Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Du som står som nummer fire?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Tid for litt kosmetisk kirurgi; lett øyeoperasjon......

Byttet kjørelysene, siden de originale stadig gikk fulle av kondens, til tross for massive mengder smeltelim på parklyspæra. Nye lykter inklusive ferdig opplegg for parklys innkjøpt fra MX5parts (sammen med endel andre biter).

Først; byttet en lykt, med LED pærer fortsatt på plass, vanskelig å se særlig forskjell i lysmengde:

Image

Deretter begge byttet:

Image

Gikk tilbake til glødetråd pærer på både kjørelys og parklys, da de nye klare lyktene har reflektorer som åpenbart er konstruert for å spre lyset rett fra en glødetråd, og ikke punktene fra en sammensatt LED pære. Resultatet er klart bedre synlighet i trafikken, og fritt for dugg i lyktene 8)

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Sa var det tid for litt mer grunnleggende reparasjon, ved siste sjekk fant jeg TRE knekte fjærer, forrige helg rakk jeg å bytte begge fjærer bak. Dessverre fortsatt en knekt fjær foran, så uaktuelt med banekjøring for min del.

Mildest talt på tide, viste seg at den ene fjæra var knekt på to steder.... :shock:

Image

Festebolter for støtdempere og krengestag smurt opp med kobberpasta før remontering. Krengestaget hadde trutnet fast i bøssingene mellom hjulene, så greit å få løsnet opp på dette også, nå blir det lengre område for torsjonseffekt og muligens effektivt sett mykere krengestag bak.

Nyinnkjøpt trykkluftmuttertrekker var meget god å ha for å komprimere fjærer 8)

Note to self, smurt opp glidebolter på caliper begge sider bakbrems, siden jeg hadde tendens til varmgang i venstre brems bak. Problem løst.
Har akkurat passert 170 tusen km, motoren går som en klokke :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

En noe mer kosmetisk sak, vask av bil og test av ny felgrens. Fornøyd med resultatet. Noen som vet hva slags kjemisk reaksjon som fører til den lilla fargen som den påstått syrefrie felgrensen drives av? Ser ut til å ha gått helt bra i forhold til plastsentrene på BBSene. :)

Image

Lite tillegg til forrige post; ble litt i stuss på om de lengste fjærene skulle være foran eller bak. Så da stablet jeg sammen den knekte fjæra. Ganske tydelig at de lengste fjærene skal være bak, ser man nøye synes det også at de fremre fjærene er litt tykkere i godset:

Image
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Meget pent, meget pent.

Er det jeg som ser litt skeivt eller kunne du ha trengt en ny stramme-vaier på toppen din?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Skal bytte rainrail, som ikke ble byttet da jeg byttet toppen, skal undersøke strammevaier da. Enig i at det ikke ser helt optimalt ut, men det holder tett :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så var det tid for de to fjærene foran, samt bytte til KYB AGX justerbare gassdempere foran også.
Image

Mens jeg hadde romslig med plass inni hjulbuen på høyre side så var det greit å skifte hydraulikkvæske til DOT 5.1 på clutchslaven også.
Image

ABS ledninger måtte festes med to strips, litt høyere enn original pga justeringshjulet på demperen. Ser ut som det skal gå greit.
Image

Så da er det nye originalfjærer og justerbare gassdempere rund baut. Foreløpig innstilt på "originaldemper" hardhet 2.

Fungerte veldig greit med Grorudmetoden, dvs å løsne de to boltene ytterst på nedre bærearm for å få bøyd ned nok til å få ut demper.
Og det går akkurat så vidt å momenttrekke nedre festebolt og nedre krengestaglink mens bilen er tibake på bakken, ved å svinge hjulene litt så styrestaget ikke kommer i veien.....

Alle bolter smurt opp med kobberpasta før remontering, så neste gang (!) skal det gå enda greiere.
Og pirken i meg registrerer at jeg mangler støvdeksel innvendig i motorrom på det ene støtdempertårnet....

Da er bilen klar for EU kontroll 8)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ikke før var fjæringen fikset, så tok kjørelysreleet natten.......

Spesialmontert kjørelysrele fra Mixon Elektronik AB montert ved import av Mazda Norge (er vel snart bare Rudolf og jeg som har denne løsningen i Norge)
Mixon kjørelys innebærer at kjørelyset tenner automatisk når ladespenning oppnår 12,8-13,2V.

Image

Kretsen har jeg hjulpet litt tidligere ved å legge på ekstra tinn for å fordele varmen og skape bedre kontakt (men det er nok effektmotstanden som skaper varmgangen i et varmt motorrom):

Image

Nå tror jeg den har fått nok, så nytt rele er bestilt, fant link til produsentens hjemmeside, men de anbefaler kjøp direkte fra sin forhandler i Norge, så da blir det 520,- for nytt rele, virker jo litt dyrt, men mye lodding og deler i dette releet, følger også med ny monteringskontakt, det tror jeg er lurt i forhold til oksiderte kabelskokontakter. Ikke det beste klimaet i motorrommet for slikt utstyr (og tror jeg skal lage en "regnfrakk" av gaffatape så ikke motorvask kommer inn i kontaktene).

http://www.egilverne.no/egilverne/defau ... FA12%2E12V

...(som prosjektdokumentasjon og i tilfelle noen andre kan ha nytte av det en gang).
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da er det på tide å markere 5 år og 50 tusen kilometer med den beste britiske sportsbilen noen gang.
Jeg synes MX-5 burde utdeles på blå resept!

Presang til bilen i anledning dagen blir 4 hjuls kontroll ved neste EU. Tenker jeg holder meg til originalvinkler 8)

Image
Last edited by obi-one on 06 Nov 2016, 16:39, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var EU kontroll unnagjort, med kun en liten 2er feil på ujevn bremsevirkning på parkeringsbrems. Da blir det nok justering av settskruen på caliper, samt muligens også smøring av hånbrekkwire med gearolje, a la Rod's Enthusiast manual.

:?: Noen som har erfaring med praktiske måter å smøre håndbrems kabel :?:

Ujevn bremsevirkning er diskutert tidligere her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... %A5ndbrekk
Og Rudolf postet denne linken som forklarer ulike feilsituasjoner med parkeringsbremsen http://www.miata.net/garage/ebrake/.

I tillegg målte SnapDrive på Ski spissing foran og bak gratis som del av EU kontrollen, et bra tilbud.

Viste seg da at jeg har toe out på samlet 0 grader og 10 sekunder foran, og toe in på 0 grader og 10 sekunder bak. Standard ifølge Rod's manual er toe in på 18 sekunder foran, pluss minus 18 sekunder, dvs mellom 0 og 36 sekunder toe in er standard foran.

Ifølge miata.net er litt toe out foran bare en fordel for svingvilligheten, http://www.miata.net/garage/align.html, så jeg tror jeg lander på at jeg er fornøyd med at bilen min er satt opp litt som en carvingski, og lever med at den kanskje av noen kan oppleves litt nervøs i motorveihastighet, den originale spoileren nøytraliserer dette slik jeg opplever det 8)

Kan tyde på at hjulvinklene en gang før min tid er satt opp av en entusiast :)
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Fabiz »

obi-one wrote: Viste seg da at jeg har toe out på samlet 0 grader og 10 sekunder foran, og toe in på 0 grader og 10 sekunder bak. Standard ifølge Rod's manual er toe in på 18 sekunder foran, pluss minus 18 sekunder, dvs mellom 0 og 36 sekunder toe in er standard foran.

Kan tyde på at hjulvinklene en gang før min tid er satt opp av en entusiast :)
Du mener vel minutter, ikke sekunder? :wink:

Kan tyde på at det er satt opp for et formål tidligere, ja. Nå vet ikke jeg MX5 har som grunnoppsett på hjulstilling, men erfaringsmessig pleier det å være 10-15 minutter positiv spissing (toe-in) på personbiler i dag.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

...helt klart minutter, var mer opptatt av tallene enn benevnelsen.... :oops:

Sålenge bilen ikke spiser dekk og jeg opplever den som stabil og forutsigbar også på glatta, så er jeg fornøyd...
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg har litt toe-out på begge mine.
Omtrent som dine verdier.

Det har jeg hatt i mange år nå, og liker det.
Gjør bilen litt mer svingvillig (som om den ikke var det fra før ...).

Jeg synes ikke det går ut over retningsstabilitet, selv med racing-dekk.

Erik
(glad i svinger)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Enig i at svingvillighet er topp, selv til hverdagspendling, det er for meg kjerneegenskapen til mx5. 8)

En bra link på effekten av ulike innstillinger: http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... r-Toe.aspx
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Porsjektdokumentasjon:
Da var bakre bremsecalipere pleiet med silikonfett smøring av glidepinner og justert og smurt håndbrekkmekanismen på caliper, samt justert håndbrekkhåndtaket inne i bilen.
Årsak var 2er feil på EU kontroll med ujevn bremsevirkning bak, er nå testet og godkjent av NAF sin drive in EU etterkontroll på Rosenholm, der var de positive og serviceinnstilt. Effektivt å kunne booke time og kjøre innom før jobb! (Nei, jeg er ikke NAF medlem, og har ikke aksjer i selskapet.....)

Så var det en liten oppgradering før vintersesongen med gummimatter fra MX5 Parts. Disse er formsydde og passer godt, men lukter veldig gummi til tross for "lufting" utenfor plastposen i hele sommer. Dessuten virker de litt "glatte" i overflaten foreløpig, men vi satser på at litt søle og bruk rubber opp gummien litt....... 8)

Image
Post Reply