Page 3 of 4

Re:

Posted: 24 Feb 2010, 23:44
by Vidar
Rudolf wrote: Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Jeg tipper på at de brukte nylon pga vektbesparelse..

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 00:04
by Rudolf
Vegard wrote:Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.

Kilde;mazdamotorsports.com

Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja. :lol:
Se der ja !
Da er det tydeligvis noen som har problemer med nylondingsen.

Men, nå blir jo det i orden for de fleste skjønner jeg ......
"Competition aluminum bushing" høres jo flott ut det (bør vurdere å få et eget merke til å klistre bak på bilen).
:wink:

Erik
(som velger å spare vekt og kjører derfor UTEN Competition aluminum bushing)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 00:41
by Vegard
Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.

Re:

Posted: 25 Feb 2010, 06:05
by nope-mx5
Rudolf wrote:
Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.

-n

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 08:28
by Harald
6trinns har ikke egen oljepåfylling nei.. var ganske slarkete nedi der på min 5trinns tilslutt.. når jeg bygde om 5trinns shortshifter til 6trinns girkassa, endte jeg med en bastard bit, som er en 5trinns plastforing, tredd nedi og limt inni en utfrest 6trinns plastforing. dette pressa også ut ytterdim på 6trinns foringen en smule, og fikk mer presise klaringer enn det var orginalt. dette merkes på girspaken min ihvertfall. spes siden den er så langt.

tror nok noen her har litt store forhåpninger til hva denne nye foringen i metall vil utgjøre, og tror nok også at erik er i overkant negativ :P


HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt. :mrgreen:

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 17:00
by Stehu
Vegard wrote:Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Jeg fyllte 1 liter nedi det hullet på min 04 MSM kasse. fortsatt ikke kommet olje frem der...

Re: Re:

Posted: 25 Feb 2010, 17:01
by Stehu
nope-mx5 wrote:
Rudolf wrote:
Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.

-n
Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?

Posted: 25 Feb 2010, 17:43
by Rudolf
Vegard wrote:Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Jeg har det med å overdrive litt :roll:
80-95cc (cubic centimeter = ml) dvs 0.80-0.95 dl skal det opp i hullet (til 5 trinns) i følge Workshop Manual.
Harald wrote: HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt. :mrgreen:
"Double Competition Nylon Bushing" med andre ord .....

Siden jeg er fryktelig nyskjerrig så vil jeg be noen av dere som skifter ut den kjipe dingsen om å gjøre et lite eksperiment:
FØR du skifter ut dingsen, så setter du bilen i f.eks 1.gir. Så måler du "dødgangen" på girspaken f.eks. sideveis. Notèr hvor mye du kan bevege spaken.
ETTER at "Competition aluminum bushing" er montert, så gjør du samme øvelsen.
Så forteller du/dere hvor mye mindre dødgang det ble.

Praktisk forskning til gavn for menneskeheten kaller vi det .....
På forhånd takk !

Erik
(som egentlig er litt missunnelig, men som skal prøve å karre seg gjennom en sesong UTEN Competition aluminum bushing selv om han kjører Ræserbil PÅ BANE)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 18:17
by Vegard
Stehu, kommer den ikke ut noe annet sted kan det sikkert brukes som påfyllingssted.

Sikkert


:lol:

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 19:04
by Agility
Jeg bytta faktisk nylonforinga i høst samtidig som jeg fyllte opp olje, så min er igrunn utrolig tight...
Denne hoppa jeg på bare som et innfall, så jeg skal rapportere ut til allmuen om det skjer noen dramatiske forandringer i girskiftet... (hvis og når den nå engang måtte komme til landet...) :lol:

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 19:33
by Vegard
SE HER

Sånn, nå leser du dette. Chatta med Max og han venter fortsatt på konkret svar, men han sa at jeg skulle si ifra at hvis noen vil ha noe annet fra Beatrush likt så kan du gå her og trekke fra $7 på prisen. Lineup: http://www.rev9autosport.com/brands/a-g/beatrush.html

Ikke no kjempe avslag men alt hjelper. Skulle gjerne hatt et par andre ting fra dem, selv... (Jeg vil ha penger baby, en bag med penger, cash til å kjøpe all ******** jeg trenger!)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 25 Feb 2010, 21:43
by erikxedge
Tar en jeg og. 2000 NB

Re: Re:

Posted: 25 Feb 2010, 21:51
by nope-mx5
Stehu wrote: Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?
Vel, du burde kanskje åpne påfyllingshullet på siden av kassa og se om det renner ut noe girolje.
Du kan ha overfylt kassa, og det er jo ikke nødvendigvis heldig.

-n

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 26 Feb 2010, 12:16
by nope-mx5
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF, eriksedge
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 26 Feb 2010, 15:16
by nope-mx5
Da har jeg fått svar fra Max.

All vehicles that were made BEFORE June 2002 will be fine (5 or 6 speed).

All vehicles that were made AFTER June 2002 can either have the OVERSIZED (3mm? bigger than the normal one) version or the NORMAL version of the shifter collar. (I heard it's because there were 2 factories used by Mazda at that time). I *think* customers can find a way to know which version they own by going to Mazda dealership with VIN # and asking if their shifter collar is the same as 90-97...

That means we have 2 options:

1. Not to sell to anyone with car made after June 2002.
2. Cars made after June 2002 will pay additional charges to receive 2 shifter collars (small discount will be applied). Also, they can sell the remaining unit locally.

Please let me know what you think,

Thanks,

-Maxime
----------

Antageligvis derfor IL sin shortshifter for 6-trinns kun passer opp til et bestemt vin nummer.

-n