Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Bare fint med litt regn, da kjører vi bare litt fortere, så merkes det ikke
Opplysningene om kompresjon har jeg bare sakset fra mx-5 klubben i england, så jeg stoler selvsagt mer på uggla.
Motorkarakteristikken i forhold til 116 hk tror jeg likevel er riktig, man ofrer litt top end hk for å få litt mer dreiemoment lengre ned.
Dessuten tror jeg derfor det er gunstig for meg å beholde det originale innsuget , siden (jeg tror) et lengre innsug gir bedre dreiemoment, mens et kortere innsug gir lettere "flow" på høye turtall.
(Er det noen som vet mer om dette, så link gjerne opp til en bra tråd på temaet)
Opplysningene om kompresjon har jeg bare sakset fra mx-5 klubben i england, så jeg stoler selvsagt mer på uggla.
Motorkarakteristikken i forhold til 116 hk tror jeg likevel er riktig, man ofrer litt top end hk for å få litt mer dreiemoment lengre ned.
Dessuten tror jeg derfor det er gunstig for meg å beholde det originale innsuget , siden (jeg tror) et lengre innsug gir bedre dreiemoment, mens et kortere innsug gir lettere "flow" på høye turtall.
(Er det noen som vet mer om dette, så link gjerne opp til en bra tråd på temaet)
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da tillater jeg meg å svare meg selv på diskusjonen om innsug og lengde, fant en interessant tråd fra 2007:
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html
Såvidt jeg forstår denne, så vil man ved å fjerne/korte ned innsuget og ta bort helmholtz resonatorene (spesielt den store) få 1-2 hk i toppen, men miste ca 5 hk midt på turtallsregisteret, noe som vil føre til at bilen kjennes kjappere ut (men ikke er det), fordi det blir mer ketchupeffekt på slutten.
Jaja, hvem vet, blir det diskusjon av dette, så start helst en annen tråd
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html
Såvidt jeg forstår denne, så vil man ved å fjerne/korte ned innsuget og ta bort helmholtz resonatorene (spesielt den store) få 1-2 hk i toppen, men miste ca 5 hk midt på turtallsregisteret, noe som vil føre til at bilen kjennes kjappere ut (men ikke er det), fordi det blir mer ketchupeffekt på slutten.
Jaja, hvem vet, blir det diskusjon av dette, så start helst en annen tråd
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Note to self:
Litt mer historikk, fant i en gammel tråd på forumet en gammel annonse da bilen ble kjøpt fra Mazda Østerås av forrige eier:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... =Minibilde
Siden den gang er altså registerremmen skiftet på nytt, i forbindelse med vannpumpeskiftet.
Annonsen fant jeg i en gammel tråd på forumet, som omhandler min bil lenge før jeg kjøpte den, spesielt de "rare" blinklysene:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=9237
Litt mer historikk, fant i en gammel tråd på forumet en gammel annonse da bilen ble kjøpt fra Mazda Østerås av forrige eier:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... =Minibilde
Siden den gang er altså registerremmen skiftet på nytt, i forbindelse med vannpumpeskiftet.
Annonsen fant jeg i en gammel tråd på forumet, som omhandler min bil lenge før jeg kjøpte den, spesielt de "rare" blinklysene:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=9237
Så dette forumet dekker det meste!Jeg har sett dette en gang tidligere.
Da var det også på en 1996 modell og det var i forbindelse med Mazda-forhandler.
Ivar i Rogalandsavdelingen har en 1996 mod med "skandinaviske" blinklys.
Han er salgssjef hos Hegre A/S (Mazda).
Her er forkalringen jeg fikk etter at jeg hadde sendt ham en mail:
Hei og takk for ditt spørsmål vedr. blinklysene på min MX-5 1996 mod.
Jeg har kjøpt bilen ny gjennom da Kolberg Motors AS. Jeg jobber med Mazda som selger i snart 35 år.
Da jeg kjøpte bilen ny så fekk vi tak gjennom Kolberg et modifiserings sett til å bygge om fra markeringslys til blinklys.
Jeg husker mekanikeren hos meg brukte lang tid på jobben.
Det måtte skjæres ut i fanger og holder og diverse måtte fjernes. Det er lang tiden siden nå så jeg hadde nesten glemt det hele.
Ha en fin dag!
Ivar Egeland
Salgssjef
De (55stk.?) som fikk lysene montert i 1990 var alle røde.
Lyktene som Ivar har og den jeg ser til salgs nå er de eneste som ikke er det (som jeg vet om).
De er altså solgt som "ekstrautstyr" av Kolberg Motors og ettermontert så sent som i 1996
Mysteriet er løst ?
Erik
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Nytt oppgraderingsprosjekt; godt brukte smidde original NA 14" BBS felger med ET 45, innkjøpt fra England.
(Takk for tipset Rudolf!)
Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger
Noen mindre skader i kanter, og mye oksidert kantleppe.
Noen som har tips til metode for polering, har lest både at man trenger malingsfjerner for å ta bort klarlakk først, og andre som går rett på med våtslipepapir eller Autosol......
Før felgrens og kjøkkenskurepad:
Etter vask:
(Takk for tipset Rudolf!)
Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger
Noen mindre skader i kanter, og mye oksidert kantleppe.
Noen som har tips til metode for polering, har lest både at man trenger malingsfjerner for å ta bort klarlakk først, og andre som går rett på med våtslipepapir eller Autosol......
Før felgrens og kjøkkenskurepad:
Etter vask:
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Gratulerer, de der vokser ikke på trær.... (Selv om jeg har funnet noen sett rundt omkring...)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Not Entirely British.....
Gratulerer- tror du vil bli riktig så fornøyd når du får de på bilen..
(Jeg fikk mine fra Tyskland).
Biltema malingsfjerner fungerte veldig bra og tok av klarlakken uten problemer- deretter pusset jeg kantene med smergelpapir i korning 400 før jeg brukte et poleringssett fra Gasolin til slutt
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11132
Dette fungerte veldig bra og utfra tidligere erfaringer med å polere aluminium var dette uendelig mye enklere enn å bruke den "tradisjonelle metoden" med stadig finere smergelpapir- helt opp mot 1800- og deretter avslutte med autosol.
Etterbehandler kantene en gang i blant med en vanlig bilvoks- feks sonax car polish
(Jeg fikk mine fra Tyskland).
Biltema malingsfjerner fungerte veldig bra og tok av klarlakken uten problemer- deretter pusset jeg kantene med smergelpapir i korning 400 før jeg brukte et poleringssett fra Gasolin til slutt
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11132
Dette fungerte veldig bra og utfra tidligere erfaringer med å polere aluminium var dette uendelig mye enklere enn å bruke den "tradisjonelle metoden" med stadig finere smergelpapir- helt opp mot 1800- og deretter avslutte med autosol.
Etterbehandler kantene en gang i blant med en vanlig bilvoks- feks sonax car polish
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
`69 MGB Old English White
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Gratulerer! Hadde også kloa i et sett, trodde jeg, men de forsvant
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Metoden for å veie felger er å bestige badevekten med en felg under hver arm.obi-one wrote: ...........
Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger
................
Så tar du deg en tur på vekta alene (uten felger).
Resten blir mattematikk (både subtraksjon og deling må du beherske).
Resultatet blir myyyyye mere nøyaktig en å legge en felg på vekta.
Velkommen i BBS-klubben !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Eller å legge alle fire på vekta og dele på et eller annet tall. (Den skarpe får finne svaret selv.)
Steinar
(Matematikkgeni)
Steinar
(Matematikkgeni)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Jeg LA alle 4 på vekta, de veide det samme alle.....tror jeg skal veie meg selv først, så ta en felg i hver arm, og dele på roten av pi...godt forslag steinar, kommer tilbake på saken når jeg har funnet delingstallet. Skal spise meg opp skikkelig i helga, så det blir minst mulig igjen til felgene, erik! .
EDIT: Da er vekten målt igjen; 10,2 kg med to felger, 5,0 kg per felg med en i hver hånd.....
EDIT: Da er vekten målt igjen; 10,2 kg med to felger, 5,0 kg per felg med en i hver hånd.....
Last edited by obi-one on 25 Sep 2011, 15:29, edited 1 time in total.
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
5,1 da
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da er det tid for Lems metoden: Biltema Malingsfjerner, 400 korn smergel, stålsparkel for å skrape gammel gummirest fra innsiden, og aluminiumspoleringssett, også fra Biltema...
Bestilt nye ventiler, korte hjulmuttere og BBS verktøy for senterkoppen på Ebay. Får aldri nok verktøy!
Foreløpig to felger gjort, blir ganske speilblankt med poleringen, ikke helt perfekt, ikke helt jevnt, men helt OK.
Det viktigste er å få renset dem opp så jeg kan få satt på sommerdekk.....
Heller mot Michelin Fuel Saver, siden jeg mener å ha lest at disse er de letteste dekkene i 185/60x14.
Bestilt nye ventiler, korte hjulmuttere og BBS verktøy for senterkoppen på Ebay. Får aldri nok verktøy!
Foreløpig to felger gjort, blir ganske speilblankt med poleringen, ikke helt perfekt, ikke helt jevnt, men helt OK.
Det viktigste er å få renset dem opp så jeg kan få satt på sommerdekk.....
Heller mot Michelin Fuel Saver, siden jeg mener å ha lest at disse er de letteste dekkene i 185/60x14.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Blir bra det der. Hjelper med litt "elbowgrease". Ser at jeg har litt å gå på med mine BBS'er....
Men å velge dekk etter vekt virker litt søkt.
"Fuel Saver" høres ut som et dekk uten rulle motstand med Threadwear på 600 som aldri sitter på verken vått eller tørt.
Men lavt bensinforbruk får du jo....
På en sportsbil:
Grep = BRA. Dekkvekt = irrelevant.
Klart du vil ha uavfjæret vekt, men grep>bensinforbruk, anyday.
Mine R888 er ganske tunge som dekk, men dæven som det sitter.
My 50 cents.
Men å velge dekk etter vekt virker litt søkt.
"Fuel Saver" høres ut som et dekk uten rulle motstand med Threadwear på 600 som aldri sitter på verken vått eller tørt.
Men lavt bensinforbruk får du jo....
På en sportsbil:
Grep = BRA. Dekkvekt = irrelevant.
Klart du vil ha uavfjæret vekt, men grep>bensinforbruk, anyday.
Mine R888 er ganske tunge som dekk, men dæven som det sitter.
My 50 cents.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Not Entirely British.....
Nydelige felger du har anskaffet deg. .
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Enig med tanken om at grep har pri 1, så vurderer også Continental eller Nokian, men vil helst ikke ha for tunge dekk. Prøvekjørte en mx-5 med 16 tommers felger og gummistrikk før jeg kjøpte min, og følelsen av blylodd i hvert hjørne vil jeg komme lengst mulig unna.
Treadwear er vel omtrent omvendt av grep, så en bra indikator på godt grep = lav treadwear.....
Tror jeg har litt betenkningstid, mulig det blir våren før jeg får pusset ferdig felgene.....
Ulempen med 14 tommere er jo at det ikke er så lett å finne "morsomme" dekk, bedre utvalg i 15 tommer.
Treadwear er vel omtrent omvendt av grep, så en bra indikator på godt grep = lav treadwear.....
Tror jeg har litt betenkningstid, mulig det blir våren før jeg får pusset ferdig felgene.....
Ulempen med 14 tommere er jo at det ikke er så lett å finne "morsomme" dekk, bedre utvalg i 15 tommer.