Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

obi-one wrote:Jeg synes hornet på MX-5 er puslete greier, jeg .....
Kjøpte meg derfor et "kompakt" og lett kompressorhorn, bygget sammen som en enhet, egentlig laget for motorsykler:
(300,- fra Sverige, inklusive porto, og kjapp service) (Selges også på IL motorsport i Tyskland)
Image
Eller 245 kr på BilXtra! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Etter endel kjøring på vinterveier i kaldt vær, og mye "høl" av is og dårlig asfalt har jeg i det siste syntes bilen har vært litt "skranglete" i hekken. Mere "krasj" lyder i harde dumper, for å si det slik.

La meg derfor under bilen i dag for å prøve nedjustering fra 3 til 1 i demping på KYB AGX demperene bak, i håp om at dette skulle "spille sammen" med de myke vinterdekkene på en bedre måte.

Da fant jeg en mulig årsak til mer lealaus bakstilling, ingen spor av "IL Rear Subframe brace" lenger, denne har altså falt av :shock: :
Image

Tipper en av festeboltene har knekt, jeg var ikke spesielt imponert over styrken i disse, alternativt har den vibrert løs. Hvis noen andre har denne, så kan det altså være lurt å sjekke om boltene holder grepet, kanskje legge på litt locktite også.

Da får jeg starte jakten på ORIGINAL subframe braces, de som ble levert til 1,8. Jeg tror disse er mye bedre enn den lille "pinnen" fra IL.....
Så hvis noen har en å selge......(lager en tråd på "kjøpes", tenker jeg)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mussa »

På bildet ser nå alt ut som det skal med tanke på "pinnen"?? Hehe.. Har selv byttet ut boltene i denne planken da jeg skulle løsne på den en kald vinterkveld i eikerbøgda og alt ramlet fra hverandre.. Tenkte mitt om kvaliteten på boltene i det jeg holdt på, men valgte å holde kjeft om det da jeg ikke hadde lest om noen andre som hadde hatt problemer med det.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Tror kombinasjonen sterk kulde, hullete veier og inspirert kjøring tok knekken på den, bokstavelig talt. Og bildet er selvsagt et "før" foto.... :lol:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Det sies at Jaguarklubben på 70-tallet hadde en sticker i bakvinduet som sa:
"All parts that fall off this car is genuine British quality products!"
Nå heter min bil "Not Entirely British", men jeg visste ikke den hadde tatt med seg slike uvaner....

Etter nærmere inspeksjon kan jeg fastslå at boltene som holder IL Subframe Brace har holdt stand, det er selve bracen som har løsnet, ved at det "sitter igjen" to runde ståskiver og festeboltene. Disse skivene var opprinnelig er sveiset inn i røravslutningen i hver ende av forsterkningen.

Antar derfor at vibrasjoner og slag kombinert med saltlakens gleder har tatt knekken på bracen, for alle som monterer denne typen forsterkning kan det derfor være greit å "guffe på litt ekstra" rustbeskyttelse INNI røret som festeboltene står i når de monterer den.
Eller kanskje jeg har kjørt over en diger isklump som tok den med.....men da hadde jeg vel sett det i frontleppa..... :shock:

Og jeg fortsetter jakten på originalbraces fra 1,8, tror dette skal passe uten å komme i konflikt med eksosanlegget.... 8)
Eller kanskje jeg bare skal kjøpe en ny IL motorsport......

Nedjustering til 1 på KYB AGX demperene gjorde for øvrig underverker på bakvognens oppførsel på vintervei, mye mykere og mindre slag, liten vits i hardt oppsett med myke piggfrie vinterdekk, synes jeg.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mussa »

Denne saken du har lagt igjen langs landeveien passer også den andre veien, altså "opp ned", jeg snudde min når jeg bytta ut boltene.. Da slipper jeg at den subber.. Den er...var lavere enn leppa, i hvertfall på min bil var den det laveste punktet før jeg snudde den og da hadde jeg GV-leppa..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Tror nok jeg lander på å montere en "originalbrace" bak fra 1,8, siden festemutrene allerede er der på min 96 modell.
Har nå bestilt fra Autolink, fikk 7,5% klubbrabatt :D

Mens jeg venter måtte jeg jo lodde sammen en British Racing Green feilkodeleser for OBD-1 diagnosekontakten.

For tolkning henviser til Rudolfs post på innemøtet http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm

Jeg bestilte en rull med 470 Ohms motstander og en neve lysdioder fra E-bay, og loddet sammen en tester (og registrerte at jeg sprengte nærgrensen for mobilkameraet) :
Image

Koblet opp, slo på tenning, dioden lyste EN gang og var siden taus, med andre ord ingen feilkoder i minnet. Og bilen går som en klokke også, selvsagt. Men morro å teste likevel :)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Pelle »

...eller kanskje du blåste dioden? :mrgreen: :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Tenkte på det, jeg også, så derfor gjentok jeg prosedyren, så jeg skulle være sikker på å blåse den en gang til. :mrgreen:
Den lyste da også! 8)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

:D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Siste tilskudd til dokumentert galskap er Rear Subframe Brace fra NA 1,8, innkjøpt fra Autolink i England.
God service, rask levering, bestilt 20 februar, ankom Norge en uke etter, levert på jobb på dagtid.

Ble en drøy pris, selv med klubbrabatt, 327 kroner for rørene, 443 for porto, og 280 for moms og tollgebyr, totalt 1050 kroner. :shock: Og dette er inklusive originalrust :D

Det jeg ikke var klar over var at de tre rørene er sveiset sammen i hjørnet, klart positivt for stivheten når de blir montert på, ikke rart det ble litt kostnad i porto! (TNT Express, standardvalget til Autolink for alt som skal til Norge)

Tror det blir en liten runde med stålbørste og svart bengalac før montering.......får vente med å skru det på til det blir litt tørrere å ligge på bakken....

Image
User avatar
paal
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2011, 21:02
Medlemsnummer: 970
Location: Moss
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by paal »

Har du vinyltak på hardtoppe? Jeg har det fra min 1994. Ikke sett mange av den typen. De fleste hardtopper er vel lakkert?
Paal

Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Min hardtop er sort lakkert, men i en "granulert" overflatefinish, som likner litt på overflaten på vinyl. Jeg kjøpte den i Sverige fra en annen MX-5 eier som hadde kjøpt seg Jaguar isteden :shock: . Toppen er uten varmetråder, tror den er original. Har alle fester og en slags plastikk innertak.......Bakvinduet har glass uten varmetråder, merket DOT 23 og Nippon Safety. Antar at det er en hardtop levert til en tidligere NA årsmodell. Jeg savner overhode ikke varmetråder, sålenge man har en liten varmevifte i kupeen om morgenen.
Og nå skal toppen snart av :D :D

Image

Image

Image
User avatar
paal
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2011, 21:02
Medlemsnummer: 970
Location: Moss
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by paal »

Min er med vinyltrekk og har varmetråder. Vurderer å sette den på siden jeg må kjøre ett stykke for å vise bilen på veistasjonen med senkfjærer. Har hatt bilen på EU i dag og kjørt 4mil uten topp. Begynte å bli litt kaldt. Vurderer å kjøpe slik en cromet bar som du har og vindavviser. Hvordan er disse montert?
Paal

Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mojo-91 »

Hva jeg kan se, ser denne hardtoppen ut til å være original.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply