Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ørliten prosjektupdate, oljeskift på 173800 inkl skifte til det lille originale oljefilteret fra Mazda med returventil.
Og to varianter av bilder av mx5, en tofarget i snøen
og et nattbilde med underkjølt regn....
Og to varianter av bilder av mx5, en tofarget i snøen
og et nattbilde med underkjølt regn....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
En fortsatt glad vinterbil som starter hver gang, også etter noen dagers hvile for å slippe unna den værste saltsørpa.
Sverger fortsatt til original fjæringshøyde når MX-5 skal brukes om vinteren, selv om det for ordens skyld kan bemerkes at familietransportøren Passat Stasjonsvogn i bakgrunnen har Eibach Pro Kit som senker 30 mm. Til den bilen er det absolutt en god ting, siden den var veldig mykt/krengete satt opp i utgangspunktet, etter min smak.
Sverger fortsatt til original fjæringshøyde når MX-5 skal brukes om vinteren, selv om det for ordens skyld kan bemerkes at familietransportøren Passat Stasjonsvogn i bakgrunnen har Eibach Pro Kit som senker 30 mm. Til den bilen er det absolutt en god ting, siden den var veldig mykt/krengete satt opp i utgangspunktet, etter min smak.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Fin bil dette Sleng deg på kjøreturen på torsdag så kan jeg ta en nærmere titt!
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Etter en god langtur forrige uke via Solbergfoss kraftverk:
...var det tid for å bytte tennplugger i dag på 177190 km. Endret fra NGK B5E til NGK B6E, dvs litt kaldere plugger. Ingen problemer med de gamle, men siden MX5 tenner på to og to plugger av gangen synes jeg det var greit å bytte etter 4 år og 40 tusen km. Valgte å gå tilbake til original temperatur plugger siden jeg kjører 14 graders fortenning.
De gamle så helt OK ut, eneste var plugg nummer 3 som bar preg av å ikke være godt nok tilskrudd, var krøpet litt olje opp på gjengene, men ikke mye.
Renset også kontaktene i begge ender av pluggledningene med oksydrens.
Bildet viser også mitt lille triks med å bruke en bit av en bensinslange som spesialverktøy for å løfte opp pluggene av blokka, samt å sette dem forsiktig ned igjen og snurre igang gjengene, bare ved hjelp av gummislangens kontakt med toppen av pluggen. Sparer mye plunder med pluggnøkler som lett "mister" pluggen ved byttet.
...var det tid for å bytte tennplugger i dag på 177190 km. Endret fra NGK B5E til NGK B6E, dvs litt kaldere plugger. Ingen problemer med de gamle, men siden MX5 tenner på to og to plugger av gangen synes jeg det var greit å bytte etter 4 år og 40 tusen km. Valgte å gå tilbake til original temperatur plugger siden jeg kjører 14 graders fortenning.
De gamle så helt OK ut, eneste var plugg nummer 3 som bar preg av å ikke være godt nok tilskrudd, var krøpet litt olje opp på gjengene, men ikke mye.
Renset også kontaktene i begge ender av pluggledningene med oksydrens.
Bildet viser også mitt lille triks med å bruke en bit av en bensinslange som spesialverktøy for å løfte opp pluggene av blokka, samt å sette dem forsiktig ned igjen og snurre igang gjengene, bare ved hjelp av gummislangens kontakt med toppen av pluggen. Sparer mye plunder med pluggnøkler som lett "mister" pluggen ved byttet.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Smarting
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Har jo selvsagt ikke funnet på trikset selv, men om det er gammel Haynes eller Bildoktorn Bosse, det er ikke godt å si. Trikset virker iallefall utmerket!
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Pluggnøkkel med gummiforing funker også fint...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Har 4 ulike pluggnøkler med gummiforing, opplever at pluggene ramler ut like herlig i alle 4....
Sverger derfor til bensinslange metoden, siden jeg da er sikker på at pluggen ikke ramler ned, med risiko for å slå gapet mindre.
Sverger derfor til bensinslange metoden, siden jeg da er sikker på at pluggen ikke ramler ned, med risiko for å slå gapet mindre.
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Har større problem med at forlengeren løsner, enn pluggen, i min pluggpipe.
Rett verktøy til rett jobb!
Rett verktøy til rett jobb!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Jeg bruker Biltema sin pluggnøkkel, har ikke fått til å miste pluggen med den enda. Bare selve pipa som har falt av noen få ganger, men da er det bare å koble inn igjen
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Bruker kun slange trikset selv Har ødelagt plugger ved at dem ramler av på vei nedi og bøyer bøylen rundt stiften for mangen ganger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
På vei nedom Akershuskaia fra en langtur utenbys kom jeg rett fra høy motorveifart til stillestående kø. Da syntes jeg etter en kort stund det luktet litt "varmt" i bilen, og kastet derfor et blikk på temperaturmåleren; den var på god vei mot maks .
Øyeblikkelig hjelp; på med maks varme i kupeen, ned med vinduene, og maks hastighet på kupevifta. Det tok ned motortemperaturen såpass at jeg vurderte det som trygt å kjøre til nærmeste bensinstasjon for nærmere feilsøking. Viste seg at det var termobryteren som sjalter inn radiatorvifta som ikke slo inn, en bryter jeg har skiftet en gang før, da jeg knakk den under iherdig skruing for å skifte vannpumpe.
Så da var det tid for midlertidig fortausmekk, en tjuvkobling av ledningen som går til denne bryteren, direkte til jord, så radiatorvifta gikk hele tiden.(Det var også slik jeg fant feilen.) Godt man har en ledningsstump i bilen !
Først ble det slik (den kranglete termobryteren til høyre i bildet):
og så var det litt mer solid festing av hele rukklet slik:
Bilen er nå fullt kjørbar, radiatorvifta tvangskjøres hele tiden (kun mens tenningen er på), men det bør den vel tåle, jeg bruker litt mer strøm=bensin på at vifta går, men det er jo helt marginalt; termostaten regulerer fortsatt motortemperaturen, så den gikk rett ned på helt normal med en gang, dvs såvidt over midten.
Så blir det bare å få bestilt seg en ny termobryter.....
Øyeblikkelig hjelp; på med maks varme i kupeen, ned med vinduene, og maks hastighet på kupevifta. Det tok ned motortemperaturen såpass at jeg vurderte det som trygt å kjøre til nærmeste bensinstasjon for nærmere feilsøking. Viste seg at det var termobryteren som sjalter inn radiatorvifta som ikke slo inn, en bryter jeg har skiftet en gang før, da jeg knakk den under iherdig skruing for å skifte vannpumpe.
Så da var det tid for midlertidig fortausmekk, en tjuvkobling av ledningen som går til denne bryteren, direkte til jord, så radiatorvifta gikk hele tiden.(Det var også slik jeg fant feilen.) Godt man har en ledningsstump i bilen !
Først ble det slik (den kranglete termobryteren til høyre i bildet):
og så var det litt mer solid festing av hele rukklet slik:
Bilen er nå fullt kjørbar, radiatorvifta tvangskjøres hele tiden (kun mens tenningen er på), men det bør den vel tåle, jeg bruker litt mer strøm=bensin på at vifta går, men det er jo helt marginalt; termostaten regulerer fortsatt motortemperaturen, så den gikk rett ned på helt normal med en gang, dvs såvidt over midten.
Så blir det bare å få bestilt seg en ny termobryter.....
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Eller sett en binders/jumper mellom GND og TFA (TestFan) i diagnosekontakten, da starter vifta med tenninga på...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Strålende! Åsså så enkelt!
Foreløpig research indikerer at det er to ulike termobrytere, en revisjon til 1994-1996 årgangen. Kanskje de senket triggertemperaturen? Seneste (min) variant er selvsagt dyrest, men ikke galt med ca 350,- fra mx5part.
Foreløpig research indikerer at det er to ulike termobrytere, en revisjon til 1994-1996 årgangen. Kanskje de senket triggertemperaturen? Seneste (min) variant er selvsagt dyrest, men ikke galt med ca 350,- fra mx5part.
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Tror grå har høyere temp, og svart lavere.. Uten at eg har googlet så masse.
Grå for vinter med andre ord. Hehe.
Grå for vinter med andre ord. Hehe.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.