Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by Bocken »

06.06.2010

Regler for valg og stemmegiving ved årsmøte i Norsk MX-5 /Miata klubb.

Som følge av uenighetene vedrørende benkeforslag av styrekandidater etter årsmøtet i 2009, har styret i Norsk MX-5 / Miata klubb bedt valgkomiteen i klubben vurdere og konkretisere reglene for valg og stemmegiving ved årsmøtene i klubben.

Valgkomiteen i klubben består for 2009 – 2010 av Geir Bossum, Vidar Fjæran og Truls Reinskou. Vidar Fjæran var forhindret i å møte, men Geir Bossum og Truls Reinskou har i møte 2/6 kommet frem til følgende, som bør fremlegges for årsmøtet 2010 som tillegg § 5b i klubbens vedtekter:

Valgkomiteen fremlegger komiteens forslag til styremedlemmer på valg. I tillegg kan medlemmene fremme alternative styrekandidater som innsendt forslag til styret, eller som benkeforslag under selve årsmøtet.

Begrunnelse:
Ved innkalling til årsmøtet har styret kunngjort at det vil foregå valg av nye styremedlemmer. Dermed har styret oppfylt sin plikt til forhåndsinformasjon vedrørende styrevalget: det vil bli avholdt valg ved årsmøtet. Medlemmer som har preferanser vedrørende nye styremedlemmer må møte til årsmøtet, enten i egen person eller ved gyldig fullmakt for evt. å fremme egne kandidater.

Overnevnte medfører følgende forslag til tillegg §5c til vedtektene.

Stemmerett ved årsmøtet har medlemmer som kan dokumentere gyldig medlemskap. Fremmøtte medlemmer med gyldig medlemskap kan med gyldig fullmakt representere inntil 5 medlemmer med gyldig medlemskap.

Begrunnelse:
Valgkomiteen har etter grundig vurdering kommet frem til at en landsomfattende forening som Norsk MX-5 /Miata klubb vil ha medlemmer som ikke har praktisk mulighet til å møte på årsmøtet for å påvirke årsmøtets beslutninger. Det er derfor riktig at disse kan delegere til andre medlemmer å handle på deres vegne. Begrensningen i antall fullmakter et medlem kan representere, er satt for at ingen skal kunne samle et stort antall fullmakter på en hånd for med hensikt å kuppe årsmøtet. Det vil samtidig tvinge fullmaktsgiver til personlig å velge en person for å representere seg, ikke bare sende inn en vilkårlig fullmakt for å telle med i sammendraget

Stemmerettsregistrering og godkjenning av fullmakter gjøres av styret, fortrinnsvis kasserer, ved åpning av årsmøtet. Gyldig medlemskap legitimeres ved gyldig medlemskort eller medlemsnummer og kvittering for innbetalt kontingent, Gyldig fullmakt må inneholde navn og medlemsnummer på fullmaktsgiver og fullmaktshaver, samt dokumentasjon på begges gyldige medlemskap.


Overnevnte forslag til tillegg i vedtektene må behandles på årsmøtet før valg av styret, for å få gyldighet for årets valg, og som forslag til endring av vedtektene, vil forslaget kreve 2/3 flertall for å bli vedtatt. Fullmaktsstemmer er ikke gyldige før endringen er godkjent.

For Valgkomiteen
Truls Reinskou
Medl. 002
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by obi-one »

Hei Valgkomite!

Dette skjønner jeg ikke logikken i.

Det er i nåværende vedtekter ingen tekst som omhandler benkeforslag, slik jeg oppfatter det er det da hverken lov eller ikke lov, og det får være opp til årsmøtet å bestemme dette (for øvrig etter et forslag som er framkommet for sent i henhold til foreningens vedtekt paragraf 5 , dersom man skal tolke fristen om 1 måneds inkalling, det pleier da å bety at alle saker som skal relalitetsbehandles på årsmøtet skal varsles minst 4 uker i forveien, men skitt la gå). Det er fint at man prøver å skrive dette inn i vedtektene, så årsmøtet får behandlet saken. Personlig synes jeg benkeforslag er en uting, så jeg vil ønske å stemme imot dette.

Det som er mer problematisk er forslaget om at fullmakter skal være tillatt, men KUN 5 fullmakter per person.
Det står p.t. ingenting i dagens vedtekter om dette heller, slik at jeg oppfatter at alle kontingentbetalende medlemmer burde telle som en stemme, dvs at det ikke burde være noe tak på dette i det hele tatt. Dersom man har lyst til å gi sin stemme til en man kjenner og har tillit til som skal på sommerturen, så gjør man det, helt enkelt. Jeg synes det er mer rettferdig med en person en stemme, og siden ikke alle kan være med på sommertur, så burde man kunne ha med så mange fullmakter man bare vil.

Valgkomiteens forslag avsluttes med det jeg synes er mest ille, og som gjør at jeg ikke klarer la være skrive en kommentar: "Fullmaktsstemmer er ikke gyldige før endringen er godkjent." :shock:
Hvem har bestemt det? Står det noe sted i vedtektene i dag? Jeg oppfatter at fullmaktsstemmer er en lang tradisjon i mange foreninger, og dersom benkeforslag ble godkjent i fjor, uten vedtektsgrunnlag, hvorfor skal da ikke bøttevis med fullmaktsstemmer godkjennes i år, dersom noen har lyst? :wink:

Med en landsdekkende forening så synes jeg virkelig vi alle burde få lov til å være med å bestemme, og etter mitt skjønn gjør vi det best ved at folk kan ha med seg så mange fullmakter de bare vil.

MVH
obi-one
(som desverre ikke kan være med på sommertur, og som ikke har noen kupp-planer overhodet, men som synes en person en stemme er et veldig greit prinsipp, også via fullmakter :) )
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by EspenAndre »

Om man skal gi noen en fullmakt, må dette sendes i posten (underskrift)
eller kan det gjøres på mail? ...i fall man ikke kan levere personlig..

Oversikt over gyldige medlemskap har vel dere oversikt over?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by LoKi »

Dette lurer jeg også på, siden jeg vil sende min stemme med et annet medlem.
Hva er kravene til dokumentasjon på dette?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by B1ackBoX »

Fullmakt via sms? :roll:
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by Bocken »

Oppklaringer rundt valgkomiteens forslag

Det er ikke lett å tilfredsstille alle medlemmene i klubben!

Forslaget til innskjerping av stemmereglene er et resultat på den massive kritikken om uklare retningslinjer ved årsmøtet i fjor. Klubben har i alle år slitt med å få besatt styreposisjonene, i fjor var det første gang det ble foreslått motkandidat til valgkomiteens innstilling, og vi måtte improvisere.

1) Vedrørende benkeforslag.
Det ble en lang diskusjon i ettertid om det var lov å foreslå Frode Nortvedt til lederkandidat som benkeforslag, og om han ble lovlig valgt. Valgkomiteen foreslår derfor i år, på oppfordring fra styret, å vedtektfeste retten til å fremme benkeforslag, nettopp fordi det skal være mulig å stille motkandidater til valgkomiteens innstilling.

2) Vedrørende fullmaktstemmer.
Begrunnelsen for forslag om fullmaktstemmer finnes i forslaget, som er i første innlegg i denne tråden. Begrensningen på 5 fullmakter pr fremmøtt medlem er satt for å forhindre "fullmaktsadvokater " som samler mange fullmakter for å fremme egne meninger. Med begrensningen er sjansen større for at fullmaktsgiveren vet at fullmaktshaveren vil representere fullmaktsgiverens meninger og har sammenfallende interesser.

Men er det motstand om denne begrensningen, kan det fremmes motforslag om saken på årsmøtet. (igjen er forhåndsinformasjonsplikten overholdt ved at det er kunngjort at forslag om fullmaktstemmer skal opp på årsmøtet)

3) Kan det stemmes med fullmakt ved årets årsmøte?
Det er en forutsetning fra valgkomiteens side at forslag om fullmakter behandles tidlig under årsmøtet, før noen andre saker skal til avstemming. Fullmakter vil derfor være gyldig for resten av årsmøtet, med mindre årsmøtet stemmer mot forslaget.

4) Hva er kravene til dokumentasjon ved fullmakt?
For ikke å havne i samme kaos som i fjor om hven som har stemmerett og hvem som er gyldig medlem, vil vi kreve at fullmakten inneholder navn og medlemsnummer på fullmaktsgiver og fullmaktshaver. Medlemsnummer er viktig for rask kontroll mot medlemsregisteret, kopi av gyldig medlemskort fra fullmaktsgiver vil også lette kontrollen med innbetalt kontingent.

Fullmakten er personlig på fullmaktshaveren og må være undertegnet av fullmaktsgiver. Dette innebærer at fullmakten er et papir som må overleveres fullmaktshaver personlig, eller sendes som brev til fullmaktshaver. E-mail- eller sms-fullmakter vil ikke bli godkjent.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Valgkomiteens forslag til stemmerettsregler.

Post by 2re »

Jeg mener at benkeforslag må kunne tillates, under den klare forutsetning at forslaget er varslet i behørig tid på forhånd slik at medlemmene får anledning til å vurdere og evt agere. Benkeforslaget ifjor fremstår som et kupp mot demokratiske prinsipper.

Et tips til valgkomiteen er å lodde interessen for å tiltre et hverv. Gjerne på forumet. :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply