Page 5 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Sep 2011, 22:21
by Ørnbjørn
Både A048 og R888 får ein som 14" i omtrent alle bredder, det er jo tross alt de morsomste dekka :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 26 Sep 2011, 08:53
by Lems
Ser der ja- felgene har fått seg et "løft". Er godkjent det der :-)
Satte Nokian Hakka H i dim 185/60-14 på mine BBS'er- lette dekk som er myke i banen og stive i skuldrene- og som jeg etter en sesongs bruk har erfart passer MX'en svært godt.. Contidekkene synes jeg virker hardere i dekkbanen og de bråker mere.
(Var/ er såpass fornøyd at jeg kjøpte Nokiandekk til familietralla også).

Posted: 26 Sep 2011, 17:17
by Rudolf
Enig med flere av de som skriver her.
Siden du har fått deg 14" BBS-er, så har du "gjort ditt" for å redusere ufjæret og roterende vekt.

Da kan du spandere på deg dekk som har de kjøreegenskapene som du ønsker deg.
Jeg har svært god erfaring med Yokohama A048 til banekjøring, men jeg tror ikke jeg ville kjørt til Kirkenes med dem.
(her er det nå satt av plass for mobbing av de dekka jeg kjørte til Kirkenes med ...... :roll: )

Les litt gjennom dekktrådene på forumet så får du gode tips (eller blir totalt forvirret).
Eller start en ny dekktråd her og vær garantert 100 innlegg :wink:

Forøvrig ser felgene dine bra ut etter restaureringen.

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 26 Sep 2011, 17:59
by obi-one
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Dremel ga best glans, men jeg vil ikke styre så veldig, felgene blir uansett aldri topp, pga skader.

Når det gjelder dekkvalget, så er jeg nok på daily driver segmentet, klarer å skremme meg selv godt i bonnebakkene med standarddekk, tør ikke tenke på farten med gateslicks....

Nyttig info om nokian, har fortsatt to felger å pusse, så det blir nok dekkvalg til våren....

Nå gjelder det å finne argumenter for at kjøreegenskapene blir bedre hvis jeg bytter til gull farge i senter :D

Re: Not Entirely British.....

Posted: 26 Sep 2011, 20:21
by ///Moe
Hvis felgene SER bedre ut, så gir det deg en bedre selvfølelse og da kjører du bedre..
Ergo.. bedre "kjøreegenskaper" :D

Der har du argument nok i massevis.. :wink:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Oct 2011, 20:02
by obi-one
Må nesten dokumentere her i eget prosjekt også:

Jeg kjøpte "lave" hjulmuttere til mine BBSer, i tillegg tok jeg med en opsjon på at de er "tyverisikre", antar at dette gjør at de veier lite også :)

Fikk med 20 hjulmutre og spesialverktøy for 25 dollar/150 kroner :D
Kom etter etpar uker som en liten postpakke fra USA, rett i postkassa, og ingen toll og moms, siden det er under 200,-

EDIT: OBS OBS Fått tilbakemeldinger på at spesialverktøyet til disse mutrene fort kan bli slitt, så kanskje det er et "bomkjøp"....

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0794226463

(Mekonomen skulle ha 20,- stykket for sine "normale" muttere, dvs 320,-)

Jeg hadde tilfeldigvis en "lukket lang" og en "normal kort åpen" mutter liggende også, da måtte vi selvsagt veie..... :D

Image
Image

Viser seg at lukket lang veier 61 gram stykket, normal kort veier 30 gram, og de nye tyverisikre veier 24 gram stykket.
På hele bilen sparer jeg altså 592 gram, over en halv kilo ute på hjula 8)
Dette blir nok ikke merkbart, men morro å vite det likevel :)
På vinterhjula går jeg nok for de vanlige lukkede mutrene, så kanskje de ikke ruster fullt så mye...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Oct 2011, 19:37
by obi-one
Da fikk jeg enda flere hjulmuttere i hus, "vanlig type", men en slankere utgave av mutteren i midten, og like kort, vekten stoppet på 21 gram stykket :D

Betalte 125,- for 20 stk på Ebay, sendt fra USA. Innser at jeg begynner å bli vel detaljorientert.....men den tyverisikrede og lette varianten av mutteren til høyre i bildet over blir altså akkurat litt for høy for BBS felgene.

Merkelig for øvrig at ingen på forumet har kommentert at mutteren i midten har en stigning på 1,25, utrolig hva man slipper unna med her.... 8)

Så var det bare å bli ferdig med polering av kanter......

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Oct 2011, 19:46
by Steinar
Bra du er fokusert på vekt. Vekt overalt er viktig.
Har en kompis i NSK (kjører til vanlig en Morgan) som har kjøpt seg en Mini Cooper for classic racing.
Han har begynt å trimme ........., seg selv. Målet er -15 kilo. Taper for mye i starten pga. for "tung" bil.
Stå på.

Steinar

Re: Not Entirely British.....

Posted: 30 Oct 2011, 23:51
by obi-one
Da var det tid for dekkskift til vintdersesongen, siden jeg begynner å bli mer en normalt interessert i dekk/felg vekter, så var det rett på badevekta med orignialfelg/Michelin Fuel Saver kontra Dezent/Yokohama Ice Guard.

Begge er 14 tommer, men originalfelgene kommer ut med gummi på 12,2 kilo totalt, mens ettermarkedsfelgene og vinterdekk kommer ut med 14,4 kilo i sum. 2,2 kilo eksta, det er 18% økning i hjulvekt, med samme felgdimensjon :shock:
Liten vits i å file på hjulmuttere da.....

Merker godt vektøkningen også, bilen er "latere" i responsen, i tillegg mer "svømmende" med de myke vinterdekkene. Lengter allerede til sommeren igjen.. 8)

Originalfelgene har som kjent innpress 45, vinterfelgene mine har ET 38, fyller derfor ut hjulbuene litt mer, men jeg ønsker meg tilbake til original ET også :)
Noen som har original 14 tommers "solid spoke" felger med vinterdekk og har veiet dem?

Ideelt burde jeg ta vinterdekkene av Dezent felgene, ta sommerdekkene av originalfelgene, sette sommerdekkene på BBS felgene, og sette vinterdekkene på originalfelgene. Men da kan jeg vel nesten kjøpe meg et nytt sett brukte BBS felger for hva det vil koste å gjøre jobben..... :D

Her ser man forskjellen:
Original:
Image

Vinter:
Image
Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 31 Oct 2011, 00:16
by Ørnbjørn
Har ingen vekt, men har eit sett ypperlige solidspokes til salgs ;)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 14 Nov 2011, 20:34
by obi-one
Etter et meget ynkelig tuhhhh fra kompressorhornet etterfultg av total stillhet, så stille at jeg kunne høre releet klikke, så det ut til at hornet allerede har tatt kvelden.

Hornet utmontert, sprayet med universal smøre/kontaktspray i alle åpninger, ristet og godgjort, deretter koblet direkte på et gammelt bilbatteri uten releer eller sikringer så gnistspruten sto..... Etter etpar tungpustede ynk dro det til med frisk tuting så smøresprayen sprutet :D

Montert tilbake nå, hornet er i god form, og jeg minner meg selv på å "trimme" mekanikken iallefall en gang i uka.

Moralen er; kompressorhorn liker ikke å være i fred for lenge av gangen :D

Posted: 14 Nov 2011, 22:29
by Rudolf
obi-one wrote: Moralen er; kompressorhorn liker ikke å være i fred for lenge av gangen :D
Jeg bruker mitt på Taxisjåfører som ikke bruker blinklys.
Så jeg skjønner ikke problemet ..... :roll:

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 14 Nov 2011, 22:33
by 2re
Mens jeg må passe på å ikke bremse samtidig, for da spruter det sikringer :roll:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Nov 2011, 09:55
by Lems
Holder det med kompressorhorn da? Er visst ikke helt tamme de der taxisjåførene i Oslo.. Iallefall kan en sitte igjen med det inntrykket om en legger til grunn den fremstillingen av yrkesgruppen som vises i Tv serien "Taxi" som går på Nrk1 om mandagskveldene... :wink:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Nov 2011, 10:22
by Agility
Lems wrote:Holder det med kompressorhorn da? Er visst ikke helt tamme de der taxisjåførene i Oslo.. Iallefall kan en sitte igjen med det inntrykket om en legger til grunn den fremstillingen av yrkesgruppen som vises i Tv serien "Taxi" som går på Nrk1 om mandagskveldene... :wink:
Jeg trodde det var en dokumentar jeg... :shock: