Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Bare fint med litt regn, da kjører vi bare litt fortere, så merkes det ikke 8)

Opplysningene om kompresjon har jeg bare sakset fra mx-5 klubben i england, så jeg stoler selvsagt mer på uggla.
Motorkarakteristikken i forhold til 116 hk tror jeg likevel er riktig, man ofrer litt top end hk for å få litt mer dreiemoment lengre ned.

Dessuten tror jeg derfor det er gunstig for meg å beholde det originale innsuget :shock: , siden (jeg tror) et lengre innsug gir bedre dreiemoment, mens et kortere innsug gir lettere "flow" på høye turtall.

(Er det noen som vet mer om dette, så link gjerne opp til en bra tråd på temaet) :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da tillater jeg meg å svare meg selv på diskusjonen om innsug og lengde, fant en interessant tråd fra 2007:
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html

Såvidt jeg forstår denne, så vil man ved å fjerne/korte ned innsuget og ta bort helmholtz resonatorene (spesielt den store) få 1-2 hk i toppen, men miste ca 5 hk midt på turtallsregisteret, noe som vil føre til at bilen kjennes kjappere ut (men ikke er det), fordi det blir mer ketchupeffekt på slutten. :)

Jaja, hvem vet, blir det diskusjon av dette, så start helst en annen tråd 8)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Note to self:
Litt mer historikk, fant i en gammel tråd på forumet en gammel annonse da bilen ble kjøpt fra Mazda Østerås av forrige eier:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... =Minibilde

Siden den gang er altså registerremmen skiftet på nytt, i forbindelse med vannpumpeskiftet. :)

Annonsen fant jeg i en gammel tråd på forumet, som omhandler min bil lenge før jeg kjøpte den, spesielt de "rare" blinklysene:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=9237
Jeg har sett dette en gang tidligere.
Da var det også på en 1996 modell og det var i forbindelse med Mazda-forhandler.

Ivar i Rogalandsavdelingen har en 1996 mod med "skandinaviske" blinklys.
Han er salgssjef hos Hegre A/S (Mazda).
Her er forkalringen jeg fikk etter at jeg hadde sendt ham en mail:

Hei og takk for ditt spørsmål vedr. blinklysene på min MX-5 1996 mod.
Jeg har kjøpt bilen ny gjennom da Kolberg Motors AS. Jeg jobber med Mazda som selger i snart 35 år.
Da jeg kjøpte bilen ny så fekk vi tak gjennom Kolberg et modifiserings sett til å bygge om fra markeringslys til blinklys.
Jeg husker mekanikeren hos meg brukte lang tid på jobben.
Det måtte skjæres ut i fanger og holder og diverse måtte fjernes. Det er lang tiden siden nå så jeg hadde nesten glemt det hele.
Ha en fin dag!

Ivar Egeland
Salgssjef

De (55stk.?) som fikk lysene montert i 1990 var alle røde.
Lyktene som Ivar har og den jeg ser til salgs nå er de eneste som ikke er det (som jeg vet om).
De er altså solgt som "ekstrautstyr" av Kolberg Motors og ettermontert så sent som i 1996

Mysteriet er løst ?

Erik
Så dette forumet dekker det meste!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Nytt oppgraderingsprosjekt; godt brukte smidde original NA 14" BBS felger med ET 45, innkjøpt fra England.
(Takk for tipset Rudolf!)

Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger :D

Image

Noen mindre skader i kanter, og mye oksidert kantleppe.
Noen som har tips til metode for polering, har lest både at man trenger malingsfjerner for å ta bort klarlakk først, og andre som går rett på med våtslipepapir eller Autosol......

Før felgrens og kjøkkenskurepad:
Image

Etter vask:
Image
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Gratulerer, de der vokser ikke på trær.... :wink: (Selv om jeg har funnet noen sett rundt omkring...)
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Lems »

Gratulerer- tror du vil bli riktig så fornøyd når du får de på bilen..
(Jeg fikk mine fra Tyskland).
Biltema malingsfjerner fungerte veldig bra og tok av klarlakken uten problemer- deretter pusset jeg kantene med smergelpapir i korning 400 før jeg brukte et poleringssett fra Gasolin til slutt
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11132
Dette fungerte veldig bra og utfra tidligere erfaringer med å polere aluminium var dette uendelig mye enklere enn å bruke den "tradisjonelle metoden" med stadig finere smergelpapir- helt opp mot 1800- og deretter avslutte med autosol.

Etterbehandler kantene en gang i blant med en vanlig bilvoks- feks sonax car polish
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Gratulerer! :) Hadde også kloa i et sett, trodde jeg, men de forsvant :(
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote: ...........
Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger :D
................
Metoden for å veie felger er å bestige badevekten med en felg under hver arm.
Så tar du deg en tur på vekta alene (uten felger).
Resten blir mattematikk (både subtraksjon og deling må du beherske).
:wink:

Resultatet blir myyyyye mere nøyaktig en å legge en felg på vekta.
Velkommen i BBS-klubben !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Steinar »

Eller å legge alle fire på vekta og dele på et eller annet tall. (Den skarpe får finne svaret selv.)

Steinar
(Matematikkgeni)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Jeg LA alle 4 på vekta, de veide det samme alle.....tror jeg skal veie meg selv først, så ta en felg i hver arm, og dele på roten av pi...godt forslag steinar, kommer tilbake på saken når jeg har funnet delingstallet. Skal spise meg opp skikkelig i helga, så det blir minst mulig igjen til felgene, erik! :).
EDIT: Da er vekten målt igjen; 10,2 kg med to felger, 5,0 kg per felg med en i hver hånd.....
Last edited by obi-one on 25 Sep 2011, 15:29, edited 1 time in total.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

5,1 da :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da er det tid for Lems metoden: Biltema Malingsfjerner, 400 korn smergel, stålsparkel for å skrape gammel gummirest fra innsiden, og aluminiumspoleringssett, også fra Biltema... :)
Bestilt nye ventiler, korte hjulmuttere og BBS verktøy for senterkoppen på Ebay. Får aldri nok verktøy!

Foreløpig to felger gjort, blir ganske speilblankt med poleringen, ikke helt perfekt, ikke helt jevnt, men helt OK.
Det viktigste er å få renset dem opp så jeg kan få satt på sommerdekk..... 8)

Heller mot Michelin Fuel Saver, siden jeg mener å ha lest at disse er de letteste dekkene i 185/60x14.

Image
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by uggla »

Blir bra det der. Hjelper med litt "elbowgrease". Ser at jeg har litt å gå på med mine BBS'er....


Men å velge dekk etter vekt virker litt søkt.
"Fuel Saver" høres ut som et dekk uten rulle motstand med Threadwear på 600 som aldri sitter på verken vått eller tørt.
Men lavt bensinforbruk får du jo.... :roll:

På en sportsbil:
Grep = BRA. Dekkvekt = irrelevant.
Klart du vil ha uavfjæret vekt, men grep>bensinforbruk, anyday.

Mine R888 er ganske tunge som dekk, men dæven som det sitter.
My 50 cents.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Adrian »

Nydelige felger du har anskaffet deg. 8) .
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Enig med tanken om at grep har pri 1, så vurderer også Continental eller Nokian, men vil helst ikke ha for tunge dekk. Prøvekjørte en mx-5 med 16 tommers felger og gummistrikk før jeg kjøpte min, og følelsen av blylodd i hvert hjørne vil jeg komme lengst mulig unna.
Treadwear er vel omtrent omvendt av grep, så en bra indikator på godt grep = lav treadwear..... :)

Tror jeg har litt betenkningstid, mulig det blir våren før jeg får pusset ferdig felgene..... :wink:

Ulempen med 14 tommere er jo at det ikke er så lett å finne "morsomme" dekk, bedre utvalg i 15 tommer.
Post Reply