Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Litt mer puslearbeid, nye gulvmatter og rens av luftfilter.... (litt dokumentasjon og notes to self)
K&N "evigvarende luftfilter, skal renses hver 50.000 miles, men jeg hadde lyst til å rense litt for tidlig...
Her er tech info: http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2034
Slik så det ut før jeg begynte (siden som vender mot den møkkete luften):
Rensemiddel, skylling med vann og tørking (kjekt å ha det gamle papirfilteret i bakhånd å kjøre med, jeg valgte å la K&N filteret tørke i solen og over natten inne, så jeg var helt sikker på at alt var tørt.
Da ble det slik (fremdeles møkkete side):
Så var det påføring av K&N olje, dette filteret skal ha 26 milliliter ny olje. (Jeg landet litt over 30 ml, ikke lett å dosere, vil heller ha litt for mye enn litt for lite)
Etter reoljing (kun påføre olje på den "møkkete siden" av filteret) så sprer den seg jevnt utover, og filteret blir seende slik ut (den rene siden):
Til slutt var det støvsuging og vask av luftfilterboksen før det nyoljede filteret gikk greit på plass.
K&N "evigvarende luftfilter, skal renses hver 50.000 miles, men jeg hadde lyst til å rense litt for tidlig...
Her er tech info: http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2034
Slik så det ut før jeg begynte (siden som vender mot den møkkete luften):
Rensemiddel, skylling med vann og tørking (kjekt å ha det gamle papirfilteret i bakhånd å kjøre med, jeg valgte å la K&N filteret tørke i solen og over natten inne, så jeg var helt sikker på at alt var tørt.
Da ble det slik (fremdeles møkkete side):
Så var det påføring av K&N olje, dette filteret skal ha 26 milliliter ny olje. (Jeg landet litt over 30 ml, ikke lett å dosere, vil heller ha litt for mye enn litt for lite)
Etter reoljing (kun påføre olje på den "møkkete siden" av filteret) så sprer den seg jevnt utover, og filteret blir seende slik ut (den rene siden):
Til slutt var det støvsuging og vask av luftfilterboksen før det nyoljede filteret gikk greit på plass.
- Kenneth
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 16 Nov 2011, 09:57
- Medlemsnummer: 1004
- Location: Hamar
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Sånn puslearbeid som har nytte for seg gir en god følelse!
It's a lifestyle.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Mer småarbeid:
Skiftet chlutchvæske i dag. Fullt rattutslag mot venstre, av med gummitupp på slavesylinder (høyre side innenfor forhjulet), på med 8mm fastnøkkel og lufteslange med enveisventil, åpne litt på luftenippel på slavesylinder (bilen fortsatt på bakken), pumpe tomt reservoar (men uten å dra inn luft i masterpumpa), tørke bunnen av reservoar for "grime", fylle på med ren bremsevæske (Dot 4), pumpe igjennom ny clutchvæske ned helt til slangen til enveisventil ble klar, stenge luftenippel, etterfylle reservoar, ta av lufteslange og fastnøkkel, og sette på gummitupp. Spyle vekk en dråpe bremsevæske på lakken i motorrommet.
Prøvetur
Ingen forandring i cluthcens virkemåte , men god følelse av at den saken er i orden, har ikke skiftet på de 2 1/2 årene jeg har eid bilen, så væsken var helsvart før bytte.
Skiftet chlutchvæske i dag. Fullt rattutslag mot venstre, av med gummitupp på slavesylinder (høyre side innenfor forhjulet), på med 8mm fastnøkkel og lufteslange med enveisventil, åpne litt på luftenippel på slavesylinder (bilen fortsatt på bakken), pumpe tomt reservoar (men uten å dra inn luft i masterpumpa), tørke bunnen av reservoar for "grime", fylle på med ren bremsevæske (Dot 4), pumpe igjennom ny clutchvæske ned helt til slangen til enveisventil ble klar, stenge luftenippel, etterfylle reservoar, ta av lufteslange og fastnøkkel, og sette på gummitupp. Spyle vekk en dråpe bremsevæske på lakken i motorrommet.
Prøvetur
Ingen forandring i cluthcens virkemåte , men god følelse av at den saken er i orden, har ikke skiftet på de 2 1/2 årene jeg har eid bilen, så væsken var helsvart før bytte.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Som en påminnelse til meg selv om at det er på tide å polere snart, her er et lett bearbeidet (kanelfilter) bilde av bilen etter en fin runde rundt Drammensfjorden:
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Polering før vårmønstring...
Støvsuging av interiør, autosol på eksosrørtupp, pyntebøyle og felgkanter, armour all på tonnau cover. Amatørmessig detailing, men hyggelig puslearbeid. Testet både nano vax og carnuba wax, uten at "swirl" merkene nedi lakken ble borte, så det må sikkert hardere lut til. Men OK på avstand .....
Støvsuging av interiør, autosol på eksosrørtupp, pyntebøyle og felgkanter, armour all på tonnau cover. Amatørmessig detailing, men hyggelig puslearbeid. Testet både nano vax og carnuba wax, uten at "swirl" merkene nedi lakken ble borte, så det må sikkert hardere lut til. Men OK på avstand .....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Liten øyeoperasjon...
Kjørelysene trekker vann, og blir litt "tåkete". Ut med dem og inn i varmluftsovn på 50 grader, etter spraying med jif vindusvask innvendig, lett risting og helle ut overskuddsvann. Tørker opp og blir klare igjen. Tror jeg må begynne å se meg om etter noen erstatninger snart. Benyttet anledningen til å ta bilder av koblingene på park/kjørelys oppsettet på norsksolgte MX-5 med kjørelys i den store delen av lyktene, og parklys utenfor. Ser jeg trenger nye parklysholdere, må tape dem fast hver gang......
FØR:
UNDERVEIS - illustrasjon av koblinger....
ETTER:
Kjørelysene trekker vann, og blir litt "tåkete". Ut med dem og inn i varmluftsovn på 50 grader, etter spraying med jif vindusvask innvendig, lett risting og helle ut overskuddsvann. Tørker opp og blir klare igjen. Tror jeg må begynne å se meg om etter noen erstatninger snart. Benyttet anledningen til å ta bilder av koblingene på park/kjørelys oppsettet på norsksolgte MX-5 med kjørelys i den store delen av lyktene, og parklys utenfor. Ser jeg trenger nye parklysholdere, må tape dem fast hver gang......
FØR:
UNDERVEIS - illustrasjon av koblinger....
ETTER:
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Gjør sånn så får du dem helautomatisk (om de ikke allerede er det...)
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Kjørelysene mine er helt automatiske, ufattelig mye jobb fra Mazda Norge for å installere, de har "saget" seg igjennom flere lag med støtfanger for å få plass...
Ellers er det en tvilsom glede å dokumentere hva en natt med pollen kan gjøre for fargen....
Før:
Etter: British Racing Furupollengul Overlay Mica Turbulens i grensesjiktet Go faster Stripes
Ellers er det en tvilsom glede å dokumentere hva en natt med pollen kan gjøre for fargen....
Før:
Etter: British Racing Furupollengul Overlay Mica Turbulens i grensesjiktet Go faster Stripes
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Bremsejustering.....
Jeg synes skiven på ene bakbremsen par preg av lite bruk, og tenkte den kanskje hadde "hengt seg opp". Tok derfor av bakjul, løsnet parkeringsbrems-settskruen, løsnet nedre glidebolt, og svinge caliper opp og av. På med CRC Bremsefett på glidebolter, klosser bakside, og berøringspunkt kloss/holder. Deretter lufting av bakbremsen, siden jeg var der allikevel, og på med hjulet igjen. Ikke ekstremt tydelig effekt, annet enn at håndbrekket tok lenger opp. (Løsnet settskruen 1/3 omgang a la Haynes, tror det er litt for mye.....)
Men uansett, en hyggelig puslejobb, ser vel at jeg snart er i markedet for nye bremseskiver (også.... )
Nedre glidebolt var litt korrodert (Salt ) , men etter litt rens og fett, så antar jeg den gjør nytten inntil bremser skal skiftes rund baut.
(Ja, jeg husket de små fjærklipsene som holder klossene, tok bildet før jeg satt dem på plass... )
Jeg synes skiven på ene bakbremsen par preg av lite bruk, og tenkte den kanskje hadde "hengt seg opp". Tok derfor av bakjul, løsnet parkeringsbrems-settskruen, løsnet nedre glidebolt, og svinge caliper opp og av. På med CRC Bremsefett på glidebolter, klosser bakside, og berøringspunkt kloss/holder. Deretter lufting av bakbremsen, siden jeg var der allikevel, og på med hjulet igjen. Ikke ekstremt tydelig effekt, annet enn at håndbrekket tok lenger opp. (Løsnet settskruen 1/3 omgang a la Haynes, tror det er litt for mye.....)
Men uansett, en hyggelig puslejobb, ser vel at jeg snart er i markedet for nye bremseskiver (også.... )
Nedre glidebolt var litt korrodert (Salt ) , men etter litt rens og fett, så antar jeg den gjør nytten inntil bremser skal skiftes rund baut.
(Ja, jeg husket de små fjærklipsene som holder klossene, tok bildet før jeg satt dem på plass... )
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Veldig pen bil. Men de der bremseskivene bak, ville jeg ha byttet tvert. Ser ikke ut til at du har særlig bremsekraft på den skiva på bildet...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Enig i antatt lite bremsekraft, tror det er fordi caliper hang seg opp, så ser an litt. Skiva er helt fin på andre siden, så det er der kraften kommer, dvs antar jeg 50% bremsekraft før jeg smurte opp. Men er nok straks i markedet for nye klossen og skiver. Også....
Bare på en dags kjøring etter oppsmøring så ser det bedre ut.
Bare på en dags kjøring etter oppsmøring så ser det bedre ut.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Kanskje en overhaling av kalipperne er på sin plass?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Kaliper virker betydelig bedre etter oppsmøring av glidebolter, rustlaget på forrige bilde av skive bak er i sterk tilbakegang.
Har likevel valgt å bestille nye skiver og klosser bak fra MX-5 parts, så det blir nye bremser bak etter hvert. På min 1,6 liter NA fra 1996 med ABS må jeg da kjøpe bremser fra 1,8 literen http://www.mx5parts.co.uk/rear-discs-af ... p-538.html og landet på EBC Ultimax budsjettklosser, da jeg skal kjøre lite racing
http://www.mx5parts.co.uk/rear-pads-ultimax-p-287.html. Tok med nye glidebolter nede i samme slengen, det var kun disse som var angrepet av korrosjon
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-310.html
For øvrig var det grunn til feiring (kosing med turtallssperre, som seg hør og bør), da jeg passerte 150 000 på telleren.
Har likevel valgt å bestille nye skiver og klosser bak fra MX-5 parts, så det blir nye bremser bak etter hvert. På min 1,6 liter NA fra 1996 med ABS må jeg da kjøpe bremser fra 1,8 literen http://www.mx5parts.co.uk/rear-discs-af ... p-538.html og landet på EBC Ultimax budsjettklosser, da jeg skal kjøre lite racing
http://www.mx5parts.co.uk/rear-pads-ultimax-p-287.html. Tok med nye glidebolter nede i samme slengen, det var kun disse som var angrepet av korrosjon
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-310.html
For øvrig var det grunn til feiring (kosing med turtallssperre, som seg hør og bør), da jeg passerte 150 000 på telleren.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
For oss gubber med hang til sikkerhetstenkning og skjeggvekst så er det litt i overkant å dille med mobiltelefon og turtallssperre i bonnebakkene på Nesodden og samtidig skulle ha fart i bilen, det blir rett og slett for langt unna "aktpågivende"
Men godt å se du følger med
Men godt å se du følger med