Lyspærer til MX5 Miata 1990

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Janko
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2009, 16:33
Medlemsnummer: 814
Location: Bodø
Contact:
Status: Offline

Lyspærer til MX5 Miata 1990

Post by Janko »

Hei
Har prøvd å få tak i en par pærer til mx5 min. Jeg skulle ha pære til det høye bremselyset bak en pære som skal være på. 12V 18,4W og en pære til markeringslyset fremme som skal ha en pære på 12V 3,8W ingen slike pærer er å få tak i her i byen. Verdiene er oppgitt til amerikans standard, men det må vel gå å få tak i. Har prøved med en 12V 5W i bremselyset, men den fikk nesten med en gang.
Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg få tak i noe slikt, aller helst her til lands, eller om det er andre verdier jeg kan bruke. Vil tro det skulle gå bra med en 12V 5W i markeringslyset :?
--------------
MVH
Eirik
Isuzu D-Max Dobbel Cab 2008
Mazda Miata 1990 (Snurfen)
Yamahma Cygnusx 125CCm
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lyspærer til MX5 Miata 1990

Post by Miatapowers »

Janko wrote:Hei
Har prøvd å få tak i en par pærer til mx5 min. Jeg skulle ha pære til det høye bremselyset bak en pære som skal være på. 12V 18,4W og en pære til markeringslyset fremme som skal ha en pære på 12V 3,8W ingen slike pærer er å få tak i her i byen. Verdiene er oppgitt til amerikans standard, men det må vel gå å få tak i. Har prøved med en 12V 5W i bremselyset, men den fikk nesten med en gang.
Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg få tak i noe slikt, aller helst her til lands, eller om det er andre verdier jeg kan bruke. Vil tro det skulle gå bra med en 12V 5W i markeringslyset :?

Markeringslyset kan man trygt bruke 5w ja,, og 21w funker bra til bremselys.. Om pærene ryker med engang, så er det noe billige greier du bruker, en lyspære trekker ikke mer strøm enn man trenger, man kan feks koble en pære rett på batteriet.. Om du ikke har brukt en 6v pære, da ryker dem,, en bremselyspære er noe man som oftest har opptil bilens levetid, da man ikke bremser hele tiden..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Lyspærer til MX5 Miata 1990

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:en bremselyspære er noe man som oftest har opptil bilens levetid, da man ikke bremser hele tiden..
Dette fordi for lite bremsing som regel forkorter bilens levetid, så dette kan faktisk ha sammenheng.
Er man flink, så sliter man den ut ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Janko
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2009, 16:33
Medlemsnummer: 814
Location: Bodø
Contact:
Status: Offline

Re: Lyspærer til MX5 Miata 1990

Post by Janko »

Jeg stusset også på at pæra gikk, vil si den lyste helt til jeg lukka bagsjerommet, det ser ikke ut som pæra er gått, har ikke fått målt den. Det kan jo være noe annet galt der, hva nå det kunne være. Litt vanskelig å få målt noe i bagasjerommet når enn ikke har noen som kan hjelpe, men skal vel finne en løsning. Får få hunden til å trår på bremsa. :) Skal få meg noen pærer i morgen for å prøve. :?
--------------
MVH
Eirik
Isuzu D-Max Dobbel Cab 2008
Mazda Miata 1990 (Snurfen)
Yamahma Cygnusx 125CCm
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lyspærer til MX5 Miata 1990

Post by Miatapowers »

Janko wrote:Jeg stusset også på at pæra gikk, vil si den lyste helt til jeg lukka bagsjerommet, det ser ikke ut som pæra er gått, har ikke fått målt den. Det kan jo være noe annet galt der, hva nå det kunne være. Litt vanskelig å få målt noe i bagasjerommet når enn ikke har noen som kan hjelpe, men skal vel finne en løsning. Får få hunden til å trår på bremsa. :) Skal få meg noen pærer i morgen for å prøve. :?

Denne pæren var også gåen på min miata, viste seg å vera en meget spess pære dette.. måtte innom alle foretninger i bygda så har salg av pærer. fant kun en stk så hadde en liggende,eg skulle hatt 3, pga eg fant ut disse må vera fine å bruke til blinklys forran,, den eg fikk tak i var på 16watt.. når eg tester så bruker eg en latmanns arm eg setter på pedalen, og setter setet helt frem så latmannsarmen bremser..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply