Chipping
Moderator: Styremedlemmer
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Chipping
Traff en gammel kjenning i går.
Han hadde tidligere en Toyota Supra, skikkelig værstingbil
Han har imidlertid bytta til denne:
Det er en 1997 modell, gått 60K, ser helt ny ut.
Dette er en godt voksen kar med bedre bilkunnskap enn gjennomsnittet.
Dette er en bil med vanlig sugemotor uten pustehjelp.
Så til poenget.
Han hadde chippet den hos et firma på Flisa. Tror det het Flisneset Motorsenter, noen som har hørt om det?
De hadde tuna, og mappet den og effektøkningen var på 45 hk, så nå er den på 330hk.
Har alltid hørt at chipping uten pustehjelp er bortkasta.
I følge ham ville jeg kunne få cå 8% effektøkning på min med chip og tuning. Hvilket faktisk er ganske bra.
Det beste, i følge ham, er at effekten kommer veldig tidlig, og er ikke bare på toppen.
Han hadde også satt på sportseksos, to separate anlegg, og den lyden er noe av det feteste jeg har hørt.
Hørtes ut som en malende tiger
Her er det sikkert mange med meninger.
Han hadde tidligere en Toyota Supra, skikkelig værstingbil
Han har imidlertid bytta til denne:
Det er en 1997 modell, gått 60K, ser helt ny ut.
Dette er en godt voksen kar med bedre bilkunnskap enn gjennomsnittet.
Dette er en bil med vanlig sugemotor uten pustehjelp.
Så til poenget.
Han hadde chippet den hos et firma på Flisa. Tror det het Flisneset Motorsenter, noen som har hørt om det?
De hadde tuna, og mappet den og effektøkningen var på 45 hk, så nå er den på 330hk.
Har alltid hørt at chipping uten pustehjelp er bortkasta.
I følge ham ville jeg kunne få cå 8% effektøkning på min med chip og tuning. Hvilket faktisk er ganske bra.
Det beste, i følge ham, er at effekten kommer veldig tidlig, og er ikke bare på toppen.
Han hadde også satt på sportseksos, to separate anlegg, og den lyden er noe av det feteste jeg har hørt.
Hørtes ut som en malende tiger
Her er det sikkert mange med meninger.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Chipping
Har hørt endel om flissundet ja, både positivt og negativt,, at chiptuning til na biler er tull, tja eg vet nå ikke eg, broderns opel gikk utrolig mye bedre, mxen min gikk bedre med datasprut,, men det er ikke all verden man får ut da, vis det er nc du tenker på, så har dem jo allerede mye hk per liter., at min na gikk bedre var helst på bunn og mellomregister, om den fikk noe mer power er usikkert, men føltes mye sterkere over hele linjen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Chipping
Kan ikke huske at kjerra til Banzai var no sprekere enn min, og det var samme motor med større dyser og MegaSquirt..
Det sies mye rart om chiptuning, og Motors test som jeg leste for et par år siden, viste at man faktisk TAPTE effekt på å chippe.
Tror det er individuelt mellom biler, og veldig avhengig av hvem som lager chip'en.
Det sies mye rart om chiptuning, og Motors test som jeg leste for et par år siden, viste at man faktisk TAPTE effekt på å chippe.
Tror det er individuelt mellom biler, og veldig avhengig av hvem som lager chip'en.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Chipping
Ooh, Lottorulla til flissundet ja
Den er velkjent.
45hk på sugemotor er ekstremt sjelden.
Har vel sett det på Nissan GT-R el.no, med bytting av hele eksosen, fjerning av kat, og endring av motorstyring.
Som regel med chip, kan man få en mer kjørbar bil.
Foreldrene mine chippa en VW Caravelle, og det ble en heeelt annen bil å kjøre.
Registeret ble veldig annerledes, så på den var det heeelt klart verdt pengene.
(bytta forøvrig til koni dempere på den og, og det gjorde mye for komforten, og det på en ny bil...).
-n
Den er velkjent.
45hk på sugemotor er ekstremt sjelden.
Har vel sett det på Nissan GT-R el.no, med bytting av hele eksosen, fjerning av kat, og endring av motorstyring.
Som regel med chip, kan man få en mer kjørbar bil.
Foreldrene mine chippa en VW Caravelle, og det ble en heeelt annen bil å kjøre.
Registeret ble veldig annerledes, så på den var det heeelt klart verdt pengene.
(bytta forøvrig til koni dempere på den og, og det gjorde mye for komforten, og det på en ny bil...).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
"Da ville vi sikker hørt om det ...."
...tenker jeg.
Effekten av Chip-tuning er vel veldig varierende i forhold til biltype.
Hvis man kunne oppnå 8-10% med Chip-tuning på en MX5, så ville det vært rart om ikke det hadde vært omtalt på noen av de mange forum som omhandler bilen.
Det er jo meget kompetente folk som "er i gang" med å se på alle mulige måter å dra ut mer effekt fra bilen,
og det ville jo vært rart om ikke noen av disse hadde vurdert denne muligheten.
Sånn tenker jeg ......
Erik
...tenker jeg.
Effekten av Chip-tuning er vel veldig varierende i forhold til biltype.
Hvis man kunne oppnå 8-10% med Chip-tuning på en MX5, så ville det vært rart om ikke det hadde vært omtalt på noen av de mange forum som omhandler bilen.
Det er jo meget kompetente folk som "er i gang" med å se på alle mulige måter å dra ut mer effekt fra bilen,
og det ville jo vært rart om ikke noen av disse hadde vurdert denne muligheten.
Sånn tenker jeg ......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Chipping
Grunnen til at jeg stusser, er at jeg kjenner denne karen med Jaggen, og vet at det han sier stemmer,
og kan dokumenteres.
Har forøverig snakket med disse gutta i dag. De antydet ca 10 hk mer på bilen min, men det ville koste mellom 10-12 laken. Måtte modde motorstyringa. Da ville effektøkning dokumenteres og garanteres.
Mye penger for 10 hk da.
Ellers er jeg enig med Erik, sunn skepsis er bra, men er vel kanskje ikke noe hokus pokus. Det handler vel om
å ta ut motorens potensiale litt bedre.
og kan dokumenteres.
Har forøverig snakket med disse gutta i dag. De antydet ca 10 hk mer på bilen min, men det ville koste mellom 10-12 laken. Måtte modde motorstyringa. Da ville effektøkning dokumenteres og garanteres.
Mye penger for 10 hk da.
Ellers er jeg enig med Erik, sunn skepsis er bra, men er vel kanskje ikke noe hokus pokus. Det handler vel om
å ta ut motorens potensiale litt bedre.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Chipping
Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...Pelle wrote:Grunnen til at jeg stusser, er at jeg kjenner denne karen med Jaggen, og vet at det han sier stemmer,
og kan dokumenteres.
Har forøverig snakket med disse gutta i dag. De antydet ca 10 hk mer på bilen min, men det ville koste mellom 10-12 laken. Måtte modde motorstyringa. Da ville effektøkning dokumenteres og garanteres.
Mye penger for 10 hk da.
Ellers er jeg enig med Erik, sunn skepsis er bra, men er vel kanskje ikke noe hokus pokus. Det handler vel om
å ta ut motorens potensiale litt bedre.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Chipping
Det fine med disse 10 gampene er at de er usynlige, i motsetning de du får av sc eller turbo.Stehu wrote: Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Chipping
Men 10 gamper er da ingenting.. Kanskje man kjenner de om det er HK på hjula, men er det i motoren så vil man nesten ikke merke noenting....Pelle wrote:Det fine med disse 10 gampene er at de er usynlige, i motsetning de du får av sc eller turbo.Stehu wrote: Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Chipping
Problemet er jo det samme som når man setter et svært innsug på bilen. Kan godt være du merker forskjell, men du må jo vite at forskjellen ikke bare er 5 ekstra hester på 7000rpm og alt annet er 5 hester mindre og treigere.
På min bil er det kun få kombinasjoner av luftveismodder som gir ekstra hester. Men min 8er er "chippet", og det er merkbar forskjell i hele registeret. Også på bensinforbruk.
På min bil er det kun få kombinasjoner av luftveismodder som gir ekstra hester. Men min 8er er "chippet", og det er merkbar forskjell i hele registeret. Også på bensinforbruk.
Re: Chipping
jeg for min del ville gått for ett sprut! Mye mere muligheter... Og ikke minst muligheten for å gjøre som man "selv" vil.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Chipping
Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,
å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..
å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Chipping
Jepp, Mazda bruker mye tid og penger på å få ett optimalt map som funker på _alle_ mx5 over hele verden, uansett bensinkvalitet, hvor høyt over havet (mye tynnere luft), etc etc etc.StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,
Originalmap er ekstremt forsiktig oppsatt.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Chipping
det som har vist seg å gi mest effekt på gamle mxer,er jo å sette inn sprut, feks ms, så man blir kvitt den "klaffen" i luftveien totalt. ellers er det som mange skriver over her. helt avhengig av utgangspunktet hvor mye mankan hente ved å optimalisere tenning og bensin. noen biler har mer å hente enn andre. mx5 motorene spruter det ikke akurat effekt av. vet ikke om man vil merke 10hk engang på de bilene her jeg:D veldig lite ihvertfall.. 10k på understellsbiter og dekk er mye mer valuta for penga..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Chipping
StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,
å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..
datasprut er ikke bare positivt om man setter det opp sånn du hadde gjort på den røde ihvertfall
og mazda sine map er nok ikke akurat optimale.. det er jo allerede bevist ved at den vanligste modden man kan gjøre med en mx motor ,er å dra opp tenninga med flere grader. hadde motoren vært optimalt satt opp, hadde alt liggi et kusehår fra tenningsbank fra fabrikk.. dette er ihvertfall ikke tilfelle med org bilene..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''