Page 72 of 75

Re: Beverly

Posted: 27 Feb 2016, 22:32
by Rudolf
MX-Jon wrote:Så kan man jo benytte anledningen til å bytte oljefilter samtidig. Mye enklere å komme til når man har motoren ute.
Ja det har du jammen rett i.
Det tenkte jeg ikke på.

Kanskje jeg skal bytte olje samtidig?

Erik

Re: Beverly

Posted: 27 Feb 2016, 23:07
by 2re
En elefant koster ikke all verden på Biltema heller :) Klubben kan kjøpe inn en, så kan vi ta "Brush up your enginebay"-kveld 8)

Re: Beverly

Posted: 28 Mar 2016, 22:05
by Rudolf
Det skjer jo litt her også .......
Motorrommet er ferdig polert.

Image

Så da kan vi sette inn motoren igjen

Image

Så de siste dagene har oppholdsværet blitt brukt til noen fine turer i Oslo og omegn.
Deilig med våren gitt :)

Erik

Re: Beverly

Posted: 28 Mar 2016, 22:10
by Trym N1290
Ser nydelig ut :)

Re: Beverly

Posted: 28 Mar 2016, 23:07
by Rudolf
Slutte med å tulle ......

De som har vært med på tur sammen med Beverly vet at damen har oppført seg litt ufint.
Det passer seg ikke for en dame fra de bedre strøk å legge igjen en liten mørk sky etter oppstart i lyskryssene :shock:

Særlig en dame som er så hvit og vakker bør også være hyggelig å beundre bakfra .........

Det siste året har oljeforbruket bare steget og steget, så til slutt var det ingen vei utenom:
Motoroverhaling.

Noen mente det kunne være ventiltettinger, men forbruket var for stort til at det kunne stemme.
Vår gode venn i Danmark, Andreas, var ikke i tvil; slitte oljeringer.
Det betyr motor ut og full nedplukking.

Men dette har jeg jo gjort før, så det var bare å sette i gang.
Ved juletider ble motoren heist ut og demontering kunne begynne.
Jeg ble rimelig overrasket over det jeg fant.
Slitt motor.

Beverly ble kjøpt av et petimeter som skiftet olje to ganger i året selv om bilen ikke ble kjørt.
Jeg har en imponerende samling av ringpermer som forteller det meste om bilens forhistorie.
Hun hadde bare gått 58.000 miles da jeg kjøpte henne.

MEN.
Eiendomsmegleren i Idaho Falls som jeg kjøpte bilen av hadde ikke bilen fra den var ny.
Han kjøpte den av en skogvokter i Texas da bilen hadde gått 35.000 miles.
Hvordan denne skogvokteren behandlet bilen vet jo ingen.
Kanskje han aldri skiftet olje ??

Åkke som.
Damen hadde slitt motor så da var det bare å sette i gang med FULL PAKKE.
Slipe ventiler, slipe ventilseter, plane topp.
Bore sylindere, nye stempler, nye stempelringer, nye rådelager, nye hovedlager.
Overhaling av oljepumpe og grundig rengjøring av blokk og topp (koking).

Nå er alt dette gjort, og Beverly har en motor som er så god som ny.
Innimellom har jeg også polert motorrommet :wink:
Blokka er nymalt og alle delene grundig renset.

Image

Prøveturer de siste dagene viser en bil som er høyst potent.
Alt er tett og fint og Beverly maler som en katt.
..... og hun er ikke ufin lenger ......

Fortsatt god vår.

Erik

Re: Beverly

Posted: 29 Mar 2016, 02:12
by mjes
Wow !!
Imponerende.
Og inspirerende for oss som bare drister oss til oljeskift og litt annet småplukk. :D

Re: Beverly

Posted: 29 Mar 2016, 09:27
by Pelle
Det er jo selvfølgelig ingen overraskelse at du gjør en grundig og flott jobb Erik, men er jo alikevell imponert :D
Beverly er heldig som har deg:D

Re: Beverly

Posted: 29 Mar 2016, 09:40
by AJF
Vakkert :D

Re: Beverly

Posted: 29 Mar 2016, 10:22
by Agility
Beverly har jo vært innom litt høytrykk også en kort periode..., hjelper vel ikke på en muligens i utgangs punktet slitt motor... ?!?... :shock:
Bra å lese at det er vårstemning på veiene hjemme. Har akkurat tilbragt 14 dager rundt på veiene i Polen, Tyskland og Nederland... :wink:

Re: Beverly

Posted: 29 Mar 2016, 10:36
by 2re
mjes wrote:Wow !!
Imponerende.
Og inspirerende for oss som bare drister oss til oljeskift og litt annet småplukk. :D
Spesielt om du hadde sett den uorganiserte haugen av motordeler på benken :)

Re: Beverly

Posted: 30 Mar 2016, 00:30
by Rudolf
Agility wrote:Beverly har jo vært innom litt høytrykk også en kort periode..., hjelper vel ikke på en muligens i utgangs punktet slitt motor... ?!?... :shock:
Det stemmer det.
I utgangspunktet ville jeg tro at en evt. skade på grunn av kompressor ville vært brente stempler, brente ventiler, smelting osv.
Men generellt slitt motor, nei det får jeg ikke til å stemme.

Erik

Re: Beverly

Posted: 30 Mar 2016, 00:33
by Rudolf
2re wrote: Spesielt om du hadde sett den uorganiserte haugen av motordeler på benken :)
Uorganisert :shock: Jeg ??
Nei alle de delene hadde jeg full kontroll på (nesten).
:wink:

Erik

Beverly forlater familien

Posted: 08 Mar 2017, 18:12
by Rudolf
Beverly forlater familien.

Et lite eventyr er over......

En bil jeg har blitt veldig glad i og som har vært min trofaste doning i mange land og på flere kontinenter.
Idaho, Nevada, Arizona, California, Lofoten, Finnmark, Polen, Danmark, Tyskland, Sveits, Slovenia, Sverige, Kroatia, Italia, Østerrike, Dubrovnik og den Franske riviera. Sommerturer med MX5-klubben, banekjøring og hverdags-kjøring.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Men nå forlater altså Beverly min bilsamling.
To MX5 får holde, særlig når bil-interessen er såpass mangfoldig som den er.

Forrige gang jeg solgte MX5, Leopold, så bestemte jeg meg for hvem den nye eieren skulle bli på forhånd.
Denne gangen er valgmulighetene litt større.

Det er nøyaktig 1301 mulige nye eiere :shock:
Det ble vedtatt på et styremøte i går kveld.

En av disse 1301 mulige, kan bli deg.
Jeg skal holde dere orientert.

Erik
luring .....

Re: Beverly

Posted: 08 Mar 2017, 18:52
by Bubba
...og så på selveste kvinnedgen :wink:

Re: Beverly forlater familien

Posted: 08 Mar 2017, 20:45
by Stalfa
Rudolf wrote:En av disse 1301 mulige, kan bli deg.
Heldig den som blir ny eier av denne.