Page 3 of 17

Posted: 06 Oct 2009, 20:52
by Miatapowers
Fred93LE wrote:
oholm wrote:Her har bilen gått 9 år i landet med det skiltet utlevert av tilsynet, og så må jeg pluttselig ivei og betale for et nytt ????? :(
om det er noe trøst så betalte jeg ca 100kr for ett skilt. så fattig blir du ikke.
Joa, men når de skrev det ut i henhold til loven den tiden. så burde de stå for kostnaden for nytt når dem forlanger at man bytter det..

Posted: 06 Oct 2009, 21:33
by Stehu
StianOppistov wrote:
Fred93LE wrote:
oholm wrote:Her har bilen gått 9 år i landet med det skiltet utlevert av tilsynet, og så må jeg pluttselig ivei og betale for et nytt ????? :(
om det er noe trøst så betalte jeg ca 100kr for ett skilt. så fattig blir du ikke.
Joa, men når de skrev det ut i henhold til loven den tiden. så burde de stå for kostnaden for nytt når dem forlanger at man bytter det..
enig!

Posted: 07 Oct 2009, 10:24
by Agility
Nei det ble 115,- for stort skilt foran og nytt lite/høyt bak, så utgiften var ikke noe å gråte for. Hadde igrunn planlagt å prute litt pga. fremgangsmåten deres, men det ble avglemt i farta da det ble litt frem og tilbake med hva som egentlig var lov. Første mannen jeg prata med sa nemlig at det ikke var tillatt med lite skilt bak heller, men der fant jeg heldigvis en kar som fikk finlest reglene sine... :P

Posted: 07 Oct 2009, 10:41
by motorhead
oholm wrote: Forresten var det sladdeføre i rundkjøringene her på øvre romerrike i dag :twisted:
Jepp, kom fra NYC nå og blei overraska over hvor sleipt det var her. Jeg er ikke overdrevent opptatt av oppmersomhet, og følte meg derfor som Jessheim største råner da jeg plutselig lå sidelengs over Jessheimbrua på høylys dag i helga :oops:
Leste Romerikes Blad om en som mista lappen for sladding ved Clarion her om dagen. Nok en grunn til at jeg ikke sladder når andre ser på.

Posted: 09 Oct 2009, 22:22
by Borre
oholm wrote:Nei det ble 115,- for stort skilt foran og nytt lite/høyt bak, så utgiften var ikke noe å gråte for.
Da jeg kjøpte nye skilt nylig kosta det 120,-. Store brede både foran og bak. Snålt at de opererer med forskjellige priser...

Posted: 10 Oct 2009, 01:05
by Rudolf
oholm wrote:Nei det ble 115,- for stort skilt foran og nytt lite/høyt bak,
Leser jeg riktig ?
Mener du "motorsykkel skilt", når du sier lite/høyt.
Jeg har hørt at det er slutt på tildeling av motorsykkel skilt til bil.
:roll:

Erik

Posted: 10 Oct 2009, 10:11
by Agility
Ja det er det jeg har bak, og det var greit siden det ikke var plass til annet på en Miata. Da jeg bestillte nytt STOOOOORT foran så mente den hyggelige damen i skranken at jeg burde ha nytt bak også, så de "matchet " 8) (Denne blå N'en og samme type bokstaver/tall) og det var ikke noe problem å få lite/høyt bak, tok bare litt lengre tid. De ligger klare til avhentin fikk jeg melding om her på torsdag, men jeg har ikke hentet dem enda. (Blir vel hentet mandag) Skal gi besked om hva jeg får. Uansett har jeg mitt gamle lille bak, og det kan jeg jo ihvertfall beholde. Står også i vognkortet (det gjorde det forresten med det lille foran også, men det hjalp jo ikke så mye da...)

Argumentet for at man ikke får ha små skilt foran var dagens automatiske lesing av skilter i fotobokser og bomstasjoner...

Posted: 12 Oct 2009, 14:07
by Agility
Har henta skiltene, og ja, de hadde laga et lite motorsykkelskilt til hekken, godkjent og stempla i vognkortet under ekstra merknader, da ble det iallefall 1-1 mellom biltilsynet og meg..., men hvordan i allverden skal jeg få gjemt den enorme plastplata i fronten....... :shock:

Image
Nytt lite moderne skilt bak :D
Den plastplata bak setene er en hjemmelaget vindavviser, hadde ikke nok til å lage hele bredda, men det kommer. Hjelper jo veldig da :)

Image
Ja da var det nye skiltet på plass :? , blir vel vant til det i løpet av noen dager... :wink:

Image
Har forresten gjort en liten modifikasjon under huven, fjerna originalfiltere og satt på et sportfilter fra Biltema, hjalp storveis det :D Ny eksos kommer i løpet av vinteren. Det er mye som skrangler inni det som står på, samt at det begynner å sprekke i skjøtene inn på bakre potta...

Posted: 16 Oct 2009, 01:02
by Agility
Jeg har en svak romling bak i høyresvinger, kan ikke kjenne noe slakk i noen av bakhjulslagrene. Hører det bedre nå når taket står på det meste av tiden. Litt stusslig å kjøre toppløs i minusgrader...
Var en tur under bilen for å sjekke rusttilstanden (ikke mye å være bekymret for der heldigvis :) men oppdaga at det svetta olje ut av diffen på høyre side, og litt på venstre side, kan det være det lageret som lager romling i høyresvinger, og hvor mye jobb er det å bytte det ???

Takker og bukker for alle gode og evt. mindre gode svar... :P

Posted: 16 Oct 2009, 10:08
by mojo-91
Det kan og være hjullageret, venstre side, bak som forårsaker romlingen.....

Fin bil, og flaks du fikk tak i det lille skiltet bak. Leopold var dessverre ikke like heldig, stakkar...

Posted: 23 Oct 2009, 19:16
by Agility
Nå har jeg akkurat bytta olje og filter, blir stadig overraska med denne bilen gitt. Kun 48,- for filteret hos Mazda på Jessheim (klubbrabatt). Så en tur til Mekonomen og kjøpte Castrol Magnatec 10W/40. Etter bytte har jeg bedre oljetrykk, istedenfor nåla rett opp (drøyt 30lb/in2) så står den nå midt mellom 30 og 60 :D Har litt svetting på motoren, så jeg helte på en boks Bars Stop Leak, blir interessant å se om denne hjelper noe... Fikk forresten hyggelig rabatt der og siden jeg gikk med OSL kortet mitt fremme... (var ikke klar over den rabatten...)

Så var jeg en tur under bilen og plukka av eksosen, det har hørtes ut som et lager med småstein i potta, men det jeg fant var en drøss med forkulla/koksa svarte klumper i forskjellige størrelser i røret inn mot bakre potta. Fikk etterhvert ristet og banket ut alt, det kom en liten tull med netting (potteinnmat) også til slutt...
Har aldri sett noe lignende, og jeg har skrudd og trimma endel i hine hårde dager....
Tok av fremre potta også, jeg trodde det var en katalysator, men på min var det bare en tom boks med rør i begge ender, så allikevel helt original ut, ser ikke ut som det noengang har vært noe i den, er det vanlig på en -90 ???
Nuvel, tilbake til prøveturen, bilen gikk jo noe bortiveggimellom etter den eksosrensen...... :twisted: Og jeg syntes på ingen måte at den var treg før heller... Det var VELDIG livlige 116 hester det der, ikke noe gamle øk nei.... Lurer da fælt på hvordan dette blir når det kommer på headers og feitere rør bakover i løpet av vinteren.......

Konklusjon: En god dag i garasjen :)

Forresten, hvilken olje bør jeg helle i diffen min (VLSD) etter at jeg har byttet tettingene riktignok ???

Posted: 23 Oct 2009, 20:11
by glaibilenmin
delene du banka ut av bakpotta var nok innmaten i katten;)

Posted: 23 Oct 2009, 20:12
by Agility
Seriøst ????? :shock: Det jeg "trodde" var katta så jo helt fabrikkny og ren ut inni..... som om det aldri hadde vært noe der... Det forklarer jo at jeg aldri har sett noe lignende, fantes ikke noe som het katalysator da jeg drev og skrudde bil i "gamle dager"...

Da kan jeg altså påregne meg et avgassproblem på neste EU til sommeren hvis jeg ikke får på ei ny katt ??? eller hur....

Forresten, dere som har greie på så mangt...
Hvordan ser innfestingene ut på denne roll/stylebar'n ut i forhold til andre ??? Er det bare fjas dette og eller litt mere solid ???
http://global.ebay.com/1989_90_91-97_MA ... 76732/item

Takker for kreative svar :D
OG til slutt, bytta nick til Ærn-Ærn (bruker det andre steder) vi har jo en DrHolm her allerede :)

Posted: 23 Oct 2009, 23:26
by anton.g
Ærn-Ærn wrote:Seriøst ????? :shock: Det jeg "trodde" var katta så jo helt fabrikkny og ren ut inni..... som om det aldri hadde vært noe der... Det forklarer jo at jeg aldri har sett noe lignende, fantes ikke noe som het katalysator da jeg drev og skrudde bil i "gamle dager"...

Da kan jeg altså påregne meg et avgassproblem på neste EU til sommeren hvis jeg ikke får på ei ny katt ??? eller hur....

Forresten, dere som har greie på så mangt...
Hvordan ser innfestingene ut på denne roll/stylebar'n ut i forhold til andre ??? Er det bare fjas dette og eller litt mere solid ???
http://global.ebay.com/1989_90_91-97_MA ... 76732/item

Takker for kreative svar :D
OG til slutt, bytta nick til Ærn-Ærn (bruker det andre steder) vi har jo en DrHolm her allerede :)
Litt stivere enn vanlig "style-bar", men ville personlig gått for en orntlig roll-bar.
Ihl-motorsport, og sjekk ut lista over nettbutikker som ligger her.

anser

Posted: 25 Oct 2009, 08:57
by Agility
Noen som har erfaring med oppretting av bulka felger ??? Fikk skade på innsiden av ene bakfelgen på vei til jobb i dag... :evil:

Image