Page 44 of 75

Re: Beverly

Posted: 15 Jan 2011, 17:05
by LoKi
Det er liten tvil om at det er forskjell på bilene uansett.
Eksosen som passa som en hanske på din, Stian, var drit skeiv på min.

Må vel regne med slikt, tydeligvis..

Posted: 15 Jan 2011, 19:22
by Rudolf
StianOppistov wrote: Nå hadde eg samme grenrør på min forrige mx5. den med oppborret høykomp 1.9 motor, der gikk det greit av og på, om eg vridde det litt hardt på plass, eg hadde det av og på noen ganger, da eg bygde opp turbo stuff når eg hadde en ledig stund.. Trodde ikke det var noen forskjell på selve chassi eg,,
Jeg tilstreber at det som står i trådene mine er riktig.

Hvis noen kan vise meg at det er mulig å montere en Racing Beat 4:1 Header (delenr. 56006) på en Miata 1.8l 1995 R-package med EGR og manuell styring
uten å heve motoren eller flytte styrestaget eller å banke røret på plass med slegge, så er jeg takknemlig.

Mulig det går med en 1.6l motor (med et annet grenrør), mulig det går med en 1.9l motor i en 1.6l chassis, mulig det går med enn annen kombinasjon av bil og motor,
men det var IKKE mulig i Beverly (det kan jeg garantere).
Jeg demonterte ikke styrestaget for moro skyld (selv om jeg er glad i å skru :wink: )
OK ?

Erik

Re: Beverly

Posted: 15 Jan 2011, 20:49
by LoKi
For å angripe det på en litt annen måte, har du noe bilde av motorrommet ditt når du hadde dette, Stian?
Det hadde vært interessant å se forskjellene, if any, som gjorde at dette gikk lettere på din bil.

Re: Beverly

Posted: 16 Jan 2011, 14:17
by KristianV
Var veldig trangt på min 1.8,
men fikk lirka grenrøret nedi mens en kompis tilta motorn over med et brekkjern.
Men det var ikke RB grenrør da, så sikkert andre spec på det.

Re: Beverly

Posted: 16 Jan 2011, 15:22
by Andrew
Sorry for OT Erik

Djeses folkens!
må no vere måte på grenrørdebatt inne på en biltråd :oops:

-A-

Posted: 16 Jan 2011, 20:14
by Rudolf
Andrew wrote:Sorry for OT Erik

Djeses folkens!
må no vere måte på grenrørdebatt inne på en biltråd :oops:

-A-
Det er greit nok det, så lenge jeg får lov til å delta i debatten :roll:

Erik

P.S. Det å flytte på styrestaget betyr å løsne fire skruer under dashbordet og en skrue i motorrommet, så det er fort gjort.
Det kan være vanskelig å flytte/vippe på motoren med koldside-kompressor og alt utstyret jeg har putta oppi der uten å ødelegge noe.
Vil anbefale styrestag-metoden (for de som har det trangt).

Re: Beverly

Posted: 17 Jan 2011, 09:36
by Miatapowers
Nå var det ikke meningen å lage en debatt her da,, eg synest bare det var litt rart, siden det gikk greit på min na.. man sitter jo gjerne å fundere på forskjeller på diverse mx-5er når man har litt planer.. Eg tviler jo ikke på dine kunskaper erik, du har jo vist gang på gang hva du får til med dine biler.. :D

Posted: 02 Feb 2011, 23:51
by Rudolf
Instrumenter

Da har jeg oppgradert litt i hanskerommet til Beverly.

Det "gamle" manifold-trykk instrumentet mitt hadde et tullete måleområde som gikk til 2 bar.
Dette tilsvarer 29 psi og er alt for høyt i forhold til hva jeg har tenkt å utsette motoren min for.

Derfor ville jeg ha et instrument som gikk til 15 psi som er mer i tråd med mine planer.
Dette gir bedre lesbarhet og større nøyaktighet innenfor bruksområdet.
Av en eller annen merkelig årsak var det vanskelig å finne et enkelt mekanisk instrument med tydelig skive og riktig måleområde.
Men den som leter finner .....

Så her er den nye trykkmåleren fra Stewart Warner som gir et perfekt måleområde og som er greit å se på:

Image

Det er forøvrig greit med et instrument der man kan lese av vakum også.
Vakum målingen er en god diagnose for en motor selv om man ikke har kompressor eller turbo.
Man ser øyeblikkelig om ting er i orden i forhold til lekkasje i vakum slanger og annet tjafs som er koblet til insuget.
Min viser ca. 20 in Hg ved tomgang, noe som tyder på at alt er i skjønneste orden.

Image

Måleinstrumentet til bredbåndslambdaen er en Innovate XD-16 som har flere funksjoner.
Man kan velge om man vil lese av AFR (luft/bensin forhold) eller Lambda.
Det er også mulig å lese av max/min verdier og man kan kalibrere O2-sensoren med betjening fra instrumentet.
Bak instrumentet har jeg en kabel for tilkobling av PC.
Denne kan jeg bruke til å konfigurere bredbåndslambdaen og logge måleverdier f.eks. under dyno-kjøring og tuning.

Den lille sorte boksen under de to instrumentene er en Knock-sensor.
Fem lysdioder brukes for indikasjon der den store lyser rødt når det er fare på ferde.

Instrumentene har rød belysning som matcher belysningen i de nye AWD instrumentene
Legg forøvrig merke til at jeg fremdeles har plass til hansker i hanskerommet.
:wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 03 Feb 2011, 00:08
by mussa
Fancyspancy! :) Hvor og hvordan kobler man slik vakummåler? Kan jo være kjekt å ha med en 20 år gammel bil med diverse gamle plast og gummislanger!

Re: Beverly

Posted: 03 Feb 2011, 07:11
by Stehu
mussa wrote:Fancyspancy! :) Hvor og hvordan kobler man slik vakummåler? Kan jo være kjekt å ha med en 20 år gammel bil med diverse gamle plast og gummislanger!
Du tar bare en vakumslange ifra inntaksmanifolden, deler den i 2, setter på ett T-kryss og kobler den på den ekstra klemmen. Eventuelt finn en ledig nippel å koble slangen til på manifolden ;)

Re: Beverly

Posted: 03 Feb 2011, 08:37
by Harald
2bar er ikke tullete området.. makan :p

Posted: 03 Feb 2011, 22:49
by Rudolf
Stehu wrote:
mussa wrote:Fancyspancy! :) Hvor og hvordan kobler man slik vakummåler? Kan jo være kjekt å ha med en 20 år gammel bil med diverse gamle plast og gummislanger!
Du tar bare en vakumslange ifra inntaksmanifolden, deler den i 2, setter på ett T-kryss og kobler den på den ekstra klemmen. Eventuelt finn en ledig nippel å koble slangen til på manifolden ;)
Og hvis du lurer på hvor du finner vakumslanger, så kan du ta en titt her ....

Image

Hvis du ikke har cruise control, så vil nippelen til den tilhørende vakum-slangen være ledig (sitter en blindplugg der).
Harald wrote:2bar er ikke tullete området.. makan :p
Enkelte av oss trenger ikke å juge på oss mere pulver en det vi har vet du ..... :wink:

Image

Erik

Re: Beverly

Posted: 03 Feb 2011, 22:58
by mussa
Se der ja, har cruise-controll, men kan vel koble meg inn på den med en slik T-kobling.. :) Jeg driver å leker med tanken å fjerne både CC og AC, AC`n funker jo ikke.. CC funker, men det er svært svært sjelden den er i bruk..

Posted: 04 Feb 2011, 17:36
by Rudolf
mussa wrote: CC funker, men det er svært svært sjelden den er i bruk..
Hvorfor fjerne den ?
Jeg har CC på Leopold og liker den kjempebra.
Brukte den mye på Vestlandsturen i sommer.
CC-en er svært god og medfører at bensinforbruket går ned på langkjøring.
(....også er den veldig kjekk å ha på autoslalomen :wink: )

Erik

Re: Beverly

Posted: 04 Feb 2011, 20:15
by mussa
Veeel, har på en måte stoppet opp litt i idèmyldringen min rundt bilen min, mangler noen stag og småtterier før den på en måte er "ferdig" som den står nå.. Det går ikke vettu, så jeg har litt lyst å lette den for alt som ikke er nødvendig på en sportsbil (Med unntak av en liten stereo, tepper og lignende da..) Jeg bruker svært sjelden cc, en og annen gang på vei til eller fra jobb, men det er som regel trafikk som går opp og ned i fart så man blir bare sittende å regulere farten på cc uansett.. Tenkte å ta den pent av, pakke det pent ned og ha det liggende så det kan settes på igjen.. :) Ligger såpass mange timer, moro, svette, blod og penger i den lille røde at salg skjer ikke..