Page 4 of 17

Posted: 25 Oct 2009, 09:37
by nope-mx5
Ofte er det nesten billigere å kjøpe en ny felg.

Hørt om flere som har hatt varierende hell med å rette felg.

-n

Posted: 25 Oct 2009, 15:23
by Banzaibaggen
Jeg retta 2 OZ felger sjøl i garagen som begge så omtrent like dann ut. Dette er vel 8 år sia nå og de står fortsatt på samme bilen i dag uten at noen har sagt noe på de :D.
Jeg brukte en vanlig garasje jekk, noen klosser med trevirke for ikke å lage merker og en stor slegge. Spente opp jekken inni felgen og slo til jeg var fornøyd. Brukte så mye kraft som jeg klarte å få ut av jekken og den spratt ut av felgen ved noen anledninger så pass på hvordan du står når du gjør dette. Koster ikke noe å prøve og det skal godt gøres å få det noe værre.

Posted: 25 Oct 2009, 16:23
by Agility
Har studert felgen litt nøyere i dag, den er ikke lengre helt rund på utsiden heller, altså legger jeg den ned mot gulvet, glipper det litt der skaden er på innsiden :cry: Så jeg skal få sjekket det ut inne i by'n i morgen hos de som driver med det, hvis ikke må jeg prøve å oppdrive 1 stk sånn felg, fant mange til salgs i Polen !!! :lol:

Posted: 25 Oct 2009, 16:50
by perri
Ærn-Ærn wrote:Seriøst ????? :shock: Det jeg "trodde" var katta så jo helt fabrikkny og ren ut inni..... som om det aldri hadde vært noe der... Det forklarer jo at jeg aldri har sett noe lignende, fantes ikke noe som het katalysator da jeg drev og skrudde bil i "gamle dager"...

Da kan jeg altså påregne meg et avgassproblem på neste EU til sommeren hvis jeg ikke får på ei ny katt ??? eller hur....

Forresten, dere som har greie på så mangt...
Hvordan ser innfestingene ut på denne roll/stylebar'n ut i forhold til andre ??? Er det bare fjas dette og eller litt mere solid ???
http://global.ebay.com/1989_90_91-97_MA ... 76732/item

Takker for kreative svar :D

Ser på disse jeg også, tror sort blir bra. Eller så er det veldig god pris på stylebar med windblocker hos mx5parts akkurat nå.
OG til slutt, bytta nick til Ærn-Ærn (bruker det andre steder) vi har jo en DrHolm her allerede :)

Posted: 14 Nov 2009, 16:44
by Agility
Har ikke fått bestillt meg de ekstra stagene til å montere under bilen enda som alle anbefaler, men det er rett rundt hjørnet (må bare få unna no'n regninger på konebilen først... :? )

Det jeg lurer på er følgende: Dere som har montert disse på en tidlig NA, ble dere kvitt den berømte vibrasjonen rundt 110 km/t ???
Leste en tilbakemelding på mx5parts om en som ble kvitt problemet da han satte på disse...

Hadde litt av det med sommerdekka på, men da jeg la på vinterdekka, eller kråkebollene som jeg velger å kalle dem (har ikke sånne fine sjøstjerner jeg) så ble det veldig mye mere merkbart. Tok en balansering på bakhjula, men det hjalp bare litt.

Posted: 14 Nov 2009, 17:24
by Agility
Har gjort noen små mods...
(Se nedenfor, bildene kom ikke frem her...)

Re:

Posted: 14 Nov 2009, 17:27
by Agility
DSCN4495Medium.jpg
DSCN4495Medium.jpg (60.6 KiB) Viewed 3580 times
Takk til Soltec for OEM leppa, ble fin på bilen, gjorde også at det digre skiltet ikke så så rart ut der nede, men det skyfler iallefall mere lufft inn enn der det stod først og dekte halve luftinntaket :D Legg spesielt merke til de lekre kråkebollene, men de sitter som F... på glatta :)

Måtte teste ut eBay, Strut tower bar til den nette sum av kr.89,- + ca. 200,- i frakt. 8 dager fra California
DSCN4492Medium.jpg
DSCN4492Medium.jpg (83.62 KiB) Viewed 3580 times
DSCN4494Medium.jpg
DSCN4494Medium.jpg (63.62 KiB) Viewed 3580 times
Ligger an mot luftfilteret, samboern mente det bråka litt mere, men jeg er ikke sikker på om lyden forplanter seg fra filteret til chassi via den...

Den gjorde iallefall bilen anderledes, følte at rattet mista kontakten med forhjula da jeg tok av sommerdekka og satte på kråkebollene (påtvunget da jeg slo i stykker ene felgen), men nå hadde jeg pluttselig tak i vegen igjen. Den omtalte vibrasjonen som jeg spurte om rett over her, ble faktisk også mindre, så det var jo vel anvendte 289,- kroner :lol:

Egenkonstruert brakett for å holde LMM med nytt luftfilter
DSCN4502Medium.jpg
DSCN4502Medium.jpg (64.79 KiB) Viewed 3580 times

Posted: 18 Nov 2009, 22:54
by Agility
Da var jeg en tur hos Funderud Antirust i går, og tok oljebehandling + monterte fettlister på hjulbuene bak. Han som gjorde jobben på bilen, sa at alt så VELDIG bra ut og det var ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt under den. Det var jo en hyggelig tilbakemelding å få, all den tid jeg har planer om å ha bilen i mange år fremover..... :wink:

Re: Holm's Miata -90

Posted: 27 Nov 2009, 23:00
by Agility
Har fått retta felgen jeg bøyde tidligere i høst. Kan anbefale Dekksjekk.no i Askim om noen skulle være uheldig å gjøre det samme.., raskt og rimelig :)

Re:

Posted: 16 Jan 2010, 23:07
by miata89
Agility wrote:Image

Og til dere som var misunnelige på det lille skiltet mitt foran, det trenger dere ikke være lengre etter et møte med Biltullsynet på en tur på Øvre Romerrike i dag.... Det var nemlig ulovlig med lite skilt foran sa mannen... Tror mest han var irritert fordi jeg plasseringa ikke passet han helt, men lapp med 1.mnd frist ble det. Så nå må jeg ut og handle plastvegg og sette foran.. :evil: Her har bilen gått 9 år i landet med det skiltet utlevert av tilsynet, og så må jeg pluttselig ivei og betale for et nytt ????? :(

Forresten... hvordan flytter jeg denne tråden over fra "Teknisk" til "Min bil" ???

Litt om dette med lite skilt forran/bak på biler. Har pratet med mange i statens vegvesen opp gjennom årene og stort sett hatt med særdeles ålreite folk å gjøre, men selvfølgelig vært borti noen herskesyke typer også. Det i de siste årene som avgjorde om man fikk ja eller nei rundt ønske om små skilt, kom helt ann på hvem man møtte på trafikkstasjonen.
For ca 4 år siden sendte veidirektoratet ut melding til alle landets trafikkstasjoner om at man skulle skjerpe sterkt inn på utsteding av små kjennemerker. Det var trafikkstasjonene som hadde ansvaret for alle utstedelser/godkjenninger og vegdirektoratet mente det hadde sporet litt av med flere tvilsomme godkjenninger. I disse dager er det nærmest umulig å få godkjent bilen med små skilter.
Vegdirektoratet har nå lagt ut et forslag om en lovendring som vil resultere i at det blir ulovlig med små kjennemerker på biler. Da blir det ikke lenger noe tema med søknader osv. Statens vegvesen og noen andre her i samfunnet med noe begrenset syn, er ikke tilhengere av disse små skiltene. MEN en eventuell lovendring vil ikke få tildelt noe tilbakevirkende kraft, så de som har fått godkjent bilen med små skilt vil ikke få krav om å bytte til store skilt. Blir man stoppet i disse dager og får beskjed om at det ikke er lov lenger med små skilt, ...vel det er ikke riktig. Loven pr dags dato sier ikke det. Sannheten er at de har skjerpet inn på utstedelser og ikke noe annet. Blir man stoppet ved en kontroll og får beskjed om å bytte til store skilt, vel da er det bar å stå på sin rett, nevne dette med loven osv, da vil den mest herkesyke typen også måtte gi seg. Så har man godkjent bil med små skilt, vel da er det ikke noe stress.
Kjedelig at du mistet skiltene dine.

Agility's Miata -90

Posted: 31 Jan 2010, 01:57
by Agility
Hallo kara !!!

Miata'n har til min forskrekkelse slitt med litt lavt blodtrykk ette roljeskift i forrige uke. Syntes det var litt lavt med endel svetting under eksosmainfolden med 10w-40 og bytta til 5w-50 og nytt filter. Da mista jeg omtrent 5 psi ved varm motor ?!?... :shock:
Hadde også "mye" svetting under eksosmanifolden, så jeg misstenkte toppakninga...
Etter gode råd fra Rudolf (Erik) så sjekka jeg kompresjon, og den ligger på +/- 160 psi ved varm motor på alle sylindre. Dette er jo midt på treet ihht. spec. Det eneste som forundrer meg litt var at jeg måtte tørne motoren 10-12ggr for å få fullt trykk på måleren...

Var ute på en testur i dag med relativt frisk turtall, og oljetrykket var akkurat der jeg forventet det inntil like før jeg var hjemme igjen. Da forsvandt liksom 5psi.... Kikket på kontaktene til oljetrykksgiveren, og så at det var en skjøt på ledninga der (?) Fiklet litt og sprayet med kontaktspray. Skjøten var flisete, men etter spraying med kontaktspray og litt fikling, samt en seriøs testtur, så har jeg fått tilbake normalt oljetrykk :D


PS!
Vet ikke om mange av dere har "Motors TV", men der gikk 2009 sesongen av MX5 Championship for et par dager siden, og det har jeg tatt opp...

Vinterstemning...

Posted: 12 Feb 2010, 11:17
by Agility
Image

Re: Holm's Miata -90

Posted: 12 Feb 2010, 16:02
by Stehu
Er denne kontrollerbar å slædde med?

Cab sesongen 2010

Posted: 03 Mar 2010, 11:33
by Agility
Image

Cab sesongen startet i godværet på vei hjem fra jobb 2.mars 2010
Alt ble med ett riktig og alle lyder var perfekte. Jeg bare gliste hele veien (og alle omveiene) hjem fra jobb... :P
Godt jeg ikke har Hardtop... :wink:

Re: Holm's Miata -90

Posted: 03 Mar 2010, 15:43
by 2re
:D Som æ glær mæ!...