hovedfeilen må være at den har helbur, det alene vil gjøre at du i praksis kan glemme å registrere denne.
er ikke noen spesiellt gromme deler på spec miata bilene i utgangspunktet , og det er relativt lett å lage en allround bedre fungerende bil enn en specmiata oppsatt bil, ihvertfall om du har planer om å ha skilt på den.. fjærene specmiata biler bruker er KUN egnet for bane, faktisk så stivt at det er dårlig egnet selv til autoslalom, spesiellt på gardermoen..
mitt tips.
skaff en egnet mx5 med skilt her i norge, ideelt sett en 1.8 na med stygg lakk..
monter egnet understell.. ville ikke anbefale å gå over 450/300lb fjærer på en na mx.. specmiata har 700.. jeg har testet 650/400 med håp om at det skulle være kjørbart på gate OG bane.. og jeg spratt regelrett av veien, hadde luft under hjula opptil flere ganger, tillogmed rett fram på stripa på gardermoen hadde jeg bakhjula i lufta
krengningshemmere 24mm foran. 16mm bak(eller noe deromkring) fritt valg av type
9x15 hjul med 225 dekk( mer gummi enn specmiata har lov til = mer grep)
halvbur(da kan man fortsatt komme unna med å bruke bilen på veien..
to sparco sprint stoler med tilhørende 4/6 punkts belter, men behold de orginale til gatebruk.
riv ut ALT unødig inni bilen..
lakk kjerra i ønsket racingstuk farge..
tar man en runde og godkjenner bilen senket først. og så smeller på no vettuge coilovers , har man i praksis en godkjent bil, som er et bedre kompromiss mellom gate og bane enn specmiata bilene er.
biler med oppsett som specmiata bilene er KUN egnet for bane, og vil få deng av orginalbiler på vanlig vei(ihvertfall med den standarden som er på småveier rundt her)
videre kan man jo selvsagt smelle på rotrex, mp62 eller et enkelt turbokit når man er lei av org motorn..
specmiata bilene er ikke så spesielle at jeg hadde lagt mye jobb i å ta inn en slik bil, og høyst sansynlig har den hatt et seriøst hardt liv
sikkert mye jeg glemte å skrive her.. men hovedgreia er at det er mange bedre måter å få en morsom mx til gate/banebruk , enn å ta inn en specmiata.