Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da kryper et velkjent problem innpå, bilen har blitt litt vond å få i gir, og nesen på cluchslavesylinderen er lett fuktig.....
Så da er ny slave bestilt fra Autolink med klubbrabatt, får pumpe litt rask clutch mens jeg venter. Har fylt opp reservoaret og pumpet noen ganger, synes plutselig det ble bedre etterpå, men fuktig nese på slaven er lik bytte, ugreit å bli stående uten å få bilen i gir et eller annet sted....
http://www.autolinkmx5.com/clutch-slave ... 5-62-p.asp
Så da er ny slave bestilt fra Autolink med klubbrabatt, får pumpe litt rask clutch mens jeg venter. Har fylt opp reservoaret og pumpet noen ganger, synes plutselig det ble bedre etterpå, men fuktig nese på slaven er lik bytte, ugreit å bli stående uten å få bilen i gir et eller annet sted....
http://www.autolinkmx5.com/clutch-slave ... 5-62-p.asp
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ser folk bytter disse slavesylindrene i hytt og gevær...
Nå har jeg holdt på med disse lekebilene siden 2009, og har enda tilgode å ha ett eneste problem med dem...
Nå har jeg holdt på med disse lekebilene siden 2009, og har enda tilgode å ha ett eneste problem med dem...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1897
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Så fint for deg da..
Forøvrig angående autolink, syntes jeg det er en flott butikk. Og respons på spørsmål, relativt rask levering og du får det du skal ha
Forøvrig angående autolink, syntes jeg det er en flott butikk. Og respons på spørsmål, relativt rask levering og du får det du skal ha
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ahh.., det tenkte jeg ikke på...obi-one wrote:Du bytter bil, vi andre bytter slave....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
+1Trym N1290 wrote: Forøvrig angående autolink, syntes jeg det er en flott butikk. Og respons på spørsmål, relativt rask levering og du får det du skal ha
Tommel opp for Autolink.
Ofte har de delene man trenger selv om man ikke finner dem på sidene.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da kom slaven fra Autolink i posten etter en uke og to dager, så nå var det tid for skruing.
Et tips er å passe på å løsne hydraulikken først før man løsner festene til den gamle slaven, slik at man får godt mothold.
Gammel og ny slave (tuppen av nesa var rustet av på den gamle):
Tuppen på den nye fikk med en dose fett, så den ikke skal skrangle mot clutch-armen.
Den nye etter montering.
Viktig å ikke stramme de to festeskruene for den nye slaven før hydraulikkledningen har entret gjengene, så man har litt bevegelsesrom. Jeg fant ut at det hjalp å løsne festet for den lille spiralen øverst til høyre, da ble det akkurat plass til å løsne lufteskruen.
Trangt, kronglete, men alt i alt en grei jobb. Passet på å rense bunnen av slavereservoaret også, så håpet er nå at den nye bremsevæsken som driver slaven ikke skal bli svart like fort.
Og MYE bedre cluthcpedal
Et tips er å passe på å løsne hydraulikken først før man løsner festene til den gamle slaven, slik at man får godt mothold.
Gammel og ny slave (tuppen av nesa var rustet av på den gamle):
Tuppen på den nye fikk med en dose fett, så den ikke skal skrangle mot clutch-armen.
Den nye etter montering.
Viktig å ikke stramme de to festeskruene for den nye slaven før hydraulikkledningen har entret gjengene, så man har litt bevegelsesrom. Jeg fant ut at det hjalp å løsne festet for den lille spiralen øverst til høyre, da ble det akkurat plass til å løsne lufteskruen.
Trangt, kronglete, men alt i alt en grei jobb. Passet på å rense bunnen av slavereservoaret også, så håpet er nå at den nye bremsevæsken som driver slaven ikke skal bli svart like fort.
Og MYE bedre cluthcpedal
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Lite nytt om dagen, bare kjører og kjører.....
Selv i 13 minus starter bilen som en klokke!
I dag frøs innholdet i kjørekoppen til is mens jeg var på jobb. Og så har jeg fått en artig utfordring.
I den grad jeg kommer ut med måne til våren er det fordi håret øverst på hodet fryser fast i hardtoppen når jeg setter meg inn i kald bil! Da snakker vi skreddersøm og små marginer, kjenner det napper lett hvis jeg snur fort på hodet......
Så dersom noen mener at en del medlemmer av klubben begynner å bli tynne i håret, så er det altså bare fordi de kjører med hardtop på vinteren!
Bremseklossene bak begynner å bli tynne i håret de også; sjekket MX5parts; 290 kroner inklusive porto for EBC Ultimax klosser bak, ikke akkurat noen vanskelig beslutning.
Selv i 13 minus starter bilen som en klokke!
I dag frøs innholdet i kjørekoppen til is mens jeg var på jobb. Og så har jeg fått en artig utfordring.
I den grad jeg kommer ut med måne til våren er det fordi håret øverst på hodet fryser fast i hardtoppen når jeg setter meg inn i kald bil! Da snakker vi skreddersøm og små marginer, kjenner det napper lett hvis jeg snur fort på hodet......
Så dersom noen mener at en del medlemmer av klubben begynner å bli tynne i håret, så er det altså bare fordi de kjører med hardtop på vinteren!
Bremseklossene bak begynner å bli tynne i håret de også; sjekket MX5parts; 290 kroner inklusive porto for EBC Ultimax klosser bak, ikke akkurat noen vanskelig beslutning.
Last edited by obi-one on 10 Apr 2016, 20:54, edited 2 times in total.
Re: Not Entirely British.....
Hvis du ikke har bestilt ennå har brakes.no kampanje frem til og med i dag. 274,- ink porto for EBX Ultimax bak for 1.6, og muligens raskere levering?
['91MX5NA6BRG]
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Takk for innspill, har bestilt, men alltid nyttig å få info om nye leverandører.
De som har de senere NA 90 hk utgavene må for øvrig kjøpe bremser som for 1.8 motoren, siden vi har de store bremsene med ABS. Kjekt å ha om dagen....
De som har de senere NA 90 hk utgavene må for øvrig kjøpe bremser som for 1.8 motoren, siden vi har de store bremsene med ABS. Kjekt å ha om dagen....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da var det tid for våronn, dvs skifte av skiver, klosser OG caliper på bremsene bak, de gamle caliperene hadde fått rustangrep på selve sylinderen, og ga derfor lett varmgang og håndbrekk som måtte hjelpes tilbake med lett bremsing ved oppstart.
Pent brukte calipere fra Fabiz på forumet, 1,8 bremseskiver uten porto på tilbud fra Skruvat, og EBC Ultimax klosser fra MX5parts. Samlet ca 2500,- i deler for total bremseoverhaling bak, det ble helt greit i grunnen. Så da var det bare å skru i vei....
Flyttet over bremseslangen fra caliper til caliper rett før den nye skulle på, la en liten plastpose under lokket på bremsevæskesylinderen for å begrense utslippet, men luftet selvsagt bremsene etterpå.
Så var det bare å skru på den "nye" caliperen:
Og deretter på med hyperlette sommertøfler (jada, hardtoppen gikk av rett etterpå....)
Så får vi vente til det blir varmt nok til å polere for oss uten garasje
Pent brukte calipere fra Fabiz på forumet, 1,8 bremseskiver uten porto på tilbud fra Skruvat, og EBC Ultimax klosser fra MX5parts. Samlet ca 2500,- i deler for total bremseoverhaling bak, det ble helt greit i grunnen. Så da var det bare å skru i vei....
Flyttet over bremseslangen fra caliper til caliper rett før den nye skulle på, la en liten plastpose under lokket på bremsevæskesylinderen for å begrense utslippet, men luftet selvsagt bremsene etterpå.
Så var det bare å skru på den "nye" caliperen:
Og deretter på med hyperlette sommertøfler (jada, hardtoppen gikk av rett etterpå....)
Så får vi vente til det blir varmt nok til å polere for oss uten garasje
Last edited by obi-one on 10 Apr 2016, 23:59, edited 2 times in total.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Hadde du korrosjon på selve sylindrene i kaliperne eller bare stemplene ?
Og har du 1.8 bremser foran også ? Hvis ikke får du jo et seriøst problem med bremsebalansen...
Og har du 1.8 bremser foran også ? Hvis ikke får du jo et seriøst problem med bremsebalansen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
1.8 bremser rund baut på 1996 1.6 med ABS.....
Så bare korrosjon på stemplene, men gummibelgen rundt stemplet på den venstre var vridd ut av stilling så fukt hadde kommet inn. Har ikke splittet de gamle caliperene....
Så bare korrosjon på stemplene, men gummibelgen rundt stemplet på den venstre var vridd ut av stilling så fukt hadde kommet inn. Har ikke splittet de gamle caliperene....
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Selvfølgelig har du 1.8 bremser ja...obi-one wrote:1.8 bremser rund baut på 1996 1.6 med ABS.....
Så bare korrosjon på stemplene, men gummibelgen rundt stemplet på den venstre var vridd ut av stilling så fukt hadde kommet inn. Har ikke splittet de gamle caliperene....
Neste gang bytter du bare stempel og gummipakninger, jeg har gjort dette flere ganger (med 3 MX-5'er i stallen en periode har jeg vært gjennom 16 kalipere...) og aldri opplevd noe problem med selve kaliperne.
Bare plukk fra hverandre de du nå tok av og overhal dem med ny innmat, så har du ett sett liggende på "lager"
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Calipere etter selvplukk metoden, det liker vi. Skal legges på lager....