Bremsecaliper og håndbrekk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Larserik »

Setter inn nye klosser bak nå, og nytt bremserør. Har i den anledningen et par spørsmål.

Fant jo ut at stempelet på vår bremsecaliper kan skrues tilbake manuelt for å få plass til nye klosser.
Må denne justeres manuelt tilbake ved nye klosser, eller trenges ikke dette?

Har også hørt at flere har snakket om en justerings skrue til håndbrekket.
Hvor sitter denne?

bak ved caliperen?

Eller er det bare den mutteren som vaieren sitter fast i caliperen med?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by LoKi »

Du snakker nå om samme skrue.

Det sitter en strammeskrue på baksiden av den innerste klossen på kalipperene bak.
Jeg mener å huske at det er en skrue med 14mm hode, og under der er det en umbraco på 4-5-6 mm eller.no.

Denne justerer du brekket med, og skrur ut for å få inn skiva etter at du har byttet klosser. Å få inn klossene skal være problemfritt uten å skru på denne, men åpningen til skiva er gjerne litt i trangeste laget siden klossene er tykkere enn de du tok ut.

Lite er så digg som et nyjustert brekk, så ta deg tid til å få det akkurat perfekt. Det er ikke store justeringa på skruen mellom slapt brekk, og perfekt brekk :)

Eneste bildet jeg fant :/
Bak den skruen sitter det en umbraco, anbefaler å bruke 90 graders verktøy på den, siden den sitter inni hullet.
Image
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Larserik »

Hærlig med svar fra deg, Loki!!!!

Da er jeg med når det er den samme skruen. Takker for hjelp!!
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by LoKi »

No problemo. Sleit som f*** med å få på MSM-bremsene, helt til Harald viste meg den der :P
Så du har min fulle empati om du har stuka med dette, og jeg er veldig glad på dine vegne om du spurte FØR du starta å stuke med det :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Larserik »

ja, spurte faktisk først :D
Skal ut og skru igjen etterpå, så da får jeg prøve og få justert brekket samtidig.
Kanskje greit å skru ned skruen inne i bilen samtidig, før jeg begynner og justere bak?

Denne har vært skrudd opp maks, og jeg har alikevel hatt veeeeldig dårlig brekk....
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by LoKi »

Aner ikke, jeg trengte aldri å justere på den så jeg vet ikke hvordan effekt den har på brekket.
Er nok bare å føle seg frem, det er latterlig hårfint mellom godt og dårlig, så det tar fort litt tid.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Fatboy »

Skru skruen helt ut når du skal sette inn nye klosser. Press også kalipperne så langt ut som du kan få de. Skru av bremsevæskebeholderlokket før du begynner å presse ut. Sikkert en fin tid å skifte bremsevæske på om du trenger det...

Husk kobberpasta på alle flater klossene glir på.

Når du har fått sakene på plass så skru skruen inn igjen såpass hardt at du ikke klarer å snurre bremseskiven for hånd. Skru deretter sånn ca en kvart / halv omdreining tilbake til skiven kan beveges.

Skruen foran ved håndbrekket tror jeg at jeg hadde ventet med å ta. Fullt mulig at du ikke trenger å røre den.

Mener å huske at det også skal være fett som tåler varme i hullet med skruen, men for all del ikke på skive og klosser....

Tar litt tid om man ikke har gjort det et par ganger før, men dette er en kosejobb som alle bør prøve seg på.


Stjålet rått fra FM, innkjøring av nye klosser:

do six - ten moderate stops from 30 - 35 mph to
warm up the rotors, then do at least two to three fairly hard stops from 50-55 mph. Be sure that you
do not let the car come to a complete stop while applying the brakes. If you do, the pads can stick
to the rotor and warp it. Do this until the brakes actually fade somewhat, then drive back, letting the
brakes cool off, and park the car WITH THE HANDBRAKE OFF, for an hour or so.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Miatapowers »

Ser ikke vitsen med å justere inni bilen, om ikke waierne er slakke, eg pleier å montere alt, dra noen kjappe ganger på brekket, justere så til eg kjenner at hjulet får problemer med å dreie lett rundt, dra noen kjappe ganger på brekket igjen, kjenne på hjulet, om det går greit nå så lar eg det vera slik, om det står fast så løsner eg litt, men ikke mer enn at det er akkurat klaring.. Eg pleier også alltid å smøre å justere kalipere før eu kontroller..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Steinar »

Bare for å korrigere litt:
4 mm umbrakoskruen brukes for å skru indre bremseklosse ut og inn. (Kalipperen glir jo på glidepinnene slik at ytre bremseklosse alltid blir OK).
Etter at du har fått på plass de nye klossene: Skru inn 4 mm umbrakoskruen til bremseskiva blir tung å dra rundt. Skru deretter umbrakoskruen ca 1/3 turn ut. Finito.
Har i tillegg lagd meg et par 10 mm lange rørbiter som jeg trer over hjulboltene og skrur et par hjulmuttere litt fast for å sikre skivene under denne operasjonen. Bremseskivene kan jo være litt løse når hjulet er skrudd av.

Steinar.

PS: Slik går det når man sitter med Ipad'en og skal lage middag/montere ny peisovn til eldstedattera samtidig.
Tiden går, Fatboy og Stian har gitt fornuftige svar i mellomtiden.
Men: Bedre med masse svar enn ingen.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by Larserik »

Hehe, Steinar. Helt enig.
Bra med mange gode svar, og jeg har fått meg gode bremser, nytt bremserør og et håndbrekk som tar ordentlig igjen iløpet av denne dagen.

Er som dere sier, rent morro med denne slags skruing, spesielt når man får det til å virke slik man ønsker!
Da blir det lørdagskvelden, og neste helg blir det nye dempere, så da er vi straks ferdig med å skru i vinter kulden :D

Thx for help all of you!
User avatar
paal
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2011, 21:02
Medlemsnummer: 970
Location: Moss
Status: Offline

Re: Bremsecaliper og håndbrekk

Post by paal »

:D Takk for gode tips. Enkelt som bare det å skru når andre har gått stia før. Suverent
Paal

Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
Post Reply