Startsperre, mulig løsning?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

blackdev
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 20 Dec 2009, 17:44
Location: Sparbu
Status: Offline

Startsperre, mulig løsning?

Post by blackdev »

Som nevnt i ett par andre tråder så har jeg handlet meg en 2001 modell med startproblemer.

I kveld håper jeg at jeg kom nærmere en løsning på mitt problem, jeg har sprayet alle kontakter med elektrospray, justert veivakselføler til 1mm klaring osv.

Da jeg til slutt skulle gjøre ett siste forsøk før jeg tok kvelden så la jeg merke til en lampe jeg ikke har sett virksom før, startsperrelampen ("nøkkel i bil") lyste ett par sekunder da jeg skrudde på tenningen.
Motoren startet, for første gang på ett halvt år, og jeg trodde ikke det var sant med det samme :D

Jeg prøvde på nytt, stoppet motor, skrudde på tenningen, startsperrelampa lyste ett par sekunder og motor startet igjen.

Stoppet på nytt, vrei på tenningen, nå lyste ikke lampa, jeg prøvde å starte men da var alt som før, motor kjinnet og kjinnet uten resultat.

Prøvde ett par ganger til og på det tredje forsøket med tenning av/på så lyste startsperrelampa igjen ett par sekunder og nå startet bilen??

Jeg gjentok forsøkene noen ganger til men nå var det tydelig slutt på flaksen, startsperrelampa lyste ikke flere ganger og motoren startet heller ikke.

Grunnen til at jeg nå er forsiktig optimist er at jeg omsider har oppdaget noe nytt og ett mønster i elendigheten!

Så da er mitt spørsmål til dere kjære forum, har noen av dere vært borti dette før?

Kan legge til at jeg bare måtte prøve bilen, skrudde på skiltene og la i vei på snøføret på sommerdekk av lavprofil type, IKKE spesielt lurt, sklei avgårde uten kontroll, men fant ut at jeg tydligvis har sperre på bakaksel :P

Bilen fungerte perfekt, null problem med startsperre så lenge jeg ikke selv skrudde av tenningen.

Når det gjelder nøkler så har jeg begge og det er vel ikke batteri i disse, ble det ikke chip og krypto fra 2001? Hvis det skulle ha noe å si så fungerer fjernkontrollen på bakluke og sentrallås, så det batteriet er ok.

Nå er jeg spent, HVA kan dette være?? :?:
Mvh.
PO
'92 MX-5
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by Stehu »

Har du sjekket om startsperra di sitter godt inn i der den skal være? Over gasspedalen skal det være en liten boks. dette er startsperre. Er ikke allverden med ledninger som går inn til den. Ta den av og spray elektronikkrens på den og plugg den inn igjen ;)

Kanskje du har ei startsperre som begynner å bli dårlig? Kanskje det er dårlig kontakt mellom ECU og startsperre? Har du kanskje brudd i noen ledninger? Det er mye man kan se over.

I aller verste fall så må du kanskje vurdere MsPnP. Dette er en nokså billig ECU som fungerer bra! Med denne fjerner man alle problemer, og unngår startsperra!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
blackdev
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 20 Dec 2009, 17:44
Location: Sparbu
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by blackdev »

Nå har jeg vært ute i garasjen og tittet, var ingen boks over gasspedalen men over clutchpedalen var det en blank boks på størrelse med en flat 20 pakning? Den hvite kontakten til denne satt såpass godt fast at det sikkert er ett klips eller noe som jeg ikke fant.

MsPnP, hva koster det og hvor får man kjøpt den? Er det Plug and Play, bare å flytte kontakten over fra den gamle ecu og drite i koding av nøkler osv?
Mvh.
PO
'92 MX-5
blackdev
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 20 Dec 2009, 17:44
Location: Sparbu
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by blackdev »

Virker som om den Mega Squirten stort sett passer til turbo og kun for modeller opp til 1997?
Mvh.
PO
'92 MX-5
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by Miatapowers »

Finnes ikke pnp megasquirt til nb enda, isåfall hadde eg allerede kjøpt dette, kan det vera nøkkelen din er litt dårlig,, har du kun en eller har du 2. eg har bare en nøkkel til min nb, og den er dårlig, men koster skjorta for en ny, så kommer du over en how to do for å fjerne startsperra så blir eg meget happy,, da kjøper eg bare nøkler på den lokale lås smed..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Finnes ikke pnp megasquirt til nb enda, isåfall hadde eg allerede kjøpt dette, kan det vera nøkkelen din er litt dårlig,, har du kun en eller har du 2. eg har bare en nøkkel til min nb, og den er dårlig, men koster skjorta for en ny, så kommer du over en how to do for å fjerne startsperra så blir eg meget happy,, da kjøper eg bare nøkler på den lokale lås smed..
Det fins DIYPNP til 99-00.
Er noen måneder siden det kom.

Til 01-05 så funker det kun å kjøre sammen med original ecu pga. vvt etc.
Alternativt bytte til Hydra, Adaptronic etc.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by Miatapowers »

Joa, men DIYPNP er det litt arbeid med, man må lodde å styre da, hva med oss så ikkje gidder dette da,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Joa, men DIYPNP er det litt arbeid med, man må lodde å styre da, hva med oss så ikkje gidder dette da,,
Ekstremt lite lodding.
Er ikke som vanlig MS at man får pose med komponenter og tomme kretskort.
(selv om det var gjort på et par timer det og fra vi åpna posene ...).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by Stehu »

blackdev wrote:Nå har jeg vært ute i garasjen og tittet, var ingen boks over gasspedalen men over clutchpedalen var det en blank boks på størrelse med en flat 20 pakning? Den hvite kontakten til denne satt såpass godt fast at det sikkert er ett klips eller noe som jeg ikke fant.

MsPnP, hva koster det og hvor får man kjøpt den? Er det Plug and Play, bare å flytte kontakten over fra den gamle ecu og drite i koding av nøkler osv?
Er veldig PnP ja... Jeg har aldri installert det(jeg har HYDRA), men det er ikke allverden som skal til hvis det gjøres noe slikt.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by nope-mx5 »

Stehu wrote:
blackdev wrote:Nå har jeg vært ute i garasjen og tittet, var ingen boks over gasspedalen men over clutchpedalen var det en blank boks på størrelse med en flat 20 pakning? Den hvite kontakten til denne satt såpass godt fast at det sikkert er ett klips eller noe som jeg ikke fant.

MsPnP, hva koster det og hvor får man kjøpt den? Er det Plug and Play, bare å flytte kontakten over fra den gamle ecu og drite i koding av nøkler osv?
Er veldig PnP ja... Jeg har aldri installert det(jeg har HYDRA), men det er ikke allverden som skal til hvis det gjøres noe slikt.
Husk at han har 2001mod vvt.
Den er det IKKE pnp å få MS til å funke på.
Eneste som er nogenlunde pnp på 01+ er Hydra og Adaptronic.
Av de to hadde jeg nok vurdert Adaptronic pga. pris og muligheter, og at det ikke er noen i norge som kjenner noen av de spesielt godt :)
(Adaptronic er jo glatt halve prisen om ikke mer av Hydra).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
blackdev
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 20 Dec 2009, 17:44
Location: Sparbu
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by blackdev »

Og hva kan da Adaptronic komme på? Hvem selger de?
Kan jeg da bare flytte kontakten over fra den orginale ecu, starte opp og kjøre?

Står litt fast nå, feilen med at startsperrelampa ikke tennes kommer og går, men har i det minste eliminert div følere osv.
Check Engine lampa lyser jo, lyste også da jeg fikk start, selv om jeg ikke får ut feilkoder med min håndholdte så kan det jo være at det lokale Mazda verkstedet har løsningen :-)
Mvh.
PO
'92 MX-5
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by Stehu »

Det er sikkert en lærling eller 2 der som er interessert i å gjøre noe "svart".

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 21&t=12289
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by nope-mx5 »

http://www.boundaryengineering.com/enginemanagement.php

$996.83 + frakt og mva.

$997 = 5878,-
25% mva = 1469,50
Gebyr = 106 (eller noe høyere pga. pris er over 1000)

Frakt havner på ca. $50

Så trenger du gjerne en bredbåndslambda, og da er Innovate LC-1 et fint valg.

$229 m/måler
= 1350,-
25% mva = 337,50

Totalt sett havner det på ca. underkant av 10.000 med frakt og mva.
Hydra havner på raskt 15.000 uten frakt men med mva.

Dollaren er ikke veldig gunstig for tida, derfor det er litt dyrere nå en tidligere.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by glaibilenmin »

nbfl med 1.6 har vel verken cop eller vvt??
men på speedn min så sitte startsperra vedsidenav ecuen bak hanskerommet......
edit: bilde fra 1,6 nbfl fra moble...
Image
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
blackdev
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 20 Dec 2009, 17:44
Location: Sparbu
Status: Offline

Re: Startsperre, mulig løsning?

Post by blackdev »

Hvilken årsmodell har du da?
På min tror jeg ecu sitter under en metallplate i fotbrønnen/torpedovegg foran passasjersetet, iallefall forsvinner det en kraftig kabel ned bak denne platen?

En annen ting, hver gang jeg har fått gnist og nå sist start på bilen pga at startsperrelampa har lyst og slukket som den skulle, så har det vært etter at jeg har skrudd ut veivakselføler og satt den på plass igjen, er dette tilfeldig eller resetter jeg noe når jeg utfører dette?
Last edited by blackdev on 06 Mar 2010, 22:05, edited 1 time in total.
Mvh.
PO
'92 MX-5
Post Reply