Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Brukeravatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1630
Registrert: 02 nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Sted: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav Trym N1290 » 11 mai 2018, 19:17

Kom ikke her å si at det ikke lignet :lol:
8) men godt var det at det var feil
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg

Brukeravatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1010
Registrert: 12 sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Sted: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav obi-one » 06 jul 2018, 23:39

Litt ekstra kosevedlikehold da bilen har gått 203 000 km, så syntes jeg den fortjente et sett med nye plugger. Valgte "nesten originale" BKR6E-11-VG4, disse har et lite v-spor i senterelektroden som visstnok skal skape ørlite grann lettere tenning fordi den tvinger gnisten til å starte på siden av senterelektroden og ikke helt midt på, se https://www.ngk.de/en/products-technologies/spark-plugs/spark-plug-technologies/spark-plugs-with-v-groove-in-the-center-electrode/ for forklaring.

De gamle pluggene av akkurat samme type signaliserte at motoren har det helt ålreit, og var vel egentlig ikke utslitt, men siden MX-5 tenner på to og to sylindre av gangen, så synes jeg det er OK å skifte litt ofte. HELT kald motor, overraskende lette å skru ut....

20180706_231657.jpg


Søkebladet indikerte et gap på 1,05 millimeter på alle de nye pluggene, samme gap på 3 av 4 av de gamle, litt for stort på den siste. Blir det for stort på en plugg og vil jo dette kunne påvirke tenningen på to sylindre, siden gnisten hopper over gapet på to plugger på veien hver gang.

Landet på å ikke bruke kobberfett på gjengene, siden de gamle løsnet så lett, det var ikke noe fett på dem heller.

Motoren føltes klart sprekere og mer responsiv etter pluggbyttet, kanskje også fordi jeg skrudde pluggene litt hardere inn, fingertight først, deretter 180 grader. Så skal det jo ikke mye til for å føle at 90 hesteren er litt sprekere.... :)

Neste trinn er å kanskje sette tenningen tilbake enda et hakk fra 14 grader til 18 grader, det skal ifølge Tanners Miata performance handbook gi 20% forbedring av dreiemomentet i forhold til det man har ved originalens 10 graders fortenning, og jevnt fordelt nede i turtallsregisteret også.

Men så må jeg jo passe meg for tenningsbank, er det noen som har erfaringer med 18 graders fortenning?

Brukeravatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1630
Registrert: 02 nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Sted: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav Trym N1290 » 07 jul 2018, 00:08

En bør spørre seg om er det bitte lille du henter på å gå ifr 14-18 grader verdt risikoen for tenningsbank? :)
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg

Brukeravatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1010
Registrert: 12 sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Sted: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav obi-one » 07 jul 2018, 11:21

Enig i refleksjonen på å unngå tenningsbank.
Det fine med et forum er at det har så god hukommelse. Her er den ultimate forklaringen på hvordan dette virker, servert av Rudolf for 7 år siden:

Rudolf skrev:Justering av tenning på NA 1.6 og 1.8

Etter torsdagens session i Hvervenbukta har det dukket opp noen spørsmål om timing.
Jeg skal her forsøke med en enkel forklaring ,,,,,
(turbogutta har sikker en annen mening, men dette gjelder for "normale" biler).

Tenning generelt:

Bilens hjerne (ECU) måler til enhver tid hvilken posisjon kamakslingene har (de to på toppen som styrer ventilene).
Dette vil også fortelle ECU-en hvor stemplene befinner seg (hvis registerreima er montert riktig)

Figuren her viser hvordan delene i en motor med doble kamaksler beveger seg (sett bakfra)

Bilde

På MX5/Miata 1.6l og 1.8 l er tenningen justert til 10 grader BTDC (Before Top Dead Center).
Det betyr at ved tomgang (850 +-50 RPM) så gir ECU beskjed om å fyre av tenpluggen på sylinderen 10 grader FØR stempelet når topp-posisjon.
Grunnen til at tenn-pulsen kommer FØR, er at "ting tar tid".
Først skal tenningssystemet gi tenn-pulsen til coilen som lager høyspenning til tennpluggen, så skal bensingassen rekke å tenne ....
... og DA har allerede stempelet rukket å passere toppen, og kommet ca. 15 grader ETTER topp-posisjon (15 grader ATDC).
Det betyr at stempelet mottar gasseksplosjonen når den er på vei nedover (og det er bra).

Denne figuren (ikke Mazda motor) viser noen av vinklene og tidene vi snakker om (denne gang er motoren sett forfra).

Bilde

Grunnen til at MX5/Miata 1.6l og 1.8 l er justert til 10 grader BTDC er at man ønsker at bilen skal være kjørbar under de fleste forhold/land/klima.
Bilen vil tåle å bli kjørt på 87 amerikanske oktan noe som tilsvarer ca 91 oktan her hjemme hos oss.
Men, de færreste av oss kjører 91 oktan i ørkenvarme.
Derfor liker noen av oss å justere litt.

Hvorfor gjør vi det, og hvordan:

Jeg velger å bruke 16 grader BTDC, og har god erfaring med det kombinert med 95 oktan (blyfri selvfølgelig) på biler uten kompressor eller turbo.
Det som da skjer er at bilen tenner 6 grader tidligere.
Det betyr at antenningen av bensindampen (flammefronten) kommer ca. 9 grader etter topp-posisjon (9 grader ATDC).

I teorien (og praksis?) fører dette til at momentkurven bli forflyttet slik at maks moment kommer noe tidligere (og slutter tidligere).
Målinger har vist at 1 grad foskyving av tenning tilsvarer 100 RPM forflytting av momentkurven.
Så en justering av tenning fra 10 til 16 BTDC, vil bety at momentkurven "flytter seg" 600 RPM (momentet kommer tidligere).
Bilen vil føles kvikkere ut ved lavere turtall.

Som nevnt tar det en hvis tid fra ECU-en sender tenn-signal, til flammefronten oppstår i sylinderen (4.7 ms).
Ved forskjellig turtall vil stempelet/veiva ha beveget seg forskjellige distanser i løpet av denne tiden.
Dette må ECU-en kompensere for ved å tenne tidligere ved høyere turtall.

Dette er tabellen som standard ECU i 1.6l NA bruker (1.8l tabellen er svært lik):
RPM 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 5500 6000 6500 7000
BTDC 10gr 10gr 12gr 17gr 22gr 24gr 28gr 28gr 31gr 34gr 36gr 36gr 36gr 36gr

Når vi justerer tenninga, flytter vi (lurer vi) ECU-en slik at hele tabellen bli flyttet f.eks. 6 grader.

Hvis vi flytter for mye og/eller kjører med lavere oktan (som brenner kortere tid og tenner fortere), så vil vi kunne få problemer.
Tenk at eksplosjonen (flemmefronte) skjer når stempelet er før (eller på) toppen, før det har begynt å bevege seg nedover.
Det blir som å hoppe ned fra en stein med stive ben, det gjør vondt.
Da får motoren en unødvendig belastning, og kan skades.

Tenninga justeres ved å "lure" ECU-en til å tro at kamakselen har kommet lenger på runden sin enn den har i virkeligheten.
Det gjør vi enkelt ved å løsne på kamakselsensoren og vri den litte grann.
Vi bruker en tenningspistol som fyrer av et blits-lys hver gang tennplugg (nr. 1) får en gnist.
Når vi så retter blits-lyset på remhjulet på veivakslinga, så kan vi se hvor Top Dead Center merket (TDC for sylinder 1) er i forhold til skalaen som er på frontdekselet på motoren.
Skalaen går fra 0 (T) via 10, til 16.
Det finnes diverse gode bruksanvisninger (med video) for tenningsjustering på nettet.

Optimal tenning er en kombinasjon av kompresjon, tenningstidspunkt, drivstoff (oktan), luft-temperatur, lufttrykk, tennplugger og bensin/luft blanding.
Så det er mange faktorer å ta hensyn til.

Jeg tar ingen ansvar for sammenbrudd, eksplosjoner, tenningsbank eller andre havarier som følge av torsdagens ville skruing og denne kjappe bruksanvisningen.
Så er det sagt .... :wink:

P.S. De som har moderne biler som f.eks. NB, kan ikke uten videre justere fortenning.
Det er nemlig ikke noen kamaksel-sensor å vri på ... :roll:

Erik


Så da sniker jeg meg ut og setter 18 grader, bare for å se om det virker, jeg har jo også lavkomp motoren, dvs antar det er litt ekstra å gå på mht tenningsbank og tilhørende "løse klinkekulelyder" på lave turtall med stort gasspådrag. Så får jeg heller moderere meg ned til 16 grader hvis det "rakler".....
For oss med sterkt undermotorisert mx5 er jo hvert lille gram med ekstra "butt dyno" opplevelse kjærkommen....

Brukeravatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1630
Registrert: 02 nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Sted: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav Trym N1290 » 07 jul 2018, 12:07

Hehe sant det, det kjedelige er at den knitringen er ikke så lett å høre med taket nede og god kosing med pedalen.
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg

Brukeravatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1010
Registrert: 12 sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Sted: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav obi-one » 07 jul 2018, 14:32

Etter litt mer graving av grafing på nettets ultimate visdom, fant jeg en som har forsøkt både 14 og 18 (og 22 grader, med en ekstra dings påkoblet).

Grafen jeg fant ser slik ut.
Bilde

Det som interesserer meg er linje 1 og 3, slik jeg leser denne er det nesten ingen forskjell på 14 og 18 graders fortenning, som Trym også påpeker.
Økt risiko for tenningsbank gjør det da samlet sett uinteressant for meg å skru enda mer tilbake.

Men alltid interessant å lære mer om ulike sider ved bilen 8)

Grafen fant jeg for øvrig her:
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=186399
Resultatene er for en lett modifisert 1,8 motor, men jeg antar det er rimelig overførbart til min motor.

Så da blir jeg stående på 14 grader fortenning, og er fornøyd med det.

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5960
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav Rudolf » 07 jul 2018, 20:41

Du har jo i tillegg valgt det dummeste tidspunkt (i historien?) til å eksperimentere med farlig tidlig tenningstidspunkt.
Ca 30 grader i skyggen, selv på Nesodden.

Prøv å sett til 18 graders fortenning, finn en fin oppoverbakke, legg i høyt gir og gi lampen i bånn.
DA lærer du hvordan tenningsbank høres ut.
Garantert.

Lurt å la være ja .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1010
Registrert: 12 sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Sted: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Legg innav obi-one » 07 jul 2018, 23:51

Jeg tenkte egentlig omvendt, hvis jeg legger inn 18 grader nå, og det så ikke blir tenningsbank i denne varmen, selv etter litt inspirert kjøring, så var jeg trygg....
Men det er så mye sol at det er vanskelig å se tenningsmerkene, så da holder vi oss på 14. Var ganske instruktivt å se hvor lite forskjell det var på 14 og 18 grader også, better safe than sorry....


Gå tilbake til «Min Bil / Prosjekt - Åpne tråder»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester