Mazdarati'n...
Moderator: Styremedlemmer
Re: Holm's Miata -90
Hmm.. Du har altså lager coilovers selv.. Kult! Men er mer tilhenger av å bytte krengningsstag foran, enn å fjerne det bak.. Men bra jobba med demperne, har ikke sett denne løsningen før..
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Joa er helt enig i bytte av stag (det kommer), men dette var litt sånn improvisert forskning når jeg allerede hadde Bilstein demperne. Oppsettet var et par cm høyere enn jeg egentlig ville ha det, og det ville ikke et nytt krengestag fiksetMoonlight wrote:Hmm.. Du har altså lager coilovers selv.. Kult! Men er mer tilhenger av å bytte krengningsstag foran, enn å fjerne det bak.. Men bra jobba med demperne, har ikke sett denne løsningen før..
Dette kosta så lite at det bare måtte prøves, og om det ble helt ræva, så var det ikke store summen som gikk tapt... Men det funker faktisk merkelig bra, selv med std. krengestag foran. Det er ikke uvanlig å fjerne staget bak når man setter på harde fjærer, dette for å få mest mulig dekk i bakken uavhengig av hverandre bak.
Fjærene kan brukes på det meste av dempere som tåler springrate'n. Stock dempere ville derimot gått føyken ganske fort.
Bilsteindemperne har i tillegg en dimensjon som gjør at gjengehylsene var bortimot formsydde.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Holm's Miata -90
Hmm, prøve litt uten staget jeg da..? Kanskje det reduserer åpen diff problematikken i svinger, siden bakhjulene går friere..
Edit: Var nok høyde i alle fall, du skrur vel kanskje fjørene nesten helt ned på sikt? Eller skal det være sånn?
Edit: Var nok høyde i alle fall, du skrur vel kanskje fjørene nesten helt ned på sikt? Eller skal det være sånn?
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Det burde teoretisk gi mindre løft på innerhjulet i sving, og dermed mindre mulighet for at kun det hjulet slipper..., er jo bare å prøve
Høyden er igrunn der jeg vil ha den, men jeg må modifisere bumpstops'ene litt, har jo lagt til nesten 1cm på de originale korte (siden de er delt i to og montert med ei aluplate mellom), og før disse kjørte jeg med kappa korte stoppere bak
Høyden er igrunn der jeg vil ha den, men jeg må modifisere bumpstops'ene litt, har jo lagt til nesten 1cm på de originale korte (siden de er delt i to og montert med ei aluplate mellom), og før disse kjørte jeg med kappa korte stoppere bak
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg prøvekjørte bilen på treffet i kveld.
Fin og fast i fisken .....
Litt liten gangvei til bumpstops bak, men du verden
Veldig kreativt, vellykket og artig prosjekt.
Erik
(underleverandør)
Fin og fast i fisken .....
Litt liten gangvei til bumpstops bak, men du verden
Veldig kreativt, vellykket og artig prosjekt.
Erik
(underleverandør)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Litt nytt fra avdelingen for fjærforsk'
Da har jeg pella av det meste bak og kappa bumpstops ca 1cm. Ble betraktelig forskjell i de fartsdumpene jeg har flekka over etterpå
Så tok jeg for meg et annet snodig fenomen...
Etter at jeg monterte Bilstein demperne, så fant jeg ut at det var høydeforskjell fra høyre til venstre side på bilen. 1cm foran og omtrent 1/2 cm bak. Lavest på venstre side...
Har studert og sjekka alt mulig uten å egentlig finne ut av det. Ingenting er skjevt/bulka/bøyd eller noe, men oppdaga da jeg monterte coilovers foran at jeg måtte ta VELDIG mye hardere i for å få ned bærebrua på venstre side foran (bilen var også lavest her...)
Hmm... her var det altså alt for mye preload på foringene på ene siden kontra den andre. Dette tenkte jeg ikke over da jeg satt på demperne første gangen...
Sjekka dette bak nå i dag da jeg hadde av alt, og fant ut at det skilte omtrent 1" når bærebruene hang ned uten dempere...
Dermed var det bare å merke opp hvor justeringsskruene satt, løsne alt og legge lik preload på begge sider. Samtidig fikk jeg jo løsnet og smurt opp skruene, og det er jo greit å vite til den dagen jeg tar 4-hjuls kontroll
Skrudde alt sammen fast igjen med justeringsskruene på samme sted. Bilen er nå omtrent jevn høyde bak. Gjenstår å gjøre samme operasjon foran...
Utrolig morsomt med alt man finner ut av...
Satt forresten broder'n og samboer i bilen på en 3-minutters prøvetur rundt kvartalet rett før treffet på onsdag. Så der ryker mulignes konebilen til fordel for en MX5/Miata, skal se vi brått får flere medlemmer...
Så tok jeg for meg et annet snodig fenomen...
Etter at jeg monterte Bilstein demperne, så fant jeg ut at det var høydeforskjell fra høyre til venstre side på bilen. 1cm foran og omtrent 1/2 cm bak. Lavest på venstre side...
Har studert og sjekka alt mulig uten å egentlig finne ut av det. Ingenting er skjevt/bulka/bøyd eller noe, men oppdaga da jeg monterte coilovers foran at jeg måtte ta VELDIG mye hardere i for å få ned bærebrua på venstre side foran (bilen var også lavest her...)
Hmm... her var det altså alt for mye preload på foringene på ene siden kontra den andre. Dette tenkte jeg ikke over da jeg satt på demperne første gangen...
Sjekka dette bak nå i dag da jeg hadde av alt, og fant ut at det skilte omtrent 1" når bærebruene hang ned uten dempere...
Dermed var det bare å merke opp hvor justeringsskruene satt, løsne alt og legge lik preload på begge sider. Samtidig fikk jeg jo løsnet og smurt opp skruene, og det er jo greit å vite til den dagen jeg tar 4-hjuls kontroll
Skrudde alt sammen fast igjen med justeringsskruene på samme sted. Bilen er nå omtrent jevn høyde bak. Gjenstår å gjøre samme operasjon foran...
Utrolig morsomt med alt man finner ut av...
Satt forresten broder'n og samboer i bilen på en 3-minutters prøvetur rundt kvartalet rett før treffet på onsdag. Så der ryker mulignes konebilen til fordel for en MX5/Miata, skal se vi brått får flere medlemmer...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Siste nytt fra avdelingen for Fjærforsk' :)
Oppdaga at det var bløtt i teppet bak setebeltetårnet på passasjersiden, samt i dørken bak setet.
Tok ut setet og tepper for å tørke, og fant ut at dreneringskanalen på høyre side var tett. Jeg staka opp begge i fjor høst, så jeg ble litt overraska over at den var tett igjen. Får passe på å ha dette på "sjekklista"...
Demonterte demperne foran og kappa bumpstops'ene 1 cm her og. Tok samtidig og løsna opp boltene på bærebruene på høyre side foran og justert opp lik preload som venstre side (venstre er urørt da jeg hadde den som utg. punkt, den var lavest), så nå er bilen lik på begge sider
Monterte samtidig EBC skivene som inntil nylig stod i fronten på Uggla's BRG. Så nå har jeg slissa skiver i alle hjørner...
Var ute og testa en liten tur, bremsene tar bedre, og jeg treffer ikke bumpstops lengre.
Og da tror jeg nesten det blir ferie og ikke mere bilskruing på ei stund....
God sommer til alle !!!!!
Tok ut setet og tepper for å tørke, og fant ut at dreneringskanalen på høyre side var tett. Jeg staka opp begge i fjor høst, så jeg ble litt overraska over at den var tett igjen. Får passe på å ha dette på "sjekklista"...
Demonterte demperne foran og kappa bumpstops'ene 1 cm her og. Tok samtidig og løsna opp boltene på bærebruene på høyre side foran og justert opp lik preload som venstre side (venstre er urørt da jeg hadde den som utg. punkt, den var lavest), så nå er bilen lik på begge sider
Monterte samtidig EBC skivene som inntil nylig stod i fronten på Uggla's BRG. Så nå har jeg slissa skiver i alle hjørner...
Var ute og testa en liten tur, bremsene tar bedre, og jeg treffer ikke bumpstops lengre.
Og da tror jeg nesten det blir ferie og ikke mere bilskruing på ei stund....
God sommer til alle !!!!!
Last edited by Agility on 08 Aug 2010, 00:18, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Blir bare mere og mere fornøyd med coilovers'ene
NB windblocker fra eBay i Tyskland mottatt i posten i dag
AC sterkt savna i det varme, klamme høljeregnet på Østlandet i dag..., min Miata er av den ekstra sjeldne typen uten AC, på den annen side, ufattelig mange kilo spart...
NB windblocker fra eBay i Tyskland mottatt i posten i dag
AC sterkt savna i det varme, klamme høljeregnet på Østlandet i dag..., min Miata er av den ekstra sjeldne typen uten AC, på den annen side, ufattelig mange kilo spart...
Last edited by Agility on 08 Aug 2010, 00:19, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Så bra at du ble fornøyd med bremsene. De var jo ganske moderat brukt så de har nok en del tid igjen.
Utrolig kult det du gjorde med coiloversene. Selvgjort er velgjort.
Utrolig kult det du gjorde med coiloversene. Selvgjort er velgjort.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Teoretisk skulle det absolutt ikke være sånn, men så langt har jeg bare opplevd at grepet bak er bedre enn med det gamle oppsettet. Må ta i hardere for å få ut hekken i rundkjøringene enn før....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Vekt...
Kjørte innom vekta på Jessheim på vei til jobb idag...
Uten sjåfør, full tank, normalt innhold i hanskerom og bagasjerom... (Tok ut PC'n og matpakka )
Uten sjåfør, full tank, normalt innhold i hanskerom og bagasjerom... (Tok ut PC'n og matpakka )
Last edited by Agility on 13 Sep 2010, 14:56, edited 1 time in total.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Den sør for byen er i hvert fall det. Taraldrud eller.no.. (Langs E6 FRA Ski)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Bare trill på og kikk på måler'n innafor vinduet
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Holm's Miata -90
Må jo skrive noe her...
Har mekkerert på kåilåvversene i helga. Fjerna den øverste gummiplata fra de originale bumpstop'ene, dette ga 7,5mm mere fjæringsvei, samt løfta bilen 5mm. Totalt 12,5mm mere vandring på demperne, og det gjorde stort utslag på komforten. Var redd det skulle blir ulyder når det ble metall mot metall, men det viste seg å ikke skje. Hele greia hadde fått satt seg etter installasjon, og det begynte å bli litt kort/hard fjæring....
Deretter en god vask, utvendig og innvendig, utrolig hvor enkelt det er å vaske bil etter teflonbehandling Fikset også litt på noen skjeve dørhåndtak.
Nå er det et par pakker på vei fra Junait'n, så det blir litt mere skruing senere i høst
Har mekkerert på kåilåvversene i helga. Fjerna den øverste gummiplata fra de originale bumpstop'ene, dette ga 7,5mm mere fjæringsvei, samt løfta bilen 5mm. Totalt 12,5mm mere vandring på demperne, og det gjorde stort utslag på komforten. Var redd det skulle blir ulyder når det ble metall mot metall, men det viste seg å ikke skje. Hele greia hadde fått satt seg etter installasjon, og det begynte å bli litt kort/hard fjæring....
Deretter en god vask, utvendig og innvendig, utrolig hvor enkelt det er å vaske bil etter teflonbehandling Fikset også litt på noen skjeve dørhåndtak.
Nå er det et par pakker på vei fra Junait'n, så det blir litt mere skruing senere i høst
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special