Henting av SMS'er fra iPhone

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by nope-mx5 »

Og det tør du kjøre gjennom en totalt usikker nettjeneste hvor du ikke har kontroll på hva de gjør med det du dytter inn?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by LoKi »

Yep.
Heller det enn å miste det ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by jallatralla »

StianOppistov wrote:
jallatralla wrote:Blåse en hundrings på tansee sms extractor er det enkleste...gratis så kan du breake telefonen og hente ut SQL-fila og konvertere den til en passende tabell.

Om du syncer/ladder på USB, så slipper du nå iallefall at alle brukerdataene dine går "poof" på en iOs device om den tryner, så du har nå i det minste SMSene enda. Er ikke mange mob-Oser som gir den funksjonaliteten problemfritt og gratis.
Dette hørtes veldig avansert ut, nesten så eg vil tro det er lettere å bare slå på iphonen når man vil lese gamle smsér.. Eg vet av erfaring at det kan lønne seg å ikke spare på gamle sms, nye kjærester liker ikke helt slike gamle ifra andre damer.. :roll:
Avansert og avansert...det er ikke alle som gidder å lære seg slike ting og jeg bryr meg hverken den eller den andre veien, men det er ikke spes mer avansert enn et oljeskift.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by Vidar »

Hvorfor ikke ta vare på telefonen ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by LoKi »

iPhone er lagt opp slik at det er visning av 15-20 meldinger, og så er resten arkivert.
For å få frem de andre meldingene, så må du bla opp til toppen av skjermen, og så trykke for at du skal få vist eldre meldinger. Du får da 15-20 meldinger til..

Så er det bare "rinse and repeat" 200 ganger, så får du frem de eldste.
Ergo, det utgår ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by Kolbotn »

Du får begynne å ringe folk istede;)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by Vidar »

LoKi wrote:iPhone er lagt opp slik at det er visning av 15-20 meldinger, og så er resten arkivert.
For å få frem de andre meldingene, så må du bla opp til toppen av skjermen, og så trykke for at du skal få vist eldre meldinger. Du får da 15-20 meldinger til..

Så er det bare "rinse and repeat" 200 ganger, så får du frem de eldste.
Ergo, det utgår ;)
Oki, trudde folk kjøpte iPhone pga brukervennlighet jeg :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by LoKi »

Well, andre ting er den praktisk på.
Problemet er at Apple kjører softwareupgrades som gjør at hardwaren dems som er over 1 år gammel blir nesten ubrukelig.

3G'en var konge når jeg kjøpte den, men etter 2 upgrades av iOs, så ble den helt søppel. Jeg er bare spent på hvor lang tid det tar fra 5'ern kommer til 3GS og 4 er crap.

Når sakene i tillegg koster 50% mer enn hardwaren er verdt, så er det ikke et vanskelig valg å gå over til Android. Spesielt siden jeg slipper iTunes (som er noe av det verste som kan lastes ned), og har glimrende erfaring med Chrome. Det sier meg at Google er verdt å prøves :)
(Galaxy S2 koster 4499 schpenndollaZ, mens iPhone4 - som suger balle i forhold - koster mye mer)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by nope-mx5 »

iphone 4 koster 4890,- uten binding etc.
iOS er brukervennlig så det holder det, men tror du er litt spesiell om du har 2000 sms på mobilen :)
Tror vi snakker noen få promille av alle som har mobil, som sparer alt av sms sånn :)

3GS får mest sannsynlig ikke iOS 5.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by LoKi »

nope-mx5 wrote:iphone 4 koster 4890,- uten binding etc.
iOS er brukervennlig så det holder det, men tror du er litt spesiell om du har 2000 sms på mobilen :)
Tror vi snakker noen få promille av alle som har mobil, som sparer alt av sms sånn :)

3GS får mest sannsynlig ikke iOS 5.

-n
Blitt såpass billig nå altså? Jaja, den er uansett steingammel i hardware, så den koster fortsatt 2000 for mye :p
Det er ikke brukervennlig å ha så tungt system for å bla i sms'er, uansett om man har så mye. Det var irriterende for særdeles lenge siden, og det blir bare verre og verre.

Etter å ha sett på laptops og hatt telefoner fra Apple, så vet jeg at jeg aldri kommer til å velge det igjen i hvert fall.
Apple er oppskrytt.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by biXen »

Tipper nå til dags at svært få sletter smser, jeg har ihvertfall en drøss av dem. De lagres jo som conversations, noe ala. gmail, så det er ganske hendig organisert på Android.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by Fred »

Har tatt ut dette selv, men har ikke linkene her, men ett søk gav meg metoden i korte trekk:

The file containing your iPhone's text messages resp. address book entries is stored on your computer within iTunes' backup folder:
On Windows Vista / Windows 7, you have to go to the folder C:\Users\[your username]\Application Data\Apple Computer\MobileSync\Backup\[some id]\ and search for a file named 3d0d7e5fb2ce288813306e4d4636395e047a3d28.mddata. Note: the file's extension could also be .mdbackup instead of .mddata or even be empty.

On Windows XP, the folder is named C:\Documents and Settings\[your username]\Application Data\Apple Computer\MobileSync\Backup\[some id]\ and on Mac OS X, the file may be located in your home folder: ~/Library/Application Support/MobileSync/backup/[some id]/ but better just try searching it with spotlight.
If that file does not exist or isn't working, you are probably using an older itunes version. the file you're looking for then is named 0b1fe6f87c054ebb6d00cfafb6bacd343a7f6fa1.mdbackup instead.

Disse filene er litt vanskelig å lese. Hadde da et eget program for å lese dette i klartekst. men er vel "bare" xml format så greit å ta det ut om du er litt nerd.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
gelerium
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 30 Aug 2010, 16:38
Medlemsnummer: 1017
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by gelerium »

Android er ett langt tyngre oprativsystem og er langt mer krevende, derfor er også Android telefonene overspekket for å kjøre ett system som ikke er optimalisert for hardwaren imotsettning til IOS. Nå er jeg interaktiv designer og utvikler dagen lang applikasjoner til både Android og IOs å jeg kan si deg med en gang at hvis du har 2000 meldinger på en Android telefon som kjører "tekstmelding softwaren" (sammen med en rekke andre applikasjoner, for slik er android bygget opp) mens du bruker telefonen til andre ting vil den bli tregere. Uansett hva du velger, ta backup av meldingene på maskinen din og slett de ifra telefonen. Tekst meldinger blir lagret i celler på telefonen din selv om selve innholdet er lagret på ett minnekort, samme gjelder kontakter men de fyller mindre.

Men når du snakker peformance er A4 chippen som står i Iphone 4 ikke gammel. Dual core prosessoren som nettop er kommet i Lg optimus 2x er gammel men! Den er forsatt rask og hvis du ser på benchmarks er forskjellen liten på en "gammel" singel core A4 chip og en dualcore Nvidia chip utelukkende fordi programvaren som utvikles til Iphone er av en annen kvalitet pga. det krever endel mer for å kunne få lov til å utvikle til IOS, mens Android er en åpen lekeplass for alle!

Det var riktignok en kjempe bom av Apple og lansere Os oppgraderinger på Iphone 1G(?), 3G. Og nå ikke minst 3Gs men du har valgmuligheten og går ikke glipp av noe hvis du oppgraderer, selv om det er dårlig kommunisert ifra Apple at dette vil gjøre telefonen treg, og halvere batteriet ditt.

Uansett jeg er en lykkelig Android bruker, har Google sin forsatt ulanserte 3 generasjons telefon, Android har problemer Ios ikke har og motsatt men jeg synes Android er bedre satt sammen og at det er open source er fantastisk for meg som er utvikler!

BTW er riktig at Itunes lagrer xml filer du bruker bare Notepad eller helst Notepad+++ til å hente ut informasjon. Da kan du også lett frjerne unødvendig informasjon med "replace all with"
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
User avatar
TomTom77
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 157
Joined: 11 Jun 2008, 19:26
Medlemsnummer: 756
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by TomTom77 »

LoKi wrote:3G'en var konge når jeg kjøpte den, men etter 2 upgrades av iOs, så ble den helt søppel. Jeg er bare spent på hvor lang tid det tar fra 5'ern kommer til 3GS og 4 er crap.
iOs 5 kommer til høsten på alle iphone tilbake til 3GS hverfall. Hørt fra sikre kilder :)
Link til video om iOs5:
https://www.facebook.com/l.php?u=http%3 ... os&h=be482
93 Svart Mx5.
Medlem nr: 756.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Henting av SMS'er fra iPhone

Post by biXen »

gelerium wrote:Android er ett langt tyngre oprativsystem og er langt mer krevende, derfor er også Android telefonene overspekket for å kjøre ett system som ikke er optimalisert for hardwaren imotsettning til IOS. Nå er jeg interaktiv designer og utvikler dagen lang applikasjoner til både Android og IOs å jeg kan si deg med en gang at hvis du har 2000 meldinger på en Android telefon som kjører "tekstmelding softwaren" (sammen med en rekke andre applikasjoner, for slik er android bygget opp) mens du bruker telefonen til andre ting vil den bli tregere. Uansett hva du velger, ta backup av meldingene på maskinen din og slett de ifra telefonen. Tekst meldinger blir lagret i celler på telefonen din selv om selve innholdet er lagret på ett minnekort, samme gjelder kontakter men de fyller mindre.
Hva mener du med celler? Vil anta det består av tre ting, lagret data på telefonen, en applikasjon som kjører og et slags hurtiglager for å gjøre visning av data kjappere.

Merket lite forskjell med "blank" telefon på min, men det kan være større forskjell på mer magert utstyrte modeller. Men så lenge det er plenty av minne og cpu ledig så er det alltid en mellomting mellom hva som er praktisk (slippe å slette meldinger) og å ha en 0,002% kjappere telefon.

(en grei innstilling er jo å sette på f.eks. maks 50 meldinger per conversation og at den skal slette evt. overskytende)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply