mx5 trimming

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

schtein
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 11 Jul 2009, 17:13
Location: Trofors
Status: Offline

mx5 trimming

Post by schtein »

hei. skal bygge meg banebil og har spekulert litt på mx5. men så gjelder det trimming av 1.8 motorene. noen erfaringer? mye å hente av effekt? noen svakheter man må være obs på?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Kan ta ut ca. 250whp uten å røre innmat.
Men bremser og clutch kan være smart å bytte.
(Clutch er vel igrunn påkrevd å bytte).

Noe mer en det, så snakker vi mye penger og jobb.

Det du kunne gjort, er å begynne med f.eks et Begi-S kit, som er knallbillig kontra hva du får.

Da får du 160-170whp, og har mye muligheter for å oppgradere med større turbo, IC, evt. datasprut etc. senere.

(Harald kommer sikkert til å rette på meg, om jeg er helt på viddene :D)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

mx5 motoren er veldig bra å trimme, den har nært slektskap til feks 323gtr motoren, og har i utgangspunktet alt man trenger for å trimme videre med turbo.

to spm..

skal du kjøre racing, eller ha som registrert banetreff leke(sånn som min)

hvor rask vil du at bilen skal være(dvs, hvor mye penger har du tenkt å bruke på motor)

200whp ca er "billig" og man får et stort hopp i kostnad et sted over der, og 350+ hester er også mulig på motorene der. på en så lett bil som en mx5, med bra biter ellers, er man brått noe av det raskeste på banetreff feks.

jeg kan ikke shit om tonnau cover osv, men motor i mx, utover de normale 130ish hk. har jeg testet det aller meste etterhvert.

"Speed costs money, how fa$t do you wanna go?"
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: mx5 trimming

Post by arildh »

schtein wrote:hei. skal bygge meg banebil og har spekulert litt på mx5. men så gjelder det trimming av 1.8 motorene. noen erfaringer? mye å hente av effekt? noen svakheter man må være obs på?
Skal du ha bilen uten skilter med lisens for banekjøring ?
Da er det letteste å kjøpe en ferdig SPEC miata bil fra USA. Da får du en ferdig rigget bil som det er lett å trimme videre på.
Sørg for å kjøp en 1.8 da motor, diff og bremser er sterkere og det er mere goodie parts å bygge videre på.
Over 300 hester blir det dyrt å trimme. Et FlyinMiata eller BEGI turbokit basert på GT28 turbo gir 250 rwhp ute stress og kanskje opp mot 290 med perfekt tuning på 98 oktan. Da snakker vi fortsatt orginal innmat.
Det 250 høres ikke mye ut men i en MX5 er det mye rart som forsvinner i speilet med denne effekten.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Med 300 hester på hjula på en MX-5 tror jeg du skal ha greit mye å gå på sjåførmessig før du trenger mer ihvertfall.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

been there, done that. man vil alltid ha mer..
300ish på hjula holder forresten til å kjøre forbi 996 gt3 på raka om noen lurer ;)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
schtein
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 11 Jul 2009, 17:13
Location: Trofors
Status: Offline

Post by schtein »

planen er å få det helt værst, +/- 500.
smidd innmat, i blokk og topp. ikke turbo kit, skal ha store saker.
holder gir og diff? går vell evt å ta fra rx7, det skal holde bra. men den tid den sorg. noen som har hentet så mye ut av 1.8 motoren? evt nettside med info..
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

schtein wrote:planen er å få det helt værst, +/- 500.
smidd innmat, i blokk og topp. ikke turbo kit, skal ha store saker.
holder gir og diff? går vell evt å ta fra rx7, det skal holde bra. men den tid den sorg. noen som har hentet så mye ut av 1.8 motoren? evt nettside med info..
Ah, du er en av de som ikke vet hva som skjer når du runder 300whp i en mx med andre ord....

Håper du har stor lommebok... du snakker raskt 150-250.000 for å få 500whp i en mx... Grep kan du mer eller mindre bare glemme.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

oppskrifta er veldig enkel. det skal forsåvidt ikke være no problem å komme på rett side av 400hk i mx5, men det går selvsagt ut over driftsikkerhet, og man må endre veldig mye rundt selve motor og innmat om man vil ha kombinasjon av kjørbarhet og mye power..

bytt stempler + råder
billet oljepumpe
arp studs overalt
få topp skikkelig portet
Nye kammer
hiv gjerne orginal innsuget bygg custom(er ingen som lager vettuge innsug ferdig imho)
bygg/kjøp et grenrør for ekstern wg
hiv på en turbo i str området Gt3076 eller deromkring
3" eksos hele veien
coolant reroute(ombygget kjølesystem for å takle varmen, snur retning på vann i toppen blandt annet)
bytt ut orginal ecu med en bra programmerbar en
bytt orginalt tenningsystem med no kraftigere
clutchen din kan du gi bort til noen før du herper den.
har du 5 trinns, kan du selge den før den blir skrot, sett inn en 6trinns. de tåler kanskje 500hk, men ingen garanti 400og noe skal gå greit
oljekjøler eller to må til, nye vifter osv.

++ sikkert MASSE jeg har glemt

resten av bilen..
bremser, ingen orginalbremser på mx, liker den bruken en så rask mx5 får.. bytt rundt om(alle 4)
større hovedbremsesylinder bør inn for å matche bremsene
dekk.. kjøre no sånt på annet enn gateslicks, er totalt poengløst,. og skal du i hovedsak sladde rundt på gatebil, fikser du det lett med 350-400hk i en så lett bil
chassisbiter? jeg merket enorm forskjell et sted over 300hk på min, og da fikser ikke lenger vettuge chassisbiter som FM fjærer og gode dempere å holde kontroll på chassis mer.. bør opp på virkelig bra coilovers, ikke første og beste man finner, men noe som ivaretar bra balanse i bilen.


det jeg prøver å si.. det er et skarpt skille rundt 300og litt hk. opp dit, er ting enkelt, kan bruke mye orginale biter.. etter det. begynner det å ta av om man skal ha vettugt resultat.
Man kan nok få bra toppeffekt på enkle måter. men å få til kombinasjonen av kjørbarhet, driftsikkerhet, bra jevn effektkurve OG mye effekt, krever mye tid og tankegang for å finne gode løsninger..

Image
Image
Image


du svarte fortsatt ikke på hva bruksområdet skal være. skal det som du sier være en banebil(tolker det som løpsbil) så er det veldig lett å falle utenfor regelverk osv.
skal du bruke dette på gate og bane, så stiller jeg meg foreløpig noe tvilene til om du har noen formening om hvorvidt 500hester er minimum i en mx5, eller om du henter tallet ut av lufta siden "alle andre" med audier og annet rask som veier 400+kg mer enn mx5ene må ha 500hester ;)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
schtein
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 11 Jul 2009, 17:13
Location: Trofors
Status: Offline

Post by schtein »

bruks område er blårøyk, hehe.. skal bruke bilen på gatebil treff rundt om i landet. bilen skal bli exstrem :P
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

schtein wrote:bruks område er blårøyk, hehe.. skal bruke bilen på gatebil treff rundt om i landet. bilen skal bli exstrem :P
Om det er kun blårøyk så trenger du ikke noe 500hp, klarer deg fint med 250whp..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Denne tråden fremstår bare som det jeg antok. Tull og vas. Men hvis man vil bruke tusenvis av kroner på å burne så er det fritt frem. Bilen går styggfort med langt mindre enn 500 hester.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

biXen wrote:Denne tråden fremstår bare som det jeg antok. Tull og vas. Men hvis man vil bruke tusenvis av kroner på å burne så er det fritt frem. Bilen går styggfort med langt mindre enn 500 hester.
Tusenvis er altfor lite :)
Snakker glatt flere hundre tusen her :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

schtein wrote:bruks område er blårøyk, hehe.. skal bruke bilen på gatebil treff rundt om i landet. bilen skal bli exstrem :P
Ok,, ikke banebil altså...
Da trenger du bare en råtten S13 med SS autochrome grenrør og kinaturbo og vips har du blårøyk fra både hjul og motor.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg ønsker deg lykke til med å bygge show-bil med power..
Legg gjerne ut bilder osv. etterhvert, og ikke bry deg med alt som blir sagt, gøy om du får det til, uansett grunn ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply