Hjulvinkler/dekkslitasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

På slutten av sesongen i fjor merket jeg tildels kraftige vibrasjoner i bilen når jeg kjørte.
Ikke alltid like mye. La om til vinterdekk og det ble borte.

Ble imidlertid ganske sjokka da jeg så tilstanden til dekka mine. Alle var kraftig slitt på innsiden, fremme som bak. :shock:

Bak var det så mye at jeg først trodde dekka hadde subba mot noe.
Stakk innom Mazdaverkstedet med ett av hjula, og de mente helt sikkert at det skyldtes hjulvinkler.

Som noen husker var jeg innom hr. Sissner på forsommeren og hadde justering.
De ble riktig nok ikke akkurat som bestillt, noe som i følge hr.Sissner skyldtes at bilen var senket slik at han ikke fikk justert slik jeg ønsket.
Om slitasjen skyldes feil justering eller om det skyldes senkingen skal jeg ikke uttale meg om.
Det eneste som er sikkert er; slik kan jeg ikke ha det.

Noen som har lik erfaring?

Som dere ser av bildene er slitasjen helt ned på corden.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Her er hva jeg bestillte:
Image
Her er hva jeg fikk:
Image
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by arildh »

Jeg har faktisk samme erfaring med RatX5en. Minimalt senket med marginalt lavere fjærskål åp Kyb agx demperne. Jeg ba om orginal innstilling men det var vanskelig og få til pga. noe greier så jeg endte opp med ganske mye camber. Sommerdekkene mine ser omtrent ut som dine med litt cord innsert. Vinterdekkene var også veldig skjevslitt. Har ikke noen spes grunn til å tro at Sissner gjør en dårlig jobb. Det må i så fall være utstyret som gir feil tall. Litt rart å bo i Norges største by og så er det omtrent bare en person som kan og vil ta på seg forstillingskontroll på disse bilene.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Hauk »

Min synsing:

Litt over -2 grader camber bak og -1 foran burde ikke forårsake dette. (Jeg kjører med veldig like vinkler uten at dekkene slites nevneverdig skjevt).

Ikke så lett å se på bildene, men der hvor corden kommer til syne ser ut til å være litt nedpå siden av dekket? Tar dekkene borti noe demper/fjær-relaterte greier? Bortsett fra de innerste centimetrene ser jo dekket ut til å være slitt forholdvis jevnt over hele. Igjen, litt vanskelig å se på bildene.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Miatapowers »

Hadde det slik på min forrige mx eg også, masse camber gjorde at det ble slik, mens på denne bilen eg har nå så har eg valgt å holde meg til originale specs,, eg har ikke sett antydning til slike slitasjer enda,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by TurboLag »

jeg hadde MYE camber på na'en min (-2.5 grader pr side bak, -1.75 foran mener jeg å huske), og kjørte sånn i 2 sesonger på ett sett dekk uten at det ble sånn slitasje. vil tro det henger mer sammen med spissinga, uten at jeg kjenner godt nok til NC til at jeg kan si hvordan hjulene beveger seg der når ting trykkes sammen..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Hauk »

Mer synsing: Jeg synes det er rart om skjeve vinkler skulle gjort dette. Da skulle vel corden vært synlig rundt hele dekket? På et av bildene er det bare en bit på ca 20 cm som er bar. Resten av dekket ser jo mye mindre slitt ut. Kan kanskje forklares med at innmaten i et dekk er litt ujevn? Dvs corden ligger ikke likt hele veien.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Miatapowers »

Trenger ikke vera noe subbing så blir slik nei,, på mine fremhjulsdrevne biler så har det alltid blitt slik, hard kjøring og myke foringer forusaker jo feil spissing, da drar hjulene seg utover og man får slitt på innsiden,, man får også en vibrasjon da kordene begynner å gi seg.. På min forrige mx5 så kjørte eg over 2 sesonger før det ble slik,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Hauk wrote:Min synsing:

Litt over -2 grader camber bak og -1 foran burde ikke forårsake dette. (Jeg kjører med veldig like vinkler uten at dekkene slites nevneverdig skjevt).

Ikke så lett å se på bildene, men der hvor corden kommer til syne ser ut til å være litt nedpå siden av dekket? Tar dekkene borti noe demper/fjær-relaterte greier? Bortsett fra de innerste centimetrene ser jo dekket ut til å være slitt forholdvis jevnt over hele. Igjen, litt vanskelig å se på bildene.
Som sagt så trodde først jeg også at dekkene hadde tatt borti noe, men det er ikke mulig.
Slitasjen er jo snål, fordi det er en markant vinkel, nest 45 grader på innerste delen som er slitt.
De er ganske jevnslitt rundt hele, det at corden ikke synes skyldes sikkert som du sier at de ikke ligger helt jevnt.

Mistenker at det skyldes spissing. Man justerer jo spissingen også bak på disse bilene.
Spørsmålet er: WHAT TO DO :?:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Miatapowers »

Eg ville ha sjekket spissingen, det må vera ganske mye gale for å få det slik, på mine framhjuldrevne biler så sjekket eg med en 2x4 boks,, eg la den inntil hjulene og fikk målt avstand forran og bak på denne 2x4 boksen,, regner da ut vinkel.. men det letteste er å få det gjort på ett verksted.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Hauk »

Pelle wrote:Her er hva jeg fikk:
Image
Her er vinklene jeg har kjørt med siden 2009:
Hauk wrote:Fikk tatt firehjulskontroll & justering på bilen i dag. Var på høy tid. Har kjørt med omtrent 0 i camber foran i "årevis", og siden jeg nettopp bytta fjærer og dempere så var det jo obligatorisk.

Dro til Larsens Bilservice i Sandvika - etter å ha lest gode skussmål på NSK-sidene. Forstillingsspesialisten i Oslo fikk jeg aldri fatt i.

Researcha litt, prata med karen der borte, og endte opp med disse vinklene:

Foran:
Camber -1,5 grader.
Caster ~5 grader.
Spissing ut 0,5 mm.

Bak:
Camber "nesten" -2 grader.
Spissing inn 1 mm.

Karen har peiling og har skrudd bil før - ingen tvil om det. Gikk veldig fort og spot on. Nesten halvparten av tiden der borte gikk til dataproblemer (mot printeren) :P, så jeg fikk ingen utskrift.

Var spent på hvordan komboen med spissinga og camber foran ville bli på sporete vei, men det er ingen problemer i det hele tatt. Og den initielle svinkjøringstesten inn på jobben lover bra. Spent på hvordan jeg opplever dette under autoslalomen.

1500 riksdaler tok han.
Jeg antar spissing-tallene dine er i mm? I så fall har jeg mer spissing enn deg. Mer camber foran, og litt mindre bak. Jeg har riktignok spissing inn bak - for å få "carvingski"-effekten.

Kanskje jeg rett og slett kjører mindre rett frem? ;)

Ellers, som Arild er bittelitt inne på, kanskje de tallene du har fått er feil ifht de reelle verdiene på bilen?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

StianOppistov wrote:Eg ville ha sjekket spissingen, det må vera ganske mye gale for å få det slik, på mine framhjuldrevne biler så sjekket eg med en 2x4 boks,, eg la den inntil hjulene og fikk målt avstand forran og bak på denne 2x4 boksen,, regner da ut vinkel.. men det letteste er å få det gjort på ett verksted.. :D
Det rare er at hvis du ser på tallene for før og etter justering av spissing så er de jo mye mindre etter justering.
De er riktig nok positive, mot negative før. Kan det ha noe å si
Regner med at minus er toe out, og pluss er toe inn?
Toe out gir understyring, toe inn overstyring? Gjelder seff bare fremhjul :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by TurboLag »

Pelle wrote:Toe out gir understyring, toe inn overstyring? Gjelder seff bare fremhjul :mrgreen:
nuja, hadde det bare vært så enkelt.. er litt ackermann-effekter og bump steer inne i bildet også.. MEN, det er en annen diskusjon :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Harald »

du har ettersom jeg kan se. ingen ekstreme vinkler. som skulle gjøre at den vraker dekka dine på rekordtid.
forutsatt at vinklene for spissing er toe in(håper da han ikke har satt toe out bak, det er fy fy.. ) så skulle du hatt mer, og ujevn dekkslitasje med de gamle vinklene dine.. min har kjørt med lignende vinkler lenge uten noen negative sider..
BMWen min derimot har noe lignende camber vinkler orginalt, og den sliter noe med at innsiden bak blir borte fort, men det er typisk bmw med sportchassis. min har orginalvinkler og fikk fortsatt fram corden på innsiden før utsiden var utslitt. men denne bilen får en helt annen bruk enn mx5en..
kanskje løsningen er å kjøre mye hardere i sving ? hehe
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Ja, mye god synsing her. Er det kanskje slik at dette ikke er noen eksakt vitenskap?
Men hva er løsningen for meg? Ta ny justering hos annet firma?
Hvis ingen kommer opp med andre gode grunner/argumenter, så blir vel det løsningen.
Så får vi se hvor lenge nye dekk holder.

Apropos det!
Gode forslag til dekk og hvor de bør kjøpes?, dim 205/45/17
Ingen vits å fåreslå R888 og desslike. Sikkert gøy og bra til autoslalom, men det er vel i
underkant av en tusendels promille de vil bli brukt til det.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Miatapowers »

Kan jo og vera at en bolt har sklidd i sin justering, slikt som skjer over litt tid dette også,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply