Page 9 of 24
Re: Not Entirely British.....
Posted: 06 Jun 2012, 22:51
by Ørnbjørn
Turtallsperra i første og andre skal jo brukes uansett. Og når man er gubbe får man vel heller tommel opp enn finger'n når man er ute og herjer?
Re: Not Entirely British.....
Posted: 07 Jun 2012, 21:25
by obi-one
Min definisjon av herjing er muligens andres definisjon av søndagstur, men det kan jeg leve med.
Tenkte på vei hjem fra jobben i dag at jeg faktisk smiler hver gang jeg skal sette meg i bilen og ser at det er taket nede vær, selv etter å ha eid bilen i snart 3 år
MX-5 burde selges på blå resept!
Feiret da jeg kom hjem med å bytte kjørelyslampene til dioder, inspirert av Mussas røde, innkjøpt på Fleabay.
Har også renset vekk oblater, selvsagt for å spare vekt
Har ikke veiet de nye diodepærene kontra normalpærer, satser isteden på større effekt fordi de trekker mindre strøm = mindre belastning på generator = mer effekt på bakhjulene. Muligens noe marginalt resonnement....
Uansett, det ble slik:
Re: Not Entirely British.....
Posted: 23 Jul 2012, 23:00
by obi-one
Mens jeg utforsket overføring av Google Maps GPS koordinater fra Pelle for klubbens Romeriketur til egen mobil, så slumpet jeg over et bilde i Google Street View.
Av en BRG MX-5 NA, 1996 modell
Og siden jeg kjenner både bilen, føreren og lokaliteten meget godt, så måtte jeg nesten ta det med i prosjekttråden her:
Re: Not Entirely British.....
Posted: 24 Jul 2012, 14:49
by siemens
hva er sjangsen for det
morro
Re: Not Entirely British.....
Posted: 05 Aug 2012, 21:44
by obi-one
Familietur med to MX-5 kan anbefales for familier på 4! Artig å kunne fotografere sin egen bil fra en Miata. (Bildet er tatt av min datter på 11 år, så litt artig horisont)
MX-5 sin genetiske farfar...
Posted: 05 Aug 2012, 21:53
by obi-one
Nok en nokså usannsynlig hendelse, på turen på øvre romerike i dag traff vi en av de genetiske farfarene til MX-5, Triumph Spitfire, her har vi en 1969 modell ved siden av en 1996 modell:
Nærbildene blir litt kornete pga utklipp av mobiltelefonbilder (får aldri somlet meg til å ta med skikkelig kamera......)
Fra Definately Entirely British:
Til Not Entirely British:
For de som tror jeg rører nå, her er en sammenlikningstest av de to bilene:
http://www.bsmotoring.com/oldsite/2002/02feb16_9.htm
(Jada, jeg HAR hørt om Lotus Elan...
)
Re: Not Entirely British.....
Posted: 23 Aug 2012, 21:43
by obi-one
Det ble selvsagt klart nødvendig å skifte den rustne bremseskiva bak, for de som lurer, så nytter det ikke å "kjøre den ren" når det er gravrust, så da ble det tid for skivebytte. Begge sider, selvsagt, tok med bytte av nedre glidebolt også, siden disse var korrodert.
Deler:
Før: (etter etpar måneders forsøk på å "kjøre rent")
Etter:
I tillegg en liten jobb for å gi bilen litt tørrere føtter om natten, 12 tonn subbus og 14 tonn pukk, så nå slipper den å stå på "jordgulv".
Testet også for morro skyld å legge på originalfelgene med Michelin Fuel Saver. Opplever disse felgene som like lette som BBS, mens dekkene er "stivere" og derfor mindre styringsvillige inn i sving enn Continental Premium Contact, som jeg har på BBSene.
Uansett er jeg "stuck" på 14" felger, bilen er kjennes som den "danser" med lette felger, har man for tunge felger på, så synes jeg det blir for mye "trikk". (Men smaken er forskjellig, så ikke meningen å starte den store felgdebatten....
Ønsker meg lette originalfelger med korrekt innpress på vinterdekkene etterhvert......
Re: Not Entirely British.....
Posted: 19 Oct 2012, 16:55
by obi-one
Ja, her skjer det egentlig lite om dagen.
Grunnen til det er oppsummert med følgende:
Samt Clutchbytte og rustsveis.
Gleder meg til å få bilen tilbake om en stund
.....
En ikke altfor lang stund ......
Re: Not Entirely British.....
Posted: 22 Oct 2012, 20:47
by obi-one
Da skjer det litt utvikling, på kjent sted, venstre side denne gang:
Greit å bytte, stålmarken har begynt å gnage:
Så blir det litt mer etterhvert....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 25 Oct 2012, 18:56
by obi-one
Når man først begynner å reparere i et hjørne, så er det jo fristende å ta litt til, og litt til, og litt til....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 25 Oct 2012, 23:31
by Agility
Noe kjent med den fremgangsmåten der...
Re: Not Entirely British.....
Posted: 26 Oct 2012, 08:09
by Stalfa
Ser at bilen står på hjul og ikke bukker mens jobben blir gjort. Det er vist et poeng med bilene våre, for å få ting helt hundre.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 26 Oct 2012, 08:40
by 2re
Og en hellakkering av og til gjør godt
Re: Not Entirely British.....
Posted: 26 Oct 2012, 08:46
by obi-one
Når man har fått ting helt ned til beinet bak....
...så må man jo få rensket ned til beinet foran også....
Her ser man også hvor mye arbeid som ligger bak Mazda importørens montering av de "norske" blinklysene
. Ikke rart det bare var et begrenset antall biler som fikk denne behandlingen.
Husk
Posted: 27 Oct 2012, 11:29
by Ove N
her også..