Page 10 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 27 Oct 2012, 18:40
by obi-one
Ja, det blir jo lakk her også. Fortsatt BRG, som seg hør og bør... 8)

Image

Image

Image

Image

Begynner å ta form, dette her :D

(Til Ove: Det er allerede Tuff Kote Dinol understellsmasse bak plastinnerskjermene, det blir nok bare å supplere litt på denne, blir noe griseri med lakk oppå....)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 29 Oct 2012, 13:33
by mojo-91
aiaiai...misunnelig! :cry:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 09 Nov 2012, 19:52
by obi-one
Da var det tid for det som egentlig var utløsende årsak til at vi begynte å styre - chlutchbytte!

Går for sachs "standard" chlutchsett inklusive thrustlager fra mx-5 parts, siden jeg er helt happy med 90 hester og er mer opptatt av "carving i svingene"... 8)

http://www.mx5parts.co.uk/clutch-sachs- ... p-256.html

Denne inneholder clutchplate, trykkplate og thrustlager

Beklager elendige mobilbilder.....:

Image

Tar med lageret som holder gearkasseakslingen (pilot bearing):

Image

Og bytter også simmerringen/tetningen bak på veiva, når vi først er inni her:

Image

Og så blir det oljeskift på gearkasse og åpen diff for ordens skyld.....

Ting går fremover ! :D

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Nov 2012, 20:29
by obi-one
Neste trekk er bytte av toppen, sliten vinyl uten tension cables byttes til mohair top med glassrute. Så etterhvert kan dette bli bra :)
Om en stund..... 8)

Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Dec 2012, 16:17
by obi-one
Da var bilen ferdig, og endelig var det en akseptabel kombinasjon av ganske ren bil og ganske bra vær, så det var mulig å få tatt noen bilder :)

Alt i alt meget fornøyd med resultatet, gleder meg allerede til å få på lette sommerfelger igjen.... 8)

Image

Image

Og da det ble kvelden....

Image

så var det straks på med hardtopp......

Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Dec 2012, 17:17
by Stalfa
Lekkert.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Dec 2012, 19:50
by obi-one
....og for en gang skyld tok jeg med ordentlig kamera.

Image

Image

Image

35 mm linse
Image

tele - plutselig ble bunnefjorden smalere.... :)
Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Dec 2012, 21:58
by 2re
Bærre lækkert! Nyt det :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 02 Dec 2012, 11:39
by Ørnbjørn
Pent! Og ingenting i veien for lette vinterfelger veit du :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 02 Dec 2012, 11:52
by obi-one
Enig I poenget med lette vinterfelger, når jeg har kjørt tomt sommerdekkene på originalfelgene, så blir det nok vinterdekk på disse...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 12 Dec 2012, 08:35
by obi-one
Da var EU kontrollen gjort, 2 2er feil, nedslitte klosser foran ( :evil: to self fordi jeg ikke sjekket før levering, har nye klosser i mekkeboden), samt rust på bremserør bakaksel.

Vurderer å låne broderens dobbeltkonverktøy, noen som kjenner prisen på Mazdas bremserør bak (til bil med ABS og 1,8 bremser)?

...og er det kobbernikkel eller kobber rør mon tro til ABS bremser, hvis jeg skal handle på Biltema....

...og er dim 3/16" eller noe annet på Mazda bremserør til ABS...

...har lest igjennom alle 79 poster på bremserør, tror jeg får lage en post på teknisk likevel for å få klarhet....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Dec 2012, 21:36
by obi-one
Noen har gatebil.....
Jeg har hagebil......
Image

Bremserørbytte på snødekt plen med snø og yr, pluss to grader og gjenstridige bremserørkoblinger.... :evil:

I mitt neste liv skal jeg ha oppvarmet garasje med løftebukk :)

Den evige siste og gjenstridige koblingen ble utsatt for gradvis hardere midler, først fryserustløserspray, deretter liten gassbrenner, mutteren ble selvsagt rund til slutt, fikk tatt den med "knepet" å trekke litt fram og tilbake med sveisetang, klippet av røret over koblingen for å få på skralle og lirke den av til slutt.
Image

Deretter nytt rør (easy). Var veldig lurt å kjøpe original mazda rør (280,- før medlemsrabatt på Motorsenteret Ski 8) ), mye rare vinkler her:
Image

Det nye originale bremserøret er av stål, med tykt plasttrekk i hele lengden bortsett fra koblingene. Lenge til det blir korrosjon på dette....

Lufting også ganske enkelt. La en plastpose "membran" under lokket på bremsevæskebeholder og skrudde på lokket igjen før jeg startet, dette førte til at det ikke hadde dryppet tomt i beholderen før jeg var ferdig, så det var mindre svinn av bremsevæske. Eneste bivirkning ørlite grann kiwigrønn kant på bremsevæskebeholder :shock: Bremsevæske er helt klart en bra malingsfjerner...

Jekke ned igjen på de store plankene jeg måtte kjøre opp på først for å få jekken innunder differensial, for så å kjøre ned fra plankene til slutt. Hele operasjon liggende på våt presenning på våt snø i regn og klin mørke bortsett fra hodelykt. Tror jeg går for dobbeltgarasje.....

Gjenstående arbeid: Forbremsklosser, satser på at det går så greit at det blir fint lite å skrive om.

Posted: 18 Dec 2012, 21:39
by Rudolf
Imponerende :shock:

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Dec 2012, 22:17
by obi-one
Ikke så teknisk vanskelig, men litt utfordrende rammevilkår.... 8)
...og resultatet er 1200 kroner til morrokontoen, verkstedet skulle ha 1500 for jobben ink lufting og bremsevæske.
Dessuten som vanlig stor glede over alt man kan gjøre selv.

For å rette opp totalinntrykket, her et et stemningsbilde fra dagen før mildværet og det store bremserørslaget (mulig jeg burde vurdere å ta inn hagemøblene snart)

Image

Lurer på om ikke minus etpar grader og svak tendens til neglesprett er å foretrekke framfor slapseføre i hagemekkebransjen..... :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 19 Dec 2012, 00:12
by twilighter
Pågangsmot har du vertfall :-)