Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Vintermekking utendørs mer eller mindre i mørket er ikke noe for meg kjenner jeg... Men jeg lar meg imponere! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Pelle »

Jeg bøyer meg i snøen av beundring :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Først et lite stemningsbilde da den siste av puddersnøen kom for noen dager siden. MX med tofarge....

Image

Så klart for mere utemekk i dag, i fem grader pluss i slutten av desember 8)

Her om dagen sa det "ping" i den ene frontlykta, det var takk for nå fra den ene lyspæra. Kom meg hjem med et lys, men da jeg skulle starte igjen var det "ping" nok en gang, og HELT mørkt.... :shock: Begge pærene tok kvelden med kun timers mellomrom. Nå har jeg med reserverpære i bilen.....

Så da ble det Osram Night Breaker Pluss fra Fleabay i England, 100,- for to H4 pærer inklusive porto, 90% mer lys helt lovlig, rett i postkassen... :)

Image

Anbefales!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

....og så siste indre på kommentarer fra EU kontroll. Byttet bremseklosser foran.

Veldig greit, men litt puslearbeid, smurte opp øvre og ikke minst nedre glidepinne på caliper, det var en stund siden sist.

De gamle originalklossene fra Mazda hadde "skrikedempere" (blikkplater) klistret på baksiden av klossen. Lot seg ikke flytte over, siden "hullene" i de nye EBC Ultimax klossene ikke passet til disse blikkplatene.

Så da ble det montering uten "skrikedempere", litt kobberpasta får gjøre susen.

Image

Da er bilen klar for vaarmønstring og etterkontroll på EU :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent. 8)
Bilen er da EU OK i to nye år.

For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....

Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret :)
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

obi-one wrote:Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent. 8)
Bilen er da EU OK i to nye år.

For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....

Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret :)
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)
Det lange røret som går under bilen forfra og bak, får du ikke tak i hos Mazda...
jeg måtte henvende meg til en spesial-leverandør. med ekspresslevering fra palmekysten... :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Costa del au2fast?

Får passe godt på det jeg har....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

obi-one wrote:Costa del au2fast?

Får passe godt på det jeg har....
Not... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ahhhh, costa del oljå! :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Det går mot vår, så i dag var det tid for å ta av hardtop og litt småpusling.

Først, bytte høyttalere, siden jeg hørte en "skranglelyd" på høyre side som låt som sprengt høyttaler (viste seg å være knyttet til vindushevemekanismen, men skitt au, høyttalere var halv pris).
Feiget ut i forhold til ambisjoner om komponentsystem og separate delefiltre, og landet på et 17" treveis-sett med veldig åpen, nesten hissig mellomtone og diskant. Vurderte dette som gunstig når høyttalerene sitter så lavt plassert.
Ved montering viste det seg at forrige eier hadde skrudd inn høyttalerene helt uten tetting mellom enheten og dørsiden, i tillegg litt skjevt, så det var fritt fram for akustisk "tilbakekobling" og derav slapp bass. Så da ble det å lage tettningsringer av parkettunderlagsfoam. Tok i litt ekstra, for å få lyden "ut av åpningen" i dørsiden. Dessuten halvmåne av tykk byggeplast på øverste del av høyttaleren, for å skjerme mot regnvær inne i døra....

Image

Lydkontroll sålangt (med hardtop) er lovende, fastere, mer presis bass og NOK trykk 8)

Deretter av med hardtop, og tid for softtopp justering. De som monterte softtoppen for meg (type BAS Mohair fra MX5Parts) hadde tuklet det til med remmen som trekker tredje røret bakover (røret over glassbakruta).
Det som var feil så slik ut:
Image

Etter utborring av bakre popnaglefeste, ble det justert så effektiv lengde av reima bakover ble større, og lengden mellom rørene ble kortere. Da ble det slik:
Image

Sluttresultaten ble uansett "riktig", trakk også om innertaket på nytt, slik at jeg slipper å ha det nedi luggen hele tiden....

Softtoppen er nå satt opp, og skal få sitte påmontert "i fred" etpar uker for å strekke seg ferdig, i påvente av toppen nede vær :D

Sluttresultatet ble slik:

Image

Enn relativt klar forbedring fra "før" ny topp og rustsveis og lakk :D
Image

Nå kan varmebølgen bare komme! 8)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Pelle »

Ser veldig bra ut Øyvind :D
(meldt masse sol til uka!)
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

I går var første dagen hvor det bare var å svippe ned softtoppen, helt uten å ta opp glidelåsen på noen plastrute! Enda enklere 8)

Så bar det ivei på Gamle Mossevei, en fantastisk måte å komme seg hjem fra jobb på :D

Stemning fra Hvervenbukta:
Image

...og aller aller innerst i Oslofjorden (Bonn).
Image

Mon tro hvorfor Kona sa det smakte salt av luggen?? :shock:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Ducktail?
Neida, bare hverdagsbruk av MX-5, med en kjøkkenservant og kjøkkenventilator i vårværet.... 8)
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

I mai 2011 skrev jeg:
obi-one wrote:
Nye originalfjærer, bumpstops/støvhetter og justerbare KYB AGX dempere bak innkjøpt fra MX-5 parts, skiftet med "San Diego Metoden", beskrevet for eksempel her:
http://www.good-win-racing.com/mazda/mi ... ation.html

Brukte min trofaste "latmannsarm" for å bende ned bærearmene så jeg fikk lirket ut støtdemper/fjær comboen, det er sikkert enda lettere med senkefjærer.
Så da ble jeg litt overrasket da jeg skulle legge om til BBS sommertøfler og fant denne:

Image

....og så virker det som bilen har krympet, nå får jeg ikke bøyd ned A-armen tilstrekkelig med latmannsarmen til at jeg får ut demper/fjær, til tross for at jeg avmonterte krengningsarmen. Jaja, får prøve mer i morgen....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Bare ta ut bolten på øvre svingarm, nede til venstre i bildet, da får du enkelt av hele fjærbeinet...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply