Page 1 of 1

98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 10:03
by tness
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... 336153.jpg

Synes også at toppfart 205 km/t var noe optimistisk på en 1.6 liter :D

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 10:53
by 2re
205? 240!!! :shock:

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 11:13
by tness
Speedoen min går også til 240, så de tallene der passer nok bedre for min orginale 1.8 liter:)

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 13:48
by Kolbotn
Hva var så spesiellt med det?

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 14:10
by tness
De aller fleste NB'er har Nardi ratt. Dette rattet ligner et Mazda 626 ratt.

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 18:45
by erikxedge
Den så saiko høy ut bak på noen av bildene :p

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 20:35
by Miatapowers
Dette rattet ble levert i noen mx-5, sinnsykt stygt forøvrig.. ellers så klarer da en 1,6 na greit 205km, iallefall den eg hadde..

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 20:59
by Steinar
Synes at rattet ser OK ut, ser ikke det stygge i det.
Det at en NB 1.6 klarer toppfart 205 km/t er bare vås.
Reell toppfart på disse er ca. 190 km/t (191 km/ ifølge Mazda selv.)
En 1.8 NB 140 hk 5 gears har en toppfart på 205 km/t. Dette både i følge tester jeg har sett og ifølge Mazda selv.
(10th er oppgitt til 203 km/t.)

Steinar

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 21:23
by Stehu
min går til 200 før den gir opp litt ;)

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 21:39
by Miatapowers
Steinar wrote:Synes at rattet ser OK ut, ser ikke det stygge i det.
Det at en NB 1.6 klarer toppfart 205 km/t er bare vås.
Reell toppfart på disse er ca. 190 km/t (191 km/ ifølge Mazda selv.)
En 1.8 NB 140 hk 5 gears har en toppfart på 205 km/t. Dette både i følge tester jeg har sett og ifølge Mazda selv.
(10th er oppgitt til 203 km/t.)

Steinar
Min 1,6 hadde ikke noe særlig problem med å klare over 200km, greit litt småtuning og lang strekke, men det går, at mazda oppgir en bil til å klare 190, så undergir dem litt, slik at alle biler skal klare det.. Det er ikke noen digital sperre på gamle mazda..


Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 22:38
by Adrian
190 går den jo på 4. gir. Har ett igjen da.. Som Stian O. sier, Mazda har nok safet noe...

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 12 May 2010, 23:46
by uggla
Nuvel...

Min bil har en speedometermisvisning på ca. 7% med 195/50-15 dekk,
så hvor fort bilen går og hvor fort man tror den går er vel ikke helt det samme. :roll:

Men hva har det egentlig å si? Det er vel høyst akademisk uansett. Ikke for å høres ut som en prest eller no', men hva pokker skal man kjøre i 150+ for?

Er jo ikke der moroa ligger...

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 13 May 2010, 00:02
by jean-eric
Har aldri sett bilen med akkurat DET rattet. Har sett NB med 626 GF prefacelift-ratt, men ikke facelift-ratt. For dette rattdesignet kom til 626 og 323 i 2000.

Posted: 13 May 2010, 00:51
by Rudolf
På vei tilbake til Norge fra Ringen i fjor, så testet jeg Rudolf litt i forhold til toppfart.
Speedometeret stemte på en prikk med Nora (GPS-en min).

Image

De var begge enige om at 198km/t er toppfart (da slår turtallsperra inn i femte gir).
Det gjelder altså 1.6l NA 1990 mod.
Testen ble gjentatt flere ganger på helt flat motorvei og viste også at det var letteste å oppnå toppfart med vinduer og kalesje lukket.
(kanskje ikke noen bombe ... :wink: )

Erik

Re: 98 md NB med et spesielt ratt

Posted: 13 May 2010, 09:14
by motorhead
En 10th AE skal i gjøre 203 km/t, ja. Og det er det jeg forholder meg til. Selv om speedometeret viser mellom 220 og 230 når man har litt "hastverk" ned til Nürburgring, og skal rekke siste øl`en i Adenau før de stenger. Noe de forøvrig ikke gjør før man forlater baren.
Ved en anlednig klarte jeg 201km/t med taket nede. Da var jeg så opptatt med å følge med på den bitte små tallene på GPS`en at jeg ikke fikk med meg hva speedometeret sto på. De mest skremmende i ettertid, er at jeg heller ikke fikk med med en dritt av hva som skjedde foran bilen. Men jeg klarte over 200 med taket nede da... :roll: