Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Takk til agility for godt råd. Jeg leide inn sønnen på 13 år til å trå på bremseskiva, og fikk ut fjærbeinet uten å løsne flere bolter. Så nå er alt i orden :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Deilig med en god kjøretur med lette sommerfelger, og etter at jeg har fått digital dekktrykksmåler, så er det riktig lufttrykk i alle dekk også :D
Dekktrykksmåleren på bensinstasjonen er virkelig crap, og det merkes i balansen i bilen når det er jevnt trykk i alle hjørner.

Så da har jeg en syltynn unnskyldning for å poste et bilde av hvordan bilen ser ut med sommerhjula... 8)
Image
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by twilighter »

Pent :-)

BRG og BBS er og blir ein bra combo
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Prosjektdokumentasjon.
I går tok jeg ut venstre park/kjørelys og varmet i varmluftsovn på 60 grader i 30 minutter. Resultat; ikke mere dugg. Deretter ny elektrikertape rundt parklyspæra (som har knekt "festeørene"), med håp om at det skal holde seg tørt framover. Dessuten byttet jeg AutoPass brikken som ligger under instrumentcovling, denne ga ikke respons siste par måneder, så jeg fikk en ny posten, antar at batteriet i brikken tok kvelden.

Ribbeinet jeg knakk i første forsøk på fjærbytte etter San Diego metoden uten medhjelper begynner å bli bra igjen også..... :shock:

Så da må man jo ha et illustrasjonsfoto..... 8)

Image
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mojo-91 »

Et annet tips for å få det tett rundt lyspæresokkelen, er å bruke smeltelim, fra en sånn liten limpistol. Det limet tetter godt, og er enkelt å rive av når du skal bytte pære.
Veldig pen bil forresten, med oransje blinklys og greier :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Liten ettermiddagstur med lightweight til vekta hos biltilsynet i Drøbak.
1020 kg med trekvart full tank, uten fører....og uten reservehjul og jekk.
Vet ikke helt hva jeg skal sammenlikne med, så jeg velger å være fornøyd.
Har i tillegg fikset en høy klirrelyd rundt 3500 omdreininger med en lang slangeklemme rundt midten av katalysatoren. Øvre og nedre del av varmeskjoldet lå og klapret mot hverandre. Fikset for 0,- , siden jeg hadde slangeklemme liggende. :D
Image

Bytte av autopass brikke under instrumentcovling utført, så nå blinker det grønt igjen i bomringen.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Som prosjektdokumentasjon, her er bilen i sitt absolutt rette element, dvs på sommertur på svenskekysten med MX5/Miata klubben. Nå også med spesialdesignede nummerskilt (takk 2re!)

Image

Siden videoen i starten av prosjekttråden er brutt; her er Jeremy Clarksons originale sitat etter å ha lett etter den beste britiske sportsbilen noensinne:

But the Elise is not the best British sports car... because the
Mazda MX-5 is! Yes, yes I admit it; it's not entirely British. In
fact it could be argued that it's sort of completely... Japanese!
But you see, the thing is, if you go to Tokyo and order bacon, eggs,
mushrooms, and so-on-and-so-forth, even though they're in Japan
they'll still call it 'a full English Breakfast'. Ideas travel, so I
don't care where this car was designed, or where it was made, it's
still a full English Sports Car!

The MX-5 kicked off the sports car renaissance, and ever since it
came along in 1989 everyone else has been trying to beat it with more
power, more-wheel-drive, more whizz-bangs, and more fancy gearboxes.
But you can't beat the original recipe, a recipe that was written
more than sixty years ago - keep it simple! The Mazda has a
not-very-powerful 1.8 litre engine at the front, where it belongs,
not in the middle. And drive goes to the back, like it should. It's
as complicated as wood!... So who cares if it doesn't have an
electric hood and climate control. A bit chilly? Well you're
British for heavens sake - wear a hat!
Mike
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 165
Joined: 26 Oct 2012, 00:27
Medlemsnummer: 1056
Location: Hafrsfjord
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Mike »

Må si meg veldig enig med Jeremy Clarkson :lol: :lol:
1990 US Miata 1.6L Gul
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Episk! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Helt mørkt på kjørelyset på høyre side. Og ikke var det pæra heller.....Mulitmeteret viste 11,5 volt..... :?:
Til slutt klarte jeg å lokalisere feilen til dårlig kontakt i ledningen fra pæreholder til jord, den som synes i bildet her:
Image

Så da var det fram med loddebolten, først skjære vekk litt plast så det ble plass til lodding, og rense ledningen og "godset", deretter loddepistol.
Da ble det slik:

Image

Tilbake med LED pæra ble det en helt annen glans (og 13,5 volts spenning) :idea:
Image

Så var det på tide å teste fastsetting av parklyspære etter "smeltelim-metoden" (takk til mojo-91 for godt råd!).
Vi får se om det holder tett!
Image

Deretter i pur glede skifte av olje og oljefilter (KM 161 000), veldig glad for at jeg investerte i spesialverktøyet med ulike faste "kopper" for å løsne oljefilter.
Forrige oljefilter fra Biltema var faktisk mindre diameter enn originalfilteret (promise to self, kjøpe originalfilter med klubbrabatt på Mazda forhandleren på Ski).

Deretter skvetting av Owatrol her og der under bilen på synlig overflaterust på understellet. Så oppstramming av slangeklemmer på varmeskjoldet på downpipe. Ser ut som eksosanlegget mitt begynner å synge på siste verset, men alt er tett, så da holder jeg stand med 3 ekstra slangeklemmer og en ståltråd fra en kleshenger. 8)

Hadde flaks da et helt nytt klubbmedlem - Per fra Lillehammer - stakk innom for å si hei da han hadde sett meg på prøveturen, var akkurat ferdig med oljeskiftet, så motoren malte som en katt istedenfor å tikke som et uvær i ventilløfterene :)
Hyggelig at klubbmedlemmer stikker innom for en bilprat!

Vurderer ved neste korsvei å gå for rustfritt eksos, noen som kjenner til hvor mye mer et rustfritt anlegg veier enn "soft steel"??
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by MX-Jon »

Egenvekt på rustfritt er vel tilnærmet lik egenvekt på vanlig stål. Så hvis dimensjonene ellers er like burde vel vekten også være lik?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Elanzer »

neida rustfrit er tyngre enn vanlig stål...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by MX-Jon »

2,5% er vel ikke store forskjellen. Vil tro at ulike konstruksjonsmåter og tykkelser på rør/plater har mer betydning for vekten.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

EKSOS:
Bra avklaring mht rustfritt!
Litt googling og tråling på miata.net indikerer det samme fra mitt ståsted; mange rusfrie anlegg ser ut til å være mye lettere enn originalt!

Men så er det mange av ettermarkedsanleggene som DROOOOOONER på landeveiskjøring, påstås det fra USA.......ser ut som de har spart mesteparten av vekta inni potta :shock:
Og jeg tror jeg velger å forklare hvorfor jeg ikke vil ha "raka rør" og beholde katalysatorinnmat, og heller mot bra lyddemping slik:

Because Sportscar :)

Noen som har erfaringer med rustfritt anlegg (med EN endestuss) som er LETTE og stille :?:

POLERING OG VOKSING:
Ellers har dagen i dag gått med til en etterlengtet polering med AutoGlym Super Resin Polish og Turtle Wax Emerald Series Carnuba Wax 8)

Ikke så veldig stor forskjell, men godt å vite at lakken er "tettet" mot vær og vind!

Etter håndvask med tobøttemetoden, avtørket med mikrofiber, før polering :
Image

Etter polering med AutoGlym, (påført og forsiktig og ikke lenge polert med ullpad på liten eksentersliper, fjernet etter tørking med ren bomull (jeg har klarlakk oppå HU originalfargen, så intet spor av grønt i poleringspaden):
Image

Etter Turtle Vax Emerald Series Carnuba voks, (konsistens som melk, påført for hånd med liten bomulls-klut, fjernet etter tørking med stor, ren og tørr bomulls-klut av typen hvit t-skjorte, med tørking i rette linjer....):
Image
Image

Bilen SER blank ut, men så var jeg jo med på klubbens detailing kurs i vinter, så da lærte jeg et lite triks med å se på lakken med sterk lampe......
Virker ved nærmere inspeksjon som det fortsatt er riper igjen etter vinterens høyttykksvasker med mild håndtøring med microfiber.....(fotolyset på mobiltelefon på nærbilde av øyelokk)
Image

Kanskje jeg burde valgt skumpute for polering, og ikke ullpad? Eller kanskje jeg burde ha valgt en mer agressiv polish, men jeg er jo skeptisk til å lage kjørespor, som amatør i detailingfaget.....

Noen tips til produkter som har litt mer "bitt" enn Super Resin Polish, og som kan egne seg for en amatørdetailer med eksenterslipemaskin :?:
*****
The cuttingfactor from SRP between 0 to 10 would be 0,5 or 1. It isn't meant to offer real correction, although it gives a corrected look to your car when applied correctly.
fra http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=100889
*****

Eller burde jeg tenke omvendt, kjøpe meg noen "snille" skum poleringspads, og kjøre lengre med eksentersliperen?
Påpeking av tabber i detailingfaget mottas med lærevilje og åpent sinn 8)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Lite skruing og mye kjøring om dagen, har fokusert mekketrangen på bærebroer, skjermer og bremser på familens øvrige bilpark.....
Stemning fra Nesodden og Oslofjorden tidligere i høst:
Image

Men måtte slå til på noen originalfelger som MX-Jon la ut for salg, for å teste vinterdekk på originalfelg med ET 45 kontra de jeg har nå med ET38. Gummi av typen Michelin Nordic Alpin Piggfritt.

Foreløpig er felgene vasket og veiet. De er av typen solid spoke, og veier 14,2 kg stykket inklusive dekk. Dekkene ser ut som de er fra 2006 :shock: Blir nok litt forsiktig testing på glatta....og kanskje forsøk med vask innvendig med noe kraftigere stoff enn den felgrensen jeg prøvde først..

Image

Her er hvordan de ser ut på forsiden, illustrasjonsfoto fra det andre settet med 14 tommers originalfelger jeg har.... (kremt).
Image

Disse felgene har jeg tidligere veiet til 12,2 kg med Michelin Fuel Saver sommerdekk. De nyinnkjøpte er altså to kilo tyngre med vinterdekk (!). Tror jeg må kontrollveie, og vaske mer inni felgen....

Siden de jeg kjøpte nå er betydelig mer slitne, så har jeg begynt å lure på om de ville kle gull sprayboks fra biltema......... :wink:

Her er en som har slengt på litt gull for å se om han likte det:
Image
sakset fra http://www.nnmx5forum.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=4530
Post Reply