Stereoanlegg i Mx5?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Stereoanlegg i Mx5?

Post by ///Moe »

Heisann

Lurer bare på hvor dere som bygger stereo i Mx5 plasserer basselementene?
Som vi alle her vet så er det jo ikke så god plass i bagasjerommet og bensintanken ligger jo imellom bagasjerommet og setene, hvor pleier dere å føre lyden inn i førerhuset egentlig? Ser det går en tarm fremover helt til høyre i bagasjerommet som jeg regner med man må benytte seg av. Hadde vært moro å sett bilder av hvordan dere har plassert elementene i bagasjerommet og hvor store basselementer dere har valgt å bruke. Kunne selvfølgelig forsøkt å lage til noe mellom setene/oppå hattehyllen helt fremst men tror ikke dette hadde blitt så veldig fint med taket nede.

Anbefaler dere at jeg bruker 1 "stort" element eller 2 små elementer?
Har ikke så veldig god greie på stereoanlegg, men det hadde vært koselig med litt lyd i hverdagsbilen. :)
-Signatur-
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by glaibilenmin »

hadde en 12er ei kasse plassert på hattehylla i naen min:) elementet pekende framover mellom seta:)
spilte fett som pokker:)

edit: bilde:
Image
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Philip »

Hei,

Jeg har 2 stk aktive basskasser med 8" i hver av den flate typen.
De er plassert bak seteryggen på passasjer siden og gir bra med trøkk til å være så små :-)
Kjøpte dem på www.brl.se
x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by LoKi »

Kjører med en 10" rørsub i bagasjen, og lyden er faktisk ikke så ille. ADS-sak fra Torshov bilrekvisita som koster en slikk og en ingenting.
Synes det holder, og jeg slipper at det blir alt for mye bass. Balansert og fint nå :)

Men ja, bensintanken demper en del, og skal du ha høy-høy lyd, så er det ikke en optimal konfigurasjon.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by siemens »

jeg bruker en skikkelig 10 tommer som tåler juling, å det fungerer meget bra. min ligger i bagasjen
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Adrian »

Har enkel 12" i lukket kasse i min. Gir grei lyd, men ikke optimal løsning egentlig. Dreper skiltlys på 5 min og bagasjelokket skrangler litt på full guffe. Vil jo ha mer lyd selv da.. Har prøvd dobbel 10" med 1000w monoblokk i bagasjen, men syns ikke den ga nok trøkk. Men tror ikke elementene var helt topp kvalitet da..

Lurer på custom basskasse som er lett å skru ut, med 2stk 12", men må i så fall gjøre noe med bagasjelokket. kommer til å sprette av ellers.. :lol:

Evt bygge inn 2stk 10" bak setene, men plassen er litt knapp. Noen som har en glup løsning med bilder på det?

Har forresten tilpasset noen kraftige 6x9 elementer i dørene, etter å først ha prøvd 8" subber m/forsterker i dørene først(separat diskant). Ikke så bra lyd, klarte å sprenge subbene. :(
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by ///Moe »

Har dere med sub i bagasjerommet måttet lage hull i veggen/hattehylla bakom setene for å få lyden inn eller finnes det en åpning et sted under trekkene som jeg ikke vet om? Jeg vurderer å bygge meg en liten kasse der reservehjulet skal ligge med 2stk 8" tommere i, tror dette i kombinasjon med et bra frontsett er mer enn nok til å få helt grei lyd i bilen?

Gjelder foresten en 90' NA hvis det skulle være noe spørsmål om det.

Vurderer også om jeg skal bygge meg ei kasse oppå hattehyllen som passer perfekt inn i stylebaren, men da trenger jeg en veldig slim sub for det er bare ca 12cm klaring mellom setene og caben når den er nede så er ikke mye plass til kasse der, har glassvindu i caben. Tror valget faller for en 10" hvis jeg ender opp med å montere på hattehyllen/mellom setene.
-Signatur-
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by EspenAndre »

Det er kanaler på hverside bak etenesom år til bagasjen..
Skriv info om bilen din i signaturen! det er det letteste!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Nå har ikke jeg digre krav til lyd, men er enormt fornøyd med den rundt 8" aktive suben jeg har plassert bakom hanskerommet :D
Trengs ikke så stort når den er der framme i forhold til bagasjerommet som er ganske tett. Anbefaler å ihvertfall låne noe sånt, kanskje du synes det funker bra.
I min bil klarer jeg ihvertfall å få det jeg vil kalle skikkelig rånerbass hvis jeg hadde ønsket det!
Elise, MX-5 93
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Vidar »

Philip wrote:Hei,

Jeg har 2 stk aktive basskasser med 8" i hver av den flate typen.
De er plassert bak seteryggen på passasjer siden og gir bra med trøkk til å være så små :-)
Kjøpte dem på http://www.brl.se
Disse finnes også som 10", fysisk er de ikke mye større. Men skal gi mere bass. Har en slik i BMWn.
I MX5en har jeg to 8" som er beregnet for liten kasse. Kassa er spesialtilpassa til hattehylla. Er opprinnelig bygd av Banzaibaggen, så modifisert av meg litt senere..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Chan »

Philip wrote: Jeg har 2 stk aktive basskasser med 8" i hver av den flate typen.
De er plassert bak seteryggen på passasjer siden og gir bra med trøkk til å være så små :-)
Kjøpte dem på http://www.brl.se
Er det mulig for deg å legge opp noen bilder av kassene for hvordan de er plassert i bilen din..?
Laiton wrote:Nå har ikke jeg digre krav til lyd, men er enormt fornøyd med den rundt 8" aktive suben jeg har plassert bakom hanskerommet :D
Wow! Har du bilde??? :D:D:D

Hvilken type aktiv sub er det du har? Hva er målene på den? Evt. link til hvor denne kan finnes? :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Kan godt ta et bilde og legge ut, tar meg et øyeblikk! Husker ikke i farta hvilket merke det er, men skal finne ut alt når jeg tar bildet.
Elise, MX-5 93
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Chan »

Laiton wrote:Kan godt ta et bilde og legge ut, tar meg et øyeblikk! Husker ikke i farta hvilket merke det er, men skal finne ut alt når jeg tar bildet.
Setter utrolig stor pris på det! Har tenkt og gnaga lenge på hvor jeg skal eventuelt ha en basser i bilen. Bagasje er utelukket fordi den er for isolert (som er en bra ting da..). Er forresten basseren synlig..? Eller er den helt gjemt slik som noen andre på forumet klarte å gjemme vekk en forsterker bak der?

Mener å ha hørt tidligere at noen tok vekk en plate som var i bagasjen, den foran bensintanken eller noe og fikk derfor mye lyd inn i kupé. Noen andre som har hørt liknende..?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Vidar »

Chan wrote:
Laiton wrote:Kan godt ta et bilde og legge ut, tar meg et øyeblikk! Husker ikke i farta hvilket merke det er, men skal finne ut alt når jeg tar bildet.
Setter utrolig stor pris på det! Har tenkt og gnaga lenge på hvor jeg skal eventuelt ha en basser i bilen. Bagasje er utelukket fordi den er for isolert (som er en bra ting da..). Er forresten basseren synlig..? Eller er den helt gjemt slik som noen andre på forumet klarte å gjemme vekk en forsterker bak der?

Mener å ha hørt tidligere at noen tok vekk en plate som var i bagasjen, den foran bensintanken eller noe og fikk derfor mye lyd inn i kupé. Noen andre som har hørt liknende..?
Jeg har fjerna den plata og satt inn enn basskasse i de ledige rommene som kom frem.

Om de har like god service på Bilradiospesialisten på Sandnes som i Trondheim. Så får du prøve om de passer.. Jeg prøvde både 8" og 10" utg av Focal flatsubbene i BMWn, og ende på 10" utg..

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Philip »

Chan wrote:
Philip wrote: Jeg har 2 stk aktive basskasser med 8" i hver av den flate typen.
De er plassert bak seteryggen på passasjer siden og gir bra med trøkk til å være så små :-)
Kjøpte dem på http://www.brl.se
Er det mulig for deg å legge opp noen bilder av kassene for hvordan de er plassert i bilen din..?
Laiton wrote:Nå har ikke jeg digre krav til lyd, men er enormt fornøyd med den rundt 8" aktive suben jeg har plassert bakom hanskerommet :D
Wow! Har du bilde??? :D:D:D

Hvilken type aktiv sub er det du har? Hva er målene på den? Evt. link til hvor denne kan finnes? :D

Jepp, her er bilder :-)

Som du ser, ligger fint gjemt bak passasjer setet
Image

Satt oppå hverandre, festet med borrelås
Image

Den gule ledningen er strøm, blir skjult når setet felles tilbake
Image
x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
Post Reply