Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Ørnbjørn »

Turtallsperra i første og andre skal jo brukes uansett. Og når man er gubbe får man vel heller tommel opp enn finger'n når man er ute og herjer?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Min definisjon av herjing er muligens andres definisjon av søndagstur, men det kan jeg leve med.

Tenkte på vei hjem fra jobben i dag at jeg faktisk smiler hver gang jeg skal sette meg i bilen og ser at det er taket nede vær, selv etter å ha eid bilen i snart 3 år :D
MX-5 burde selges på blå resept!

Feiret da jeg kom hjem med å bytte kjørelyslampene til dioder, inspirert av Mussas røde, innkjøpt på Fleabay.

Har også renset vekk oblater, selvsagt for å spare vekt :wink: Har ikke veiet de nye diodepærene kontra normalpærer, satser isteden på større effekt fordi de trekker mindre strøm = mindre belastning på generator = mer effekt på bakhjulene. Muligens noe marginalt resonnement.... 8)

Uansett, det ble slik:

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Mens jeg utforsket overføring av Google Maps GPS koordinater fra Pelle for klubbens Romeriketur til egen mobil, så slumpet jeg over et bilde i Google Street View.
Av en BRG MX-5 NA, 1996 modell :D
Og siden jeg kjenner både bilen, føreren og lokaliteten meget godt, så måtte jeg nesten ta det med i prosjekttråden her:

Image
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by siemens »

hva er sjangsen for det :) morro
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Familietur med to MX-5 kan anbefales for familier på 4! Artig å kunne fotografere sin egen bil fra en Miata. (Bildet er tatt av min datter på 11 år, så litt artig horisont)

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

MX-5 sin genetiske farfar...

Post by obi-one »

Nok en nokså usannsynlig hendelse, på turen på øvre romerike i dag traff vi en av de genetiske farfarene til MX-5, Triumph Spitfire, her har vi en 1969 modell ved siden av en 1996 modell:

Image

Image

Nærbildene blir litt kornete pga utklipp av mobiltelefonbilder (får aldri somlet meg til å ta med skikkelig kamera......)

Fra Definately Entirely British:
Image

Til Not Entirely British:
Image

For de som tror jeg rører nå, her er en sammenlikningstest av de to bilene:

http://www.bsmotoring.com/oldsite/2002/02feb16_9.htm


(Jada, jeg HAR hørt om Lotus Elan... 8) )
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Det ble selvsagt klart nødvendig å skifte den rustne bremseskiva bak, for de som lurer, så nytter det ikke å "kjøre den ren" når det er gravrust, så da ble det tid for skivebytte. Begge sider, selvsagt, tok med bytte av nedre glidebolt også, siden disse var korrodert.

Deler:
Image

Før: (etter etpar måneders forsøk på å "kjøre rent")
Image

Etter:
Image

I tillegg en liten jobb for å gi bilen litt tørrere føtter om natten, 12 tonn subbus og 14 tonn pukk, så nå slipper den å stå på "jordgulv".
Image

Testet også for morro skyld å legge på originalfelgene med Michelin Fuel Saver. Opplever disse felgene som like lette som BBS, mens dekkene er "stivere" og derfor mindre styringsvillige inn i sving enn Continental Premium Contact, som jeg har på BBSene.

Uansett er jeg "stuck" på 14" felger, bilen er kjennes som den "danser" med lette felger, har man for tunge felger på, så synes jeg det blir for mye "trikk". (Men smaken er forskjellig, så ikke meningen å starte den store felgdebatten.... :D

Ønsker meg lette originalfelger med korrekt innpress på vinterdekkene etterhvert...... :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ja, her skjer det egentlig lite om dagen.
Grunnen til det er oppsummert med følgende:

Image

Samt Clutchbytte og rustsveis.

Gleder meg til å få bilen tilbake om en stund :) .....

En ikke altfor lang stund ......
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da skjer det litt utvikling, på kjent sted, venstre side denne gang:

Image

Greit å bytte, stålmarken har begynt å gnage:

Image

Så blir det litt mer etterhvert.... :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Når man først begynner å reparere i et hjørne, så er det jo fristende å ta litt til, og litt til, og litt til.... 8)

Image
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Noe kjent med den fremgangsmåten der... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Ser at bilen står på hjul og ikke bukker mens jobben blir gjort. Det er vist et poeng med bilene våre, for å få ting helt hundre.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Og en hellakkering av og til gjør godt :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Når man har fått ting helt ned til beinet bak....

Image

...så må man jo få rensket ned til beinet foran også....

Image

Her ser man også hvor mye arbeid som ligger bak Mazda importørens montering av de "norske" blinklysene :shock: . Ikke rart det bare var et begrenset antall biler som fikk denne behandlingen.
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Husk

Post by Ove N »

her også..
Image
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply