Chipping

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Chipping

Post by Pelle »

Traff en gammel kjenning i går.
Han hadde tidligere en Toyota Supra, skikkelig værstingbil
Han har imidlertid bytta til denne:
Image
Det er en 1997 modell, gått 60K, ser helt ny ut.
Dette er en godt voksen kar med bedre bilkunnskap enn gjennomsnittet.
Dette er en bil med vanlig sugemotor uten pustehjelp.
Så til poenget.
Han hadde chippet den hos et firma på Flisa. Tror det het Flisneset Motorsenter, noen som har hørt om det?
De hadde tuna, og mappet den og effektøkningen var på 45 hk, så nå er den på 330hk.
Har alltid hørt at chipping uten pustehjelp er bortkasta.
I følge ham ville jeg kunne få cå 8% effektøkning på min med chip og tuning. Hvilket faktisk er ganske bra.

Det beste, i følge ham, er at effekten kommer veldig tidlig, og er ikke bare på toppen.
Han hadde også satt på sportseksos, to separate anlegg, og den lyden er noe av det feteste jeg har hørt.
Hørtes ut som en malende tiger :shock:
Her er det sikkert mange med meninger.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Miatapowers »

Har hørt endel om flissundet ja, både positivt og negativt,, at chiptuning til na biler er tull, tja eg vet nå ikke eg, broderns opel gikk utrolig mye bedre, mxen min gikk bedre med datasprut,, men det er ikke all verden man får ut da, vis det er nc du tenker på, så har dem jo allerede mye hk per liter., at min na gikk bedre var helst på bunn og mellomregister, om den fikk noe mer power er usikkert, men føltes mye sterkere over hele linjen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Chipping

Post by LoKi »

Kan ikke huske at kjerra til Banzai var no sprekere enn min, og det var samme motor med større dyser og MegaSquirt..
Det sies mye rart om chiptuning, og Motors test som jeg leste for et par år siden, viste at man faktisk TAPTE effekt på å chippe.

Tror det er individuelt mellom biler, og veldig avhengig av hvem som lager chip'en.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by nope-mx5 »

Ooh, Lottorulla til flissundet ja :)
Den er velkjent.

45hk på sugemotor er ekstremt sjelden.
Har vel sett det på Nissan GT-R el.no, med bytting av hele eksosen, fjerning av kat, og endring av motorstyring.


Som regel med chip, kan man få en mer kjørbar bil.
Foreldrene mine chippa en VW Caravelle, og det ble en heeelt annen bil å kjøre.
Registeret ble veldig annerledes, så på den var det heeelt klart verdt pengene.
(bytta forøvrig til koni dempere på den og, og det gjorde mye for komforten, og det på en ny bil...).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

"Da ville vi sikker hørt om det ...."
...tenker jeg.

Effekten av Chip-tuning er vel veldig varierende i forhold til biltype.
Hvis man kunne oppnå 8-10% med Chip-tuning på en MX5, så ville det vært rart om ikke det hadde vært omtalt på noen av de mange forum som omhandler bilen.
Det er jo meget kompetente folk som "er i gang" med å se på alle mulige måter å dra ut mer effekt fra bilen,
og det ville jo vært rart om ikke noen av disse hadde vurdert denne muligheten.

Sånn tenker jeg ...... :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Pelle »

Grunnen til at jeg stusser, er at jeg kjenner denne karen med Jaggen, og vet at det han sier stemmer,
og kan dokumenteres.
Har forøverig snakket med disse gutta i dag. De antydet ca 10 hk mer på bilen min, men det ville koste mellom 10-12 laken. Måtte modde motorstyringa. Da ville effektøkning dokumenteres og garanteres.
Mye penger for 10 hk da.
Ellers er jeg enig med Erik, sunn skepsis er bra, men er vel kanskje ikke noe hokus pokus. Det handler vel om
å ta ut motorens potensiale litt bedre.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Stehu »

Pelle wrote:Grunnen til at jeg stusser, er at jeg kjenner denne karen med Jaggen, og vet at det han sier stemmer,
og kan dokumenteres.
Har forøverig snakket med disse gutta i dag. De antydet ca 10 hk mer på bilen min, men det ville koste mellom 10-12 laken. Måtte modde motorstyringa. Da ville effektøkning dokumenteres og garanteres.
Mye penger for 10 hk da.
Ellers er jeg enig med Erik, sunn skepsis er bra, men er vel kanskje ikke noe hokus pokus. Det handler vel om
å ta ut motorens potensiale litt bedre.
Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Pelle »

Stehu wrote: Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...
Det fine med disse 10 gampene er at de er usynlige, i motsetning de du får av sc eller turbo.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Stehu »

Pelle wrote:
Stehu wrote: Kjøp heller en programerbar ECU som autotuner litt selv... Da blir ikke veien til en supercharger eller turbokit lang...
Det fine med disse 10 gampene er at de er usynlige, i motsetning de du får av sc eller turbo.
Men 10 gamper er da ingenting.. Kanskje man kjenner de om det er HK på hjula, men er det i motoren så vil man nesten ikke merke noenting....
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by biXen »

Problemet er jo det samme som når man setter et svært innsug på bilen. Kan godt være du merker forskjell, men du må jo vite at forskjellen ikke bare er 5 ekstra hester på 7000rpm og alt annet er 5 hester mindre og treigere.

På min bil er det kun få kombinasjoner av luftveismodder som gir ekstra hester. Men min 8er er "chippet", og det er merkbar forskjell i hele registeret. Også på bensinforbruk.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Stehu »

jeg for min del ville gått for ett sprut! Mye mere muligheter... Og ikke minst muligheten for å gjøre som man "selv" vil.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Miatapowers »

Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,

å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,
Jepp, Mazda bruker mye tid og penger på å få ett optimalt map som funker på _alle_ mx5 over hele verden, uansett bensinkvalitet, hvor høyt over havet (mye tynnere luft), etc etc etc.

Originalmap er ekstremt forsiktig oppsatt.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Harald »

det som har vist seg å gi mest effekt på gamle mxer,er jo å sette inn sprut, feks ms, så man blir kvitt den "klaffen" i luftveien totalt. ellers er det som mange skriver over her. helt avhengig av utgangspunktet hvor mye mankan hente ved å optimalisere tenning og bensin. noen biler har mer å hente enn andre. mx5 motorene spruter det ikke akurat effekt av. vet ikke om man vil merke 10hk engang på de bilene her jeg:D veldig lite ihvertfall.. 10k på understellsbiter og dekk er mye mer valuta for penga..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Harald »

StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,

å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..

datasprut er ikke bare positivt om man setter det opp sånn du hadde gjort på den røde ihvertfall :mrgreen:

og mazda sine map er nok ikke akurat optimale.. det er jo allerede bevist ved at den vanligste modden man kan gjøre med en mx motor ,er å dra opp tenninga med flere grader. hadde motoren vært optimalt satt opp, hadde alt liggi et kusehår fra tenningsbank fra fabrikk.. dette er ihvertfall ikke tilfelle med org bilene..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply