Page 4 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 22 Jun 2011, 07:30
by obi-one
Bare fint med litt regn, da kjører vi bare litt fortere, så merkes det ikke 8)

Opplysningene om kompresjon har jeg bare sakset fra mx-5 klubben i england, så jeg stoler selvsagt mer på uggla.
Motorkarakteristikken i forhold til 116 hk tror jeg likevel er riktig, man ofrer litt top end hk for å få litt mer dreiemoment lengre ned.

Dessuten tror jeg derfor det er gunstig for meg å beholde det originale innsuget :shock: , siden (jeg tror) et lengre innsug gir bedre dreiemoment, mens et kortere innsug gir lettere "flow" på høye turtall.

(Er det noen som vet mer om dette, så link gjerne opp til en bra tråd på temaet) :D

Re: Not Entirely British.....

Posted: 28 Aug 2011, 22:15
by obi-one
Da tillater jeg meg å svare meg selv på diskusjonen om innsug og lengde, fant en interessant tråd fra 2007:
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 59609.html

Såvidt jeg forstår denne, så vil man ved å fjerne/korte ned innsuget og ta bort helmholtz resonatorene (spesielt den store) få 1-2 hk i toppen, men miste ca 5 hk midt på turtallsregisteret, noe som vil føre til at bilen kjennes kjappere ut (men ikke er det), fordi det blir mer ketchupeffekt på slutten. :)

Jaja, hvem vet, blir det diskusjon av dette, så start helst en annen tråd 8)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 02 Sep 2011, 12:48
by obi-one
Note to self:
Litt mer historikk, fant i en gammel tråd på forumet en gammel annonse da bilen ble kjøpt fra Mazda Østerås av forrige eier:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... =Minibilde

Siden den gang er altså registerremmen skiftet på nytt, i forbindelse med vannpumpeskiftet. :)

Annonsen fant jeg i en gammel tråd på forumet, som omhandler min bil lenge før jeg kjøpte den, spesielt de "rare" blinklysene:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=9237
Jeg har sett dette en gang tidligere.
Da var det også på en 1996 modell og det var i forbindelse med Mazda-forhandler.

Ivar i Rogalandsavdelingen har en 1996 mod med "skandinaviske" blinklys.
Han er salgssjef hos Hegre A/S (Mazda).
Her er forkalringen jeg fikk etter at jeg hadde sendt ham en mail:

Hei og takk for ditt spørsmål vedr. blinklysene på min MX-5 1996 mod.
Jeg har kjøpt bilen ny gjennom da Kolberg Motors AS. Jeg jobber med Mazda som selger i snart 35 år.
Da jeg kjøpte bilen ny så fekk vi tak gjennom Kolberg et modifiserings sett til å bygge om fra markeringslys til blinklys.
Jeg husker mekanikeren hos meg brukte lang tid på jobben.
Det måtte skjæres ut i fanger og holder og diverse måtte fjernes. Det er lang tiden siden nå så jeg hadde nesten glemt det hele.
Ha en fin dag!

Ivar Egeland
Salgssjef

De (55stk.?) som fikk lysene montert i 1990 var alle røde.
Lyktene som Ivar har og den jeg ser til salgs nå er de eneste som ikke er det (som jeg vet om).
De er altså solgt som "ekstrautstyr" av Kolberg Motors og ettermontert så sent som i 1996

Mysteriet er løst ?

Erik
Så dette forumet dekker det meste!

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 Sep 2011, 13:46
by obi-one
Nytt oppgraderingsprosjekt; godt brukte smidde original NA 14" BBS felger med ET 45, innkjøpt fra England.
(Takk for tipset Rudolf!)

Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger :D

Image

Noen mindre skader i kanter, og mye oksidert kantleppe.
Noen som har tips til metode for polering, har lest både at man trenger malingsfjerner for å ta bort klarlakk først, og andre som går rett på med våtslipepapir eller Autosol......

Før felgrens og kjøkkenskurepad:
Image

Etter vask:
Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 10 Sep 2011, 20:47
by Agility
Gratulerer, de der vokser ikke på trær.... :wink: (Selv om jeg har funnet noen sett rundt omkring...)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Sep 2011, 10:59
by Lems
Gratulerer- tror du vil bli riktig så fornøyd når du får de på bilen..
(Jeg fikk mine fra Tyskland).
Biltema malingsfjerner fungerte veldig bra og tok av klarlakken uten problemer- deretter pusset jeg kantene med smergelpapir i korning 400 før jeg brukte et poleringssett fra Gasolin til slutt
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11132
Dette fungerte veldig bra og utfra tidligere erfaringer med å polere aluminium var dette uendelig mye enklere enn å bruke den "tradisjonelle metoden" med stadig finere smergelpapir- helt opp mot 1800- og deretter avslutte med autosol.

Etterbehandler kantene en gang i blant med en vanlig bilvoks- feks sonax car polish

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 Sep 2011, 12:48
by 2re
Gratulerer! :) Hadde også kloa i et sett, trodde jeg, men de forsvant :(

Posted: 16 Sep 2011, 22:05
by Rudolf
obi-one wrote: ...........
Badevekten viser 5 kg pr felg, men tydeligvis i ytterkant av hva vekten skjønner, av og til viser den ingenting, altså veldig lette felger :D
................
Metoden for å veie felger er å bestige badevekten med en felg under hver arm.
Så tar du deg en tur på vekta alene (uten felger).
Resten blir mattematikk (både subtraksjon og deling må du beherske).
:wink:

Resultatet blir myyyyye mere nøyaktig en å legge en felg på vekta.
Velkommen i BBS-klubben !

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 16 Sep 2011, 22:11
by Steinar
Eller å legge alle fire på vekta og dele på et eller annet tall. (Den skarpe får finne svaret selv.)

Steinar
(Matematikkgeni)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 17 Sep 2011, 07:55
by obi-one
Jeg LA alle 4 på vekta, de veide det samme alle.....tror jeg skal veie meg selv først, så ta en felg i hver arm, og dele på roten av pi...godt forslag steinar, kommer tilbake på saken når jeg har funnet delingstallet. Skal spise meg opp skikkelig i helga, så det blir minst mulig igjen til felgene, erik! :).
EDIT: Da er vekten målt igjen; 10,2 kg med to felger, 5,0 kg per felg med en i hver hånd.....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Sep 2011, 12:45
by 2re
5,1 da :wink:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Sep 2011, 15:24
by obi-one
Da er det tid for Lems metoden: Biltema Malingsfjerner, 400 korn smergel, stålsparkel for å skrape gammel gummirest fra innsiden, og aluminiumspoleringssett, også fra Biltema... :)
Bestilt nye ventiler, korte hjulmuttere og BBS verktøy for senterkoppen på Ebay. Får aldri nok verktøy!

Foreløpig to felger gjort, blir ganske speilblankt med poleringen, ikke helt perfekt, ikke helt jevnt, men helt OK.
Det viktigste er å få renset dem opp så jeg kan få satt på sommerdekk..... 8)

Heller mot Michelin Fuel Saver, siden jeg mener å ha lest at disse er de letteste dekkene i 185/60x14.

Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Sep 2011, 21:05
by uggla
Blir bra det der. Hjelper med litt "elbowgrease". Ser at jeg har litt å gå på med mine BBS'er....


Men å velge dekk etter vekt virker litt søkt.
"Fuel Saver" høres ut som et dekk uten rulle motstand med Threadwear på 600 som aldri sitter på verken vått eller tørt.
Men lavt bensinforbruk får du jo.... :roll:

På en sportsbil:
Grep = BRA. Dekkvekt = irrelevant.
Klart du vil ha uavfjæret vekt, men grep>bensinforbruk, anyday.

Mine R888 er ganske tunge som dekk, men dæven som det sitter.
My 50 cents.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Sep 2011, 21:13
by Adrian
Nydelige felger du har anskaffet deg. 8) .

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Sep 2011, 21:19
by obi-one
Enig med tanken om at grep har pri 1, så vurderer også Continental eller Nokian, men vil helst ikke ha for tunge dekk. Prøvekjørte en mx-5 med 16 tommers felger og gummistrikk før jeg kjøpte min, og følelsen av blylodd i hvert hjørne vil jeg komme lengst mulig unna.
Treadwear er vel omtrent omvendt av grep, så en bra indikator på godt grep = lav treadwear..... :)

Tror jeg har litt betenkningstid, mulig det blir våren før jeg får pusset ferdig felgene..... :wink:

Ulempen med 14 tommere er jo at det ikke er så lett å finne "morsomme" dekk, bedre utvalg i 15 tommer.