Page 22 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Apr 2018, 19:43
by Agility
Reima skriker fordi den er for slakk, den glipper på drevene...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Apr 2018, 22:14
by Trym N1290
Reima kan også skrike fordi den er slitt og eller tørr men tilstrekkelig stram . :)
For stram reim er heller ikke bra, kontroller stramming og reim. Eller kjøp ny :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Apr 2018, 22:27
by obi-one
Lander nok på nye reimer. Koster jo bare 80,- stykket på Biltema....takk for gode innspill!

Re: Not Entirely British.....

Posted: 08 Apr 2018, 12:05
by obi-one
Kommer en post til nedenfor på drivreim fronten, men først en liten reparasjon til for dem som er pirkete anlagt.

Teppet har i løpet av vinteren løsnet i kanten på begge sider og "gaper" stygt, åpner også for grus og skitt innunder. Den originale patenten her er små plasbraketter som ble stiftet fast til teppekanten for 22 år siden, merkelig nok har stiftene rustet :shock:

Utgangspunktet ser slik ut:
Venstre side:
20180408_110129_resized.jpg
Høyre side:
20180408_110111_resized.jpg
Når jeg begynner å se på det, så er årsaken til at høyre side er mindre ille en venstre, at jeg allerede har limt fast teppekanten tidligere, i den plastkanalen som huser ledningene i terskelen på høyre side. Men så har terskelen løsnet fra underlaget....
20180408_110329_resized.jpg
Så da blir det på med LITT Casco Superfix på undersiden av plastkanalen på høyre side, og littegrann lim på kanten av teppet på venstre side:
20180408_110547_resized.jpg
20180408_111350_resized.jpg
Deretter forsiktig sammenbretting og fastholding ved hjelp av plastprofilen som er på toppen av terskelen, sluttresultatet ble slik:
20180408_111840_resized.jpg
20180408_111626_resized.jpg
Så undres jeg litt, jeg har jo opplevd at dresser jeg bruker sjelden krymper i skapet, men er det slik at teppet i en MX-5 krymper ved mye bruk..... :?:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 08 Apr 2018, 12:17
by obi-one
Litt ovenfor var det en fin meningsutveksling om hvordan man angriper drivremmer som piper, jeg sjekket på basis av disse at det finnes spray for å ha på selve remmen, men avskriver å bruke 60,- på en spray som i beste fall utsetter problemet litt, i verste fall griser ned motorrommet.

Jeg fant ut at den slakkeste drivremmen var V-beltet som driver generatoren, så jeg antar det er skrikerungen.
Deretter tenkte jeg å stramme drivremmene litt, for å se om det løser saken. Mekanismen for stramming ved generatoren er egentlig ganske enkel:
20180408_112125_resized.jpg
MEN, da jeg sjekket tilstanden på selve V-remmen ser den slik ut:
20180408_114224.jpg
Dette antar jeg er IKKE noe å stramme på, da risikerer man bare å gjøre sprekkene større, og forkorte tiden til reima ryker.....

Så da blir det innkjøp av nye, jeg landet på MX5Parts, det ble 142 kroner for begge reimer, IL Motorsports varianten, inklusive porto til Norge.

(Gikk i garasjen og sjekket, mulig jeg har en reim som kan brukes til servoen, men på tross av et visst utvalg av reimer, så har jeg selvsagt ingen V-reim liggende.)
Slike reimer er vel egentlig ferskvare også, så helt greit å kjøpe inn nye uansett.
20180408_113316_resized.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 Apr 2018, 22:17
by obi-one
Da var det endelig tid for hardop av, og på med sommerdekk.

VELDIG merkbart med bare 11,2 kilo i hvert hjørne, enda mer respons, og enda mer leken 8)

Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant. Anbefales som liten ekstrajobb ved hvert hjulskift!
20180410_204234_resized_1.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 Apr 2018, 23:56
by Trym N1290
Ryddig og pen bil :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Apr 2018, 08:53
by Stalfa
obi-one wrote: Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant.
Du har vajeren slik at når brekket er av så er armen på kalipperen sluppet helt ut?
Jeg har skjønt det slik at armen må helt ut for at autojusteringen skal fungere.

\\Stian

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Apr 2018, 08:54
by Stalfa
Trym N1290 wrote:Ryddig og pen bil :)
Enig. :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Apr 2018, 14:29
by obi-one
Helt enig i at håndbrekk vaieren må helt ut før justering av bakbremsene. Tok en ekstra runde med pumping av bremsen for å "sette" klossene optimalt før justering i tillegg. Virker som det var en god ide.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg har lyst på V6 eller kompressor, men synes bilen er veldig godt tenkt ut som original også 8)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 May 2018, 11:43
by obi-one
Da kom nye drivreimer for generator, vannpumpe og servio i posten, og det var tid for montering.
Enkel jobb i utgangspunktet, bare løsne servoen på to punkter, samt skru helt tilbake strammeskruen, og samme operasjon på generatoren.
For å i det hele tatt komme til bør nok luftslangen mellom luftfilter og innsug løsnes/fjernes.

Viste seg at IL motorsport sin generatorreim er bittelitt (7 millimeter) kortere og litt bredere enn den jeg hadde montert på, så til tross for mye bruk av kraftuttrykk og oppskraping av armer og fingre, så klarte jeg ikke å krenge den over hverken generatorurhjulet eller vannpumpedrevet, til tross for at generatoren var helt løs og helt presset inn mot motoren.

Etter noe grubling over muligheten til å kjøpe en ny og ørlite grann lengre reim, så fant jeg en løsning som kanskje kan hjelpe noen andre også; jeg satt på den gamle generatorreima for å holde fast vannpumpedrevet, og tok bort de tre små boltene som holder pumpedrevet fast, la på reima rundt de tre punktene veivaksel, generator og vannpumpedrev (som var løst), og skjøv så drevet opp igjen på sin tiltenkte plass, og festet de 3 små skruene som holder det igjen. Det løste biffen.

Bilde av vannpumpedrevet uten skruer, etter å ha hektet det på plass igjen, senter av drevet holder seg oppe av seg selv, så skruene kan pusles tilbake.
20180506_155200_resized.jpg
Så var det bare å få på reima for styreservoen i tillegg, stramme begge reimene "sånn passe" og alt kunne surre og gå igjen.
20180507_213814_resized.jpg
I pur glede over resultatet måtte jeg ta enda et bilde av bilen (jada, den er fortsatt ikke senket, og sidevinduene ER oppe, beklager)..
20180506_163242_resized.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 May 2018, 17:29
by EndreL
Bra jobba, men om servo reima di er på "vranga" ?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 May 2018, 17:33
by Trym N1290
:) Ser ut som du har fått på servo reimen opp ned ja?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 May 2018, 18:44
by obi-one
Omsorgsfulle observasjoner, det er bare den hvite "Motorsport" skriften som blir uskarp når motoren går.....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 May 2018, 10:56
by Miatapowers
Ser jo tydligt at det kun er 3 spor og kan ikke vera vrengt. Da ville det vert 4 spor ;)