Timing Advance

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Timing Advance

Post by stilimx5 »

"Timing Advance

Setting your ignition timing to 14 degrees BTDC (stock is 10 degrees) will give you some extra low-end torque and better throttle response ("brighter" is the term Miata Magazine used). You should still run unleaded regular gas (87 octane). Miata Magazine says up to 16 degrees is OK with non-oxygenated regular unleaded fuel. If you are really power-hungry you can set it up to 18 degrees BTDC, but you MUST run premium gas (92 octane) to avoid detonation problems. The premium gas requirement takes the 18 degree setting out of the cheap trix classification, in my opinion. You could consider it for autocrosses, however.
"
http://miata.net/garage/trix.html


Hva vil dette si? At med enkle(?) justeringer kan man få bedre bunndrag og gassrespons?
Isåfall, hvordan gjør man dette?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Følger deg på denne. Om noen som kan utføre(sjekke status på) dette så stiller jeg gjerne opp med tanken full av 98 og godt humør.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

du kobler opp motorn i diagnose kontakten til "engine test mode." legg en ledning mellom TEN og GND i diagnose boksen i motorrommet..


da skal motorn gå i test modus på 800 rpm.. koble til en tenningslampe (biltema er din venn) og lys på reimhjulet på veiva... da ser du et merke på veiva som du sammenligner med gradene på den lille plata der nede.. du ser kun merket med tenningslampa...


så justerer du på skruen bak på CASen.. dersom du ikke er kyndig til å skru ville jeg vært litt forsiktig med å stille på denne siden den er veldig følsom, og forskjellen er ikke EKSTREM :P
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

nå er det ikke skruen bak på cas du justerer på, du vrir selve cas'en. skruen holder bare cas i den posisjonen du setter den til :) Jeg kjører 18 grader fortenning, men det er så på grensa at Shell V-power "99-oktan" ikke funker, men standard 98 fra statoil går uten at jeg har lagt merke til tenningsbank enda.. gruer meg nesten til å montere knock-sensor :roll:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kjørte med Bipes.. Da hadde jeg ett oppsett som kjørte med 18 grader fortenning på lavt turtall, og 14 grader på høyt turtall..
Funka bra, og bilen gikk bra..

Med overlading må tenningen retarderes mer på høyt turtall.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Post by AOB »

Det er flere steder på forumet det er folk som sier de har hatt problemer med ujevn gange på motor og skjekket tenning.

Stilt tilbake for å se motor gå bedre... hva er grunnen til dette?

Tenkte stille tennign på Mia men ikke hvis det fort blir "mye pes" etterpå...

Noen som har gode råd?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

TurboLag wrote:nå er det ikke skruen bak på cas du justerer på, du vrir selve cas'en. skruen holder bare cas i den posisjonen du setter den til :) Jeg kjører 18 grader fortenning, men det er så på grensa at Shell V-power "99-oktan" ikke funker, men standard 98 fra statoil går uten at jeg har lagt merke til tenningsbank enda.. gruer meg nesten til å montere knock-sensor :roll:
Hørt om mange som klager på Shell sin 99-oktan.
Den er visst ikke helt patent.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har selv justert å testet litt med iphone, var plaget med litt tenningsbank med 95 okt og justerte ned 1,5 grad, målte da en 82hk i på hjula, justerte opp 3,5 grader for å prøve igjen, målte hele 90hk på motor, justerte enda 3 grader og fikk 106hk faktisk, så man har endel å hente, nå er ikke min motor helt standard, men hadde vert morro å sett hva dere andre har å hente,, er litt skuffet over min power selv, men som sagt så er sugetrim meget dyrt, har enda standard 323 topp, må nok invistere i kammer og porting,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Hvordan blir dette om man kjører turbokit i tillegg, og med et piggybacksystem. Er det noe man stiller uansett om man tuner, eller er dette noe man kan stille for å hente ut enda mer? Er litt newbie på det området. Siden man bør fylle 98 oktan etter en motortuning, vil jeg anta at fortenningen gjerne har noe med det å gjøre? Eller?
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Post by caLitri »

Er dette noe man kan gjøre på NB også?
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Noen som kunne tenke seg å lage en lite How to på denne da?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Terondo wrote:Hvordan blir dette om man kjører turbokit i tillegg, og med et piggybacksystem. Er det noe man stiller uansett om man tuner, eller er dette noe man kan stille for å hente ut enda mer? Er litt newbie på det området. Siden man bør fylle 98 oktan etter en motortuning, vil jeg anta at fortenningen gjerne har noe med det å gjøre? Eller?
Med turbo drar de vel gjerne tenningen tilbake, og ikke mer aggressiv.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

OK. Da roter ikke jeg med den før jeg monterer turboen med andre ord. Greit å vite.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

med turbo og sprut, gjør man begge deler, man kan ha aggresiv tenning der motorn liker det, og trekke av tenning ettersom turboen kommer osv
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

OK, vil tro dette også gjelder om man har piggybackstyring. Forskjellen er vel bare at den overstyrer ECU og sprut erstatter ECU.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Post Reply