Agility »

Kjørte innom vekta på Jessheim på vei til jobb idag...
Image

Uten sjåfør, full tank, normalt innhold i hanskerom og bagasjerom... (Tok ut PC'n og matpakka :roll: )
Image
Last edited by Agility on 13 Sep 2010, 14:56, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by inglar »

Er den vekten døgnåpen? Bare å kjøre inn bilen og lese av vekta på displayet?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by LoKi »

Den sør for byen er i hvert fall det. Taraldrud eller.no.. (Langs E6 FRA Ski)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

Bare trill på og kikk på måler'n innafor vinduet :)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Holm's Miata -90

Post by Agility »

Må jo skrive noe her...
Har mekkerert på kåilåvversene i helga. Fjerna den øverste gummiplata fra de originale bumpstop'ene, dette ga 7,5mm mere fjæringsvei, samt løfta bilen 5mm. Totalt 12,5mm mere vandring på demperne, og det gjorde stort utslag på komforten. Var redd det skulle blir ulyder når det ble metall mot metall, men det viste seg å ikke skje. Hele greia hadde fått satt seg etter installasjon, og det begynte å bli litt kort/hard fjæring....
Deretter en god vask, utvendig og innvendig, utrolig hvor enkelt det er å vaske bil etter teflonbehandling :D Fikset også litt på noen skjeve dørhåndtak.
Nå er det et par pakker på vei fra Junait'n, så det blir litt mere skruing senere i høst :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply