Banekjøring og div. spørsmål

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Banekjøring og div. spørsmål

Post by Daniel »

Hei!!

Til tirsdag har jeg tengt meg på banekjøring med bilen min.
Dette er på rudskogen på kvelden og arrangeres av Toyotas opplæringskontor. Noen andre som skal dit med/uten mx5/miata for å se eller kjøre?

Jeg har i den forbindelse noen spørsmål ang banekjøringen:


-Bilen min er så og si original og jeg kjører på dekk med dim: 195/50 R15, Merket er Ventus og de blir produsert av Hankook. Felgene har inpress slik at bilen blir 1 cm bredere på hver side. Jeg lurer på hva slags lufttrykk jeg burde bruke til banekjøring for å få bilen til å sitte sågodt som mulig? Jeg kjører på 30 psi til vanelig (2,1 bar). Fint om dere oppgir anbefalt lufttrykk v/banekjøring på vått føre og på tørt føre (usikkert vær)

-Er det på disse arrangementene lov å kjøre med taket nede (jeg har ikke veltebøyle) i kombinasjon med hjelm?

-Noen andre tips i henhold til banekjøring med mx5/miata?

Hilsen DEN GLADE EIER AV EN MIATA
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har samme dim som du på dekk/felger og kjører med 35psi. Har egentlig ikke prøvd med noe annet da jeg hørte at det var en bra start å kjøre på org trykk + 5 psi på bane.
Du får ikke kjøre med taket nede på dette treffet. Det kan derfor være kjekt å sjekke om du får presset hjelmen på deg under caben. Det ble for trangt for meg så nå har jeg fjernet litt skumgummi i setet for å komme lenger nede.

Husk å spenne beltet skikkelig fast før du kjører. Sett stolen 2 hakk tilbake, spenn beltet som f*** og lås beltet ved å rykke i det, kjør stolen 2 hakk frem igjen. Da sitter man som støpt og savner ikke den manglende støtten som setet ikke har, nesten...

Vær forsiktig i svingen på enden av sletta. Hvis du blir forbikjørt av en sur volvo på enden av sletta kan du banne på at han ikke har mye kontroll i svingen og er truende til å ryke rett ut i siden på deg. Det samme gjelder i depotsvingen. Det var en sist gang som var farlig nære på å treffe bilen forran seg.

Hvis jeg får ordnet oljeslangen til turboen på Mandag så kommer jeg også.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

Daniel, fullt mulig jeg tar en tur ned for å se på(da diffen min ikke er kommet enda)..
så hvis du skal utpå med mx5 haiker jeg mer enn gjerne..
kan sikkert komme med endel tips ang selve kjøringa på banen også etter endel runder på den banen :D
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Jeg venter på ferdiggress til hagen min, om det ikke kommer i morgen satser jeg på og komme meg til Rudskogen for å kjøre litt.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

tjohei:) jeg kommer.. tar miata på jobb i morgen og raka veien ned så fort jeg er ferdig :) Sees på banen :D :D :D :lol:
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg kommer ned, tar med snyltehjelm silverboy, så kan du betale leie for delene mine :P
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Jepp :) Var litt av planen det :) men ikke forvent for mye, med en turbo som subber i kompressorhuset og oljefløde i alle retninger så går det så som så.. men er nå morro lell' ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

gøy uansett... :D
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg var nedom og hilste på noen mx5 eiere på rudskogen i dag, så ut som de fleste hadde det morro. og vi fikk sett at selv orginale mx5er er morsomme å kjøre på bane (om enn ikke raskest ned raka)

Image

noen flere bilder http://www.nope.no/modules.php?set_albu ... _album.php
Last edited by HF-mx5T on 22 Jun 2004, 23:35, edited 2 times in total.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Vart no morro ja :)

ett sprellt nytt sett med redstuff ble borte og tok til jernet, så jeg måtte avbryte kjøringen, men sånn bortsett fra det (og at styringa var f**ked en liten periode) så var det kjempegøy :) :)

Hjertlig takk for lån av jekk og litt verktyg :) (var vel deg jeg lånte jekk av vel Daniel? )

Får prøve yellowstuff på nsk treffet da. .satse på noen flere runder der :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Ja, var en super kveld på Rudskogen i går. Jeg kjørte vel en 50 runder med min tilnærmede orginale mx-5 og storkoste meg. Det gikk etterhvert hardt ut over mine orginalebremser også (de var riktignok slitt før jeg begynte), men på vei hjemover dukket den fæle metall mot metall lyden opp.


Takk for nyttige kjøretips HF-mx5T. Gøy :D og henge på mye dyrerer og raskere biler igjennom kurvene he he...
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

gøy!!!

Post by Daniel »

Ja dette var virkelig gøy!!!
Det gikk hardt utover dekka mine, men pytt, pytt....de holder ut sesongen!

Ja det stemer silverboy,det var meg du lånte jekken av, håper den kom til nytte da!

Fint bilde du hadde lagt ut av bilen min, HF-mx5T :-)
Også takk til kjøretipsene du (HF-mx5T) kom med når du satt på med meg, det var til stor nytte!!!

TIL DEG ARILDH:
Du skrev følgende , når jeg spurte om dekktrykk og banekjøring:

Jeg har samme dim som du på dekk/felger og kjører med 35psi. Har egentlig ikke prøvd med noe annet da jeg hørte at det var en bra start å kjøre på org trykk + 5 psi på bane.

og jeg lurer da på:
Mener du at du bruker 35 psi til vanelig og 40 psi til banekjøring, eller 35psi på banekjøring og 30 psi til vanelig????
Takk for tips fra deg også arildh!

Dette skal i alle fall gjentas for min del!
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

30 til vanlig og 35 på bane. Ingen fasit men et greit utgangspunkt kanskje. Slet forholdsvis jevnt på mine dekk.

Nå er bilen min endelig klar også. Håper mange stiller opp på NSK sitt treff 6. Juli. Jeg kommer med mine 0.3 bar ...
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

planlegger å komme med min mx5 ihvertfall
Post Reply