Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ørliten prosjektupdate, oljeskift på 173800 inkl skifte til det lille originale oljefilteret fra Mazda med returventil.
Og to varianter av bilder av mx5, en tofarget i snøen
Image

og et nattbilde med underkjølt regn....

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

En fortsatt glad vinterbil som starter hver gang, også etter noen dagers hvile for å slippe unna den værste saltsørpa.

Image

Sverger fortsatt til original fjæringshøyde når MX-5 skal brukes om vinteren, selv om det for ordens skyld kan bemerkes at familietransportøren Passat Stasjonsvogn i bakgrunnen har Eibach Pro Kit som senker 30 mm. Til den bilen er det absolutt en god ting, siden den var veldig mykt/krengete satt opp i utgangspunktet, etter min smak.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Gabzh »

Fin bil dette :) Sleng deg på kjøreturen på torsdag så kan jeg ta en nærmere titt!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Etter en god langtur forrige uke via Solbergfoss kraftverk:

Image

...var det tid for å bytte tennplugger i dag på 177190 km. Endret fra NGK B5E til NGK B6E, dvs litt kaldere plugger. Ingen problemer med de gamle, men siden MX5 tenner på to og to plugger av gangen synes jeg det var greit å bytte etter 4 år og 40 tusen km. Valgte å gå tilbake til original temperatur plugger siden jeg kjører 14 graders fortenning.

De gamle så helt OK ut, eneste var plugg nummer 3 som bar preg av å ikke være godt nok tilskrudd, var krøpet litt olje opp på gjengene, men ikke mye.
Renset også kontaktene i begge ender av pluggledningene med oksydrens.

Bildet viser også mitt lille triks med å bruke en bit av en bensinslange som spesialverktøy for å løfte opp pluggene av blokka, samt å sette dem forsiktig ned igjen og snurre igang gjengene, bare ved hjelp av gummislangens kontakt med toppen av pluggen. Sparer mye plunder med pluggnøkler som lett "mister" pluggen ved byttet.

Image
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Smarting :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Har jo selvsagt ikke funnet på trikset selv, men om det er gammel Haynes eller Bildoktorn Bosse, det er ikke godt å si. Trikset virker iallefall utmerket!
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Pluggnøkkel med gummiforing funker også fint... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

8) Har 4 ulike pluggnøkler med gummiforing, opplever at pluggene ramler ut like herlig i alle 4....

Sverger derfor til bensinslange metoden, siden jeg da er sikker på at pluggen ikke ramler ned, med risiko for å slå gapet mindre.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Lloyd »

Har større problem med at forlengeren løsner, enn pluggen, i min pluggpipe. :-)

Rett verktøy til rett jobb!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Gabzh »

Jeg bruker Biltema sin pluggnøkkel, har ikke fått til å miste pluggen med den enda. Bare selve pipa som har falt av noen få ganger, men da er det bare å koble inn igjen :)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Miatapowers »

Bruker kun slange trikset selv :) Har ødelagt plugger ved at dem ramler av på vei nedi og bøyer bøylen rundt stiften for mangen ganger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

På vei nedom Akershuskaia fra en langtur utenbys kom jeg rett fra høy motorveifart til stillestående kø. Da syntes jeg etter en kort stund det luktet litt "varmt" i bilen, og kastet derfor et blikk på temperaturmåleren; den var på god vei mot maks :shock: .

Øyeblikkelig hjelp; på med maks varme i kupeen, ned med vinduene, og maks hastighet på kupevifta. Det tok ned motortemperaturen såpass at jeg vurderte det som trygt å kjøre til nærmeste bensinstasjon for nærmere feilsøking. Viste seg at det var termobryteren som sjalter inn radiatorvifta som ikke slo inn, en bryter jeg har skiftet en gang før, da jeg knakk den under iherdig skruing for å skifte vannpumpe. :shock:

Så da var det tid for midlertidig fortausmekk, en tjuvkobling av ledningen som går til denne bryteren, direkte til jord, så radiatorvifta gikk hele tiden.(Det var også slik jeg fant feilen.) Godt man har en ledningsstump i bilen !

Først ble det slik (den kranglete termobryteren til høyre i bildet):
Image

og så var det litt mer solid festing av hele rukklet slik:

Image

Bilen er nå fullt kjørbar, radiatorvifta tvangskjøres hele tiden (kun mens tenningen er på), men det bør den vel tåle, jeg bruker litt mer strøm=bensin på at vifta går, men det er jo helt marginalt; termostaten regulerer fortsatt motortemperaturen, så den gikk rett ned på helt normal med en gang, dvs såvidt over midten.

Så blir det bare å få bestilt seg en ny termobryter.....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Eller sett en binders/jumper mellom GND og TFA (TestFan) i diagnosekontakten, da starter vifta med tenninga på... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Strålende! Åsså så enkelt!

Foreløpig research indikerer at det er to ulike termobrytere, en revisjon til 1994-1996 årgangen. Kanskje de senket triggertemperaturen? Seneste (min) variant er selvsagt dyrest, men ikke galt med ca 350,- fra mx5part.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Lloyd »

Tror grå har høyere temp, og svart lavere.. Uten at eg har googlet så masse.
Grå for vinter med andre ord. Hehe.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply